jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Tycker du gjorde helt rätt. Ibland krävs det ett regält krafftag för att få en häst att förstå att man inte gör så.

Jag säger hellre till 1 ggr riktigt ordentligt till mina djur och sen räcker det med ett "Nej" än att tjaffsa med dem varje dag.

Så du tror att den här hästen kommer gå snällt nästa gång när den bara har en vanlig grimma på sig?

Måste bara fylla i lite här trots att jag inte borde.
Men ni som använder er av kedja och dylikt tycker inte ni att det skulle vara skönare att slippa det och kanske kännas bättre att inte behöva använda något sånt skarpt på er häst?
Känner ni inte att ni skulle vilja jobba er fram till en sådan relation med eran häst att ni inte behöver anväda kedja dagligen?

Jag begriper inte att man vill använda sig av det dagligen, och inte ist arbeta! För det ni gör med kedja är inget seriöst arbete för att få en bra relation med hästen. Isf skulle ni inte behöva använda den.

Vart vill man komma i sin hästhantering?
Jag vill ha det så lätt som möjligt för både mig och häst. Och jag har nåt dit varje gång! Och aldrig behövt kedja.
Och med tanke på att jag och alla jag känner har kommit dit med sin träning så är det för mig helt obegripligt hur någon kan påstå att alla hästar inte förstår sk nh.
En person som tror sig kunna nh men i själva verket inte helt begriper det kan mkt väl förstöra en häst. Sådana exempel finns det.
Och jag förmodar att det är sådana personer ni råkat ur för.

Och ang Monty. Jag förespråkar en hel del av hans metoder, men inte alla.
Jag är den som tar det bästa från dom bästa. Man måste använda sunt förnuft.
Däremot tror inte jag att Monty är den som lägger sig i vad eller med vilka metoder folk hanterar sina hästar OM han inte har har dom som kursdeltagare i rund corallen.

För mig känns det som att ni inte ens försöker arbeta på ett schysst och humant sätt. Som att ni helt blockat det och tar till ett skarpt hjälpmedel direkt ist för att gå till grunden och börja på noll.
Använda rätta hjälpmedel och rätt kroppspråk så springer inte hästen över er som ni tycks tro att dom gör bara för att ni använder nh.
Men begriper ni inte er på hästens språk så är det ju visserligen ingen idé att ni försöker. Blir bara pannkaka.

Jag tycker bara att det är så otroligt synd att ni går med era skygglappar. Har ni sett Curt Pate??
Är ni så övertygade om att det bara fungerar på vissa hästar??
Och hur kommer det sig isf.??

Jag tycker det är rent idiotiskt att man använder sig av skarpa metoder. Tycker inte att personer som använder sig av det är på något sätt duktiga på hästhantering.
Jag applåderar definitivt inte en person som tex lasttränar med fel och hårda metoder.

Däremot blir jag väldigt glad när jag ser ett ekipage som är så samspelta. Hästen är i harmoni utan några frågetecken. Och helt utan kedjor.
Och där är jag med mina hästar. Jag är stolt över mig själv för att jag lärt mig hästens språk och jag kommer för resten av mitt liv fortsätta studera detta och bara lära mig mer och mer.

Nu var detta allt för mig!!
Mvh ANN

Nu har jag läst ditt inlägg sååå många gånger och det gör mig sååå j...a glad att det är fler som fattat det där med proffesinell hjälp ;) HOPPAS att TS läser detta och tar till sig varenda ord du skrivit!! Har själv sett när Curt Pate hjälpt ett fullblod som blivit sååå misshandlad att hon stog och föltuggade i ett hörn... Jag satt med tårar i ögonen när jag såg hur knäckt hästen va... det tog ca 15 min så fick Curt kontakt med henne och hon började gå steg för steg emot honom... när hon kommit ända fram stod han bara och gosade med henne... på em tog han in henne i rundkorallen igen och började arbeta henne lös... efter ca 30 min arbete med Curts lugn och tålamod hade hon fått fullt förtroende för den mannen... DEN killen kan hjälpa ALLA hästar... tro mig!!!

Så du tror att den här hästen kommer gå snällt nästa gång när den bara har en vanlig grimma på sig?

Ja, det är mycket möjligt. Hästen lär sig det önskade beteendet och får en ny vana. Vanans makt spelar stor roll.

Dess värre tror jag inte att de som förespråkar kedja här är villiga att ta till sig någon annan metod... Dom tror att det funkar bara dom knäcker hästen mentalt. Vad dom inte fattar är att dom skulle få en häst som gör så mycket mer för dom genom att arbeta med hästen ist för emot. Jag blir så trött på alla som tror att en häst föds elak... hästar är ju flockdjur och inte rovdjur!!

Jag är 42 år GAMMAL. Jag har INGEN NH-utbildning, förutom en "ren repviftarclinic" som jag var på tillsammans med min bror och hans sambo för några år sen. Vi fattade ingenting och kände oss lika oförstående och 300 kronor fattigare VAR (!!!) när vi kom hem.

Däremot har jag 35 års egen hästerfarenhet, från grannstallar, ridskola, sköthästar, foderhäst, inridning, tillridning och vad det nu är. Jag har alltid umgåtts med hästarna, suttit i hagen och varit i stallet mer än för att mocka, borsta rida och jobba med dem. Jag har faktiskt mer av tiden bara umgåtts. Suttit ute i hagen, med en bok, tidning och en kopp kaffe, utan att störa hästarna bara delta i deras dagliga tillvaro. Jag var mkt arbetslös för många år sen och så har jag även haft långa sjukskrivningsperioder, pga ryggmärgsskada. Mina dagar satt jag då i hästhagarna.

Jag använder det "våld" som nöden för tillfället kräver. Det kan vara allt ifrån ingenting, morot, äpplebit, röst, kroppsrörelse, repgrimma, träns, spö (sällan, då min häst är spörädd sen tidigare ägare), longerlina och enklare typ av inspänning... till min egen häst. Jag har använt kedja ett fåtal gånger till stallkompisens häst, på dennes order, då hästen var väldigt laddad i kondition, uppfodring och allmäna nerver pga hårdträning inför tävlingssäsong. Jag hade ingen större lust med kedja, därför har jag "tränat"... öh... umgåtts med stallkompisens hästar, på samma sätt, som min i hagen och hanterar de hästarna med hängande grimskaft och "parkerar" dem lösa på stallgången för täckes/skyddsombyte och liknande innan de ska ut/in till/från hage.

Jag har en ryggmärgsskada, med bristande muskelstyrka, klena leder och väldigt dålig balans, så jag måste veta att jag kan lita på hästarna och att de vågar lita på mig.

http://i162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/080123 Stallformiddag/S5031351.jpg

Fatima och IngelaH enligt IngelaH's NH (står för Naturligt Hästvett).

Senast ändrad:

För mig känns det som att ni inte ens försöker arbeta på ett schysst och humant sätt. Som att ni helt blockat det och tar till ett skarpt hjälpmedel direkt ist för att gå till grunden och börja på noll.
Använda rätta hjälpmedel och rätt kroppspråk så springer inte hästen över er som ni tycks tro att dom gör bara för att ni använder nh.

Ska jag göra en lista på vad min specifika häst anser om vad jag gör med henne? Den skulle i så fall, att döma av hennes reaktioner, se ut som följer:

Spola benen - rå hästbrutalitet.
Gå genom vattenpölar - avancerad tortyr.
Få bakskor påslagna - vedervärdigt, som att gå till tandläkaren.
Tvingas stå ensam i stallet - avskyvärt!!
Lastträning - Pol Pot-metoder.
Ha någon som rycker i betslet - bekommer mig inte.
Ha någon som rycker i kedja under hakan - irriterande.
Ha någon som rycker manen - ljuvligt.
Bli riden med skarpare betsel - okej då, jag stannar väl då.

Och till din fråga: jo, jag skulle gärna slippa leda min häst i kedja. Men jag har det som en säkerhetsåtgärd och den är bra. (De andra hästarna behöver inte det). Skulle hon stegra sig har jag ingen chans att hålla i annars, och det händer att hon hoppar till för saker och brallar lite. Lite onödigt att riskera att hästen kommer lös och skadar sig allvarligt. Med tiden tror jag dock att kedjan kommer att bli överflödig.

