Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
Sv: Kallblodstravare!!!

Gick det bra med fölet och den nya mamman? Berätta!
Är dom separerade nu?

hej
jag har hört att en del rigel jo avkommor kan ha temperament
lite vassa i humöret
den jag har stämmer det ganska bra på.
har läst denna tråd men är inte insatt i kallbodsaveln

Rikkan skrev:
Gick det bra med fölet och den nya mamman? Berätta!
Är dom separerade nu?

Jag tror inte att dom är separerade än. Tösen är fortfarande kvar nere i Gävle hos Jan så jag tror nog dom går ihop än.

Det har iaf gått jättebra för dom.
Dom hade ställt tösen i en box brevid fölet men hon hade blivit lite småtokig och ville in direkt till fölet. Fölet ( som jag tror ska heta Thor) vart nästan lite rädd för henne först för hon ville gärna att han skulle dia men han visste ju inte hur man gjorde även fast tösen stod fint uppställd. Thor försökte istället sparka henne. :smirk:
Han var inte van vid andra hästar eftersom hans mamma dog väldigt snabbt så han var van vid flaska från första början.

Men tösen är en väldigt duktig och tålmodig mamma och Jan trodde oss nästan inte när vi sa att det var hennes första föl.
Thor hade gått ur hagen en gång i början när dom fick va ute för att Jan och Ursula gick förbi hagen och han trodde att han skulle få mat. Då hade Tösen sprängt tråden och gått efter och hämta tillbaka honom :D

Det pratades även om dom på radion runt gävle. För dom hade först annonserat ut efter en amma på radion när dom förlora sitt sto och sen hade folk ringt och ville höra en fortsättning.

Tösen och hennes eget föl som bara var ett par timmar. Man kan se vinkel på hans framben ganska bra där. Han hade svårt att stå själv och var uttorkad när vi vakna och såg dom. Han är bara 5 dar förtidigt född men är sent utvecklad för han hade den där jätteslikeslina pälsen på hela kroppen. Har hört att dom inte brukar ha det när dom födds.

Här är en annan bild på honom

Har ingen bild på Thor här med kan kolla när jag kommer hem sen.

Tur att det blev ett bra slut för dom iaf.:D

Underbart att höra!

Min var över 3 veckor tidig och hade också så där silkeslen päls.
Såg illa och var väldigt liten, rädd och mager. Men hon har klarat sig bra. Nu är hon varken liten rädd eller mager längre...*hehe*

jag gillar också ston bättre överlag just därför att, som du säger, de i mitt tycke ofta är smartare!:D

mitt sto kallar jag tufft mycket pga hur hon är mot andra hästar. hon är Väldigt dominant. det märks givetvis i hanteringen av henne också. men jag gillar det, de ska veta vad de vill! till en viss gräns..;)

håller med er ang. de veterinära anmärkningarna. jag tycker Inte det är ok med de 3-åringar som har hur mycket skador som helst. de tänker jag inte använda mig av, för sånt ska inte uppmuntras. faktiskt.

Rikkan skrev:
Smart eller tuff eller entusiastisk? Eller en kombination...
Är den överkänsliga individen tuff eller bara smart?
Är den felhanterade hästen smart eller dåraktig som protesterar är det vad vi många gånger kallar tuffhet?

Jag har mycket svårt att veta skillnad på nedärvd tuffhet och ifrågasättande (protest) av felaktig hantering, kräkning från människans sida. För ju mer jag funderar och ser på hästar jag träffar så tycker jag att dom flesta som uppvisar avvikande beteende lider av smärta på ett eller annat sätt.

Många ston får stämpel på sig att vara tuffa, men beror det även på hur dom blivit hanterande?
Jag tycker om ston just för att dom har lätt för att utrycka sig, på alla sätt, inte bara att dom visar tuffhet.

Protest mot människnas behandling kan ju också bero på att hästen är tuf fnog att säga ifrån. Men visst har många "vrånga" individer blivit skapade av felaktig hantering, det håller jag med om.

Med tuffhet/humör/vilja tänker jag inte på avvikande beteende eller aggressivitet, utan hästar som dels kan ta i, tänker själva och försöker själva och som kan få utbrott när de inte förstår (djävlaranamma) eller tycker att det är för mycket alt bara testar gränserna eller är uttråkad och generellt är rätt orädda och det ska en hel del till för att knäcka psykiskt (inte för att det är något man vill göra). Tuffa hästar är ofta rätt entusiastiska och jobbar gärna när tuffheten är kombinerad med energi och framåtanda.

