Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast idag är det sommar och blev bad med hunden 🩷
20230823_181212.webp

Jag borde verkligen packa, men istället funderar jag över fototapeter, tapeter som kostar per m2. Hur har folk råd att tapetsera stora ytor med såna?
Man får lägga sina pengar på vad man vill såklart, men iallafall!
Okej om man har en liten yta med sån och sen målar resten, men m2 på m2... jeez tänker jag.

Jag borde verkligen packa, men istället funderar jag över fototapeter, tapeter som kostar per m2. Hur har folk råd att tapetsera stora ytor med såna?
Man får lägga sina pengar på vad man vill såklart, men iallafall!
Okej om man har en liten yta med sån och sen målar resten, men m2 på m2... jeez tänker jag.
Och akustikpanel! Trendigt nu och jag har sett flera exempel på när folk sätter upp det som fondvägg snarare än för ljuddämpning. Känns också dyrt, även om de tycker att det blir fint. :confused:

Med det sagt så har jag också lagt tusenlappar på lite "speciella" inredningsgrejer som knappast är värdehöjande. :angel:

Om fler människor säger och skriver jympa eller jumpa.

Jag tänker att det heter gymnastik och då är gympa en förkortning av det ordet. Men här på forumet har jag läst jumpa flera gånger de senaste dagarna. Sedan spelar det väl egentligen ingen roll. Jag tycker bara gympa låter bättre.

Om fler människor säger och skriver jympa eller jumpa.

Jag tänker att det heter gymnastik och då är gympa en förkortning av det ordet. Men här på forumet har jag läst jumpa flera gånger de senaste dagarna. Sedan spelar det väl egentligen ingen roll. Jag tycker bara gympa låter bättre.
Aldrig hört annat än gympa.

Okej 🙂 jag har både hört och läst jumpa också. Kanske bara en del tycker det är lättare att säga? Kanske samma som sagt bulibumpa istället för bolibompa? 😅 (om barnprogrammet). Kanske folk som gillar u extra mycket 🙃

Bulibumpa har jag aldrig hört eller läst :confused:
Dessutom lite konstigt eftersom programmet väl hette Bolibompa?

Okej 🙂 jag har både hört och läst jumpa också. Kanske bara en del tycker det är lättare att säga? Kanske samma som sagt bulibumpa istället för bolibompa? 😅 (om barnprogrammet). Kanske folk som gillar u extra mycket 🙃
Men jumpa är ju typ hoppa på isflak eller annat allmänt skuttande
Gammalt ord

Språket förändras men för mig är jumpa och gympa inte samma sak :)
Men det kanske det är numera
Det finns en tråd om skolidrott på barnforumet där någon kallade det (skolidrott) jumpa.

Jag menar inte att ordet inte har den betydelse du skriver, men i sammanhangen jag menar har det varit ett alternativt uttal till gympa :). Hade en vän i låg-mellanstadiet som kallade skolidrotten som vi kallade gympa för jumpa, så är inget nytt heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
87 420
Senast: Enya
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 263
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar