Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
Sv: Kallblodstravare!!!

har inte betäckt om i år, men har lyckats sälja hingsungen e.Qvadrigo-Rigel Jo och är mycket glad över det!:banana:

funderar på betäckning till våren... tips på hingst mottages tacksamt!

jag bor intill Överby Stuteri och de ska ha Bokli Balder uppstallad nästa år så han ligger ju onekligen bra till på så vis. Dock är det lite tråkigt att han redan har såpass "gamla" avkommor, som ännu inte gjort något väsen av sig. Antagligen ska även nästa avkomma säljas och då måste man ha en gångbar hingst!:p Fast det kanske går iom att det blir hans första år i sverige..
vad tror ni??

annars har jag spanat en del på Vinning Kos, mest för stammen, men vet inte riktigt.. Han är ingen speciellt vacker typ tycker jag.

jag låter helst bli faks- och eldingblod, annars hade ju lome kongen, moe odin eller mörtvedt jerkeld varit nåt (finns på skick här)!

tips, tips!!
jag tar gärna en ny obeprövad hingst, men han måste finnas på skick för jag lämnar inte bort stoet.
kanske ska nämna stoet också :D Lappsaga, efter Rigel Jo - Lapp Nils.
hon är ganska stor, 157 cm, och tuff. så jag vill ha en hingst med bra psyke.

Har du sålt den lille på bilden?

Dom flesta hingtarna har bra psyke, annars blir dom inte godkända...
Dessa kommer upp på blodbanken( om man väljer bort Järvsöfakt och Elding): Snärt Troll, Skaffer brunen, Vinning Kos, Qvadrigo,Slogum Björn, Spang Best,Ulfrigg,Bodbäckepålle, Järvsömolle,Svall Ivar, Aldermarin,Lappe troll, Nordlys -men nog måste det väl finnas fler...saknar Lovin, Leik Kvikk m.m
Jag har två favoriter ibland dom: Spang Best och Svall Ivar!

Senast ändrad av en moderator:

Jätte kul att höra!
Visst kan det bli så, att man inte kan behålla avkomman på grund av kön, och då är det ju bra att ha en godkänd hingst så att man kan har större chans att få sålt, till travet eller ridning.

ja han är såld.

nej en "galen" hingst blir väl inte godkänd men det finns ju en hel del skillnader i humör och temperament även bland de godkända, tycker du inte?
sen kan de ju finnas de som li regel ämnar hårt, men sånt vet man ju inte i början.

lapp nils-blodet i mitt sto t.ex. bidrar säkert till tuffheten hon har. rigel jo är ju känd för att lämna snälla pållar så man kan nästan gissa att hon har lapp nils som morfar.:smirk:

du som är duktig vill inte komma med några förslag till mig?:D

Spang Best!! Liten, kul, tuff, snäll. Lämnar bra ston!! ;) Eller den snygge; Prins Juventus...Du har ju inte såååå långt till Trondheim -han är billig så resan kompenseras ju på så sätt.

Snärt Troll, Skaffer brunen, Vinning Kos, Qvadrigo,Slogum Björn, Spang Best,Ulfrigg,Bodbäckepålle, Järvsömolle,Svall Ivar, Aldermarin,Lappe troll, Nordlys -men nog måste det väl finnas fler...saknar Lovin, Leik Kvikk m.m

t.ex. Snärt Troll och Svall Ivar väljer jag bort pga temperament.. Visst kan de lämna schyssta avkommor men jag vågar inte chansa med nåt hårt till henne.

ja jag tycker också det saknas många hingstar när man söker på Blodbanken. är väl mycket jobb med att hålla den uppdaterad kanske..

Spang Best och Bodbäckspålle har jag funderat på tidigare år, men jag vet inte riktigt.. Sen var ju frågan om Pålle ens skulle lösa tillstånd i år?

Ulfrigg, vad tror ni om honom??
Var lite inne på Frigg Mollyn också, kan det vara nåt? Jag vet dock inget om humöret på dessa två.:confused:

Och är det negativt med Oleanne eller har du det i märrn' ?

Kanske är dom som står på naturlig inte med på Blodb.?

Ulfrigg- snälla avkommor, kan jag ha hört nån gång...(minne som en guldfisk)

Jasså, du väljer bort Svall Ivar, intressant. Vad är det med detta temprtament som jag ännu inte upptäckt? Jag har en med gott självförtroende, som dessutom är linje avlad på Barry....(jag kör aldrig utan slaggjord, men det är inget "ont" i henne, hon är bara busig.) Så det kan vara svårt att veta var buset kommer ifrån...

Jammen Pålle eller Spang Best är väl inga dumma kandidater? Kanske inte jätte kul om man vill ha det nyaste, men dom har ju båda visat att dom "funkar"...

Spang Best och Bodbäckspålle har jag funderat på tidigare år, men jag vet inte riktigt.. Sen var ju frågan om Pålle ens skulle lösa tillstånd i år?

Vi kommer att lösa tillstånd om vi hör att det finns några som kan tänka sig att betäcka, dock är det inte så roligt att göra det om det slutar med att han bara får ett sto. Det känns ändå trist att inte göra det, eftersom man ändå vill vara med och "bevara bredden" eftersom han ändå har lite annorlunda stam, men det hjälper ju inte om ingen betäcker:p

Det är absolut inte negativt med Oleanne, tvärtom tycker jag det gör hingsten intressantare, för det är en linje som jag personligen tycker det vore väldigt synd om den försvann. Många hingstar ur Oleanne linjen har ju gått bort de senaste åren. Men kanske inte alla vill ha så närbesläktat i stammen? Mitt sto har Oleanne i stammen, men visst skulle det gå ändå, för det ligger ju så långt bak nu för tiden.

ja jag väljer nog bort svall ivar.. får väl erkänna att det inte ligger jättemycket bakom det beslutet, mest sånt jag hört och sett om honom själv. har inte träffat många avkommor.
han var tuff i jämförelse med marine svarten, men lugn i jämförelse med snärt troll.
jaja, man vet aldrig. men det känns iaf som jag bränt min chans med ivar eftersom han stod här ifjol, skulle kännas "onödigt" att ta honom nu. men han får en hel del fina föl, absolut.

nån som har en åsikt om frigg mollyn?
jag vet inte ens om han finns på skick nu?

Pålle är en bra individ va? lämnar trevliga avkommor?
Det kanske står mellan honom och Bokli Balder..
vad tror ni om Bokli Balder egentligen? någon som funderat på honom nästa år?
med honom får jag 3+3 på Alm Rigel, kan det va nåt?? :D aningens hög IAK, men det är svårt att hålla den låg tycker jag.

Vi har betäckt vårat sto med Svall Ivar iår.
Hon var betäckt med honom förra året med men det fölet klarade sig inte.

Anledningen till att vi tog Svall Ivar var att vi fick tips av våra vänner som rekomendera honom och som trodde att dom skulle passa bra ihop.

Så nu hoppas vi på ett friskt föl och lyckad fölning då stoet är 15 år. Men förra gången gick själva fölningen bra. :D :banana:

Kul. Hoppas det går bra för er.
Jag har en avkomma som jag är jätte nöjd med.

Kanske det finns fler som tänker som dig...? Jag skulle inte tveka att ta honom om han finns på transport eller står nära gränsen.

misan- > Vet inte hur lyckad en 3+3 på Alm Rigel är. Har du kollat på blodbanken?

Pålle är en bra individ va? lämnar trevliga avkommor?

Nu kanske jag är lite partisk, men jag tycker han lämnar fina avkommor, dock kan hingstarna bli lite buffliga ibland. Inte elaka, men lite bestämda. Man kanske skall akta sig att betäcka med honom om man har alltför vasst bakåt i stammen. Men pålle själv är bland det snällaste man kan hitta och fölen vi har fått i somras efter honom är som änglar att hantera och finner sig i allt!:love:

Glömde säga att Pålles psyke är helt fantastiskt! Det enda han inte gillar/klarar av är slangar/snören på marken (sedan han trasslat in sig i sånt en gång). Min brors barn kan lätt hålla på med honom utan att man skulle behöva vara orolig! Dock har karln fått lite hängmage på sistone *mutter*...skyll inte på mig, skyll på min far!

misan skrev:
ja han är såld.

nej en "galen" hingst blir väl inte godkänd men det finns ju en hel del skillnader i humör och temperament även bland de godkända, tycker du inte?
sen kan de ju finnas de som li regel ämnar hårt, men sånt vet man ju inte i början.

lapp nils-blodet i mitt sto t.ex. bidrar säkert till tuffheten hon har. rigel jo är ju känd för att lämna snälla pållar så man kan nästan gissa att hon har lapp nils som morfar.:smirk:

Har inga förslag tyvärr (har inte varit avelsintresserad tidigare, har blivit men försöker bara lära mig), men ville spinna vidare på humör, tycker det är intressant (kuriosa?) att höra vem som brukar lämna vad, även om det aldrig blir något exakt.
Så Lapp-Nils är känd att lämna tuffa hästar, kändes inte som en överraskning (min har honom som farfar och är inte någon mes precis).
De flesta kbt jag träffat och jobbat med har varit överlag rätt tuffa hästar med humör, men genomgående samarbetsvilliga. Vet at tmin gammelfarfar som hade arbetshästar i norrland avskydde "stora, tunga köttdjur" utan ville ha nättare hästar som var tuffa med rejält med humör så de kunde tända till när det behövdes.
Bryr man sig om humöret på dem vad gäller godkännade av hingstar?

Satt och läste om de norska godkända hingstarna som länkades till i tråden och blev mörkrädd när jag läste det veterinära anmärkningarna! Skandal! Så unga hästar ska fan inte ha förslitningsskador! Då är det antingen fel på hästarna (= borde inte avlas på) eller fel på träningen.. hursom borde de inte godkännas med de anmärkningarna...

Rikkan skrev:
Kul. Hoppas det går bra för er.
Jag har en avkomma som jag är jätte nöjd med.

Ja det ska bli rätt spännande.
Eftersom vårat sto förlora sitt föl efter 5 dar och dom som äger Svall Ivar då hade ett 7 dar gammalt föl utan mamma så fick våran tösen åka ner dit. Så jag har sett några av deras fina avkommor, det är dom ända jag har sett IRL och sen fina föl på nätet. :)

De flesta kbt jag träffat och jobbat med har varit överlag rätt tuffa hästar med humör, men genomgående samarbetsvilliga.
Smart eller tuff eller entusiastisk? Eller en kombination...
Är den överkänsliga individen tuff eller bara smart?
Är den felhanterade hästen smart eller dåraktig som protesterar är det vad vi många gånger kallar tuffhet?

Jag har mycket svårt att veta skillnad på nedärvd tuffhet och ifrågasättande (protest) av felaktig hantering, kräkning från människans sida. För ju mer jag funderar och ser på hästar jag träffar så tycker jag att dom flesta som uppvisar avvikande beteende lider av smärta på ett eller annat sätt.

Många ston får stämpel på sig att vara tuffa, men beror det även på hur dom blivit hanterande?
Jag tycker om ston just för att dom har lätt för att utrycka sig, på alla sätt, inte bara att dom visar tuffhet.

Bryr man sig om humöret på dem vad gäller godkännade av hingstar?
Ja, det är mycket viktigt. Det finns hingstar som fått sluta betäcka på grund av lynnet.

Satt och läste om de norska godkända hingstarna som länkades till i tråden och blev mörkrädd när jag läste det veterinära anmärkningarna!
Det är inte mycket bättre i Sverige. Så ligger det till, och alla godtar detta. Det har blivit en del av sporten. Ingen skäms längre för att spruta sin häst i lederna.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 693
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka