Sv: Kalla Fakta om djursjukvård
Vad har ni för tankar? Har djursjukvården gått för långt?
På det stora hela: nej, jag tror inte att det gått för långt, däremot verkar det vara rätt vanligt att många hundägare gör mer för att hålla sina hundar vid liv än vad jag skulle göra.
Nu har jag inte sett programmet, ska göra det senare idag om det finns att se på nätet, men jag svarar lite nu ändå.
Jag vet många som gör operationer som jag ser som ganska onödiga på hundar. Det handlar väl framförallt om att ta bort juvertumörer på tikar. Om man tex har en rätt gammal tik och tiken har en juvertumör, varför i hela världen operera bort den då? Det lär inte förlänga tikens liv alls.
Som exempel kan nämnas en tik som strax innan sin 14års-dag fick en juvertumör bortopererad. Hunden var av en ras som sällan blir mycket äldre än 12-13 år, många dör yngre än så. Tiken, hon levde bara en knapp månad efter sin 14årsdag innan hon var tvungen att avlivas pga hjärnblödning.
Sedan verkar det lite som om många är mycket mer positiva till att kastrera tikar än vad jag är (på hanar är det ju inte lika stort ingrepp, så där är jag inte lika negativt inställd). Om man har en frisk tik som inte har några problem med löp osv, varför kastrera? Jag har läst att folk i forum fått höra från sina veterinärer att man MÅSTE kastrera tikar för annars dör de garanterat av livmoderinflammation
Slutligen tycker jag att många är duktiga på att låta sina hundar leva för länge. Man avlivar dem helt enkelt inte i tid utan ignorerar (eller ser helt enkelt inte) alla tecken på att hunden håller på att tappa livsgnistan. För många verkar det vara helt acceptabelt att ta bort hunden när den gått runt ett tag utan livsglädje, men själv vill jag absolut att hundarna ska få somna in INNAN de tappat den. Hos mig ska de om möjligt få vara lyckliga hela livet ut.
Det är många sådana småsaker man ser överallt. Hundar sätts ju inte i rullstol här vad jag vet och många verkar förstå när det är dags att dra gränsen för vad man ska tvinga på hunden med operationer. Klart det alltid kan bli bättre, men på det stora hela ser jag det som rätt bra ändå.