Tror att du råkade ut för en oseriös tränare. En seriös tränare ser till att du begriper det du ska lära dig.
En bra tränare tar en i taget och går igenom hästen genomgående. Förklarar för dig hur du skall göra och gå vidare med din träning.
När du åker därifrån så ska det inte finnas några frågetecken. Sen är det ju upp till var och en hur mkt man lyssnar och tar till sig.

Jag tycker det är mkt positivt att du studerat dina hästar och verkligen umgåtts med dem.

Men jag anser fortfarande inte att man behöver använda kedja.
Hjälpmedel av olika dess slag skall användas på rätt sätt och absolut inte göra det obehgligt för hästen.

Och ålder på en som hanterar en häst spelar ingen roll. En 13 åring kan kunna mer och förstå principen bättre än en 52 åring som hållt på i 40 år men som inte tagit till sig principen.

Och vi kan alltid lära oss med om hästen och dess språk.

Mvh Ann

Dess värre tror jag inte att de som förespråkar kedja här är villiga att ta till sig någon annan metod... Dom tror att det funkar bara dom knäcker hästen mentalt. Vad dom inte fattar är att dom skulle få en häst som gör så mycket mer för dom genom att arbeta med hästen ist för emot. Jag blir så trött på alla som tror att en häst föds elak... hästar är ju flockdjur och inte rovdjur!!

Jag kan bli trött på alla som tycker att en kedja under hakan är brutalitet och att en häst som leds med kedja är knäckt mentalt... Min häst är i af allting but.

Att jag skrev min ålder, beror på att det var ju runt 90-talet allt detta babbel "ohhhh och ahhhhh" om detta "nya påfund" Naturlig hästhantering dök upp. Jag menar bara att jag anser att jag hållit på med Naturlig hästhantering längre än så... bara att jag inte har haft något behov av särskilt namn på det.

När jag sen skulle få betala för en kurs, så trodde jag att det var några NYA kunskaper jag skulle få i mig. Men det var det inte. Vi skulle helst inte fråga, utan bara stå och titta... när killen först motade ut hästen med repviftning och sen kallade in den med röst och klappningar. Röst och klappningar har jag alltid använt mig av. Så det var inget nytt. Och ja, det kändes ganska oseriöst och tyvärr finns det ju oseriösa clinicar och kurser inom alla "nya påfund" med "ohhh och ahhh"-idéer.

Utan jag vill bara veta vad inom NH-filosofin, som är så fantastiskt nytänkande? Jag TYCKER INTE att det är nytänkande, lika lite som AR/Akademisk Ridkonst-filosofin, som jag också pysslar med, är fantastiskt nytänkande. Det är ju ren historisk tillbakablick och tankesätt, något folk har fått lära sig i urminnes tider. Men som många människor ansett vara gammal skåpmat, som behöver moderniseras.

Både NH och AR är för mig gammal hederlig beprövad "dold kunskap", som funnits hos människan sen urminnes tider. Och inget man behöver "mörda varann", vare sig kroppsligt eller med sårande ord, för. Utan fantastiska "skattkistor", som man ska våga plocka vackra sidentyger, guld, silver och annat att använda sig av.

Men jag är väl bara knäpp...

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Japp :) vilka sunda tankar du har om hästhantering!!

När jag var 27 år hade jag en häst som jag haft i ett halvår... helt plötsligt reste hon sig RAKT upp och höll på att slå över... jag blev LIVRÄDD!!! Till följd av detta satte jag på henne ett stångbett... MEN jag fattade att det var JAG som gjort ngt som var sååå fel. Till saken hör att haästen var NH tränad och grundinriden av en westerntränare vilket gjorde att hon var väldigt känslig för vikter. När jag sökte hjälp visade det sig att jag satte igång henne och stannade henne genom min viktförflyttning. Under tiden som tränaren studerade hur jag gjorde försökte hästen skrapa av mig mot sargen... Så fort vi upptäkte vad jag gjorde för fel så slutade hon försöka få av mig och jag är sååå glad att jag hade kunskapen om att hästen inte gjör en människa illa bara för ATT.
Av egen erfarenhet och vad jag sett och hört så är det ALLTID människan som är upphov till hur hästen aggerar!

Men exakt! Sk nh är inget nytänkande.
Som jag skrivit tidigare så är nh ett begrepp på ett logiskt sätt att kommunicera med hästar.
Jag kallar min träning för nh av ren enkelhet.

Att nh blivit lite "trend" likt AR kan jag se både positivt och negativt. Positivt i den anda att folk kanske får sig en aha upplevelse och tänker att ja för sjutton det är ju såhär det skall gå till.
Den nagativa biten är att det har alltid en tendens att dyka upp så mkt oseriösa tränare i dessa sk nya metoder, som egentligen är urgamla.
Personer som som inte har så mkt erfarenheter börja utöva det och lära andra fast dom själva kanske inte är så hundra.

Du verkar iaf ha en sund bild på hästhantering och det blir jag glad över.
Mvh ANN

Japp hingsten som högg Nh tränaren i halspulsådern för att hon tyckte kedja var så hemskt då???
Inte tusan var HAN knäckt mentalt, snarare de som inte hade kunskap nog att hantera honom...

Hästar är inga leksaker och återigen så är de INDIVIDER.

man kan läsa hur många böcker som helst i ämnet häst och ändå inte ha en susning om vad man egenligen håller på med.

Erfarenhet är det som räknas i min och i hästarnas värld.

Jag tycker du gör rätt. Ibland MÅSTE människans säkerhet komma i första rummet! Har varit i liknande situationer själv och hade jag valt "snälla metoder" över "skarpa bestämda metoder" hade jag förmodligen inte ens levt eller åtminstone skadat mig VÄLDIGT illa. På vissa hästar har det gått "överstyr" och då kan något sådant här behövas för att ens kunna komma till en startpunkt där hästen går att börja om med - och då kan man göra ledarskapsövningar o dylikt.

Senast ändrad av en moderator:

till alla er som förespråkar nh. jag kan noll om detta, så jag kan inte utöva det själv. till mitt stall komme ringen tränare (är en "byridskola" alltså ingen stor och fin anlägning) och ingen häromkring som jag vet om tränar nh.

klart att jag kan åka iväg, men jag har ingen bil som går att dra med, ingen hästtransport och ingen att låna av. lägg sedan till att min häst lär vara ganska hopplös att lasta, har aldrig testat själv.

har tränat nh(?) i manegen med att ha henne löst brevid mig och då gå runt, stanna samt att svänga i tex volter byta varv. då går hon efter mig, trots att de har varit andra hästar där. när jag stannar kommer hon upp så att hon står med sin boge mot min axel.

trots detta så har jag problem med att ta fast i hagen och dyligt, samt att hon drar iväg med mig

Om du kan noll om nh så är det ju ingen idé att du försöker dig på det själv.
Men vill man så kan man.
Jag tycker att i ditt fall så är du i stort behov av en duktig tränare.
Du måste börja om från början med din häst för att kunna skapa en bra och sund relation.
Du skriver att det inte kommer någon tränare till ditt stall och att du inte kan ta dig någonstans.
Har man häst så man räkna med att man måste ta sig iväg då och då. Eller kämpa lite för att tex få dit en proffesionell tränare. Ingenting är omöjligt med lite vilja.

Du har problem att lasta hästen och det är något du bör få bukt med och som det verkar är det inget du klarar av själv, eller bör försöka lösa själv.
Säg att hästen blir sjuk och du måste ta den till en klinik, hur gör du då?

Med rätt hantering och naturliga metoder skapar du en sån pass tillit mellan dig och häst att lastning inte blir något problem.
Hästen har klautrofobi av naturen och endats av tilliten till människan går den in där. Visst kan man tvinga in hästen med diverse hårdare metoder, men vem underlättar det?
Lasting blir bara ett problem även i fortsättningen.

Jag säger bara det att försök verkligen få hjälp. Fråga folk, leta på internet m.m efter en tränare. Och försäkra dig också om att det är någon som verkligen kan sin sak.
Jag lovar dig att går du till botten med detta och börjar jobba från noll med rätt metoder så kommer du och din häst få en mkt trevligare relation.

Mvh Ann

*Knapplån*

Slut för idag, tack för idag.

:bow:

Tack för att ni läser mina varningar och försöker förstå att jag menar ALLVAR med dem.

IngelaH
moderator

som trots tidigare varningar, fått radera åtta inlägg till.

Tjafsa får ni göra någon annanstans!

Och länkreklam, går bra att lägga in under forumets länkar om länkarna saknas.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar