Sv: jösses vad arg hon blev
Inte för att vara elak,men säg att ingen kan hjälpa dig på 2 veckor,hur gör du då?
Jag ser inte att TS varken drar elkler sliter,för min del stannar jag,sen om hästen väljer att dra eller slita så är det upåp till dem (om det inte handlar om rädsla) men en häst som vill testa säger på sitt vis "oj,kände det tog emot här,får gå in lugnt då" eller dyl.
AV ren princip skulle man kunna stoppa en taggtråd i hästens mun utan att skada,medan du kan slita munnen av hästen med ett tränsbett.
Om hästen rusar över TS och TS vart en häst finns det ingen häst i världen som sagt "snälla lilla hästen kan du vara snäll och stanna"
Jag har folk omkring som skulle hjälpa mig inom två veckor. TS har försökt i tre månader...
Jag lägger ner mkt tid på ledarskapsträning. Dagligen, varje gång jag hanterar mina hästar. Det är små detaljer som spelar in hela tiden.
Mitt sto kan jag ta utan grimskaft då hon följer mig. Vilket jag tror dom flesta hästar skulle göra med rätt träning.
En vän till mig har i sitt stall bara hingstar och aldrig har hon behövt använda något skarpt i munnen på dom vid hantering.
Några exempel bara.
Jag snackar inte om att man ska dalta med hästar, självklart måste man på vissa hästar vara lite hårdare för att markera. MEN det finns betydligt trevligare metoder.
Du skriver att det är upp till hästen om den vill dra.
"AV ren princip skulle man kunna stoppa en taggtråd i hästens mun utan att skada,medan du kan slita munnen av hästen med ett tränsbett".
Visst är det så.
Men VET man att hästen kan dra med kejda i munnen så varför utmana ödet och plåga dess mun?
Slita munnen av hästen med tränsbett är det även många som gör, men det är ju inte tanken med bett över huvudtaget.
Jag blir mörkrädd när jag läser om folk som tycker att det är ok att använda sådan metoder som kedja i munnen.
Förstår inte varför folk inte vill va mer rädda om sina hästar munnar?
Men tycker ni att det är okey så varsågod.
Mvh Ann