Sen kan man ju få olika kombinationer. Jag älskar hästar som är tuffa och känsliga, man får mycket för små signaler. Ofta är de hästarna rätt smarta också (på gott och ont..). Visst får man stora protester, men när man väl rett ut meningsskiljaktigheterna får man så otroligt mycket istället. Pucklar man bara på en sån, ja då får man problem.

Motsatsen känslig och vek är en jobbig kombination, de hästarna blir ofta problemdjur.

Vad gäller att ta reda på om det är arv eller miljö som "skapat" en hästs beteende så kan det vid första anblick vara svårt att se vad som är vad, men får man jobba med en individ ("problemhäst") någon vecka brukar det gå att urskilja hur de är.

misan skrev:
jag gillar också ston bättre överlag just därför att, som du säger, de i mitt tycke ofta är smartare!:D

mitt sto kallar jag tufft mycket pga hur hon är mot andra hästar. hon är Väldigt dominant. det märks givetvis i hanteringen av henne också. men jag gillar det, de ska veta vad de vill! till en viss gräns..;)

Ston är smarta, och man kan inte bara gå på dem och säga "nu :devil: gör du som jag säger" som med hingstarna.
Själv tycker jag hingstar är väldigt enkla och trevliga att jobba med :angel:

misan skrev:
håller med er ang. de veterinära anmärkningarna. jag tycker Inte det är ok med de 3-åringar som har hur mycket skador som helst. de tänker jag inte använda mig av, för sånt ska inte uppmuntras. faktiskt.
:bow:
Ja, det är väl det bästa sättet.
Vore intressant att jämföra hur mycket förslitningsskador som finns på godkända xx hingstar tex, de går ju hårda löp från 2-års ålder. Ska se vad jag hittar.

Vårat sto skulle jag nog också säga är rätt tuff. Hon var väldigt avvisande i början mot oss och hade alltid öronabakåt om man borsta henne eller så.
Hon har däremot inte haft så lätt och gillade oss människor inte nåt vidare. Har haft många hem under väldigt kort tid. Vet också att sist någon spände för henne så slutade med att han bröt båda armarna.
Fast det tror jag inte är hästens fel utan okunnighet hos dom som skulle köra. Hon stressar upp sig väldigt mkt och ligger på men är inte rädd av sig.

Det är en helt annan häst nu. Trevlig att hålla på med och vi ställer inte allt för höga krav på henne, går fram i myrsteg. Men nu har hon fått mamma ledigt ett tag. :D

Åhh vilket föl!!!!!!!!!:love:
Ja skulle de inte blivit nöjd med han så vore det ju nåt fel....;)
Tycker att du hade ett sunt och bra resonemang, mycket svårt att få till bra travarston speciellt då ingen vill ha dem.. Så ridhäst av stoföl är nog ett smart alternativ i dagens läge..

Angua skrev:
Bryr man sig om humöret på dem vad gäller godkännade av hingstar?

Satt och läste om de norska godkända hingstarna som länkades till i tråden och blev mörkrädd när jag läste det veterinära anmärkningarna! Skandal! Så unga hästar ska fan inte ha förslitningsskador! Då är det antingen fel på hästarna (= borde inte avlas på) eller fel på träningen.. hursom borde de inte godkännas med de anmärkningarna...

Alltså det är ju i princip omöjligt att kunna dömma bort nån hingst pga av hans humör, tycker nog inte ens att man ska försöka göra det heller då det är så många olika faktorer som gör hingsten till den den är. Sen så är det ju faktiskt hingstens prestationer som gör att han blir godkänd samt att han inte har några allvarliga veterinära anmärkningar och är helt åt skogen avvikande i typ.

Största anledningen till att de norska hingstarna har så mycket veterinära anmärkningar är väl att de körs hårt väldigt tidigt så de har inte hunnit växa klart och då blir det ju självklart mer skador..

Sissan skrev:
Sen så är det ju faktiskt hingstens prestationer som gör att han blir godkänd samt att han inte har några allvarliga veterinära anmärkningar och är helt åt skogen avvikande i typ.

