Nu måste jag leta rätt på källan, men för fem minuter sen satt jag och läste om det på nätet, och där stod då att EN kull i ung ålder har ganska liten betydelse för att skydda mot juvertumörer. En tik som fått flera kullar har ett större skydd.
En kastrering i 'ung ålder' minskar juvertumörsrisken till nära noll och (såklart) livmoderinflammationsrisken till just noll.
Har att göra med att juvertumörerna är hormonellt styrda och man får med kastrering bort hormonerna som förändras och ställer till det, och med kullar hålls de i schack. Men att EN kull inte gör någon direkt skillnad.
Ska se om jag kan hitta tillbaka till sidan.
Hittade källan, här är citatet :
Fråga: Är det statistiskt belagt att tikar är mer benägna att få inflammationer eller besvär i livmodern om de inte får valpa någon gång i livet?
Svar: Man har under lång tid ansett att tikar som aldrig gått i avel har en något ökad risk att drabbas av livmoderinflammation. Man kan nog på goda grunder anta att om hunden endast haft en enstaka dräktighet i ung ålder spelar detta mindre roll för skydd mot livmoderinflammation. Grundorsaken till pyometra, det vill säga livmoderin-flammation, är en hormonell rubbning som påverkar livmoderns slemhinna så att tillväxtmiljön för bakterier blir gynnsam. För en tik som får många kullar är risken för denna hormonella störning mindre.
Man kan kastrera tikar som inte går i avel. Detta är ett mycket vanligt ingrepp i de flesta länder utanför norden. Kastrerar man tiken tidigt - helst innan andra löpet slipper man inte bara livmoderinflammation, utan risken för juvertumörer minskar till nästan noll.
PS! Sterilisera innebär att man omöjliggör befruktning men låter äggstock och oftast livmoder finnas kvar - tiken kommer då att löpa. Kastrera innebär att man opererar bort äggstock och oftast livmoder.
'
Källa:
http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/898