Juridiskt bindande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Juridiskt bindande?

Jag är själv i en lite olustig situation, ang omplacering av min hund ( som är renrasig och har SKK-avtal ) och kontaktande av uppfödaren..

Tröttnar, ja det gör alla ibland men kom ihåg att du vet innerst inne hur din situtation är, låt inte folk "komma åt dig" allt för mycket ( det tjänar inget till )
 
Sv: Juridiskt bindande?

Visst kan du ändra i förtryckta avtal, så länge som båda parter är överens.
"Juridiska personer" har inget med avtals giltighet i sig att göra, men kan vara ovärderliga för att få till det på ett sätt som gör avtalet giltigt och i överensstämmelse med det parterna tänkt sig.
Om du (eller andra) fortfarande tror att avtalade överenskommelser inte gäller, tycker jag ska ta och läsa igenom tråden jag hänvisat till ovan.

Beträffande Firenzes grova påhopp på mig, så vill jag förklara att det inte speglar vad som skrivits i några PM. Vilka f ö ska betraktas som privat korrespondens.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Man äger sin egen post, dvs alla PM, brev eller liknande som mottagits är man fri att göra som man vill med.
 
Sv: Juridiskt bindande?

När jag skulle sälja min häst så kontaktade jag advokat och vi pratade just ang "förköpsrätt" och det var mycker komplicerat enligt honom att få till en sådan klausul än att bara förhand skriva in det i kontraktet..

Så nu blir jag fundersam..

Ang vad du eller Firenzes skrev till varandra har inte jag med att göra, kan således skriva samma sak till dig "kom ihåg att du vet innerst inne hur din situtation är, låt inte folk "komma åt dig" allt för mycket"
 
Sv: Juridiskt bindande?

Nog tjafsat i tråden....:crazy:

Min fråga var ju bara om det var juridiskt hållbart eller ej? Rent krasst, utan moral, respekt med mera. Kan jag bli åtalad på något sätt? Nå´n som kan hjälpa till......:D
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jag hr ingen aning om ifall det är bindande eller ej, men jag hade absolut meddelat uppfödaren om jag visste att h*n önskade det.
Jag tycker det är med brist på respekt man struntar i det, isf.
Visst kan det kännas jobbigt och onödigt, men jag vet bara att hade jag önskat få veta till vem och när djuret jag säljer byter ägare, hade jag blivit väldigt besviken om jag inte fått det.
 
Sv: Juridiskt bindande?

Men ett avtal som bryter mot konsumentköplagen kan man fullständigt strunta i . Ett köp är ett köp!
PL
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jag hr ingen aning om ifall det är bindande eller ej, men jag hade absolut meddelat uppfödaren om jag visste att h*n önskade det.
Jag tycker det är med brist på respekt man struntar i det, isf.
Visst kan det kännas jobbigt och onödigt, men jag vet bara att hade jag önskat få veta till vem och när djuret jag säljer byter ägare, hade jag blivit väldigt besviken om jag inte fått det.

Det var just det vi "tjafsat" om tidigare. ;)

Hon är inte anträffbar. Köpte valpen på Blocket, hon lämnade den till oss, har bara mail som hon inte svarat på (kanske har hon bytt), hon har ett vanligt -sson namn och bor i Stockholm (80mil från oss). Hon har dessutom varit informerad om att det hela har varit på G och om de problem vi haft, men ändå inte vidare hört av sig på över ett år. Så jag är i ett döläge och hon verkar ju inte vara speciellt bekymrad eftersom hon inte hört av sig och undrat mer trots den jobbiga tid vi haft. Skulle jaj nog gjort om jag visste att en av mina uppfödda hundar hade "problem".

Så jag är i döläge. Vad ska jag då göra? Låta bli att sälja (överlåta)? Rådlös......
 
Sv: Juridiskt bindande?

Men ett avtal som bryter mot konsumentköplagen kan man fullständigt strunta i . Ett köp är ett köp!
Jag förstår dig inte riktigt. Var ser du att vi diskuterat att bryta mot konsumentköplagen?
Om du läser innantill i tråden, så hittar du: "Alla påskrivna avtal är bindande, såvida dom inte strider mot lagar och regler."

Vad menar du med "ett köp är ett köp"? :confused:


Ser med intresse fram emot en förklaring till ditt inlägg.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jag förstår dig inte riktigt. Var ser du att vi diskuterat att bryta mot konsumentköplagen?
Om du läser innantill i tråden, så hittar du: "Alla påskrivna avtal är bindande, såvida dom inte strider mot lagar och regler."

Vad menar du med "ett köp är ett köp"? :confused:


Ser med intresse fram emot en förklaring till ditt inlägg.

LIA

Det är väl lite det som är den brinnande punkten i frågan dvs. om denna klausul kan tänkas bryta mot Konsumentköplagen eller inte. Man gör väl bäst i att kontakta konsumentrådgivaren i kommunen eller Konsumentverket direkt för att få reda på det.
 
Sv: Juridiskt bindande?

Att som skrivits tidigare är inte avtal som begränsar köparens rättigheter tillåtna enligt konsumentköplagen dvs när en rörerseidkare säljer till en privatperson.
Personligen anser jag att den här typen av vilkor från en uppfödares sida är ett otygäven när uppfödaren inte är rörelseidkare.
PL
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jaha, och ...?
Allt privat gör man väl som man vill med? Vart vill du komma? Nyfiken? :devil:

För mig är privat post ett förtroende och jag skulle inte drömma om att lämna ut något i den vägen varken här eller annorstädes. Av moraliska skäl.
Men eftersom jag av moraliska skäl även följer ingångna avtal, inser jag att jag är hopplöst gammalmodig. Som det verkar i dina och andras ögon på Buke.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Att som skrivits tidigare är inte avtal som begränsar köparens rättigheter tillåtna enligt konsumentköplagen dvs när en rörerseidkare säljer till en privatperson.
Var i den lagen står detta?

Du är fri att tycka vad du vill om olika villkor. Du som köpare behöver ju inte göra några sådana överenskommelser, eller hur?
Det finns situationer då begränsande villkor är helt naturliga och acceptabla för båda parter, vilket jag gett exempel på tidigare.
Det finns inget konstigt i detta, och det är heller inte svårt att följa, för den som är en ärlig person.

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jag anser att det är oärligt att sälja en hund till fullt pris o samtidigt skriva in förbehåll i köparens äganderätt.
När det gäller TS situation anser jag att hon gjort sitt när hon gjort ett seriöst försök att få tag på säljaren.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Juridiskt bindande?

Kan väl tillägga, om det är intressant, att just denna klausul (ägaren inte får omplacera djuret utan uppfödarens tillstånd) har underkänts av Konsumentverket så många gånger på kattsidan att SVERAK tagit bort den ur sitt överlåtelsekontrakt så i praktiken verkar det ju inte vara helt solklart att det är förenligt med Konsumentköplagen.
 
Sv: Juridiskt bindande?

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Hur applicerar du det på vår diskussion? VAR någonstans ser du att "vi" går emot bestämmellserna i lagen. Vilken bestämmelse?

LIA
 
Sv: Juridiskt bindande?

Jag anser att det är oärligt att sälja en hund till fullt pris o samtidigt skriva in förbehåll i köparens äganderätt.
På vad sätt oärligt?
Har inte köparen förstått? Eller kan inte köparen läsa? Eller vad?
För att det ska vara fråga om oärlighet, fodras uppsåt att lura köparen. Hur ser du det uppsåtet?

Oärlig, det är den som inte följer ingångna avtal. Tydligen sympatiserar du med det?

LAI
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 794
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 002
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp