Just nu funderar jag på... Del 3

Jag funderar på varför någon här i närheten har eltråden på utsidan av sitt staket (hästhagar). Dessutom satt på såna pinnar som håller tråden ca 15 cm från staketet.

Jag pratade med en som gick förbi med sina hundar och den ena kom åt tråden av misstag och skrek nåt förskräckligt! Ingen av hennes andra hundar som kommit åt eltråd har skrikit så. Hon frågade mig, eftersom jag ridit en del, om det var normalt att ha tråden på utsidan och så långt från staketet.

Är det nån som har nån idé varför? Är det tillåtet ens?

Jag funderar på varför någon här i närheten har eltråden på utsidan av sitt staket (hästhagar). Dessutom satt på såna pinnar som håller tråden ca 15 cm från staketet.

Jag pratade med en som gick förbi med sina hundar och den ena kom åt tråden av misstag och skrek nåt förskräckligt! Ingen av hennes andra hundar som kommit åt eltråd har skrikit så. Hon frågade mig, eftersom jag ridit en del, om det var normalt att ha tråden på utsidan och så långt från staketet.

Avskräcka folk från att klappa eller mata?

Hålla vildsvin ute från hagen kanske?

Ja det är tillåtet, varför skulle det inte vara det? Längsmed allmän väg ska det finnas varningsskyltar om elstängsel var 50e meter eller nåt … var så förut iaf.

Ja, både vildsvin och varg kan man sätta elen på utsidan för. Men det borde sitta på 15, 30, 50 cm och högre för att hjälpa.

Här var det bara en tråd på ca 30 cm höjd som satt på pinnar på utsidan så att de var 15 cm från staketet. Eventuellt en tråd högt upp också.

Heter det risgrynsgröt eller risgröt? :confused:

När jag var liten sa vi alltid risgrynsgröt men nu står det risgröt på den man köper färdig.

Har aldrig direkt bank. Hade Nordea för att mina föräldrar hade det och sen när den banken inte var kvar på orten och vår bankkvinna började på Swedbank eller Sparbanken heter det väl här så följde vi med.
Nu när jag skulle behöva en bank till har jag ingen aning om vad jag ska välja i så fall.

Just nu funderar jag på om jag ska försöka göra klart en utbildning fastän jag så gott som hade bestämt mig för att lägga ned det hela. Måste göras klar under januari. Går inte att skjuta upp mer. Hade nästan hoppats att kursen inte skulle ha gått att förlänga denna sista månad.

Det bästa vore om jag bara tackat nej för ett år sedan, men det är så dags att förstå det nu.

Den eventuella motivation som finns för att göra den är enbart att inte behöva förklara varför jag inte gjorde klart den. Initialt var motivationen att få upp lönen lite grann. Det funkar inte längre som motivation. Nästan så att jag hellre förlorat ett par tusenlappar/månad på att jag bara fått glömma allt vad utbildningen heter. Kommer ändå inte ihåg så mycket från de kurser jag läst.

Får fundera vidare.

Min moster som inte är så tech savy om vi säger så behöver installera mobilt bank id på sin nya mobil. Kan hon (och jag) gå till ett Nordea kontor, hon visar sitt leg och personalen kan hjälpa henne att installera det?

Min moster som inte är så tech savy om vi säger så behöver installera mobilt bank id på sin nya mobil. Kan hon (och jag) gå till ett Nordea kontor, hon visar sitt leg och personalen kan hjälpa henne att installera det?
Swedbank kan iaf göra det. De hjälper sina kunder med det. Vi var nere före jul och de fick hjälpa oss med dotterns. Så hon fick ett riktigt och kan logga in på 1177.se, apoteket mm.

Det gjorde de för mig när jag köpte ny mobil i höstas.

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
756
Senast: Malin_L
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
257
Senast: Badger
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka