jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Men om hon inte är så erfaren satt hon kan hantera det rätt? (inge illa ment!!!) Men jag tycker iaf att hon ska träna ledarskap och sedan prova att träna det med hästen några veckor eller månader! (Förlåt om jag låter "störst bäst och vackrast". Men jag vet vad stigbett kan åstakomma.

Vad skulle du kunna åstadkomma för skada med ett stigbett? Jo visst om du står och rycker allt vad du har men det behövs ju inte

Vad skulle du kunna åstadkomma för skada med ett stigbett? Jo visst om du står och rycker allt vad du har men det behövs ju inte

Det avr ju itne det jag menade. Jag har sett en massa hästar och då är det inte roligt om någon av någon anledning tycker att hästen "bråkar" och rycker till utan att ens vet om man kan skada hästen eller nåe med stigbettet. Man kan ju faktiskt dra sönder käken på dom! Och jag vill helst inte vara den häst isf! Och det är nästan samma sak som med pullargrimman. Kompisar till mig köpte en sån bara för att det ar fint. inte behöver dom det på gamla ridskolehästar eller hur!?

Ursäkta om jag låter sur!

Jag har sett en massa hästar och då är det inte roligt om någon av någon anledning tycker att hästen "bråkar" och rycker till utan att ens vet om man kan skada hästen eller nåe med stigbettet. Man kan ju faktiskt dra sönder käken på dom!

Fortfarande inte kedjan eller stigbettet det är fel på (rätt använd) utan människan som håller i den.
Slita sönder munnen på hästen kan du göra med ett vanligt tränsbett också.

Nu är du väl mer än lovligt nedvärderande?

Varför skulle man inte få göra en "gammal ridskole häst" fin?

Dessutom finns det ridskolehästar som är bra mycket finare än vissa privathästar.

Kompisar till mig köpte en sån bara för att det ar fint. inte behöver dom det på gamla ridskolehästar eller hur!?

Vad spelar det dig för roll vad dina kompisar väljer att ha på sina hästar? Låt folk göra som de vill så länge de inte skadar hästarna vilket varken TS eller dina kompisar tycks göra.

Är brems djurplågeri då också eller ska man försöka övertala hästen att stå still om den t.ex hatar att få manen ryckt? Det kan bli en lååååång diskussion som människan garanterat förlorar

Ursäkta, men ja, jag anser att det är djurplågeri att rycka manen på en häst om du måste bremsa den. På lantbrukskolan jag gick var det nästan ingen häst som kunde ryckas utan brems. Detta p.g.a att ridläraren tog stora tussar och drog neråt. Klart som fan att det gör ont. Man ska ta små tussar och dra uppåt. ( Inget påhopp! Jag kan ju inte veta vilken metod du använder). Men om hästen mot all förmodan ändå inte skulle gå med på det kan man ju använda den hästvänliga lilla trimmkniven:idea: En billig investering.

Däremot att bremsa vid t.ex veterinär beh. där det är nödvändigt är ju en annan sak... Oftast så sitter ju bremsen inte på så länge. Och hästen kan lida mer om man inte använder brems.

Själva bremsen lider inte hästen av, den trycker på en akupressur-punkt som har en lugnande verkan. I så fall är nog manrycket värre.

man "plågar" inte en häst för att man inte "kan ta hand om" denne (alltså jag menar att man kan ju inte ta till våld när hästen inte litar på dej eller inte accepterar/respekterar dej.)

Har du nånsin sett en häst som blivit bremsad tidigare, utan protester gå med på att bli bremsad igen. Ont gör det nog men "akupunktur punkterna" gör så att det frigörs endorfin= smärtstillande hormon. Det tar ju en liten stund innan hormonet börjar verka.

Från boken "Hästhållning i praktiken"
Bremsen får inte sitta på för länge eller dras hårt, så att den gör skada.

Iof. så anges inte hur länge som är för länge, men det tar en stund att rycka en man. Dessutom så har jag sett skador på mulen efter bremsning i samband med ryckning.

Det är väl som alla hjälpmedel, rätt använd är ok. Men tyvärr så är det alltför lätt att missbruka den...

Senast ändrad:

Vad jag blir irriterad på folk som bara klankar ner på allt och folk hela tiden! Jag kan säga som här.. Förra året hade jag en fjording, han var helt makalös på att dra iväg när man ledde honom. Bettet sket han fullständigt i kan jag säga! Det var aldrig några problem när jag red honom.
Jag hade kedja som jag la runt nosen, under hakan.. Inget av det hjälpte. Min nödlösning va att sätta kedjan i munnen. Detta gjorde jag ett par dagar i red, när jag tog in och ut. Efter det har det inte varit några som helst problem å leda honom. Han har inte dragit iväg efter det. Så man kan visst ta till såna metoder, det är man själv som bestämmer det och ingen annan!
Å så jätte farligt är det inte med en kedja i munnen. Så länge hästen inte drar gör det inte ont!

Jag tycker du gjorde helt rätt, ibland krävs det att man sätter stop en gång för alla.
Vad skönt för dig att du fick igenom det du haft problem med

HÅLLER MED SKRIVAREN ÖVER SOM JAG KOPIERAT!!! BRAA!Men det kan vara läge att börja öva ledarskap .a la horsemanchip=)

*kl*

Stigbett kan orsaka skada om man inte använder det rätt, men för att du ska kunna rycka loss käken på hästen då måste du rycka bra hårt och upprepade gånger. En häst i stigbett kan dra på rätt bra om den vill trots att du har mer kontroll. Jag menar att den fortfarande kan vara rejält stark och försöka dra iväg, det är ju inte direkt som om man har stoppat in taggtråd i munnen på den, sååå onte gör det inte.

Som svar på bremsen vid att rycka manen; jag jobbar i ett tävlingsstall där all form av rycka man, fläta osv är stressigt för dem för de vet precis att snart är det dags för mig att ge sig ut och springa. Därför anser jag att om hästen bråkar och stressar upp sig själv så är det bra mycket snällare att sätta på en brems och fort rycka manen så att det är över sen. Och visst, vi använder trimmkniv, sax och enbart fingrar men en del klarar det helt enkelt inte och då är bremsen ett bra hjälpmedel. Sen finns det givetvis hästar som tycker det är hur mysigt som helst att bli ryckta, så det är ju olika.

Men jag ser inget av de ovanstående som djurplågeri och skulle man nu vara så våldsam att man skadar en häst med stigbett, brems eller kedja, ja då ska man nog inte syssla med hästar alls.

Och det är nästan samma sak som med pullargrimman. Kompisar till mig köpte en sån bara för att det ar fint. inte behöver dom det på gamla ridskolehästar eller hur!?

Ursäkta om jag låter sur!

Tar inte åt mig ;)

Om man har en pullargrimma för att det är fint kan jag väl tycka är onödigt men inte för att det på något vis skadar hästen utanför att det är bortkastade pengar

Som många andra skrivit... Tre månader har du hållt på utan resultat, så varför inte byta metod?
Någon annan skrev att stoppa kedjan i munnen var ett sätt att träna ledarskap. Hur då vill jag veta?
Risken är mer att hästen tycker att det är ännu mer obehagligt att tas in från hagen. Men visst fortsätter man med kedja i munnen så kanske du uppfattar det som det är du som ha ledarskapet. Men hur bra och hur trevligt tycker hästen att det är?

Provat repgrimma? Kanske ta några lektioner för någon som är duktig på BRA ledarskapsträning, tex sk NH träning.

VAD exakt har du pysslat med dessa tre månader, man blir lite nyfiken?

Jag kanske låter lite bitsk nu, inget illa så. MEN jag förstår inte varför man ska stoppa in kedjor och diverse i hästens munnar.
Stigbett och diverse skall användas på rätt sätt, inte dras och slitas i (som man tyvärr sett några ggr).

Jag skulle aldrig i hela mitt liv stoppa en kedja i mina hästars mun. Skulle jag tappa kontrollen över någon av mina hästar så skulle jag direkt ta hjälp av någon duktig tränare.
Det finns så mkt trevligare metoder till att få en schysst ledarroll över sin häst.

Var rädda om era hästars munnar!

Mvh Ann

Inte för att vara elak,men säg att ingen kan hjälpa dig på 2 veckor,hur gör du då?

Jag ser inte att TS varken drar elkler sliter,för min del stannar jag,sen om hästen väljer att dra eller slita så är det upåp till dem (om det inte handlar om rädsla) men en häst som vill testa säger på sitt vis "oj,kände det tog emot här,får gå in lugnt då" eller dyl.

AV ren princip skulle man kunna stoppa en taggtråd i hästens mun utan att skada,medan du kan slita munnen av hästen med ett tränsbett.

Om hästen rusar över TS och TS vart en häst finns det ingen häst i världen som sagt "snälla lilla hästen kan du vara snäll och stanna"

Inte för att vara elak,men säg att ingen kan hjälpa dig på 2 veckor,hur gör du då?

Jag ser inte att TS varken drar elkler sliter,för min del stannar jag,sen om hästen väljer att dra eller slita så är det upåp till dem (om det inte handlar om rädsla) men en häst som vill testa säger på sitt vis "oj,kände det tog emot här,får gå in lugnt då" eller dyl.

AV ren princip skulle man kunna stoppa en taggtråd i hästens mun utan att skada,medan du kan slita munnen av hästen med ett tränsbett.

Om hästen rusar över TS och TS vart en häst finns det ingen häst i världen som sagt "snälla lilla hästen kan du vara snäll och stanna"

Jag har folk omkring som skulle hjälpa mig inom två veckor. TS har försökt i tre månader...
Jag lägger ner mkt tid på ledarskapsträning. Dagligen, varje gång jag hanterar mina hästar. Det är små detaljer som spelar in hela tiden.
Mitt sto kan jag ta utan grimskaft då hon följer mig. Vilket jag tror dom flesta hästar skulle göra med rätt träning.
En vän till mig har i sitt stall bara hingstar och aldrig har hon behövt använda något skarpt i munnen på dom vid hantering.
Några exempel bara.

Jag snackar inte om att man ska dalta med hästar, självklart måste man på vissa hästar vara lite hårdare för att markera. MEN det finns betydligt trevligare metoder.

Du skriver att det är upp till hästen om den vill dra.
"AV ren princip skulle man kunna stoppa en taggtråd i hästens mun utan att skada,medan du kan slita munnen av hästen med ett tränsbett".
Visst är det så.
Men VET man att hästen kan dra med kejda i munnen så varför utmana ödet och plåga dess mun?
Slita munnen av hästen med tränsbett är det även många som gör, men det är ju inte tanken med bett över huvudtaget.

Jag blir mörkrädd när jag läser om folk som tycker att det är ok att använda sådan metoder som kedja i munnen.
Förstår inte varför folk inte vill va mer rädda om sina hästar munnar?

Men tycker ni att det är okey så varsågod.

Mvh Ann

kl*

Nu har jag setat och läst igenom hela tråden och blivit förvånad över hur folk faktiskt reagerar på varandra.
Min uppfattning är att NH inte alltid kan vara svaret på ALLT, visst, det är en jättefin metod, men alla människor gillar ju inte lakrits.....
Och några har ju faktiskt skrivit att deras hästar inte alls reagerade bra på den metoden, vem säger då att det skulle funka på TS häst? Därmed inte sagt att hon inte ska prova om hon vill det, men det finns ändå inga garantier på att det löser hennes problem!

Till TS: Du har gjort din plikt som hästägare, du löste situationen innan någon i omgivningen kom till skada! Och precis som andra har skrivit tidigare, funkar det för er så är det bra! Och jag är jätteglad för era framsteg, 3 månaders arbete som kanske kan kännas meningslöst verkar nu vara löst!

Hej...

Har läst lite om alla svar på detta inlägg... vad är det för j...a bullshit om att NH inte skulle hjälpa i ett sånt här sammanhang!!??
Jag hade en häst som var helt crazy att ta in från hagen. Min enda lösning var att backa in henne till stallet... till ingen nytta alls. En veterinär som hade sina hästar i stallet tog in henne med träns... jaa... det löste problemet DEN gången. Till slut satte jag mig och kollade på nätet efter olika NH tränare och upptäckte att Leslie Desmond skulle komma till Vallentuna. Jag bokade in mig på hennes Clinic på en dag.
Leslie tog min häst, gick runt med henne lite... inga problem uppstod. Vad hon sa till mig var att hästen inte hade respekt för mitt "space" alltså hon gick för nära inpå... hon markerade när hästen kom för när genom att backa upp henne. Detta tog ca 5 min sen var det över. Problemet med oss människor är att vi inte förstår hästens sätt att tänka "kroppspråk"
Leslies råd till mig när min häst började trigga upp sig på väg in från hagen var att byta riktning... så när hon satte igång vilket hon givetvis gjorde när vi kom hem så bytte jag håll och gick mot hagen igen... jag fick göra så ett tiotal gånger men sen kom resultatet :banana:och jag kunde gå från hagen till stallet med löst hängande grimskaft och en SUPERLUGN häst! Vore inte det något att föredra.

De som säger att NH inte funkar är antingen så blockerade eller kanske inte vill lära sig hur hästen fungerar... eller så har ni haft en oseriös tränare. Det är värt att betala lite extra och kanske åka en bit för att få proffesionell hjälp!

Jag får RYSNIGAR i kroppen när jag hör om alla tvångsmetoder ni använder på era hästar!!! VArför har ni skaffat er ett djur som detta??? Era hästar har inte bett om att få bli pacerade hos er... helst av allt skulle dom vilja leva i en flock med andra hästar! För att göra det så nära deras egen miljö som möjligt kan man ÅTMINSTÅNE leda hästen på ett sätt som hästen förstår. När man gör detta så har du en häst som gör VAD som helst för sin ledare... jag har själv upplevt det och tycker att fler borde tänka på det. Leslie är inte enbart westernryttare utan tränar dressyr och hoppning så det handlar inte om ngn ridform utan om att HANTERA hästen på hästens egen nivå.

Hoppas verkligen ni läser och tar till er detta ni som har egna hästar... för er häst/hästars skull iaf :(

Ann, hur många här har i realiteten förespråkat kedja i mun? Var god och räkna! Ingen tycker att det är en optimal lösning, men det är en okej nödlösning. Ibland får man faktiskt använda milt våld.

Apropå NH hade jag hjälp av en professionell person som har erfarenhet av de flesta inriktningar med mitt sto, men hon valde att hantera henne med kedja (under hakan!) för att hon var så stark.

Jag kan inte se att min häst har tagit någon som helst skada av det. Däremot har jag själv tagit skada när jag inte varit tuff mot henne. Men alla hästar är inte som hon.

Det tolkar jag som att det är en oserös tränare... En sådan metod skulle INTE en proffesinell tränare tillämpa!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar