Isolerat eller inte?

Sv: Isolerat eller inte?

Aj, aj om du bara har plåttak. Länsstyrelsen nobbar alla stall med plåttak enligt en som byggt nytt stall nyligen. De fick inte ha oisolerat med plåt pga den höga ljudnivå det blir.

Det var det konstigaste jag hört! Har du belägg för det? Vad ska man ha för takmaterial då? Menar du att det blir för hög ljudnivå vid regn?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det var det konstigaste jag hört! Har du belägg för det? Vad ska man ha för takmaterial då? Menar du att det blir för hög ljudnivå vid regn?

Vi var på en visning av en nybyggd hästgård. Där talade de om att vissa ej godkänner rena plåttak pga ljudnivån vid regn. De i sin tur hade fått detta sagt till sig av länsstyrelsen(tror jag) som kom ut och godkände stallarna.Om det stämmer eller inte vet jag ej. Men jag personligen tänker mig att det är spöregn en hel natt. aj, aj i öronen:/ Jag hade inte velat ha häst i stall med bara plåttak.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag ska på en kurs i länsstyrelsens regi två tillfällen i november som heter 'att bygga för häst'. Då får jag kolla upp det:).
 
Sv: Isolerat eller inte?

Du tycker att det låter så mycket så du inte kan prata med någon och hästarna ska stå i värsta fall i det livet en hel natt? med deras hörsel? jag som häst hade blivit galen, faktiskt
 
Sv: Isolerat eller inte?

Har isolerade väggar i mitt stall, 1/3 av taket i stallet är täckt,resterande är öppet ändå upp i nock till ett plåttak som ligger på gammalt "sticke-tak"(och det är HÖGT) Har aldrig reagerat på ljudnivån under ösregn men "sticke-taket" dämpar nog ljudet effektivt.
Har en fantastisk luft i stallet! Visst blir det kallt för en annan på vintern, och visst fryser det i hinkarna på natten (använder lite utspädd melass i hinkarna, och då håller det sig isfritt mycket längre) har värmekabel i vattenrören från vattenpumpen ut i stallet, men hästarna MÅR TOPPEN!
Kryper temperaturen ner för långt på vintern så får Pållarna ha "pyjamas" på sig på natten.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det jag tänker på är att om du ska helisolera stallet så blir det väldigt noga med hur man planerar in sin ventilation. Du bör ta hjälp där för att ta fram mått och upplägg på ventilation så att det blir rätt. Ditt stall är så litet så det blir extra viktigt.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Fast vattnet behöver inte frysa även om det nte är isolerat. Vi har bara tegelväggar i stallet och en innervägg (mot garaget) i trä. Enda gången det blivit ispropp i vattenledningarna var vintern för två år sedan då det var -20 till 25 grader i flera veckor. Då tinade jag proppen med hårblås när det behövdes. Annars fryser det inte trots att hästarna är ute från tidig morgon till sen kväll. I hästarnas vattenhinkar fyller jag på med lite varmvatten när det är så där jättekallt och då håller de sig isfria under natten. Hästar trivs ju bäst när det inte är så varmt så isolering känns väldigt onödigt tycker jag. Ta på er extra kläder istället.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det jag tänker på är att om du ska helisolera stallet så blir det väldigt noga med hur man planerar in sin ventilation. Du bör ta hjälp där för att ta fram mått och upplägg på ventilation så att det blir rätt. Ditt stall är så litet så det blir extra viktigt.

För att det är 90 kvm litet i golv har ju detta inte med att göra när det är 4 till 4,5 meter upp till nock ?

Det är väldigt bra luftvolym i det stallet och det är väll det som räknas och inte golvytan på endast 3 hästar dessutom .

Mia

Till Ts Isolera väggarna och avakta med taket så kan man isolera det senare om man vill och tycker det behövs .
 
Sv: Isolerat eller inte?

För att det är 90 kvm litet i golv har ju detta inte med att göra när det är 4 till 4,5 meter upp till nock ?

Det är väldigt bra luftvolym i det stallet och det är väll det som räknas och inte golvytan på endast 3 hästar dessutom .

Mia

Till Ts Isolera väggarna och avakta med taket så kan man isolera det senare om man vill och tycker det behövs .

Ja, det är ganska högt i tak:) Min sambo vill kunna använda det till annat om jag skulle ledsna på hästar en dag...fast det är ju ingen risk, har hållt på med hästar i 22 år.

Jag har fått för mig att det skulle vara viktigare att isolera taket före väggarna, mest för värmen på sommaren men det kanske det inte är. Varför tycker du att man ska välja väggarna före taket? Blir klimatet bättre i stallet då?
 
Sv: Isolerat eller inte?

jag skulle isolera stallet så det blir bättre att jobba i det på vintern, och så isolerar det ju även mot värme på sommaren..sen skulle jag isolera taket också förstås så det inte blir kondens ( eller det kanske funkar med väv ? )
Jag vet inte vad du gör med dina hästar men det är ju trevligare att ställa in en blöt svettig häst i ett stall som inte är typ -25 grader
 
Sv: Isolerat eller inte?

Mitt stall är drygt 110 kvm med tre boxar så ganska likt ditt alltså. Jag har isolerat både väggar och plåttaket över stalldelen och det är jag glad för. (Eller jag själv har inte isolerat men de som byggde stallet ;)) När man står på logen där plåttaket inte är isolerat och det regnar så låter det mycket, även om det bara duggar lite ute. Jag hade inte velat att mina hästar skulle stå i det oväsendet hela natten. Det finns ju regler för vilken ljudnivå det får vara i stallet och jag tror inte att det är okej med den ljudnivån som blir vid ihållande regn. Det är verkligen öronbedövande.
Jag har en väv som förhindrar kondens men det droppar ändå ifrån taket på loftet när luftfuktigheten är hög och det hade jag inte heller velat att det skulle droppa ned på hästarna.

Vad gäller luften så har vi inte öppet till nock i stalldelen eftersom vi har loft (men vi har ändå ca 4 meter till taket) utan vi har en lufttrumma som sköter luftväxlingen. Sedan har jag dörren öppen tills det blir minusgrader. Då har jag bara ett fönster öppet på glänt vilket jag stänger om det skulle bli nedåt tio minus. Det är det inte så ofta här så det fungerar. Jag har en fläkt som går på när det går under nollan och som alltså slår av och på sig själv vid behov så inte heller den låter hela natten. Jag har haft is i vattenhinkarna en gång på de sju åren vi har bott här och det var när det hade varit 25 minus under någon vecka i streck. Jag har också en grislampa över katternas bädd i deras box så att de håller sig varma och goa när det är kallt ute.

Den största skillnaden mellan varm och kallstall tycker jag ändå är att det inte blir rått i stallet när det är kallt ute och att det håller sig kallt på sommaren när det är varmt. Ett oisolerat stall med plåttak blir rått och kallt på vintern och varmt på sommaren. Inga insekter vill vara i vårt stall utan är det mycket insekter så att hästarna behöver komma in så är det bara någon enstaka fluga där. Det är väldigt skönt när hovslagaren ska komma på sommaren. Han slipper riskera att hästarna står och viftar efter flugor.
I det oisolerade stallet jag jobbade i förr så hade vi stora problem med flugor. De fanns i mängder, hela väggarna var svarta fast vi hade elektriska flugdödare som stod på hela dygnet och att vi spred fluglarvsdödande medel i boxarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Isolerat eller inte?

jag skulle isolera stallet så det blir bättre att jobba i det på vintern, och så isolerar det ju även mot värme på sommaren..sen skulle jag isolera taket också förstås så det inte blir kondens ( eller det kanske funkar med väv ? )
Jag vet inte vad du gör med dina hästar men det är ju trevligare att ställa in en blöt svettig häst i ett stall som inte är typ -25 grader

Men inte rider du väl en häst svettig om det är -25 grader ute?!?

Nu har vi bestämt oss och vi kommer isolera taket men inte väggarna. Vi tror inte att väggisolering kommer göra någon skillnad när det är så stor luftvolym i stallet pga det höga taket. Jag hoppas det kommer bli bra:). Skulle vilja lägga upp någon bild men pixpox verkar ligga nere:confused:.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har gjort så i mitt stall och diskuterade faktiskt detta med hovlagaren om mitt kallstall och att det aldrig känns fuktigt .

Angående plåttaket så är vårat stall svalare på sommaren inne än ute ,vet inte om detta har med en kombo av hög takhöjd,cementplattan kyler och att väggarna är isolerade ?
Vi har dessutom stallet i solläge hela dagen ingen skugga över stallet .

Mia
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det droppr ingen kondens på mina hästar trots oisolerat plåtak ?

Mia
 
Sv: Isolerat eller inte?

Men inte rider du väl en häst svettig om det är -25 grader ute?!?

Nu har vi bestämt oss och vi kommer isolera taket men inte väggarna. Vi tror inte att väggisolering kommer göra någon skillnad när det är så stor luftvolym i stallet pga det höga taket. Jag hoppas det kommer bli bra:). Skulle vilja lägga upp någon bild men pixpox verkar ligga nere:confused:.
jag tycker att du tänker rätt. Även om det inte är helt nödvändigt att isolera taket, så är det ingen dålig idé. Beroende på var stallet står så kan det bli väldigt varmt sommartid (om det inte skuggas av något t ex.) Då kan det vara bra att isolera för säkerhets skull. Glöm inte bort att du måste ha tilluftsventilation också (men det antar jag att ni tänkt på ;) )
 
Sv: Isolerat eller inte?

jag tycker att du tänker rätt. Även om det inte är helt nödvändigt att isolera taket, så är det ingen dålig idé. Beroende på var stallet står så kan det bli väldigt varmt sommartid (om det inte skuggas av något t ex.) Då kan det vara bra att isolera för säkerhets skull. Glöm inte bort att du måste ha tilluftsventilation också (men det antar jag att ni tänkt på ;) )

Absolut! Ventilation är jätteviktigt!
 
Sv: Isolerat eller inte?

Ja, det är ganska högt i tak:) Min sambo vill kunna använda det till annat om jag skulle ledsna på hästar en dag...fast det är ju ingen risk, har hållt på med hästar i 22 år.

Jag har fått för mig att det skulle vara viktigare att isolera taket före väggarna, mest för värmen på sommaren men det kanske det inte är. Varför tycker du att man ska välja väggarna före taket? Blir klimatet bättre i stallet då?
Helt riktigt. Det är viktigare att isolera taket än väggarna! Jag tror du får byta karriär och börja med förprövningar istället ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
794
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 217
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp