Journaler hos psykiatrin

Tofs

Trådstartare
Frågar åt en kompis som är orolig och lite paranoid. Får hans vårdcentral gå in och läsa hans journaler från psykiatrin utan hans tillstånd? Han tror att de gör det. Han gå på psykiatrin just pga sin paranoiditet. Vad kan jag säga för att lugna honom?
Visst är det väl så att det loggas var man går in i journalen?
 
Det är lite olika från region till region vilka instanser som har samma journalsystem. Men oavsett har ingen som inte är involverad i personens vård någon rätt att gå in i journalen. Vårdpersonal som är involverade har inte heller automatiskt rätt att gå in i journaler från andra system, men det är svårt att bedriva vård utan att få göra det, och är det akut vård så har vårdpersonal alltid rätt att nödöppna journalen för att kunna ge rätt insatser.

Men med den problematik du beskriver låter det ju mer som att oron är en del av själva anledningen att hen är inom psykiatrin och därmed behöver tas upp och hanteras med kontakterna där.
 
I vår region beror det på om den psykiatriska kliniken är privat eller ej. Regionansluten vård kan man se anteckningar från utan att behöva "låsa upp" som man behöver med privata vårdgivares.

Känns dock som att din kompis bekymmer snarare är hens sjukdomssymtom.
 
Frågar åt en kompis som är orolig och lite paranoid. Får hans vårdcentral gå in och läsa hans journaler från psykiatrin utan hans tillstånd? Han tror att de gör det. Han gå på psykiatrin just pga sin paranoiditet. Vad kan jag säga för att lugna honom?
Visst är det väl så att det loggas var man går in i journalen?
Har han någon anledning att tro att de går in och läser journalen? Alltså något som tyder på att de faktiskt kan ha gjort det? Det du kan säga till honom är just det som redan nämnts i tråden, att de inte får gå in och läsa "hur som helst".
 
Frågar åt en kompis som är orolig och lite paranoid. Får hans vårdcentral gå in och läsa hans journaler från psykiatrin utan hans tillstånd? Han tror att de gör det. Han gå på psykiatrin just pga sin paranoiditet. Vad kan jag säga för att lugna honom?
Visst är det väl så att det loggas var man går in i journalen?
Då jag tyvärr har lång erfarenhet av paranoid person; låter detta som ett paranoia. Om så är fallet kommer du att stånga huvudet blodigt mot väggen om du försöker resonera i det samtalet. Det ligger i sjukdomens natur att du inte kan övertyga vännen. Oftast fastnar paranioda människor på ämnen kring dem själva och en myndighet, sjukvården, kommunen eller annan "överstatlig instutition" som kränker dem i deras paranoida värld.
Som sagt många års erfarenhet som anhörig.
 
Tack för alla svar. Ni har helt rätt i att det här är en del av hans paranoia och att han nog alltid kommer att ha denna tills han förhoppningsvis får rätt behandling. Han hade iaf ringt sköterskan nu som hade raderat det i journalen som han var orolig för att någon annan skulle läsa. Jag som vän tycker att det känns bra att han ringer dem om sånt, för så får de se hur paranoid han faktiskt är.
 
Tack för alla svar. Ni har helt rätt i att det här är en del av hans paranoia och att han nog alltid kommer att ha denna tills han förhoppningsvis får rätt behandling. Han hade iaf ringt sköterskan nu som hade raderat det i journalen som han var orolig för att någon annan skulle läsa. Jag som vän tycker att det känns bra att han ringer dem om sånt, för så får de se hur paranoid han faktiskt är.

Oj. Jag hoppas att det inte var något viktigt som försvann. Att ändra information i journalanteckningar enbart för att patienten önskar det är problematiskt. Det finns sätt att låsa journalen som i så fall är bättre.

Hoppas att vännen får bra bra hjälp!
 
Frågar åt en kompis som är orolig och lite paranoid. Får hans vårdcentral gå in och läsa hans journaler från psykiatrin utan hans tillstånd? Han tror att de gör det. Han gå på psykiatrin just pga sin paranoiditet. Vad kan jag säga för att lugna honom?
Visst är det väl så att det loggas var man går in i journalen?
Det går att se om någon varit inne och läst journalen, det ska inte gå att dölja. Sen så nej, här iallafall så är det inte tillåtet för någon att gå in och läsa någon journal utan tillstånd om det inte handlar om liv och död.
 
Tack för alla svar. Ni har helt rätt i att det här är en del av hans paranoia och att han nog alltid kommer att ha denna tills han förhoppningsvis får rätt behandling. Han hade iaf ringt sköterskan nu som hade raderat det i journalen som han var orolig för att någon annan skulle läsa. Jag som vän tycker att det känns bra att han ringer dem om sånt, för så får de se hur paranoid han faktiskt är.
Fast det är inte tillåtet för en sköterska att ta bort delar ur journalen på det sättet. Det är inte bara så att man kan ringa och säga att vissa delar ska raderas. Så där gjorde isåfall dom ett tjänstefel.

Man får inte glömma att journalerna är till för att få en bättre och säkrare vård.
 
Fast det är inte tillåtet för en sköterska att ta bort delar ur journalen på det sättet. Det är inte bara så att man kan ringa och säga att vissa delar ska raderas.
Det beror ju på vad det är för något. Ibland hamnar det info i journalen som inte måste vara där, jag antar att de inte raderar saker som är viktiga. Går ju också att omformulera sig så att det viktiga framkommer men med mindre detaljer.
 
