Kallar mig oansvarig:O

Sv: Kallar mig oansvarig:O

Hej!

Jag är uppvuxen på ridskola i storstad och mycket väl itutad att man ALLTID ska rida med bett, för då har man mer kontroll över hästen.

Detta stämmer naturligtvis på lektionshästar som sällan eller aldrig går i hage eller skog och som dessutom har flera olika ryttare och ofta har ryttarna ingen direkt relation med hästen. De är ju också oftast helt inlärda på just bett och tar nog gärna sina chanser att sticka om man är dum nog att rida i grimma.

När jag skaffade min nuvarande pålla fick jag tyvärr tänka om. Hon är en mycket energisk arabfröken, med mycket spring i benen. Tyvärr har hon också en tumör precis framför bettläget och det är knappt ett bett får plats i munnen. För att inte irritera tumören har jag tvingats lära mig rida bettlöst. Jag började med bett och bettlöst i kombination, men rider nu i bara ridkapson i skogen/på ängar utan problem. Fröken skulle aldrig göra nånting på denna "betsling" som hon inte skulle göra med ett bett i munnen så jag ser ingen säkerhetsvinst i att rida med bett (snarare är hon farligare då, eftersom hon inte trvis med bett och tar man för hårt kan hon stå på bakbenen).

Det har tagit emot nåt enormt att lära om och jag har i processen känt mig riktigt otrygg, men fröken har visat att jag kan lita på henne och nu kan vi galoppera barbacka på långa tyglar och jag VET att jag får stopp på henne.

Men jag håller helt klart med om att det är oansvarigt att rida utan hjälm.

/Lavinia, med häst med svår rygg att hitta sadel till och dessutom inte får gå med bett i onödan.

Blir trött på alla dessa "romantiker" som tycker att det är så fantastiskt att "hafsa runt" i grimma och grimskaft - är det ngn slags filmdröm man har om flickan som sveper fram barbacka, med händerna på manen och med håret fladdrande för vinden?

.

Hafsa runt gör jag helst. I skog och mark. Rider jag i mitt sidepul ska det vara på helslappa tyglar. Red dock oftast i repgrimma.

Min dam har jag testat bett på 1-2 gånger. Red in henne barbacka och i grimma och grimskaft. Red ut på en kort prommis första gången. (hjälm=ja).
Så tränade jag henne nästan hela hennes första år som ridhäst. Jag förberedde henne i ca 1 år och innan det va hon i princip ohanterad.
Bockning/avkastning och andra hyss var det inte tal om.. Visst har hon väl bockat på senare år men ett glädjeskutt har jag inga problem med vare sej i sadel eller utan..

Har ridit lektioner på henne och andra hästar för att öka på min kunskap och för att lära mej bygga muskler på rätt sätt. Allt för att inte riskera att skada min häst med felaktig ridning.
Inte en ridlärare har bett mej använda någon utrustning utöver den jag valt att ta med på lektionerna. Tvärtom har de berömt mej och min hästs kontakt och tillit med varandra.
Jag kommer aldrig bli tävlingsinriktad även om en ridlärare ett tag tjatade om det. Jag vill bara skogsmulla och mysa på hästryggen. Inte vara romantisk och få för mej att jag är någon sessa i en pnuttig film galopperandes med håret i vinden..
Bara ha kontakt med min häst och må bra. Och det gör jag när jag kan skutta upp å min häst och rida ut i grimma och känna mej trygg.

Kan tillägga att jag 2 gånger ramlat av min häst på 7 år. Har även ramlat av andras hästar då jag hjälpt till med träning mm. Kanske 2-3 gånger under de senaste 10-15 åren.
Alla gånger har jag använt sadel och träns.... Andras hästar har haft bett och alla hästar har varit stabila utöver 1 avkastning av en busig ungäst..

Jag red ut i bara grimma och ett grimskaft när jag var 14 i alla gångarter, minns jag mötte en ridskolgrupp på uteritt som såg underligt på mig.

Jag är över 50, har hållit på med hästar i över 30 år,,,,,,,,och aldrig ägt ett träns. :o Dom första 10 åren gick det barbacka i grimma, då hade jag inte ens en sadel. :crazy:

Visst har det hänt att jag glömt hjälmen men oftast har den suttit på och hästarna jag ridit har inte alltid varit världens stabilaste men,,,,,,,,,dom har iallafall tagit hand om mig på bästa sätt och jag har aldrig hamnat på rygg ute i spenaten utan dom har burit hem mig lika hel som dom bar mig hemifrån. Träns och sadel är för prylgalna losers. :angel: :D

Har du aldrig ägt ett träns :eek:!? Vilken tidsålder lever du i? Ser tydligt framför mig dig och din häst :p och det är trots avsaknaden av yttre utsmyckningar en vacker syn :D antar att du inte står i ett dressyrstall, där man anses udda om man skippar lindorna nån gång :angel:...

Gud jag fattar mig inte på folk... en häst är inte en leksak för att man lär den tillit och visar kärlek !

Om min häst går bättre med repgrimma och tyglar så är ju inte säkrare och bättre för hästen med bett. Vi ser det så här.

När min häst kom red jag bara med träns och sadel, han blev rädd (För nytt ställe) började hoppa och springa i väg jag ramlade av och fastnade i stigbygeln som var SÄKERHETSSTIGBYGEL! jag råkade få med mig tygelnoch dra ihästens mun det gjorde så han vände sig om och jag fick nästan honom över mig och jag fick 3 sparkar på benet ... efter det tog jag av sadeln men fortsatte med träns. tillslut när vi litade på varandra prövade jag lätt i paddock med sadel och grimma och grimmskaft ... gick super så jag tog av sadeln , nu är det äckligt/läskigt med sadel så nu rider jag i stort sätt baramed westernsadel och barbacka. Hoppar barbacka med grimma och grimmskaft med min häst 95 cm i ridhus... hihi lite ägd ^^ Har aldrig ramlat avhonom barbacka ...

http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo

http://www.youtube.com/watch?v=iCFMQgoqdV0

Kolla på dem och säg sen vem som använder sin häst som leksak...

Kan tyvärr inte se länkarna då tillägg är borta och jag vet inte hur man får tillbax dem på denna dator. Och förresten tror jag att du tar allting lite allvarligt. Retas bara m MacGyver ;).. vilket smilyserna visar bland annat. Tkr han är lite rolig.. inte ens ett träns :laugh:. och jag har alldeles för många :crazy:. Och nej hästen är ingen leksak, det är det väl ingen som hävdar? Och min ena rider jag en del med halsring och ibland m repgrimman. Finliret m i dressyren föredrar jag trots allt bett i munnen på honom, men vem har sagt att det inte funkar m bara repgrimman? Och jag har stått på olika stall. med dressyrtanter å hoppnördar bla ;). och renodlade islandsfolk.. men bäst trivs ja i blandstall, där alla har sin egen lilla nisch, men där alla har hästen för att de älskar dessa djur. Familjemedlemmar. Kommer nyss från stallet efter att ha masserat mina, varav den ena blir så avslappnad att han i princip somnar. Den tiden på bara gos vet jag att inte alla lägger ner på sina djur. Men jag kan inte låta bli, för vi älskar det :love:. Blir alldeles varm i kroppen när jag är med mina djur.

Okej. För det första tycker jag att du bör vara lite mer ödmjuk. Du frågade efter folks åsikter, vet du.
Jag tycker du ska ha klart för dig att bara för att folk tycker att det är bättre att rida med bett betyder inte det att de automatiskt misshandlar sina hästar. Jag har absolut inget emot folk som rider sina hästar utan utrustning om de tycker att det går bra, gör det själv ibland. Det jag däremot inte TÅL är extrema barfotatalibaner som gallskriker så fort man nämner att man rider med bett. Herregud. Det är inte hästmisshandel om man vet vad man håller på med. Det kan bli hästmisshandel om man använder det på fel sätt - vilket all ridning kan vara oavsett vad man har eller inte har utrustat hästen med.
Jag har inte sett dig rida = jag anser mig inte heller vilja göra en bedömning angående ifall du utgör en säkerhetsrisk eller ej. Bär hjälm.

Karamelldrottningen, vars inlägg du svarar på har inte skrivit något om hästar som leksaker.
Antingen svarar du på ett inlägg genom att trycka på svarsikonen på det inlägget, är det allmänt så förtydliga detta genom att skriva KL (knapplån) om du är för lat för att hitta det inlägg du vill svara på.
Vem man svarar kan du se högst upp till höger i inlägget, eller så växlar du till "trådad visning" så får du en bättre överblick av hur diskussionen förlöpt.

Fö håller jag med Irivals inlägg.
Visa filmer av dig själv o din häst när du rider, det hade varit intressantare att se.

Gud jag fattar mig inte på folk... en häst är inte en leksak för att man lär den tillit och visar kärlek !

Om min häst går bättre med repgrimma och tyglar så är ju inte säkrare och bättre för hästen med bett. Vi ser det så här.

När min häst kom red jag bara med träns och sadel, han blev rädd (För nytt ställe) började hoppa och springa i väg jag ramlade av och fastnade i stigbygeln som var SÄKERHETSSTIGBYGEL! jag råkade få med mig tygelnoch dra ihästens mun det gjorde så han vände sig om och jag fick nästan honom över mig och jag fick 3 sparkar på benet ... efter det tog jag av sadeln men fortsatte med träns. tillslut när vi litade på varandra prövade jag lätt i paddock med sadel och grimma och grimmskaft ... gick super så jag tog av sadeln , nu är det äckligt/läskigt med sadel så nu rider jag i stort sätt baramed westernsadel och barbacka. Hoppar barbacka med grimma och grimmskaft med min häst 95 cm i ridhus... hihi lite ägd ^^ Har aldrig ramlat avhonom barbacka ...

http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo

http://www.youtube.com/watch?v=iCFMQgoqdV0

Kolla på dem och säg sen vem som använder sin häst som leksak...

Ja fast nu sa du ju i början att du galopperade från hage till stallet i bara grimma? Om du tappar kontrollen och inte får stopp på hästen ngn dag när den är extra ivrig och vill galoppera hem till stallet och stalldörren är öppen och du slår i huvudet om hästen springer in och faller och får nackskador för resten av livet? Är det fortfarande lika kul och ansvarigt och säkert att galoppera från hagen då?

Att du rider i hagen i bara grimma och hjälm låter helt ok. Men det jag inte tycker känns bra är att låta hästen springa till stallet. Jag är noga med att man rider och kör fram till stallet sista biten i skritt så att hästen vet att påväg till stallet tar man det lugnt och det har du igen om det skulle hända något påväg just mot stallet.

Att du rider i hage eller far ut på en ridtur barbacka och bettlöst, gör det om det är kul. Men varför göra det till en vana för hästen att galoppera från hage till stall? Du ramlade av när du hade sadel och bett när han blev rädd. Hur gör du om han blir rädd i galopp påväg mot ev. öppen stalldörr? Lyckades du inte kontrollera honom på tränset varför skulle du då kunna kontrollera honom i grimma vid en sån situation?

Är det du eller hästen som tycker det är läskigt med sadeln? Om det är du som tycker det är läskigt, vad gör du om du ramlar av eller råkar ut för olycka barbacka och i grimma? Blir det läskigt att rida den barbacka då också?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?