Hehe, du har inte läst H.G.Balders omdöme va??
"Ej rastypisk"...
När en sån hingst blir godkänd så undrar man ju vad det är de eftersträvar med avelsvärdering egentligen! :confused:

var kan man hitta/se bilder på H.G.Balder?
Jag är grymt nyfiken - hört så mycket pratas om honom.

misan skrev:
nån som har en åsikt om frigg mollyn?
Pålle är en bra individ va? lämnar trevliga avkommor?
Det kanske står mellan honom och Bokli Balder..
vad tror ni om Bokli Balder egentligen? någon som funderat på honom nästa år?
Hur skulle du beskriva ditt sto, är hon stor och grov eller är hon lätt i typen?
Jag funderade på att betäcka med Bokli Balder för nåt år sen men då gick jag på hans utstrålning. Han har ju en stark morssida tycker jag så varför inte....Kanske???
Pålle har då jag bara hört bra om, trevliga avkommor som verkar kunna trava. Det enda negativa om han är väl då kanske att stammen är gammal MEN dock beprövad och inte dålig!! (Så hade jag ett sto av yngre stam så skulle jag nog betäcka med han.)
Frigg Mollyn borde väl lämna välartade föl som är hanterbara... Ser ju inte ut att vara nån dålig häst det inte så samma där, varför inte???:)

evis skrev:
var kan man hitta/se bilder på H.G.Balder?
Jag är grymt nyfiken - hört så mycket pratas om honom.

Vet ingen hemsida på rak arm, men diskussion kring honom + bilder har varit i flera nr av Kallblodstravaren.

Tuffa hästar är ofta rätt entusiastiska och jobbar gärna när tuffheten är kombinerad med energi och framåtanda.

Sen kan man ju få olika kombinationer. Jag älskar hästar som är tuffa och känsliga, man får mycket för små signaler. Ofta är de hästarna rätt smarta också (på gott och ont..). Visst får man stora protester, men när man väl rett ut meningsskiljaktigheterna får man så otroligt mycket istället. Pucklar man bara på en sån, ja då får man problem.
Väldigt många kallblodstravare är ju precis så här och det avlas för att få fram en kombination av energi/harmoni/framåtanda/bärbarhet. Hur gör man för att säga "förlåt jag har varit dum, fattar inte bättre", till en häst som försöker förklara att den pressas över sitt förstånd/sin förmåga utan att man sårar hästen?;)

Jo, men jag lyckas inte ladda hem den här på modemet :(
Och på bredband så funkar det inte heller (förstår ej varför).

Får kika lite!!

Rikkan skrev:
Väldigt många kallblodstravare är ju precis så här och det avlas för att få fram en kombination av energi/harmoni/framåtanda/bärbarhet. Hur gör man för att säga "förlåt jag har varit dum, fattar inte bättre", till en häst som försöker förklara att den pressas över sitt förstånd/sin förmåga utan att man sårar hästen?;)

:rofl:
Jaaa du.. Jag har märkt att man kommer långt med en påse morötter ;)

Skämt å sido, det beror ju på om jag i stundens hetta pressar för långt, då är det bara att avbryta, ta det lungt och backa några steg och be om något enkelt istället. De brukar vara rätt förlåtande som väl är. Det som kan vara svårare är att skilja på om jag begär för mycket eller om det är ett "måste jag göra allt du säger" (kanske vanligare i ridning än trav? vet ej)
En häst som länge pressats är ju lite mer arbete, snabbast brukar vara att börja om helt från början.

Sissan Hur skulle du beskriva ditt sto skrev:
Bokli Balder[/U] för nåt år sen men då gick jag på hans utstrålning. Han har ju en stark morssida tycker jag så varför inte....Kanske???
Pålle har då jag bara hört bra om, trevliga avkommor som verkar kunna trava. Det enda negativa om han är väl då kanske att stammen är gammal MEN dock beprövad och inte dålig!! (Så hade jag ett sto av yngre stam så skulle jag nog betäcka med han.)
Frigg Mollyn borde väl lämna välartade föl som är hanterbara... Ser ju inte ut att vara nån dålig häst det inte så samma där, varför inte???:)

mitt sto är ganska stor men lätt i typen. riktig fin modell tycker jag, så klart. :D
Ja Bokli Balders morsida går inte av för hackor.. men han är också ganska stor så lite rädd är jag för att det blir en riktig bjässe. men sånt kan man aldrig veta, bara att chansa! och jag själv har hellre en kbl-travare modell uppemot 160 än under 150 cm.
Frigg Mollyn har också en bra morstam, med t.ex. Mentor Mollyn i släkten.
men är det någon som vet om han går få tag i i sverige? han stod väl där på spangberg för två år sedan..

Jag har misslyckats jag också, flera gånger nu på slutet. Får inte hem den. Men jag har ju förr om åren laddat hem den.'
Vill ju se på "killarna".

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 692
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?