Det beror ju på vad det är för något. Ibland hamnar det info i journalen som inte måste vara där, jag antar att de inte raderar saker som är viktiga.
Ska man radera något i sin journal måste man kontakta socialstyrelsen och ansöka om det ifall det är okej. Det är inte en sjuksköterska på vårdcentralen som avgör det. Det är inte bara att ringa och säga vad man vill ha raderat också går dom in och raderar.

Man har inte en rättighet att få bort sin journal av tycker jag många förståeliga anledningar.
 
Ska man radera något i sin journal måste man kontakta socialstyrelsen och ansöka om det ifall det är okej. Det är inte en sjuksköterska på vårdcentralen som avgör det. Det är inte bara att ringa och säga vad man vill ha raderat också går dom in och raderar.
Vårdpersonal får visst avgöra om saker kan ändras eller raderas från deras egna journalanteckningar.
Och jag tolkar det som att personen har ringt psykiatrin, och jag antar att det är personen som skrivit journalanteckningen/haft besöket som ändrat i sin egen journalanteckning.
 
Vårdpersonal får visst avgöra om saker kan ändras eller raderas från deras egna journalanteckningar.
Och jag tolkar det som att personen har ringt psykiatrin, och jag antar att det är personen som skrivit journalanteckningen/haft besöket som ändrat i sin egen journalanteckning.
Kanske olika på olika ställen i sverige isåfall men här får dom inte ta bort någonting ur journalen om man inte ansöker om det först. Det är inte en rättighet att få bort saker ur journalen.

Det som är skrivet i journalen här är inte möjligt att ta bort utan en ruskigt bra anledning.

Jag tycker det är bra faktiskt, speciellt när det gäller i psykiatrin så inte folk som mår dåligt och av som just det här av paranoida skäl vill få saker och ting borttagna.
 
Fast det är inte tillåtet för en sköterska att ta bort delar ur journalen på det sättet. Det är inte bara så att man kan ringa och säga att vissa delar ska raderas. Så där gjorde isåfall dom ett tjänstefel.

Man får inte glömma att journalerna är till för att få en bättre och säkrare vård.
Betänk att det är den paranoida som berättat detta för trådstartaren...
 
Kanske olika på olika ställen i sverige isåfall men här får dom inte ta bort någonting ur journalen om man inte ansöker om det först. Det är inte en rättighet att få bort saker ur journalen.

Det som är skrivet i journalen här är inte möjligt att ta bort utan en ruskigt bra anledning.

Jag tycker det är bra faktiskt, speciellt när det gäller i psykiatrin så inte folk som mår dåligt och av som just det här av paranoida skäl vill få saker och ting borttagna.
Talar ni inte om olika sorters "ta bort"?
Personalen själv kan korrigera sin egen text, vilket då loggas så man fortfarande kan gräva fram vilka ändringar som gjorts "någonstans bakom i systemet". Det som står uppfyller fortfarande kraven på att vara en korrekt och komplett journalföring.
Medan ta bort som SoS beslutar om är verkligen eliminera information så den blir spårlöst försvunnen. Man ger alltså tillåtelse till att det ska få finnas en lucka i journalföringen.
 
Kanske olika på olika ställen i sverige isåfall men här får dom inte ta bort någonting ur journalen om man inte ansöker om det först. Det är inte en rättighet att få bort saker ur journalen.

Det som är skrivet i journalen här är inte möjligt att ta bort utan en ruskigt bra anledning.

Jag tycker det är bra faktiskt, speciellt när det gäller i psykiatrin så inte folk som mår dåligt och av som just det här av paranoida skäl vill få saker och ting borttagna.
Nej någon rättighet är det inte, men om en av mina patienter hör av sig och vill att jag ska ändra eller ta bort något i en journalanteckning som jag skrivit så har jag som vårdpersonal all rätt att fatta ett eget beslut om det. Om jag bedömer att det är rimligt att ändra i journalen så kan jag göra det.
Vårdpersonal är hela tiden inne och ändrar i sina anteckningar. Man upptäcker att man stavat fel, vill ändra någon formulering osv. Det är inget man behöver söka tillstånd för.

(Jag säger inte att jag skulle radera saker ur journal, bara att det är möjligt och fullt tillåtet om jag själv bedömer att det är lämpligt)
 
Nej någon rättighet är det inte, men om en av mina patienter hör av sig och vill att jag ska ändra eller ta bort något i en journalanteckning som jag skrivit så har jag som vårdpersonal all rätt att fatta ett eget beslut om det. Om jag bedömer att det är rimligt att ändra i journalen så kan jag göra det.
Vårdpersonal är hela tiden inne och ändrar i sina anteckningar. Man upptäcker att man stavat fel, vill ändra någon formulering osv. Det är inget man behöver söka tillstånd för.

(Jag säger inte att jag skulle radera saker ur journal, bara att det är möjligt och fullt tillåtet om jag själv bedömer att det är lämpligt)
Får en i sjuksköterska som sköter bokningar, verkligen ändra läkarens text i journalen över begäran när en vårdtagare ringer vc?
 
Nej någon rättighet är det inte, men om en av mina patienter hör av sig och vill att jag ska ändra eller ta bort något i en journalanteckning som jag skrivit så har jag som vårdpersonal all rätt att fatta ett eget beslut om det.

Fattade det hela som att någon annan än den som skrivit anteckningen gick in och raderade jag och det känns för mig som "vanlig människa " väldigt olämpligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 048
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 979
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Norrsken
  • Kirk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp