Kallstall eller varmstall?

M

MariaTherese

Vad tycker ni är rätt, eller fel. En vän till mig har sina tre Islandshästar ute året om, endast ett vindskydd under vintern. Dom har då fri tillgång till hö osv. Hon säger att hästarna mår bäst av det.
Medans vissa säger att hästarna ska kunna stå inne i varmstall. Att man tar in dom på kvällarna och ut på mornarna. Vad säger ni. Vad är rätt eller fel?

Sv: Kallstall eller varmstall?

Inget av alternativen är mer rätt eller fel än den andre, kallstall är ur hygiensynpunkt det mest hälsosammaste. Varmstall står för den största orsaken av luftvägsproblemen hos häst, något som sällan händer i kallstall eller lösdrift.

Lösdrift med vindskydd/ligghall är en mycket bra lösning för hästen, antagligen mindre bra för människan. :angel:

Hästen har ett stort behov av att få kunna röra på sig när helst den önskar, någon som förhindras genom att hästen stallas in i en box eller spilta.

Boj skrev:
Inget av alternativen är mer rätt eller fel än den andre, kallstall är ur hygiensynpunkt det mest hälsosammaste. Varmstall står för den största orsaken av luftvägsproblemen hos häst, något som sällan händer i kallstall eller lösdrift.

Lösdrift med vindskydd/ligghall är en mycket bra lösning för hästen, antagligen mindre bra för människan. :angel:

Hästen har ett stort behov av att få kunna röra på sig när helst den önskar, någon som förhindras genom att hästen stallas in i en box eller spilta.

:bow: Ett bra svar. Kallstall är i regel det bästa för friska och unga hästar av ALLA raser. Mina har tillgång till lösdrift året om. Däremot minskar ofta rörelseförmåga och behov på äldre hästar. De kan må bättre av att stå i ett varmt stall. Jag sålde mitt gamla sto av den anledningen i fjol. Hon är 23 år nu och jag märkte att hon rörde sig mindre, var stelare och gärna stod inne. Visst hjälpte varmt täcke men hon har det bättre dit hon flyttat nu. Lugn och ro, egen box att sträcka ut sig i och hon har tom piggnat till av värmen.

Så behovet kan ändras med åldern. Som ung ville hon inte vara i stallet utan ute så mycket som möjligt, enligt den som ägde henne då och så vill jag också minnas det, men jag märkte att kylan gjorde henne stelare på äldre dar. Nu är hon som en unghäst igen och har det mycket bättre hos nya ägaren än hos mig. Hon slipper dessutom de besvärliga och stökiga unghästarna som hon var sur på och har bara sällskap av nya bästisen, ett 16-årigt sto. Det gäller att kunna känna av sin hästs behov och märka förändringar. Jag är så glad jag sålde henne till ett hem där hon blir ompysslad och där hon dessutom är ögonstenen.

Anette

Har man ett välskött lösdriftsstall med torr liggplats, friskt vatten året om och fritt med bra hö så mår hästarna mycket bättre än att stå inne i varmstall.

Varmstall är gjort för människor som fryser.....

Jag har ett kallstall som bara ger skydd för blåst o regn/snö och insekter med tanke på eksemhästen.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 103
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar