Justice Hall

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ssorken
  • Startdatum Startdatum
Sv: Justice Hall

Vad kul med en jänkare i Elitloppet! han verkar vass!

Ska bli intressant att se. Kul att det finns någon häst i USA som inte tävlar på Lasix, för såvitt jag förstått gör han det inte. :)

Men kolla denna länken till en startlista på Meadowlands, (L) efter hästen namn betyder väl att de tävlar medicierade med Lasix... Nästan alla. :eek: :crazy:

solros skrev:
Ska bli intressant att se. Kul att det finns någon häst i USA som inte tävlar på Lasix, för såvitt jag förstått gör han det inte. :)

Men kolla denna länken till en startlista på Meadowlands, (L) efter hästen namn betyder väl att de tävlar medicierade med Lasix... Nästan alla. :eek: :crazy:

Ja, (L) står för Lasix.
Men frågan är hur många av dessa lasixhästar som verkligen behöver Lasix?
Det känns som om det i många fall är något man ger hästarna mest för att man får?
Det har ju visat sig att hästar som "tvingats" tävla utan ofta klarar sig lika bra utan ämnet.

Vad exakt är lasix?
Vet ju att det används mycket i USA och att det är otillåtet här,
men varför ger man det?

Det är en medicin som är vätskedrivande, jag tror att det ges till hästar som har/har haft problem med halsen.

Jag tror också att det ges till många fler än de som faktiskt blir förbättrade av det. Men jag blev chockad av att det var så stor del av de tävlande hästarna som tävlar på Lasix.

solros skrev:
Det är en medicin som är vätskedrivande, jag tror att det ges till hästar som har/har haft problem med halsen.

Ursprungligen så var väl Lasix ämnat för lungblödare?

Lasix används på lungblödare och har en häst en gång blött och det bevisats på tävlingsbanan genom att dom kollas i halsen direkt efter loppet så sätts hästen på lasix och måste tävla med det. Tror att har den en gång tävlat med lasix så får den inte tävla utan... Men jag är inte helt hundra på det, har bara för mig att det är så. Sen måste hästen också kvala när den sätts på lasix innan den startar med det. Det är 3 år sen jag kom hem från USA så jag kommer inte ihåg exakt hur reglerna är... Sen är det oftast passgångarna som tävlar på det, antagligen eftersom dom presterar mycket hårdare än travarna för det mesta.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 574
Senast: Silver Girl
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv