jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Det tolkar jag som att det är en oserös tränare... En sådan metod skulle INTE en proffesinell tränare tillämpa!!

Jag kan inte se någon större skillnad mellan en repgrimma, dually halters (eller vad Monty kallar det) och en vanlig grimma med kedja under hakan.

Och jag säger det med en gång: jag tänker inte ge mig in i några diskussioner om NH som metod med människor som är så sålda på konceptet att de förnekar alla andra lösningar. Det är meningslöst.

Det tolkar jag som att det är en oserös tränare... En sådan metod skulle INTE en proffesinell tränare tillämpa!!

En sak ska jag lägga till: hon löste mina lastningsproblem på några timmar, med bestående resultat (det här var för ett år sedan). Jag var grymt imponerad över att hon lyckades med en för mig faktiskt mjuk metod, för hästen är en bitch!

Om du har sett Monty Roberts arbeta med hästar så borde du ju veta att han arbetar med naturlig hästhantering alltså NH (förkortning) Leslie Desmond vill inte heller kalla sin metod för NH just pga att det fått rykte om sig att vara en Westernmetod.

Fattar du inte vad skillnaden är mellan grimmorna tycker jag att du ska sätta dig och fundera på hur dom verkar... en grimma med kedja under hakan drar åt runt hela nosen medan en repgrima endast lägger trycket över nosbenet utan att nypa. Länkar på en kedja är inte fasta dom vrids och skinnet kan lätt komma in emellan länkarna så att det nyper hästen... En repgrimma är stum och ger omedelbar eftergift när man släpper efter.
Jag har en hund som jag inte använder kedja på pga detta... använder ist bommulsrep som funkar betydligt bättre och snällare.

Om du har sett Monty Roberts arbeta med hästar så borde du ju veta att han arbetar med naturlig hästhantering alltså NH (förkortning) Leslie Desmond vill inte heller kalla sin metod för NH just pga att det fått rykte om sig att vara en Westernmetod.

Han tar avstånd från begreppet NH för han tycker inte att det finns något som heter Natural horsemanship. Det är inte naturligt att ha hästar i fångenskap över huvud taget. Men du får gärna ta den diskussionen med honom.

Om den enda skillnaden mellan en repgrimma och vanlig grimma med kedja (vilket de flesta har hemma, till skillnad från repgrimma) är att kedjan KAN nypa lite och trycket är något annorlunda undrar jag vad du egentligen tjafsar om, då den pedagogiska principen är EXAKT densamma.

Det går säkert minst fem olika metoder på varje häst.

Hästar är individer. Vad som funkar på en funkar inte på en annan.

ALLA hästar och andra djur talar kroppsspråk... eller hur tror du att dom kommuniserar?? Då hästarna inte valt att vara i fångenskap så kan man åtminstånne lära sig deras språk för att göra deras liv lite lättare i människors sällskap... tycker jag iaf.

Jag är helt och hållet på din linje ;) tänk om fler kunde förstå vad det handlar om!!

Jag har insett att det är lönslöst för mig att skriva i denna tråd. Slöseri med tid och energi. Men ett sista inlägg med MINA åsikter och erfarenheter.

Jag tänker inte räkna hur många som förespråkar kedja i munnen här. Men jag reagerar på att det är flera som bugar och mer eller mindre säger halleluja vad duktig TS var som fick sin häst dit hon ville med en kedja i munnen. För mig väldigt skrämmande!
Jag anser att det är ett misslyckande att behöva gå på med våld eller missbruka skarpa hjälpmedel. Jag ser det absolut inte som ett ledarskap att man fått hästen dit man ville med dessa metoder.
Hon skrev själv att hästen höll på att backa över en tjej och diverse, sen nöjd över att hon faktiskt fick in hästen. Men grattis då...

Att nh blir så stenhårt kritiserat här tror jag beror på oerfarenhet. Jag har aldrig under hela mitt liv stött på en häst som inte förstår sk NH. NH för mig är ett begrepp på en klar och logisk hästhantering. Det är inget man tillämpar då och då, utan något du använder dig av dagligen hela tiden du handskas med din häst.
Alla hästar förstår nh, men inte alla människor. Många oseriösa nh tränare har man stött på, eller sådana som läst en bok om nh sen utövat det på sin häst men egentligen inte fattat vad det handlar om och sen tycker att det bara var blaha blaha.
Hästar är olika individer precis som vi, men dom talar samma språk. Pga av bakgrund och diverse kan det ibland ta längre tid för vissa hästar att lyssna till dig.
Hästar är vilda djur som inte är födda till fångenskap. Nu är dom det och det är upp till OSS om vi vill göra det så lätt för oss som möjligt, och det gör man genom att prata deras språk och skapa en tillit.

Att ta till "mild" våld som då är en kedja i munnen är i min värld absolut inte accepterat.Jag ser ingen som helst logik i den metoden. Förstår inte VART hästen ska finna förtroende för dig med denna metod.
Våld löser ingenting! Vem ser vi människor som ledare? Han som tvingar oss att göra saker vi inte förstår oss på och ger sig på oss när vi inte begriper. Eller han som talar klart och tydligt vad han vill att vi skall göra och visar oss vägen.
Våld som sraff förespråkar jag definitivt inte.

Jag hoppas att ni som har en negativ bild på NH och ni som anser er ha en häst som inte nh fungerar på någon gång i erat liv åker till en proffesionell tränare och får en aha upplevelse. Tex Curt Pate eller Leslie Desmond. Var kräsna, ta inte vilken tränare som helst.
Hästhantering kräver tid, tålamod och lugn. Har man inte det så har man redan där misslyckats.
Hästar är inga maskiner. Det är en heltidshobby. Först skapar man en relation med hästen, därefter jobbar man vidare, man kan inte hoppa över något eller skynda fram, börja från början för att nå ditt slutgiltiga mål. Läs tex Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" kapitel 3.
Och naturlig hästhantering underlättar din tillvaro med hästen.
Kan man inte själv så LÄR dig.

Jag hade en sjukt stark häst när jag var liten tjej. ALDRIG behövde jag använda kedja på honom. Tog hjälp av en amerikansk tränare bl.a och vi hade aldrig problem.
Skulle aldrig kalla min häst för bitch eller liknande. Det är vi själva som formar våra hästar. Jag är lugn och stabil, mina hästar är lugna och stabila. Även min tvåårige hingst som är världens busunge i hagen.

Detta är mitt budskap och mina åsikter. Jag förespråkar nh på ALLA hästar.
Gör vad ni vill, men jag är iaf väldigt nöjd över den trevliga harmonin jag och mina hästar upplever i våran relation.

Tack för mig!
Mvh Ann

Ur Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" kapitel tre.

"Många människor säger att de inte skulle ha tålamod att göra Join-upp. Jag för min del skulle inte ha tålamod att tillbringa fyra till sex veckor med att "bryta ner" en häst mentalt för att få den att acceptera sadel, träns och ryttare."

"Man kan få hästen att lyda av rädsla.
-men det är aldrig det bästa."

"Det är bättre att bygga upp en relation med hjälp av tillit."

"Förståelse är mer verksamt än rädsla."

"Att skapa tillit är en ständigt pågående process."

"Hästar tar mig för den jag är, men bedömer mig utifrån det jag gör."
- Monty Roberts

Jag hör till den skaran som har läst Montys bok, och jag håller i stort sett med om allt han säger. Men alla hästar är inte rädda och ston generellt är rätt bra på att ifrågasätta det man ber dem om. Märker de att det funkar, fortsätter de lätt att krångla av gammal vana. Märker de att det inte funkar, slutar de lika snabbt.

Jag gick på Montys clinic i Linköping och med på den var ett sto, som konsekvent bockade av sin ryttare. Hon "fixades" inte med join-up, utan igenom att först sätta upp en docka som hon inte kunde bocka av, samt därefter en mycket sadelfast jockey. Till slut upptäckte hon att hennes tidigare trick inte hade någon verkan och började gå framåt i stället för uppåt. Enkel logik: hästen fortsätter sitt beteende tills det inte fungerar! Vilken ryttare som helst hade kunnat lista ut den lösningen, men om man inte har superbalans är det svårt att ta ur hästen den typen av dumheter. Det har inget med råhet att göra. Man bara sätter tydliga gränser och bevisar för hästen att den inte kommer undan arbete eller lydnad genom att missköta sig. En kedja under hakan fungerar på samma sätt. Hästen märker att den inte kan slita sig och slutar därför snart att försöka. Om man sedan föredrar repgrimma eller Montys egen grimma är sak samma, för den pedagogiska prinicipen är densamma: hästen försöker dra = tryck, hästen följer med = inget tryck.

Du får gärna sälja dig till fan själv vad mig anbelangar.

Men kom inte med skitsnack om att dessa metoder fungerar på alla hästar.

Vad jag har förståt av NH och eller om man ska kalla det sunt förnuft är att man agerar som en HÄST mot hästen man vill lära något. Jag är helt övertygad om att alla hästar som någon gång fått vara en riktig häst i sitt liv förstår NH och kan lära sig av det.:p

(sen att inte alla hästar får leva som hästar utan nå stackars "my little porslins pony" utan att veta hur man beter sig mot andra hästar och kan därför inte heller veta hur de ska tolka NH....:()

Vad jag har förståt av NH och eller om man ska kalla det sunt förnuft är att man agerar som en HÄST mot hästen man vill lära något. Jag är helt övertygad om att alla hästar som någon gång fått vara en riktig häst i sitt liv förstår NH och kan lära sig av det.:p

För mig är det största misstaget man kan göra med hästar och andra djur (bortsett från ren brutalitet) inkonsekvens. Vilket system man använder inte så stor roll, huvudsaken är att man alltid gör och beter sig på samma sätt. Alla signaler har sin klara betydelse och används därefter. Det gör hästen trygg, för den vet precis vad som väntar om den beter sig på ett oönskat sätt, och den vet precis vilken belöning som väntar om den beter sig på önskat sätt.

Tack Ann, för att du berättat om vad du känner är viktigt för dig.
Jag läste väldigt noga vad du skrev faktiskt. Jag använder repgrimma för korrigering, that is it. Det funkar jättebra. I övrigt så kommunicerar jag med hästen, och sen så ger jag dom jättemycket kärlek. Det där med kärleken får jag påminna mig själv om. Ibland glömmer jag bort det för jag är så prestationsinriktad. Men de behöver det. För att prestera. Kärlek och trygghet.

Så tycker jag i alla fall.

med tanke på att jag fått "fixa" hästar som NH tränare inte klarat av så tänker jag imnte predrika att NH är saliggörande.

Älska är inte det samma som "tolerera vad som helst". För mig är snarare älska också gränser. Det är en del av älska. Och att orka sätta dem. Punkto basta. Men jag överröser mina hästar med kärlek. Fast jag är ganska sträng också förstås. Men jag gillar tanken att hästarna behöver kärlek.

Hemfling älskar hästarna. Det är en av hans nycklar. Han älskar hästarna mycket mer än vad han älskar mänskorna. Och det kan man ju verkligen förstå!

*Knapplån*

Nu har jag suttit här i över en timme och raderat 53, ja det är sant FEMTTIOTRE!!! "sandlådeinlägg" från denna tråd, när jag i stället kunnat titta på Sing-A-Long på TV3, med Pontare, Brolle och en bunt getter, vilket hade varit roligare... Dyker det upp dylika sandlådeinlägg från vissa vuxna människor, kommer röda kort utdelas :devil: och hela tråden far till runda arkivet.

Anser ni att någon uttrycker sig idiotiskt, uppträd då inte lika idiotiskt själva. Utan TRIANGLA inläggen med ett bra argument VARFÖR, annars finns risken att det är NI, som får det röda kortet hädanefter... för att jag inte vet vem som började tjafset.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Brolle och en bunt getter är ju extra intressant. :D
förlåt Ingela kunde inte låta bli.

MVH
Boel

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Tycker det är lite kul att så måna förespråkar Monty Roberts ( som jag själv gillar ) och att han skulle tycka att det här är grymma metoder.

Han har varit i vårt stall, vi jobbar med repgrimmor, stigbett OCH kedja om det behövs, dock inte lika ofta. Gissa vad? Han hade INGET att klaga på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar