Sv: jösses vad arg hon blev
Jag har insett att det är lönslöst för mig att skriva i denna tråd. Slöseri med tid och energi. Men ett sista inlägg med MINA åsikter och erfarenheter.
Jag tänker inte räkna hur många som förespråkar kedja i munnen här. Men jag reagerar på att det är flera som bugar och mer eller mindre säger halleluja vad duktig TS var som fick sin häst dit hon ville med en kedja i munnen. För mig väldigt skrämmande!
Jag anser att det är ett misslyckande att behöva gå på med våld eller missbruka skarpa hjälpmedel. Jag ser det absolut inte som ett ledarskap att man fått hästen dit man ville med dessa metoder.
Hon skrev själv att hästen höll på att backa över en tjej och diverse, sen nöjd över att hon faktiskt fick in hästen. Men grattis då...
Att nh blir så stenhårt kritiserat här tror jag beror på oerfarenhet. Jag har aldrig under hela mitt liv stött på en häst som inte förstår sk NH. NH för mig är ett begrepp på en klar och logisk hästhantering. Det är inget man tillämpar då och då, utan något du använder dig av dagligen hela tiden du handskas med din häst.
Alla hästar förstår nh, men inte alla människor. Många oseriösa nh tränare har man stött på, eller sådana som läst en bok om nh sen utövat det på sin häst men egentligen inte fattat vad det handlar om och sen tycker att det bara var blaha blaha.
Hästar är olika individer precis som vi, men dom talar samma språk. Pga av bakgrund och diverse kan det ibland ta längre tid för vissa hästar att lyssna till dig.
Hästar är vilda djur som inte är födda till fångenskap. Nu är dom det och det är upp till OSS om vi vill göra det så lätt för oss som möjligt, och det gör man genom att prata deras språk och skapa en tillit.
Att ta till "mild" våld som då är en kedja i munnen är i min värld absolut inte accepterat.Jag ser ingen som helst logik i den metoden. Förstår inte VART hästen ska finna förtroende för dig med denna metod.
Våld löser ingenting! Vem ser vi människor som ledare? Han som tvingar oss att göra saker vi inte förstår oss på och ger sig på oss när vi inte begriper. Eller han som talar klart och tydligt vad han vill att vi skall göra och visar oss vägen.
Våld som sraff förespråkar jag definitivt inte.
Jag hoppas att ni som har en negativ bild på NH och ni som anser er ha en häst som inte nh fungerar på någon gång i erat liv åker till en proffesionell tränare och får en aha upplevelse. Tex Curt Pate eller Leslie Desmond. Var kräsna, ta inte vilken tränare som helst.
Hästhantering kräver tid, tålamod och lugn. Har man inte det så har man redan där misslyckats.
Hästar är inga maskiner. Det är en heltidshobby. Först skapar man en relation med hästen, därefter jobbar man vidare, man kan inte hoppa över något eller skynda fram, börja från början för att nå ditt slutgiltiga mål. Läs tex Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" kapitel 3.
Och naturlig hästhantering underlättar din tillvaro med hästen.
Kan man inte själv så LÄR dig.
Jag hade en sjukt stark häst när jag var liten tjej. ALDRIG behövde jag använda kedja på honom. Tog hjälp av en amerikansk tränare bl.a och vi hade aldrig problem.
Skulle aldrig kalla min häst för bitch eller liknande. Det är vi själva som formar våra hästar. Jag är lugn och stabil, mina hästar är lugna och stabila. Även min tvåårige hingst som är världens busunge i hagen.
Detta är mitt budskap och mina åsikter. Jag förespråkar nh på ALLA hästar.
Gör vad ni vill, men jag är iaf väldigt nöjd över den trevliga harmonin jag och mina hästar upplever i våran relation.
Tack för mig!
Mvh Ann