Sv: Jultorp

Det är vad de skriver i sina annonser jag vänder mig emot. Det är säkert en härlig upplevelse att vara där, men innehållet i annonserna visar på både fördomar och okunskap och jag tycker det är synd.

en liten fråga...

varför har du nosgrima och slemrem (avaterbilden) på din häst om du nu har båda...

Alla har vi olika förutsättningar för att ta till oss lärdommar,det är sant. Men det är inte alltid lärarens fel att du inte förstår. Jag har varit där 3 gånger och har haft olika instuktörer varje gång. Man behöver ha ett öppet sinne när man tränar, det är inte alltid positivt att lära sig nya banor. Men vi är olika , smaken e som baken , delad. eller alla kan inte gilla spagetti o köttfärssås.:d

jo tack detta vet jag men det var inte lärandet jag ogillade. det handlade inte om att jag förstod eller inte förstod vilket för övrigt inte var ngt problem för min del. jag var väldigt kunnig allaredan när jag kom dit, åkte inte dit för någon nybörjarkurs direkt. smaken är som baken -klöven

jo tack detta vet jag men det var inte lärandet jag ogillade. det handlade inte om att jag förstod eller inte förstod vilket för övrigt inte var ngt problem för min del. jag var väldigt kunnig allaredan när jag kom dit, åkte inte dit för någon nybörjarkurs direkt. smaken är som baken -klöven

men vad var det då...

jag förstår att alla vill veta men jag vill inte skriva ut det på nätet och inte heller i PM. världen är liten och jag är säker på att det finns någon därifrån som sitter här och läser eller rent av PM:ar mig och undrar. jag vill inte bli uthängd och hudflängd för att ha berättat hur det var där. antingen är jag paranoid eller så är samhället korrupt.

Har varit där två ggr...Första gången som nybörjare för att se om det var något som jag ville fortsätta med! Gav mersmak o nu 5 år senare var jag dit igen med min sambo! :rofl:
Min sambo hade börjat bli nyfiken på westernridning han också, så vi åkte till Jultorp för att han skulle få lära sig grunderna, o få känna "känslan" som jag dessa år försökt förklara för honom....Jag däremot hade inte ut något av kursen denna gång! Jag blev lämnad för mig själv mer eller mindre o kände mest att jag lika bra kunde ha struntat i ridningen egentligen. För mig räckte det att sitta o titta på alla andra o speciellt min sambo...När han fick hästen att göra som han ville, när han galopperade första gången o sedan bara ville fortsätta o fortsätta!!! :banana:

Det kändes tryggt att åka dit som nybörjare, därför tog jag med min sambo dit också! Men jag kommer inte att åka dit igen...

Jag var där ett tag efter att jag fått en medryttarhäst som var westernriden och fick lite grundkurs i western. Jag hade tidigare bara ridit engelskt.

För mig var det kanonbra! Jag hade en bra häst och jag tyckte instruktörerna var bra och det var god mat och jättetrevliga människor där.

Men det var en kille där som åkte hem efter halva lägret då han inte upplevde att han fick ut något. Han var rätt erfaren och fick rida en av de lite svårare hästarna. Efter två dagar frågade han om han fick använda sporrar då han kände att han satt och sparkade i onödan och att hästen inte lyssnade.
Nej, svarade jultorp - inga elever får använda sporrar. Diskussionen slutade med att killen åkte hem!

Jag kan nog tycka att ett såtn där uttalande är lite larvigt. Man måste ju se utifrån elevens kunskaper och erfarenhet innan man bara rakt av bedömer sådär.

Nu rider jag regelbundet på Long Valley Ranch och är supernöjd!:smirk:

oki... så jultorp är bra om man inte kan förmycket western (ridit western i flera år)

Men det var en kille där som åkte hem efter halva lägret då han inte upplevde att han fick ut något. Han var rätt erfaren och fick rida en av de lite svårare hästarna. Efter två dagar frågade han om han fick använda sporrar då han kände att han satt och sparkade i onödan och att hästen inte lyssnade.
Nej, svarade jultorp - inga elever får använda sporrar. Diskussionen slutade med att killen åkte hem!
Jag kan nog tycka att ett såtn där uttalande är lite larvigt. Man måste ju se utifrån elevens kunskaper och erfarenhet innan man bara rakt av bedömer sådär.

Precis detta råkade en bekant till mig ut för, hon var där på en clinic för en tränare som kommit till jultorp och skulle alltså träna för tränaren och inte instruktörerna på jultorp. Hon fick en häst som var extremt slö. Tränaren sa åt henne att använda sporrar för att det fungerar ju inte att sitta o driva så svetten lackar. Då fick hon sporrar att använda men fick strax därefter en rejäl utskällning av de på jultorp för de tyckte att hon använda sporrarna fel. Men hon gjorde bara som tränaren sa :mad: Tränaren sa t.o.m till henne att om hon åker dit igen så se till att inte få den hästen igen. Sista passet var hon tvingad att rida utan sporrar och då fick flera ur personalen på jultorp sitta i ridhuset och smacka som galningar bara för att få hästen till att öka takten :crazy:

Som tidigare personer sagt här tror jag att jultorp är bra för nybörjare, men jag tror att mer avancerade ryttare ska hålla sig borta därifrån. Om man ska åka dit för att de har en tränare där så är det nog bäst att ta med sin egna häst om man vill få ut något för de tusenlappar det faktiskt kostar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan gärna förklara vad jag har för nosgrimma på hästen.
Jag har en nosrem som sitter i sidostycket. Den sitter så löst att jag får hela handen mellan den och nosryggen. Hästen kan gapa eller gäspa när hon vill. Hästen trivs med det.
När jag köpte henne trivdes hon inte när jag tog bort aachenremmen så jag red med den några månader. När hennes mun var bättre skolad (kommunikationen fungerade) tog jag bort den. Nu kan jag rida utan också om jag vill.

Meeeen, varför kan du inte ta på PM varför det inte var bra???

Då blir du knappast uthängd...

Tror dessutom att de som har Jultorp skulle uppskatta om du preciserar VAD du inte tyckte var bra, det skulle iallafall jag göra om någon inte var nöjd med MIN service!!!

Hälsningar Lotta, kvalitetsfreak....

jag vet inte vem som döljer sig bakom ett PM heller. det kan vara de som snokar runt. jag har redan påtalat VAD det var som jag INTE tyckte var bra.

Har precis gått en nybörjarkurs i western där...helt underbart! Så nu är man liksom "såld" :smirk:

Ursäkta, men är du inte lite paranoid nu???? Varför skulle "de" snoka runt här, de vet ju redan vad du tycker????
Vad ska de göra tror du?? Döda dig?

Ursäkta, men är du inte lite paranoid nu???? Varför skulle "de" snoka runt här, de vet ju redan vad du tycker????
Vad ska de göra tror du?? Döda dig?

hihi... man vet ju aldrig... dom på jultorp kanske är mördare...:eek: :rofl: :rofl:

Jag vet att jultorp ranch är så pass seriösa att dom har annat för sig än att gräva i andras sandlåda.

oki... så jultorp är bra om man inte kan förmycket western (ridit western i flera år)

Ungefär så kan man kanske sammanfatta det!
Eller se det som nöjesridning och inte träning. Är du avancerad kommer du inte lära dig massa nytt.

Men man kan njuta av omgivningarna och maten ändå.
Vi hade dessutom en väldigt trevlig uteritt på sådär fyra timmar också!

Ungefär så kan man kanske sammanfatta det!
Eller se det som nöjesridning och inte träning. Är du avancerad kommer du inte lära dig massa nytt.

Men man kan njuta av omgivningarna och maten ändå.
Vi hade dessutom en väldigt trevlig uteritt på sådär fyra timmar också!

jo jag har varit där så jag vet och jag kommer att åka dit igen... (kan inget om western) jag tycker det var jätte kul och jag hade en toppen helg...

Jag min man och två par till var där i September förra året och det var toppen. Så himla go stämning och go mat. Lollo var med och myste vid middagarna och det gjorde det hela väldigt familjärt. Killarna blev helfrälsta och hade stora leenden i ansiktena när de red. Underbart!:)

Jag vet att jultorp ranch är så pass seriösa att dom har annat för sig än att gräva i andras sandlåda.

Jasså det VET du, hur vet du det? Har du frågat? Tror du de skulle erkänna det för dig? Om du är deras kund eller känner dom genom ett kundförhållande betvivlar jag det starkt. Var inte så naiv.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar på att åka till Arninge en söndag (från Nyköping), när jag åker dit tidigt på morgonen (7-8-tiden) så är nog trafiken rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 738
Senast: Mia_R
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 619
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka