R
Rikkan
Sv: Kallblodstravare!!!
Gick det bra med fölet och den nya mamman? Berätta!
Är dom separerade nu?
Gick det bra med fölet och den nya mamman? Berätta!
Är dom separerade nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rikkan skrev:Gick det bra med fölet och den nya mamman? Berätta!
Är dom separerade nu?
Rikkan skrev:Smart eller tuff eller entusiastisk? Eller en kombination...
Är den överkänsliga individen tuff eller bara smart?
Är den felhanterade hästen smart eller dåraktig som protesterar är det vad vi många gånger kallar tuffhet?
Jag har mycket svårt att veta skillnad på nedärvd tuffhet och ifrågasättande (protest) av felaktig hantering, kräkning från människans sida. För ju mer jag funderar och ser på hästar jag träffar så tycker jag att dom flesta som uppvisar avvikande beteende lider av smärta på ett eller annat sätt.
Många ston får stämpel på sig att vara tuffa, men beror det även på hur dom blivit hanterande?
Jag tycker om ston just för att dom har lätt för att utrycka sig, på alla sätt, inte bara att dom visar tuffhet.
misan skrev:jag gillar också ston bättre överlag just därför att, som du säger, de i mitt tycke ofta är smartare!![]()
mitt sto kallar jag tufft mycket pga hur hon är mot andra hästar. hon är Väldigt dominant. det märks givetvis i hanteringen av henne också. men jag gillar det, de ska veta vad de vill! till en viss gräns..![]()
misan skrev:håller med er ang. de veterinära anmärkningarna. jag tycker Inte det är ok med de 3-åringar som har hur mycket skador som helst. de tänker jag inte använda mig av, för sånt ska inte uppmuntras. faktiskt.
Angua skrev:Bryr man sig om humöret på dem vad gäller godkännade av hingstar?
Satt och läste om de norska godkända hingstarna som länkades till i tråden och blev mörkrädd när jag läste det veterinära anmärkningarna! Skandal! Så unga hästar ska fan inte ha förslitningsskador! Då är det antingen fel på hästarna (= borde inte avlas på) eller fel på träningen.. hursom borde de inte godkännas med de anmärkningarna...
Sissan skrev:Sen så är det ju faktiskt hingstens prestationer som gör att han blir godkänd samt att han inte har några allvarliga veterinära anmärkningar och är helt åt skogen avvikande i typ.
misan skrev:nån som har en åsikt om frigg mollyn?
Pålle är en bra individ va? lämnar trevliga avkommor?
Det kanske står mellan honom och Bokli Balder..
vad tror ni om Bokli Balder egentligen? någon som funderat på honom nästa år?
Hur skulle du beskriva ditt sto, är hon stor och grov eller är hon lätt i typen?
Jag funderade på att betäcka med Bokli Balder för nåt år sen men då gick jag på hans utstrålning. Han har ju en stark morssida tycker jag så varför inte....Kanske???
Pålle har då jag bara hört bra om, trevliga avkommor som verkar kunna trava. Det enda negativa om han är väl då kanske att stammen är gammal MEN dock beprövad och inte dålig!! (Så hade jag ett sto av yngre stam så skulle jag nog betäcka med han.)
Frigg Mollyn borde väl lämna välartade föl som är hanterbara... Ser ju inte ut att vara nån dålig häst det inte så samma där, varför inte???![]()
evis skrev:var kan man hitta/se bilder på H.G.Balder?
Jag är grymt nyfiken - hört så mycket pratas om honom.
Väldigt många kallblodstravare är ju precis så här och det avlas för att få fram en kombination av energi/harmoni/framåtanda/bärbarhet. Hur gör man för att säga "förlåt jag har varit dum, fattar inte bättre", till en häst som försöker förklara att den pressas över sitt förstånd/sin förmåga utan att man sårar hästen?Tuffa hästar är ofta rätt entusiastiska och jobbar gärna när tuffheten är kombinerad med energi och framåtanda.
Sen kan man ju få olika kombinationer. Jag älskar hästar som är tuffa och känsliga, man får mycket för små signaler. Ofta är de hästarna rätt smarta också (på gott och ont..). Visst får man stora protester, men när man väl rett ut meningsskiljaktigheterna får man så otroligt mycket istället. Pucklar man bara på en sån, ja då får man problem.
Rikkan skrev:Väldigt många kallblodstravare är ju precis så här och det avlas för att få fram en kombination av energi/harmoni/framåtanda/bärbarhet. Hur gör man för att säga "förlåt jag har varit dum, fattar inte bättre", till en häst som försöker förklara att den pressas över sitt förstånd/sin förmåga utan att man sårar hästen?![]()
Sissan Hur skulle du beskriva ditt sto skrev:Bokli Balder[/U] för nåt år sen men då gick jag på hans utstrålning. Han har ju en stark morssida tycker jag så varför inte....Kanske???
Pålle har då jag bara hört bra om, trevliga avkommor som verkar kunna trava. Det enda negativa om han är väl då kanske att stammen är gammal MEN dock beprövad och inte dålig!! (Så hade jag ett sto av yngre stam så skulle jag nog betäcka med han.)
Frigg Mollyn borde väl lämna välartade föl som är hanterbara... Ser ju inte ut att vara nån dålig häst det inte så samma där, varför inte???![]()