Sv: jösses vad arg hon blev
Jag är 42 år GAMMAL. Jag har INGEN NH-utbildning, förutom en "ren repviftarclinic" som jag var på tillsammans med min bror och hans sambo för några år sen. Vi fattade ingenting och kände oss lika oförstående och 300 kronor fattigare VAR (!!!) när vi kom hem.
Däremot har jag 35 års egen hästerfarenhet, från grannstallar, ridskola, sköthästar, foderhäst, inridning, tillridning och vad det nu är. Jag har alltid umgåtts med hästarna, suttit i hagen och varit i stallet mer än för att mocka, borsta rida och jobba med dem. Jag har faktiskt mer av tiden bara umgåtts. Suttit ute i hagen, med en bok, tidning och en kopp kaffe, utan att störa hästarna bara delta i deras dagliga tillvaro. Jag var mkt arbetslös för många år sen och så har jag även haft långa sjukskrivningsperioder, pga ryggmärgsskada. Mina dagar satt jag då i hästhagarna.
Jag använder det "våld" som nöden för tillfället kräver. Det kan vara allt ifrån ingenting, morot, äpplebit, röst, kroppsrörelse, repgrimma, träns, spö (sällan, då min häst är spörädd sen tidigare ägare), longerlina och enklare typ av inspänning... till min egen häst. Jag har använt kedja ett fåtal gånger till stallkompisens häst, på dennes order, då hästen var väldigt laddad i kondition, uppfodring och allmäna nerver pga hårdträning inför tävlingssäsong. Jag hade ingen större lust med kedja, därför har jag "tränat"... öh... umgåtts med stallkompisens hästar, på samma sätt, som min i hagen och hanterar de hästarna med hängande grimskaft och "parkerar" dem lösa på stallgången för täckes/skyddsombyte och liknande innan de ska ut/in till/från hage.
Jag har en ryggmärgsskada, med bristande muskelstyrka, klena leder och väldigt dålig balans, så jag måste veta att jag kan lita på hästarna och att de vågar lita på mig.
http://i162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/080123 Stallformiddag/S5031351.jpg
Fatima och IngelaH enligt IngelaH's NH (står för Naturligt Hästvett).