jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Hästar är olika individer med olika temperament, och ska också behandlas därefter.

En del behöver en skarp tillrättavisning för att ge sig. Vissa måste man lirka med. En del måste man köra milda metoden (men bestämt).

Därför finns det många så smarta hästar, som kommer undan sånt som känns tråkigt o arbetskrävande.

Därför finns det sk "problemhästar" som pga folks okunskap har blivit riktigt farliga.

Men det är klart, hellre en ihjälsparkad människa än en kedja i munnen på en häst..., då har du gjort ditt enligt alla djurskyddsbestämmelser

Hade det inte varit lättare med ett träns på hästen?

Men bra gjort, man måste börja någonstans för att bli ledare över sin häst..

Och innan man kommer dit? En häst måste ju ändå hanteras varje dag.

Har man en sund relation till sin häst så finns inget problem med lydnad! Alltså om man jobbar på "relationen" så finns där ingen fara!

Länken verkar inte fungera?

Be Nice-grimma skulle jag rekommendera. Inte 'snällt' det heller, men mycket, mycket snällare än kedja i munnen (som jag aldrig, oavsett vad, skulle använda). Dessutom ger den ögonblicklig eftergift. Och den fick min donna som glatt släpade runt folk i stigbett att promenera betydligt vackrare. Och ffa, så efter ett tag kunde man leda henne utmärkt i vanlig grimma, då hon inte 'bara lärde sig att gå fint med saker i munnen'.

Ser ut såhär: http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/allpetvetsupply_1974_31221729

Och missta den inte för en vanlig repgrimma, det är STOR skillnad på en vanlig repgrimma och en BN.

BN-grimman är inte snäll, och jag skulle inte använda den om det fanns något trevligare sätt. Men den har en enorm fördel framför kedjor, stigbett och liknande - den påverkar inte munnen, och den ger rätt använd omedelbar och fullständig eftergift. Dessutom så kan hästen själv reglera trycket och eftergiften. Ju mer hästen drar - dssto starkare blir grimman, om hästen inte drar kommer eftergiften.

Använd stigbett och uppfostra din häst genom sjysta metoder! Hästen märker att du är osäker och tar då överhand när den kan, gör även "vanliga snälla ridskolehästar" om dom känner att ryttaren är osäker. Kedja i munnen är farligt för hästens tänder och du blir själv en fara för andra om du inte kan hantera din häst!

Grattis:banana:
Nu verkar det ju gå på rätt håll.
Tycker absolut inte att det var fel att lägga kedjan i munnen, det var ju en nödlösning för att komma tillrätta med ett stort problem.
Jag har själv gjort det ett fåtal gånger och det är ju inte det första man rekomenderar folk att göra men som sagt nöden har ingen lag.

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag tycker du ska ta kedjan över nosen och pisk i handen och säga ifrån ORDENTLIGT om hon försöker gå ifrån eller på dig!! Helt occeptabelt beteende!

och hur gick det sen då?

tycker att det har börjat gå hyfsat bra nu, eller i alla fall bättre. har lett (lätt?) hästen från tvättboxen till boxen i bara grimma, och stannet den på vägen. stannat i boxdörren och stått sitll (visserligen bara 5 s, men i all fall) i bara grimma.

Hej
bra att det går bättre! Vill dock höja ett varnande finger för att leda bara i grimma. Stannar hon eller rycker till har du ingen kraft alls och kan göra illa armen. Led alltid i grimskaft med eller utan kedja om det finns den minsta risk att hästen inte följer med dig, även om det bara är i stallgången.

Jag reagerade också men jag förutsätter att det var ett skrivfel från TS. Att hon menade grimma och grimskaft istället för kedjor och annan utrustning.
Tjatar ihjäl mig på alla som inte har grimskaft hur farligt det är och vad som kan hända.

Herregud vilken diskussion du har startat :eek:

Jag sällar mig till skaran som tycker att har gjort helt rätt i och med kedjegrimskaftet. Kedjan är en förstärkning av ett vanligt grimskaft, det är inget vapen och inget vålsammare än man gör det.

Och allt snack om NH-övningar förstår jag inte riktigt, Jag tycker att Natural Horsemanship är det mest överskattade som har hänt hästvärlden. Det räcker gott och väl med sunt förnuft, kunskap och Horsemanship (utan den där Naturalgrejen. ;) ).
Även om din häst blir stark och envis och slutar lyssna, så känner du den och vet antaligen hur och ofta varför den reagerar. Det är enorm skillnad på en häst som är rädd och en häst som är istadig, det kan man se utan att ta till några som helst NH-övningar.

Har du en häst som är hög i rang så är det inte särskilt konstigt att den ifrågasätter ledarskapet, det är bara att ta diskussionen med den och visa vem det är som bestämmer.

Du gör ju ingen stor grej av användandet av kedjan, men du sätter en tydlig gräns. Och det är ett tecken på en bra ledare ;)

sara-ida: vet att man inte skall leda i bara grimma, men nån snor iväg med alla grimskat i stallet, ibland orkar man inte leta (ja, de tar mina oxå som är märkta)

blueberry: är man skicklig så lyckas man få till det, är tydligen ett ämne som "berör"

är oxå själv lite tveksam till nh. min heppa traskar ju över plast utan träning eller så, men inte fasiken gör hon det för att jag vill, utan för att de nu bara råkar vara där och för jobbigt att gå runt

hästen är en mycket istadig dam, som måste testa och testa samt testa. har bara haft henne ½ år ännu, men man märker tydlig skillnad i alla fall med massor. har nu flera gånger lyckats stoppa henne med vanlig grimmskaft, har det dock snurrat runt mulen, sååå mycket litar jag inte på henne ännu ;)

kan nu berätta lite om hur det går :) och kan bara säga att det blev till 90 % bättre. efter att ah använt kedjan i mun ca 2 veckor bytte jag och satte den lös över nosen istället. det gick oxå bra. efter kanske en månad bytte jag ut kedjegrimmskaftet mot ett vanligt, men fortsatte att ha det över nosen. första gångerna testade hon nog, men inte nu mera. vi är alltså på det stadiet där vi har ett vanligt grimmskaft över nosen när jag tar in henne, och det funkat :) behöver dessutom nästan alldrig ta i, utan det ligger där löst. får vänt henne nästan överallt i stallet och ställa upp henne. kan hålla i hästen med ena handen och ta fast uppbindningsrepet med andra handen, detta funkade inte för när jag skev inlägget utan jag behövde då alltid hjälp

Om du inte använder rätt grejjer varje gång och hon sliter sig pga det så är du tillbaka på 0 igen.
Om du så måste leta hela dagen efter dina rätta grejjer för att ta in henne så gör du det och chansar inte utan för det gör ju att du får börja om igen.

Lycka till!

ännu en rapport. heppan försökte sticka med mig igår igen, till havrekontainen som står bakom stallet. hon slapp till slutet av grimskaftet, hade en knut i slutet, sen blev det stopp på det äventyret. i lunkade sen in i stallet, ställde upp i vattenspiltan, blev utjagade, ställde upp i gången utanföre boxen, belv bortjaga, ut ett varv på stallplan och sen in tillbaka och ställa upp utanföre boxen. allt detta med ett vanligt grimskaft över nosen.

kan bara säga det, snacka om förändring hos hästen :) detta hade inte gått då i november när jag skrev inlägget, att tassa fram och tillbaka, stå utanföre boxen, vända hit och dit, ja allt

Hjälp
hur ska jag förklara för min häst att kedjan nyps, och att jag inte kan häst?? att han ska säljas o jag ska börja med frimärken

problemet är att min häst gör allt han kan för att få kedjor i munnen, helst om de hänger så tar han tag överst o drar med munnen ner mot slutet. hänger man ett kedje grimskaft i grimman gör han allt han kan för att få tag i det i bär det i munnen. även om han i bland drar till med kedjan i munnen o tvärbromsar så vägrar han sluta med en kedja i munnen.

det konstiga är att när jag fick honom så sprang han över folk o stallägaren bestämde att ingen fick ta ut min häst utan kedja över näsan.

så ta varning alla, för så här kan det bli, använder man sej av en kedja istället för NH så blir hästarna tokiga, vill ha kedja imunnen, stjäl kedjor som hänger på en krok, med eller utan bett i munnen spelar ingen roll, de blir besatta av kedjor. visserligen slutar de springa över folk , men jag har fått hemska olater på min häst. men det e klart, det blir så när man inget kan! ( obs jag är fett ironisk)

Ibland tycker jag folk är lite väl skenheliga på denna sida, underar hur många som säger, spring över mej lille gubben tills jag hittat problemet, på riktigt, när de står där med 600 kilo som har vanan, kan och inte tvekar. speciellt tycker jag folk är snabba på att säga att man inte kan, men det är inte så ofta folk säger, vart bor du kan jag hjälpa dej??

Själv är jag rätt nöjd med att ha förstört min rusande häst, med en kedja så till den milda grad att han blivit beroende.

Jag tycker du gjorde rätt TS.
Är en ledarhäst i hagen elak och stygg när den hugger garnityret i halsen på den häst som inte flyttar sig? Ska de skämmas när de drämmer sina hårda hovar i sidan på varandra? Hästar löser problem med våld om de inte lyssna på varningarna först (bakstrukna öron, hotande bakben etc) Inte sagt att man ska misshandla sina djur men ibland är kanske kedja eller en pisk enda lösningen på problemet! TS har ju provat TRE månader att få hästen att gå fint - hur länge ska hon dalta om inget fungerar?

jag tycker det är helt fel med att ta till kedjor på en häst. kan man inte leda hästen är det något som är allvarligt fel och då hjälper det aldrig att ta till en fysisk kamp! om hästen drar iväg med dig så är det helt klart så att den inte respekterar dig och då hjälper det inte med kedjor, du måste förfina kontakten och få hästen att börja vilja sammarbeta med dig. Det är inte så svårt att få en häst att se dig som ledare det krävs bara lite träning.

jom hästen drar iväg med dig så är det helt klart så att den inte respekterar dig och då hjälper det inte med kedjor

Det gör det. Kan jag intyga. Och även TS vid det här laget. Du har helt enkelt väldigt fel. Av samma orsak som jag leder min häst i kedja får man inte leda häst på Strömsholm i bara grimma.

TILL ALLA:

Jag fattar inte dessa motsättningar mellan olika sätt att hantera hästar. Ni verkar rörande överrens om att hästar är olika. Men det är MÄNNISKOR också. Döm alltså inte andra för att de inte använder samma metod som dig. Olika metoder passar olika bra för olika hästar och olika människor.

Så länge en häst är lugn, lydig och mår bra bryr jag mig inte om HUR hästägaren gjort för att få den sådan. Gör det som funkar bäst för DIG och DIN HÄST!

Själv använder jag mig av NH för att få min ena dominanta och samtidigt ängsliga häst att lita på mig (= se mig som ledare) Men det är för att det passar MIG. jag har testat flera olika andra sätt som inte funkat.
När en hästgubbe i närheten hanterar min häst är hästen lugn (=ledarskapet fungerar bra) men hästgubben använder sig inte av NH. Han behöver inte det, då han har andra metoder som fungerar bra och han i sig själv är en mer självklar ledare.

Så till ALLA: Oavsett hur du själv gör (använder NH eller "vanligt" hästvett eller annan "metod") döm inte andra för att de gör på ett annat sätt.

De enda människorna jag tycker gör fel är de som har hästar som inte fungerar men som ändå vägrar ändra på sin hantering av hästen. Det kan innebära att man är för mesig, för hård eller helt enkelt inte fattar hur man ska göra med just den hästen. Likadant är det med de människor som inte tycker att de har problem med sin hästhantering trots att hästen tar 3 tim att lasta, ständigt dunkar till människor med huvud/kropp eller tex biter/sparkar...Om man då inte kan vara klok nog att fatta att man har problem och ta hjälp eller ändra på sig - ja, då är man dum i huvudet.

För fasen, var lite mer vidsynta och inse att världen inte är svart eller vit. Det finns FLERA bra sätt att får trevliga hästar, det gäller bara att hitta det som funkar för en själv. Vägen dit kan vara lång ibland men om man inte är så in i helsike trångsynt så går det.

Får man samma resultat (och det alla vill ha är väl en harmonisk häst som gör det vi vill) så spelar vägen dit mindre roll.

Sen har väl alla olika uppfattningar om vad en uppfostrad/ouppfostrad häst är. Men det är en helt annan diskussion...

Så till TS: Jag tycker du gör rätt så länge det funkar och blir bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar