Jag tycker visst att det är viktigt att visa på mångsidigheten. Eller i varje fall ha en speaker som mer ingående förklarar vad som händer nere i arenan. För oss som rider islandshästar är det möjligt att förstå hur svårt det kan vara att rida en kadrilj i tölt, men för alla andra? De ser ett gäng tjejer på ponnier som rider runt.
Jag kommer ihåg första gången jag var på islandstävling, jag förstod ingenting. Tyckte bara att hästarna sprang runt runt och vände ibland. Eftersom jag inte varit nära gångartsproblematiken då, och inte såg skillnaden mellan en bra tölt och eller ens såg om det var tölt överhuvudtaget, så tyckte jag bara att det var ryttare på små hästar som sprang. Lite samma upplevelse tror jag att en publik får på Scandinavium.
Grejen är den att jag är så otroligt stolt över vår hästras, den är ju på alla sätt fantastisk. När en stor hästintresserad publik tittar på ett framträdande som det på Scandinavium lämnar det många helt oberörda. De har inte alls fått en inblick i våra pållars fantastiska möjligheter. Och då menar jag inte "skogsmullarna" även om det är underbart med det också. Visa istället gångarterna tillsammans med en bra speaker. Visa gärna en häst som kan lite mer dressyr.