Isolerat eller inte?

Sv: Isolerat eller inte?

Sedan har jag dörren öppen tills det blir minusgrader. Då har jag bara ett fönster öppet på glänt vilket jag stänger om det skulle bli nedåt tio minus. Det är det inte så ofta här så det fungerar. Jag har en fläkt som går på när det går under nollan och som alltså slår av och på sig själv vid behov så inte heller den låter hela natten. Jag har haft is i vattenhinkarna en gång på de sju åren vi har bott här och det var när det hade varit 25 minus under någon vecka i streck. Jag har också en grislampa över katternas bädd i deras box så att de håller sig varma och goa när det är kallt ute.
Samma sak som för mig och jag har ingen isolering i stallet. Det är bara tegelväggar.
Den största skillnaden mellan varm och kallstall tycker jag ändå är att det inte blir rått i stallet när det är kallt ute och att det håller sig kallt på sommaren när det är varmt. Ett oisolerat stall med plåttak blir rått och kallt på vintern och varmt på sommaren.
Nej. Mitt stall är som sagt oisolerat. Bara tegelväggar och det har plåttak. (gammalt med sticktak under eller vad det heter) Det blir inte fuktigt när det är kallt ute. Däremot blir det kallt. Det brukar ligga på nollan ner till 3 eller 4 minus när det är 10-15 minusgrader ute. På sommaren är stallet väldigt skönt för det blir aldrig varmt där inne. Brukar hålla sig runt 15 grader. (kan närma sig 20+ om det är riktigt heta sommardagar) Väldigt lite insekter dessutom. Det känns alltid svalt att gå in där om sommaren.

Det kanske inte handlar så mycket om isolering eller inte utan mer om vilken miljö stallet står i. (öppen mark, skog, mycket sol, skugga osv)
 
Sv: Isolerat eller inte?

Var på kursen som länsstyrelsen ordnade 'att bygga för häst'. Det optimala stallet enligt dem var ett oisolerat kallstall med bra ventilation och en uppvärmd skötardel. Lät vettigt tycker jag. Jag frågade om plåttak eftersom det har varit uppe till diskussion i den här tråden och vi har det på vårt stall, och vad de sa var att det enda gällande plåttak var att det man får inte bara ha det utan måste ha något skydd under för annars bildas det kondens och hästarna blir blöta:( Vi har en kraftigare variant av kondensväv i vårt tak och det lät mycket bra sa de:).

Det händer mycket på bygget nu! Alla väggar är på plats och i dag blir sadelkammaren färdig!
 
Sv: Isolerat eller inte?

Stallet min häst står i (eller stallet jag hyr, rättare sagt) har 5 boxar, och är helt oisolerat samt utan loft, ventilerat med självdrag.
Det negativt är att det blir jäkligt kallt där inne om det är kallt ute om man är känslig, bra med kläder är det som gäller men jag har inte ont av det direkt då jag är en värmekamin i mig själv, det blir lättmockat då skitarna fryser till golfbollar över dagen ;)

Om du spiller vatten blir det dock skridskobana på en halv sekund ungefär. Salt är bra att ha hemma :D

Positivt är att det är extremt bra luft och hästarna trivs ypperligt, de mår bra i sitt stall. På sommaren är det perfekt då stallet är svalt trots 30+ ute.

Varmvatten cirkulerar till vattenkopparna men de fryser ju ändå i själva koppen så man får tina med lite varmvatten innan man tar in hästarna på kvällen.
Skulle varit optimalt med en thermobar i varje box men de kostar ju inte gratis :)

Vet inte vad det är för tak, plåt, men kondens blir det aldrig. Nästan hela stallet utom boxfronterna är i lecablock iaf.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Var på kursen som länsstyrelsen ordnade 'att bygga för häst'. Det optimala stallet enligt dem var ett oisolerat kallstall med bra ventilation och en uppvärmd skötardel. Lät vettigt tycker jag. Jag frågade om plåttak eftersom det har varit uppe till diskussion i den här tråden och vi har det på vårt stall, och vad de sa var att det enda gällande plåttak var att det man får inte bara ha det utan måste ha något skydd under för annars bildas det kondens och hästarna blir blöta:( Vi har en kraftigare variant av kondensväv i vårt tak och det lät mycket bra sa de:).

Det händer mycket på bygget nu! Alla väggar är på plats och i dag blir sadelkammaren färdig!

Jag undrar, det är väl så att man måste ha tillgång till en del där hästen kan vara om den blir sjuk och måste stå varmt. Hur funkar det med kallstall egentligen? Eller gäller det bara rena ute-boxar månne? Visst kan man väl sätta in en fläkt men såvärst varmt blir det ju inte om det är oisolerat och en hemskans massa ström lär det dra
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det är inget absolut krav att det ska gå att värma upp.
---

Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste storleken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst.

Anpassa stallklimatet efter din häst
Klimatet i stallet ska vara anpassat till din häst och sättet hästen hålls på. Du ska se till att din häst alltid får frisk luft. Det får inte strömma luft från utgödslingen till stallet. Du ska se till att stallet inte blir fuktigt, eftersom din hästs luftvägar kan skadas av fuktig stallmiljö. Din häst får endast tillfälligt utsättas för luftföroreningar. I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation.
---
sjv.se
 
Sv: Isolerat eller inte?

Verkar ju betydligt vettigare att ha hästar i temperaturer som de är vana vid, även när de är sjuka. Och istället lägga på ett täcke om det behövs.

Det är väl om man måste ge dropp som det blir lite bökigt om det är minusgrader i stallet.
 
Sv: Isolerat eller inte?

jag tror jag hade isolerat.. både för värmen och för kylan..

Det hjälper tyvärr inte att isolera taket för att komma ifrån kylan. Inte i ett stall med 4,5 m i takhöjd. Värmen däremot är en stor anledning till att isolera.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Du skrev tidigare att ni skulle isolera taket men inte väggarna. Ni nöjer er med kondensväven? Vill gärna se bilder/ritningar om du har? Bygger ni allt själv? Inredningen?

Jag har många fler frågor men börjar så här... Vi har grunnat på ombyggnad av befintliga byggnader under alla år men det blir för många kompromisser och inte särskilt bra. Nu bygger vi nytt och planerar gjutning i maj.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag föredrar isolerat. Skulle jag behöva ha en häst inne p.g.a. sjukdom kan jag värma upp stallet till en för tillfället bra temperatur...och ha öppet sen om jag vill ha det svalt.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Vi provar utan isolering till att börja med. Ev kommer vi isolera till sommaren. Luften gick ur min stackars sambo när det blev så pass klart så hästarna kunde flytta in;). Vi bygger själva med viss hjälp av vänner. Jag ska försöka lägga upp mer bilder. Vi har byggt egna boxar. Hade nog gärna tagit färdigköpta men det är ju en prisfråga. Vi har gjutit ner stolpar i golvet. Här kommer en bild på boxarna.

427511_4945836894457_697307530_n.jpg
 
Sv: Isolerat eller inte?

Vi håller på att bygga ett stall för tre hästar, isolerad sadelkammare och även plats för foder. Nu har vi kommit så långt så golvet är gjutet, stommen är uppe och taket är på. Men nu har vi blivit veliga om vi ska isolera taket eller kanske till och med både tak och väggar. Vad är fördelen med att isolera egentligen? Det kommer ju i alla fall inte bli så varmt så att vattnet inte fryser när det blir kallt ute, då måste man ju tillsätta värme. Så vad skulle ni göra - isolera eller inte? Och varför?

Vårt är isolerat i väggarna, inte uppåt, men där har vi loft.
Och vattnet fryser inte på vintern.
Hästarna värmer upp rejält på nätterna när de är inne, och så stänger jag av utluften när jag släpper ut dem, då stannar värmen inne. Vid svinkallt, har jag en byggfläkt dagtid, men det är ju max några dagar varje vinter.

Så för att slippa fruset vatten skulle jag definitivt isolera.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Vårt är isolerat i väggarna, inte uppåt, men där har vi loft.
Och vattnet fryser inte på vintern.
Hästarna värmer upp rejält på nätterna när de är inne, och så stänger jag av utluften när jag släpper ut dem, då stannar värmen inne. Vid svinkallt, har jag en byggfläkt dagtid, men det är ju max några dagar varje vinter.

Så för att slippa fruset vatten skulle jag definitivt isolera.

Fast nu var inte frågan om jag skulle isolera väggarna eller inte utan bara taket.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
794
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 217
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp