Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
Sv: Kallblodstravare!!!

Sissan skrev:
Har ni ston betäckta eller föl och i så fall med vilken hingst och varför just med den hingsten?
Tittar ni nåt på hingstens exteriör eller går ni bara på stam?

Jag har betäckt mitt sto med Nordlys i år. Jag valde honom för att jag gillar både stammen och exteriören på hingsten. Han är riktigt snygg som ridhäst sett och har dessutom presterat bra på travet. Jag hoppas att fölungen ska bli en bra och allsidig häst oavsett om den blir rid- eller travhäst (det får väl tiden utvisa).

Jag har köpt ett sto till som så småningom kommer att betäckas, men kanske inte för egen räkning.:angel:
Det finns ju en del intressanta hingstar att välja på, jag hade gärna betäckt ett sto till med Nordlys, men det nya stoet är släkt med honom och jag vill inte avla för nära om jag kan slippa. Har sett ett par avkommor efter Nordlys och gillat det jag sett hittills.

Har inget föl i år, hade ett förra året efter Lovin. Det köpte jag i magen på mamman och jag hade inte själv valt den hingsten till det stoet.

Rikkan skrev:
Om du ser Qvadrigos ryggs som lång vad har då Nordguben och Svart Lars?

Nu gjorde du mig osäker om jag hade blandat ihop Qvadrigo med nån annan hingst så nu var jag tvungen att leta reda på hingstkatalogen...:cool:
Men så här står det på Qvadrigo: "Medelstor långsträckt hingst av god rastyp.Vackert huvud, väl ansatt bred välvd hals. Djup liggande bog, markerad ngt kort manke, lång sänkt rygg, långt ngt sluttande kors.Korta skenor, Fransysk, speciellt höger."

I den andra tråden om kallbloden var det väl en bild på ett föl efter Qvadrigo och fölet såg ju ut att bli väldigt lik pappa..

Nordgubben har väl också ngt lång rygg och den andre har jag mig vetligen inte sett.....:confused:

Har sett ett par avkommor efter Nordlys och de ser ruggigt bra ut både i exteriör och rörelse så det ska bli intressant att se vad det blir av de...

Rikkan skrev:
Kan inte jämföra Isvind med Qvadrigo, eftersom jag tycker att den förste ser ut att ha en lång rygg på dom bilder som jag sett,kanske beror det på fotots vinkel? Att han har långt kors det håller jag med dig om, för det såg jag.
Vad fick han för utlåtande på kåringen? <-Nån som vet?
Jag vet så jag länkar över till den andra tråden om kallblodstravare. I inlägg 126 finns en länk. Vi behöver ju inte en tråd till om samma hingst som f ö inte verkar i kallblodstravaraveln.

Jag har en fråga. Vad hade ni betäckt Bodbäcksgull med? E: Bodbäckspålle U: Alm Linda. Det är en tjej som är väldigt nätt i kroppen och med lång rygg. Hon har kapacitet utöver det vanliga men tyvärr så spökar en gammal skada (från då hon blev stucken av en geting under ett träningspass och slog för allt vad livet höll:smirk: ) Det finns bilder på henne om ni vill titta lite närmar på exteriören på www.bodbackspalle.com och så går ni på länken avkommor...

Vi har funderat på Lome kongen eller Moe odin...helst av allt hade jag velat ha en eldingfri hingst...men min far, han vill annat...

Det jag menar är att vissa bär sin långa rygg så att man inte störs av den, andra tänker man att "Oj, en lång rygg".

Svart Lars, han ser ut som en mörkbrun/svart tax, ungefär....:)) Skämt å sido, han är FIN, fast han har lite korta ben....(som jag föredrar att kalla det= lång rygg) ;) *hehe*
Jag har en märr med "korta ben" men hon har så pass långt kors och bra längd och vinkel på bogen att hon är ok iaf. Fast jag hade önskat längre ben + kanske lite kortare länd....;) Hennes far är kvadratisk!!
När jag var liten så kallades dom långa märrarna för U-båtar. Då skulle dom vara långa, annars var det ingen "märr" (att ha till trav). Dom kunde inte spriga fort ansågs det, för dom fick inte plats med benen. Tänk att utvecklingen går framåt iallafall.....

.....Spang Best(kvadratisk), Qvadrigo, Prins Juventus, ...nån med Almsvarten då?

Slogum Björn (då får ni vad jag tycks minnas att evis har efterlyst, en 4+4 på Oleanne??? Linje avel på sto istället för hingst?) Fast anses det inte vara bäst att ha 3+3??

Eller nån av dom årets nya hingstar från Norge?
Vet inte vad som blev godkänt. Vet nån?

Vilket sto!!!!!!:bow: Så synd att hon skadades, skulle varit kul att se hur bra hon blivit..
Båda de två hingstarna ser väl ut att passa men samtidigt så undrar jag ju varför inte ta Järvsöfaks eller nån av hans avkommor? Faksen verkar ju lämna otroligt lovande hästar. De har ju det mesta, kapacitet, psyke och utseende...

IngerG, -hva skulle vi gjort uten henne....?;) Tusen takk, Inger!!
:bow: :bow:

En mycket målande beskrivning av Svart Lars, jag ser han framför mig...:rofl:
Jo du nog går utvecklingen framåt, numera kallas kortbenta taxhästar lågställda;) och som sagt har hästar lång rygg så orkar de inte med sig i travet eller blir sena till start. Dessutom har jag för mig att de förr skulle ha bred bringa och bredda bak i travet men där är det ju också tvärtom idag... Måste iofs få säja att jag personligen föredrar breda bringor på kallblodiga hästar men det är ju för utseendets skull då iofs...:crazy:

Ka syns ho IngerG? ;) Och vad tycker ni alla om dessa hingstar??

Spontan reaktion:

** Polar Strom's veterinär beskrivelse var ingen fröjd att läsa, trist, tragiskt. Gullig kille med kort rygg.
*+ Nöstetor: Ikke så värst!!! Har nått speciellt i utstrålningen. Men aj, så ont han ser ut at ha i vf.
*** Lumjor: Flott. Gillar honom vid första anblick!!
- Åsajerven: saknar karisma, för tanig och trött, ser sliten ut. Tung huvud, ingen läcker uppsyn.
- Bles Hövding: En minikille. Aj, så trist hållning utan muskler och hingstkaraktär. En vacker själ i en sorgfylld och stram kropp?
*** Slått Eld: En fin hingst. Bra utstrålning, gillar exteriören, men inte dom veterinära anmärkningarna...
**RabbOdin: En kraftig bit med busig uppsyn. Synd på lösa benbiten vb.
*** Keik Jo: Gillar hästen, trots att den ser så spänd ut. Tänker på hur den kunnat se ut.....Tog nog med mig fel sto hem från Norge. Kunde ha haft hans syster...

*= ok
**=ikke så värst
***= gillar skarpt
*+= ok och lite till
-= tragiskt att ägarna väljer att ställer ut

Senast ändrad av en moderator:

Hur skulle en liten knubbig knärt som Spang Best se ut om han hade en smal bringa? Knappast som det muskelknippe han varit...
Tycker inte heller att dom ska va _för_ smala framtill. Ser bara underutvecklade ut...
Och som sagt kunde S B spinga in 3 milj. med en sådan glugg mellan frambenen så kan väl fler? Men så har han ett dynamint paket till kropp oxå, som man sällan ser i dag...

Rikkan skrev:
.....Spang Best(kvadratisk), Qvadrigo, Prins Juventus, ...nån med Almsvarten då?

Slogum Björn (då får ni vad jag tycks minnas att evis har efterlyst, en 4+4 på Oleanne??? Linje avel på sto istället för hingst?) Fast anses det inte vara bäst att ha 3+3??

Eller nån av dom årets nya hingstar från Norge?
Vet inte vad som blev godkänt. Vet nån?

Jag hade själv kunnat tänka mig Slogum Björn, dock absolut inte Qvadrigo ( vet inte, men jag gillar honom inte riktigt:p )...

Ska kolla lite på de nya norska hingstarna...ett krav jag dock har är att jag inte vill ha någon liten hingst, jag vill ha lite storlek:D

Sissan skrev:
Vilket sto!!!!!!:bow: Så synd att hon skadades, skulle varit kul att se hur bra hon blivit..
Båda de två hingstarna ser väl ut att passa men samtidigt så undrar jag ju varför inte ta Järvsöfaks eller nån av hans avkommor? Faksen verkar ju lämna otroligt lovande hästar. De har ju det mesta, kapacitet, psyke och utseende...

Visst är hon:love: , hon sprang ju med skadan under treåringssäsongen och var vid vissa tillfällen påverkad av den, vilket är supertrist för kapacitet som få har hon.

Dock vill jag helst inte ha varken Elding eller Järvsöfaks blod, just eftersom det redan finns och kommer bli mer av det...men min far vill ju ha elding...

Jag röstar på Alm Viktor!
Ung, snygg, storlek, stam utan Elding....

Hei!
Fekk endeleg tid til å kikke litt på bilder og dommarkort.
Den hingsten eg peronleg liker best av dei nykåra i Norge er utvilsomt Slått Eld. Flott hest med god reisning og hingstepreg. Likte ikkje heilt dei veterinære anmerkningane (om spatt), men elles absolutt ein fin hest.
Polar Storm har fint hovud og pen farge, men eg synes han er vel kort, og at halsen ser for kraftig ut. Likte ikkje overlinja (karperyggen) heller.
Nøstetor ser fin ut, men beina og leddene ser for spinkle ut. På biletet synes eg framkodene/hovane ser steile/bratte ut og(?)
Lumjor ser ut til å vere ein bra hest. Ikkje så mykje å sette fingeren på, men ikkje heilt wow heller. Stammen er vel litt "oppbrukt", med Elding og Alm Svarten som farfar og morfar.
Åsajerven: Må berre seie meg einig i at han ser litt "sliten" ut. Litt lite "oppsynt".
Keik Jo: Fin hest, sjølv om eg ikkje likte manken heilt. Synes beina er i spinklaste laget. Bevegelsene var visst heller ikkje heilt topp. (korte og spente).
Og så dei to ukåra:
Bles Høvding: Vakker farge!!! Men lite hingsteprega, liten, og med tjukk hals. (Det der er ein hest eg kunne tenkt meg å hatt sjølv som "bruksvalakk". Likner litt på fjordingvalakken min, som er verdens snillaste tur/nybegynner-hest. Eg driver ein liten rideskule, og då er sånne snille, små og "koslege" brukshestar gull verd! Ser veldig snill ut den borka Bles Høvding).
Rabb Odin: Kraftig, krokhasa, hellende kryss. Men med lause beinbiter går det jo ikkje å få kåra...

Den hingsten eg peronleg liker best av dei nykåra i Norge er utvilsomt Slått Eld.
Enig.
Polar Storm har fint hovud og pen farge, men eg synes han er vel kort, og at halsen ser for kraftig ut. Likte ikkje overlinja (karperyggen) heller.
Man får försöka "se" hur dom skulle ha sett ut om dom varit i normalt skick utan smärta och förslitningar. Tror att P S hade varit en gullig häst med charm..och sett betydligt trevligare ut både i rygg och hals.
Nøstetor ser fin ut, men beina og leddene ser for spinkle ut. På biletet synes eg framkodene/hovane ser steile/bratte ut og(?)
Det är mycket som ser konstigt ut på dom benen, ja. Kan inte minna mig om att jag sett något liknande på kallblod förr, därimot på korsningsponnies...
Lumjor ser ut til å vere ein bra hest. Ikkje så mykje å sette fingeren på, men ikkje heilt wow heller. Stammen er vel litt "oppbrukt", med Elding og Alm Svarten som farfar og morfar.
Jag bor ju inte längre iNorge så jag har fått Elding hysterin på distans, men jag är fortfarande meget svag för A S.
Åsajerven: Må berre seie meg einig i at han ser litt "sliten" ut. Litt lite "oppsynt".
Hu, ja. Så här bör inte travare vara, anser jag.
Keik Jo: Fin hest, sjølv om eg ikkje likte manken heilt. Synes beina er i spinklaste laget. Bevegelsene var visst heller ikkje heilt topp. (korte og spente).
Likhet med en hopp ponny som sliter med ryggont och stela muskler?....men jag gillar honom iallfall.

Bles Høvding: Vakker farge!!! Men lite hingsteprega, liten, og med tjukk hals. (Det der er ein hest eg kunne tenkt meg å hatt sjølv som "bruksvalakk". Likner litt på fjordingvalakken min, som er verdens snillaste tur/nybegynner-hest. Eg driver ein liten rideskule, og då er sånne snille, små og "koslege" brukshestar gull verd! Ser veldig snill ut den borka Bles Høvding).
Skulle säkert tycker om att få vara hos någon som tycker om honom.....kose.

Rabb Odin: Kraftig, krokhasa, hellende kryss. Men med lause beinbiter går det jo ikkje å få kåra...
Har egentlig inte något emot att dom är kraftiga, men när jag ser detta så tänker jag att jag skulle aldrig betäcka mitt sto med en så kraftig (gammelgads) bit. Men lösbenbit i kotan, kan inte det även komma från yttre trauma?

Fick ett kallblodstravarföl i år e: Lovin. En jättefin hingstunge!
Betäckte mitt sto (e: Pio - Kinge Stjernen) med Lovin främst för att jag gillade hans temperament! Hade planer på att ha fölet som ridhäst nämligen. :o
Dock hade jag redan på förhand bestämt att om det blev en hingst skulle jag sälja. Vill ha ett stoföl efter mitt sto, att behålla...

Eftersom jag blev så nöjd med Legend (som han heter) så åkte vi tillbaka till Lovin i somras och "tillverkade" en till, förhoppningsvis ett sto! :D

Legend är såld till Köping som travhäst. Nya ägaren bestämde sig för honom, utan ens ha sett honom IRL!
Kan ju berätta att hon INTE blev besviken när hon träffade honom heller. Numera kallar hon honom sin själsfrände! :love:

Legend4.jpg

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 693
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka