Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
Sv: Kallblodstravare!!!

Okej...lite off topic...men jag är så glad! På två dar har två treåringar efter pålle vunnit var sitt lopp (Lassas Lisa och Pållex)!!!:bump: :bump:

idak skrev:
Ja, det tycker jag med. :)

Hur är det med exteröra "fel"? Vilka ska man undvika och vilka är mindre allvarliga? Jag har hört att sabelbent (vet inte riktigt vad som menas med det) och krokhas ska undvikas. Är det så? Hur är det med övriga felaktigheter?

Jag är otroligt dålig på att beskriva saker har jag kommit på...:crazy:
Men jag ska försöka ändå... Med sabelbent menas att benet är brutet bakåt i framknät och då är hästen också ofta knipt under knät och det medför ju såklart en klar svaghet hos en travhäst.
Sen vetegudarna hur det är med krokhas, en av de bästa varmblodshingstarna är ju rejält krokhasig och lämnar ju avkommor som också är det och det verkar ju inget göra. Tror kanske att det snudd på är en fördel för det ger ett fjädrande steg. Jag vet då att kotorna ska va ganska långa just pga att de ger en bättre fjädring och en tåligare häst. Däremot ska man akta sig för korta upprätta kotor.. Sen är det väl så att det är sällan man ser en häst utan exteriöra fel men så länge man ser hästen före felet så är det nog inte så allvarligt..;)

Bodbäckspålle skrev:
Okej...lite off topic...men jag är så glad! På två dar har två treåringar efter pålle vunnit var sitt lopp (Lassas Lisa och Pållex)!!!:bump: :bump:

:bow: GRATTIS!!!!!:bow:
Det blir nog till att lösa betäckningstillstånd för han till våren igen...;)

Förhoppningsvis...nu har han ju två treåringar som sprungit in ca 100.000 (Pållex och Daler) Samt att Lassas Lisa och Bodbäcksbill gjort det bra.:bump: :bump: även för Bodbäcksina ser det bra ut....

Sissan skrev:
Jag vet då att kotorna ska va ganska långa just pga att de ger en bättre fjädring och en tåligare häst. Däremot ska man akta sig för korta upprätta kotor..
Att ha en lång och uppdriven kota kan väl knappas vara bättre än en kort.
(Uppdrivna blir dom på hästar som tränas för hårt i en ung ålder, alltså är det inte ärftligt, tror jag.) Jag har hört att vissa hellre vill ha en kort kota på ett kallb. än en för lång, eftersom dom kan bli för veka om kotan är för lång. Tycke och smak?
Vet inte. Beror kanske även på hur man tränar och utfodrar?

Men det går nog mot varmblodshållet, längre kotor och kortare ryggar eller vad säger ni?

Rikkan skrev:
Att ha en lång och uppdriven kota kan väl knappas vara bättre än en kort.
(Uppdrivna blir dom på hästar som tränas för hårt i en ung ålder, alltså är det inte ärftligt, tror jag.) Jag har hört att vissa hellre vill ha en kort kota på ett kallb. än en för lång, eftersom dom kan bli för veka om kotan är för lång. Tycke och smak?
Vet inte. Beror kanske även på hur man tränar och utfodrar?

Men det går nog mot varmblodshållet, längre kotor och kortare ryggar eller vad säger ni?

Men är kotan uppdriven så är det ju en skada och det tillhör väl inte hästens egentliga exteriör...??:confused:
Sen skrev jag väl GANSKA långa kotor och då menade jag ju inte att de ska vara "överdrivet" långa... I nuvarande rasbeskrivning står det typ att "skenbenet ska vara brett o kort och kotorna bör inte vara för korta och stumma eller för långa..."
Men allt är ju relativt så det beror ju på vad man tycker som sagt.

Både ja och nej... Vi vill väl inte att kallbloden ska se ut som varmblod men många vill ju att de ska springa nästan lika fort.. Men sen så har man väl kanske börjat kolla på om det finns nåt gemensamt som gör att de som är bra är bra och tvärtom. Och då har det väl tydligen visat sig att tex hästar med lång rygg är senare till start och har en sämre aktion.
Men sen så är det ju faktiskt så att det finns inget som säjer att ett exteriört vackert kallblod är den bäste travaren, det är ju som lite svårt att bedöma det som sitter inuti skallen på hästen dessutom..;)

Bodbäckspålle skrev:
Förhoppningsvis...nu har han ju två treåringar som sprungit in ca 100.000 (Pållex och Daler) Samt att Lassas Lisa och Bodbäcksbill gjort det bra.:bump: :bump: även för Bodbäcksina ser det bra ut....

Hur många 3 åringar har han?

Jo, det är en skada, precis vad jag menar. Jag menade, av två onda ting, att det borde väl vara bättre med en kort uppdriven kota, än en lång sådan...?
Vet ju en dommare som är förtjust i lååååånga kotor på kbl. travare. ;) Men många menar att dom med korta kotor håller bättre. Jag vet inte själv, för mina hästar är inte trasiga...

Enligt STC har han 35 st (det är hans största kull). Varav tre är döda. Han har hög Premiloppsprocent. Några av avkommorna vet jag tränas inte för trav, utan är ridhästar.

Jag har betäckt vårt sto, som är e: Forin Brage ue: Stellbarr med Qvadrigo i år, båda är Ovikshästar(off topic men lite skryt)

Jag har oxå en valack efter Pio, någon som vet mer om honom? :love:
Den jag har är det underbaraste som någonsin satt en hov på denna jorden.

Har ett sto e:Lappnils som jag kanske ska betäcka till våren...

gullfeb2.jpg

/Li

*kl*

kanske är av intresse att veta att vi betäckte Bodbäcksgull med MOe odin...inte vad jag hade valt...men pappa håller i plånboken:p

hon skall föla i juni. har dock inte almanackan med mig just nu så jag minns inte exakt datum...men det var nog kring den 20:e.

Tror att hon kommer få gå tom detta år (om vi nu inte lånar ut henne kanske, men vi har inga kontakter inom det området) eftersom vi planerar att låna in Alm linda och låta henne gå med Pålle på grönbete och bli betäckt (eventuellt får han ett till sto dit...så han får ett eget litet harem på äldre dar).

Vi har ju redan två tvååringar efter pålle...och nu i sommar så kommer det ju en ny (dock efter Moe odin då, men med pålle som morfar:D )...så betäcker vi "gullan" igen så får vi två till nästa år...det blir lite för många...om vi inte säljer då. Men det brukar ju bli så svårt:p

Henne gillar jag :love:
Träffade en valack e Lapp Nils igår, de är väldigt lika :)

Immer

Ja, visst var svaret till dig.

Jag har förresten en fjord/kallblodstravarkorsning som har Lapp Nils som morfar. Där kan man också se likheter.
Kallblodstravaren jag träffade igår var även lik vår korsning till psyket.

Immer

Hej!
Dom som vet säger att Lappnils inte är lika bra pappa som han är morfar. Det kanske stämmer.
Min donna är het som tusan och har vilja av....järn?
Men ingen stjärntravare kanske...Beror till mesta delen på hennes humör tror jag - jag vet inte. har aldrig tränat för det.

Första avkomman var e: Rigel Jo.
Blev inget utav den i travarväg, men en jättetrevlig maratonhäst!

Gullan, som hon kallas, är en verklig goprutt och alla som är häst rädda dras till henne. SÅ snäll :love:

Har haft henne sedan hon var 3 år och nu är hon 17...tiden går!
Funderar på att betäcka, men är i valet och kvalet.
Antingen en PRE eller en renrasig, men å andra sidan finns det nästan ingen marknad för den renrasiga idag. Man får liksom mer för en korsning!

/Li

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 692
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka