Kallar mig oansvarig:O

Sv: Kallar mig oansvarig:O

Oansvarig? Nej vill du ta risken så varsågod, så länge jag slipper betala dina ev sjukhusvistelser med mina skattepengar så why not.

Hade du däremot varit min dotter så hade du fått höra ett och annat. Du hade fått ett val; uppträd vettigt med din häst, behandla den inte som en leksak och lär dig lyssna på folk med gedigen hästkunskap och hästvett. Hade min dotter valt att fortsätta i sin egen "stil" efter det = hästen såld.

Oansvarig? Nej vill du ta risken så varsågod, så länge jag slipper betala dina ev sjukhusvistelser med mina skattepengar så why not.

Hade du däremot varit min dotter så hade du fått höra ett och annat. Du hade fått ett val; uppträd vettigt med din häst, behandla den inte som en leksak och lär dig lyssna på folk med gedigen hästkunskap och hästvett. Hade min dotter valt att fortsätta i sin egen "stil" efter det = hästen såld.

Ähh Sån där va ju jag med som yngre, hoppade enkelhinder (upp till 120) barbacka i bara grimma och grimskaft (hjälm självklart)...

Det är ju med så små medel som möjligt man lär sej att rida med små hjälper och "bli ett med hästen"...

Och som i detta fall i en inhägnad MKT välkänd area för hästen så ser jag det som totalt ofarligt !!! Att man åker av har inget att göra med utrustningen, man åker av oavsett sadel, träns mm...

Ser inte att någon kallar dig för troll, men tråden har kanske blivit rensad? :confused:

Det är många här som rider barbacka i grimma och som hoppar barbacka, så isf är vi alla troll. :D

Tråden har blivit rensad. Jag visste inte att man inte fick antyda att TS var skum på ett skämtsamt vis.

Jag svarde iaf att det enda jag ser som oansvarigt i första inlägget är at galopper direkt när man hoppar upp och om TS inte använder hjälm.

Jag rider själv endel i grimma och grimskaft (med hjälm :D) och ser inga som helst problem med det.

Eh, va? Är det oansvarigt att rida i grimma och grimskaft? Bettlöst? Barbacka? Eller vad syftade du på?

TS frågar vad andra tycker ... Min uppfattning är att du har sämre kontroll över en häst i bara grimma än med träns, med sämre kontroll ökar risken för en olycka. Jag har ingen erfarenhet av att rida med bosal och sidepull men jag tycker att kontrollen är sämre med sidepull när man tömkör än men träns. Jag väljer ändå att tömköra med sidepull när jag börjar med unga hästar, men då håller jag mig på en stängd ridbana så att hästen inte kommer lös om jag tappar den.

Jag upplever mig ha mindre kontroll i mitt bettlösa träns (en remontgrimma med tyglar) än i grimma på min häst. Av den enkla anledningen att med grimman har jag hängande grimskaft och det blir stor skillnad att ta i grimskaftet vs att inte göra det. I det bettlösa fastnar jag lätt i handen (rider precis som vanligt med kontakt) och då blir hästen stark (precis det jag försöker öva bort genom att rida på det bettlösa :D).

Jag vet inte om jag upplever någon skillnad i kontroll i grimma vs träns, jag rider så olika. Men enda gångerna jag känt att jag haft liiite dåligt med kontroll är i träns. Men det har varit mer "extrema" situationer som jag velat "rida ur" och jag vet att hade jag velat stanna så hade jag bara kunnat släppa tyglarna (pullande häst under galoppass) eller använt vårt stoppkommando.

En gång har jag funderat över om jag skulle få stopp på min häst i grimma efter att han pipit i väg i världens fart (han brukar mest roa sig med att springa 2 meter och sedan bryta av :D) och jag visste att vägen slutade i en nedförsbacke men det var helt onödig oro. Han saktade ner lika snällt som vanligt även om buslusten lyste i ögonen :D

Han är dock en häst som aldrig lärt sig dra iväg och spec inte i grimma. Jag skulle ALDRIG klättra upp på en annan häst i bara grimma, de flesta hästar har bara lärt sig lyda ett träns, därav att man tyvärr förknippar träns med mer kontroll. Anser jag.

Välkommen i klubben!

Jag rider till 90% min ena vallack i grimma ute på ridturer, det är med sällskap, längs 70vägar och även i full kareta längs andras hästhagar. Who cares? Litar man på sin häst och hästen är fullt styrbar i grimma så är inte det annorlunda än att göra samma sak med en järnbit i munnen. Vad är skillnaden lixom? Hästen har lärt sig lyssna på vissa signaler. Får den ett spel o skenar/drar/inte lyssnar så händer det vare sig det gör ont i munnen eller inte. Samma häst tar jag med lös in från hagen, inkl den biten vi måste gå längs 70väg, samma häst har följt med som löshäst på hela ridturer o han är så glad över sin frihet.OBS Längs bilväg får han gå som handhäst, det är i skogen han varit lös) Jag förstår iofs att långt från alla hästar har ett sådant lynne och en sådan glädje i sällskapet med människor att det inte går att ge sådan frihet. Men på dom hästar som det funkar så varför inte? Jag ger min Andi frihet under ansvar och sålänge han sköter sitt ansvar o följer med flocken så har han sin frihet. Blir han typ påkörd då så har han iaf levt ett lyckligt liv.

Fortsätt du njut av dina härliga fria stunder med din uppenbarligen bästa hästkompis!

Nu vet jag inte vad skriverierna om hjälm i tråden startade med, men jag iaf har självklart hjälm, hoppas du har det oxå!

// en snart 30årig Kvandi...

Senast ändrad:

Men det är helt ok att vi betalar sjukhusräkningar för folk som rider med bett, orsakar hästen smärta eller tvingar den med våld tills hästen skickar av ryttaren?

En häst blir inte en leksak för att den kan ridas i grimma. Tvärtom kan man ju undra vad en del hästägare gör när de har noll samspel med sin häst? När man inte kan hantera sin häst utan tvingande utrustning...

Att kunna rida en härlig trevlig ridtur i skogen med bara en grimma till hjälp borde vara alla ryttares mål... (sen kan man träna vad man vill med betydligt bättre samspel).

Vet inte hur du bär dig åt när du rider när du rider med bett men; "orsakar hästen smärta så att den till sist skickar av ryttaren"?? Vad är det för trams rent ut sagt att påstå att bett är något som orsakar lidande och smärta?

Har du ett rätt anpassat bett, en häst med friska tänder och mun samt vet vad du sysslar med på hästryggen=är en väl skolad ryttare så fungerar bettet som det hjälpmedel det är tänkt att vara.

Blir trött på alla dessa "romantiker" som tycker att det är så fantastiskt att "hafsa runt" i grimma och grimskaft - är det ngn slags filmdröm man har om flickan som sveper fram barbacka, med händerna på manen och med håret fladdrande för vinden?

Hackamore - javisst om hästen har ngt problem som kräver det, och om du som ryttare vet vad du gör.

Vet inte hur du bär dig åt när du rider när du rider med bett men; "orsakar hästen smärta så att den till sist skickar av ryttaren"?? Vad är det för trams rent ut sagt att påstå att bett är något som orsakar lidande och smärta?

Har du ett rätt anpassat bett, en häst med friska tänder och mun samt vet vad du sysslar med på hästryggen=är en väl skolad ryttare så fungerar bettet som det hjälpmedel det är tänkt att vara.

Blir trött på alla dessa "romantiker" som tycker att det är så fantastiskt att "hafsa runt" i grimma och grimskaft - är det ngn slags filmdröm man har om flickan som sveper fram barbacka, med händerna på manen och med håret fladdrande för vinden?

Hackamore - javisst om hästen har ngt problem som kräver det, och om du som ryttare vet vad du gör.

kvandi menade att det finns de som faktiskt använder bettet fel och till slut får hästen nog och skickar av dem - vi alla betalar ju deras sjukhusräkningar lika mycket?

Varför är hackamore ok men inget bettlöst utan stånginverkan?

Jag tycker faktiskt det är jävligt fantastiskt att jag kan känna mig lika trygg på min häst utan sadel, i grimma och slakt grimskaft när jag lämnat det helt åt honom att busa så mycket han vill. Han vet, precis som när jag rider ordentligt med sadel och träns, precis var gränserna går och är uppfostrad att vara rädd om matte.

Varför tycker jag det är fantastiskt? Jo, för att det finns en hel massa hästar som inte alls hade varit lika lyhörda och rädda om sin människa som han är.

Dessutom är våra ovan beskrivna mysturer bara en liten del i vad vi gör tillsammans, det tycker jag oxå är en häftig upplevelse. Ena dagen kan han vara en prydlig och energisk dressyrhäst, andra dagen kan han hoppa hus på terrängbanan, tredje dagen kan han spränga fram i skogen och vara helt löddrig och uppspelt på en av våra galoppturer, fjärde dagen kan han trava en mil framför vagnen, femte dagen kan han springa lös bredvid på en joggingrunda i skogen eller gå några mil med matte vid sidan osv osv. Sådant uppskattar iaf jag i min hästvardag.

.

Att kunna rida en härlig trevlig ridtur i skogen med bara en grimma till hjälp borde vara alla ryttares mål... (sen kan man träna vad man vill med betydligt bättre samspel).
Det har varit mitt mål så länge jag haft häst och så har jag även gjort med andras hästar som bott kortare eller längre tid hos mig. Samspel kommer av tillit,,,,,,,,som kommer av kärlek och ömsesidig förståelse. Hästar som fått leka hund på promenader har jag också haft och den suraste lilla "skitmärren" jag haft i stallet visade sig vara en riktig guldklimp bara hon fick massor av frihet, hon gick alltid lös,,,,,,,överallt och var lös på gården även om ingen var hemma men ve den som försökte gå in i huset, verkstan eller stallet, den hade hon sparkat in tänderna på. Hon lekte med grannars hundar, följde med på en sommargrannes joggingrunda varje dag och var med överallt där nåt hände på gården, alltid lös,,,,,,överallt.

Jag förstår inte vad det är som är så provocerande med att rida i grimma/bettlöst. Det är ju underbart att hästen kan lyssna så bra i grimma! Min tant lyssnar knappt när hon bara har grimma när jag leder henne! (Det är dock något jag jobbar med så det behöver vi inte prata om här, jag menar bara att jag är en av dem som aldrig skulle rida i bara grimma men förstår dem som gör det). Ja, olycksrisken är sannolikt större för att man inte sitter riktigt lika "säkert" som i en sadel och hästar är flyktdjur. Nu hoppas jag att alla som rider i grimma och på andra "oansvariga" sätt som ovan nämnts har vett att inte göra det på hästar som i vanliga fall är lättskrämda eller på annat sätt mindre pålitliga.

Jag tror för övrigt att jag, trots både sadel och bett, har större siffror i min avfallsstatistik än TS... :angel:

För att hårddra det hela, om man inte vill betala vårdkostnader för någon som varit "oansvarig" och åkt av sin häst så borde man inte heller betala vårdkostnader för bilolyckor där föraren kört för fort. Sedan finns det en massa sjukdomar som oftast bara drabbar vissa människor som någon gång gjort ett visst val i livet (rökare, missbrukare, std). Borde vi då inte betala åt dem heller??

Självklart ska dyra skattepengar inte gå till oss som nån gång rider barbacka i grimman, vad vi än gör hädanefter få vi stå för själva, oavsett om det är en häst inblandad eller inte. Jag är ju riskbenägen och kan ramla i trappan hemma, vad har jag på vinden att göra? Borde inte alla som sysslar med hästar stå för notan själv? Jag har ju trots allt kostat mer i sjukhusvård de gånger jag ridit med sadel och träns än när jag ridit barbacka! :idea:

Oups, med tanke på all skatt jag betalat i alla år sedan jag syddes ihop efter närkontakt med en sten och gipset efter en lite väl olycklig landning i en björk så har jag ju redan betalat det många ggr om så jag har faktiskt väldigt mycket till godo om jag trillar av barbacka. :D

The_connemara beskriver väldigt väl hur jag menar. Kan inte sätta bättre ord på det själv.

Romantiker i all ära, men jag kan bara rida två av mina tre hästar i grimma(den tredje tar nog några år), och de tränas med "normal" ridning med bett, sadel, dressyrtränare o hela kittet. Men att helt romantiskt rida iväg ut i naturen i bara grimma är en väldigt trevlig variation för både häst o ryttare! Sen att det blir lite hafsigt, det kan man leva med! För att man är romantiker behöver man inte vara en drömmare!

Självklart ska dyra skattepengar inte gå till oss som nån gång rider barbacka i grimman, vad vi än gör hädanefter få vi stå för själva, oavsett om det är en häst inblandad eller inte. Jag är ju riskbenägen och kan ramla i trappan hemma, vad har jag på vinden att göra? Borde inte alla som sysslar med hästar stå för notan själv? Jag har ju trots allt kostat mer i sjukhusvård de gånger jag ridit med sadel och träns än när jag ridit barbacka! :idea:

Oups, med tanke på all skatt jag betalat i alla år sedan jag syddes ihop efter närkontakt med en sten och gipset efter en lite väl olycklig landning i en björk så har jag ju redan betalat det många ggr om så jag har faktiskt väldigt mycket till godo om jag trillar av barbacka. :D

:rofl: :bow:

Nåt kul får man ju ha för sin surt betalade skatt ;)

Sen att det blir lite hafsigt, det kan man leva med!

Och även om det blir "hafsigt" med dressyrmått mätt så betyder det inte att det är "träning/utveckling" på andra plan :idea:

Det jag upptäcker barbacka på min hästs varma rygg när jag låter min häst gå helt fritt utnyttjar jag tuden gånger om senare i sadeln. När jag känner hur himla lite jag behöver göra för att fatta galopp/byta galopp/vända runt/bromsa/flytta åt sidan/välja väg inser jag ännu mer min begränsning som ryttare och inser hur himla viktig min sits är och hur himla LITE man behöver göra i sadel på ett "vanligt" ridpass.

Att min häst visar mig det så fint och försiktigt är GULD värt :love:

Och det finns inget bättre än att känna hur hästens ryggmuskler arbetar.

Och i övrigt håller jag med. En häst man kan rida med så lite hjälpmedel som det bara går, visar att det finns ömsesidig respekt mellan häst och ryttare. Det borde vara något som alla vill uppnå.

Ts:
Som många sagt tidigare - hästvett och hjälm. Sen lär man sig vart gränserna går när man är ung ;) Man tänker lite fel någon gång och man lär sig av sitt misstag. That's life. Njut och ha kul med din häst helt enkelt

Så länge man har hjälm på och varken du,hästen eller andra riskerar att bli skadade(mer än normalt i hästsammanhang...) så ser jag det inte som oansvarigt.

Rider själv runt på gamlingen i halsring i alla gångarter, inga problem att göra öppnor,slutor,sidförande överlag eller rida trailbanor på detta sätt.

När det kommer till barbackaridning så ägnade vi oss åt höjdhoppning barbacka på en av sveriges riskanläggningar som balansträning...:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?