Sv: Jultorp

De beskriver alltid vad de har för utrustning på sina hästar (och vad de INTE har)och skriver bland annat om att de inte använder "skadliga nosgrimmor" på sina hästar. Det är så oproffsigt tycker jag att skriva så. Tyder i och för sig på okunskap också. Alla som kan lite om hästens utrustning vet att en rätt anpassad nosgrimma som är knäppt rätt inte på något vis är skadligt för hästen. Bara för att westernryttare oftast inte använder nosgrimmor betyder ju inte det att de är skadliga. Jag är så trött på alla fördomar inom ridsporten.

De beskriver alltid vad de har för utrustning på sina hästar (och vad de INTE har)och skriver bland annat om att de inte använder "skadliga nosgrimmor" på sina hästar. Det är så oproffsigt tycker jag att skriva så. Tyder i och för sig på okunskap också. Alla som kan lite om hästens utrustning vet att en rätt anpassad nosgrimma som är knäppt rätt inte på något vis är skadligt för hästen. Bara för att westernryttare oftast inte använder nosgrimmor betyder ju inte det att de är skadliga. Jag är så trött på alla fördomar inom ridsporten.

för att det inte ska bli massa bråk så tänker jag inte svara på de...

men allt kan vara skadligt i fel händer... typ att ett smalt bett skulle vara skarpt men det behöver det inte vara det beror ju på vem som håller i tyglarna...

De annonserna ska man väl ta med en nypa salt. Det är inte speciellt faktamässig det som står där. (där de pratar om utrustning)

Mycket möjligt, men många här verkar ju ändå ha tyckt att det varit en trevlig upplevelse, så det ger kanske lite pluspoäng för dom?;)
Ville bara veta var i landet de låg...

Hoy! All utrustning som används utan bakomliggande kunskap kan vara ohälsosam. Min dotter skulle träna dressyr för en så kallat duktig ryttare inom dressyr. tränset som skulle annvändas var utan nosgrimma. Hon hojtade och sa sätt genast dit nosgrimman annars kan du inte rida dressyr. Jag sa då till henne att , jag tycker du ska kolla om hon gapar för mycket så att bettet inte kan innverka som det ska ,först. ok sa hon då . Hästen gapade inte än enda gång. med andra ord, jag tror inte det är fördommar det är okunskap.:confused:
Men nog om detta, jag har varit på Jultorp Ranch 3 gånger ,helt fantastiskt. det ligger i västergötland. Mellan Ulrisehamn och borås fast mera norr ut.

Kolla på kartan efter Fåglasång. Där är det.
När man är där får man en annan bild av deras kunnande. Åk det är värt varenda korv öre. Ha ett öppet sinne och glöm all tidigare kunskap så lär man sig snabbare, de e sant.

Hoy! All utrustning som används utan bakomliggande kunskap kan vara ohälsosam. Min dotter skulle träna dressyr för en så kallat duktig ryttare inom dressyr. tränset som skulle annvändas var utan nosgrimma. Hon hojtade och sa sätt genast dit nosgrimman annars kan du inte rida dressyr. Jag sa då till henne att , jag tycker du ska kolla om hon gapar för mycket så att bettet inte kan innverka som det ska ,först. ok sa hon då . Hästen gapade inte än enda gång. med andra ord, jag tror inte det är fördommar det är okunskap.:confused:
Men nog om detta, jag har varit på Jultorp Ranch 3 gånger ,helt fantastiskt. det ligger i västergötland. Mellan Ulrisehamn och borås fast mera norr ut.

jag håller helt med vad du säger...

Kolla på kartan efter Fåglasång. Där är det.
När man är där får man en annan bild av deras kunnande. Åk det är värt varenda korv öre. Ha ett öppet sinne och glöm all tidigare kunskap så lär man sig snabbare, de e sant.

jag känner att jag vill åka dit igen typ i morgon... men jag måste bli bättre i min ben först...

såna här trådar är de verkligen ok? sålänge alla ger gott betyg är det inte så känsligt men jag verkar vara den enda som faktiskt INTE hade en bra upplevelse där. eller kanske är jag den enda som orkar bemöda mig om att svara i en sådan här tråd? tänker inte gå in på detaljer men jag åker då aldrig dit igen. men det verkar som alla andra tycker det var bra där så åk du dit och bilda dig en egen uppfattning. de har kanske skärpt till sig, vem vet?

såna här trådar är de verkligen ok? sålänge alla ger gott betyg är det inte så känsligt men jag verkar vara den enda som faktiskt INTE hade en bra upplevelse där. eller kanske är jag den enda som orkar bemöda mig om att svara i en sådan här tråd? tänker inte gå in på detaljer men jag åker då aldrig dit igen. men det verkar som alla andra tycker det var bra där så åk du dit och bilda dig en egen uppfattning. de har kanske skärpt till sig, vem vet?

ja skulle vilja veta vad det var som du inte tyckte om... jag kommer inte hoppa på dig... du kan PM:a...

ja kan ju säga att det var en ska som jag inte tycket om men det var inte jultorp utan en av dom som var där...

Jag vill gärna med veta? Det låter ju som ett så bra ställe, snälla berätta!

Ja både fördommar och okunskap tror jag. All utrustning kan skada hästen om den är felanpassad eller inte används rätt.
Men det känns fel att det ska finnas med sådant i annonser. Det finns ju inte bara ett sätt som är rätt. (med eller utan nosgrimma menar jag nu) Båda delarna är lika bra tycker jag.

Ja både fördommar och okunskap tror jag. All utrustning kan skada hästen om den är felanpassad eller inte används rätt.
Men det känns fel att det ska finnas med sådant i annonser. Det finns ju inte bara ett sätt som är rätt. (med eller utan nosgrimma menar jag nu) Båda delarna är lika bra tycker jag.

har du varit på jultorp eller bara läst annonsen???

Alla har vi olika förutsättningar för att ta till oss lärdommar,det är sant. Men det är inte alltid lärarens fel att du inte förstår. Jag har varit där 3 gånger och har haft olika instuktörer varje gång. Man behöver ha ett öppet sinne när man tränar, det är inte alltid positivt att lära sig nya banor. Men vi är olika , smaken e som baken , delad. eller alla kan inte gilla spagetti o köttfärssås.:d

Jag var på Jultorp förra sommaren och det var väldigt trevligt. Hade inte ridit western förut men nu har jag sadlat om både mig själv och min ponny. Så det var en lagom start för mig i alla fall. Tyckte att det var lite "tråkig häst" men det blir väl lite "ridskolestuk" efter ett tag. Är van vid min spralliga och pigga ponny. Skulle kunna åka dit igen om jag hade roligt sällskap med mig :D Jag åkte själv så det var väl lite tråkigt på första kvällen, andra kvällen var det linedance osv. Men jag rekommenderar Jultorp, var helt klart en annorlunda upplevelse. Det var bra service och god mat (även för oss vegetarianer) när jag var där :)

Det är vad de skriver i sina annonser jag vänder mig emot. Det är säkert en härlig upplevelse att vara där, men innehållet i annonserna visar på både fördomar och okunskap och jag tycker det är synd.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar på att åka till Arninge en söndag (från Nyköping), när jag åker dit tidigt på morgonen (7-8-tiden) så är nog trafiken rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 738
Senast: Mia_R
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 619
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023