Kallblodstravare

R

rosita

Är kallblodstravaren en Nordsvensk?
Har en bruksnordis, ska titta på en kallblodstravare, både till ridning och körning.
Travarna verkar lite mer finlemmade än bruksnordisen.
Har travaren svårare för galoppen(som de vanliga travarna kan ha)
Hur är skillnaderna i temperamentet.:crazy:

Sv: Kallblodstravare

Om jag har förstått det hela rätt (är ingen expert inom området) så var det från början en ras - den Nordsvenska hästen, som så småningom avlats fram till två typer eller raser (vet inte vilket) --> Kallblodstravare och Nordsvensk brukshäst. Rätta mig om jag har fel :angel: Om kallblodstravaren lärt sig i travet att den inte ska galoppera så kan den säkert ha svårare för det, jag vet iaf att vissa som kör maraton med sina fd travare ofta får "travartraven" när hästarna blir lite pressade. Men om de inte gått på travet bör de väl inte ha särskilt svårt för galopp? Rent exteriört vet jag faktiskt inte hur de ligger till så att säga... :confused:

Sv: Kallblodstravare

Nej, kallblodstravare och nordsvenskar är två olika raser, från början var de en ras men sedan gick aveln åt två olika håll; bruks och trav.

Kallblodstravare kan skifta väldigt i grovlek och utseende, det finns sådana som närmast ser ut som grova nordsvenskar/lättare ardennrar i typen, och sådana som ser ut som varmblodiga ridhästar. De flesta ligger väl doick ngnstans mittemellan dessa två "extremvarianter". En del kallblodstravare kan ha svårare att lära sig galopp om de gått på travet, i övrigt har kallblodstravare ofta en mkt bra galopp (tillskillnad från vad varmblodstravare har, generellt)

Tempramentet är individuellt, som för alla hästar. I regel är ju både nordsvensk och kallblodstravare energiska, framåt och envisa hästar.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv