jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

hörde om några som satt in en kedja i munnen på en häst, hästen mun var ganska fort totalförstörd. skulle aldrig ens tänka tanken på att agera så dumt.

hörde om några som satt in en kedja i munnen på en häst, hästen mun var ganska fort totalförstörd. skulle aldrig ens tänka tanken på att agera så dumt.

Stigbett är givetvis bättre, eller att ha kedja under hakan. Men TS häst verkar ju ha klarat sig utan skador.

till alla som är negativa till kedja, andra starkare verktyg: när jag började hålla på med hästen i fråga fick jag ALLTID be om hjälp. upp till 7 dagar i veckan "snälla, kan du komma och hjälpa mig att ta in min häst" bara för att jag VISTE att hon skulle sticka iväg med mig själv, att jag inte orkade hålla henne. det gick så långt att hon drog sönder ett finger på mig som ännu inte har läkt ordentligt, förmodligen felläkt eller nått.

sen hände en tragedi i stallet, en av våra ryttare blev avkastad i teräng, på en ensam ridtur. brukade ofta fråga hennes syster om hjälp. även om systern var i stallet veckan efter, så känndes det inte rätt att be om hjälp. så jag tog tag i saken och nu har jag en hanterbar häst

hon var även omöjlig att sitta upp på. men efter att ha bytt sadel på henne, samt börjat använda pall så har även de problemet försvunnit.

men när hon sen i måndags siktade på min ridlärare då jag bad om hjälp med uppsittningen, så fick hon tillbaka av ridläraren, precis som en annan häst skulle ha gjort

detta är bara en häst som man måste använda hennes eget språk till, hon fattar inte annars

Det låter som du har en riktig j**la märr... :devil:

Jag tycker att man ska använda mjuka metoder mot hästar och andra djur och använda sig av kroppspråket.

MEN vad gör man när 500 kg häst går över en? Jag skulle nog oxå tagit till en lite mer drastisk metod som kedja i munnen. Kanske räcker det med en gång sen lyssnar hästen. Hästar själva kan ju vara ganska brutala mot varandra, men dom ger ju varningar först. Har man hållit på i 3 månader (vilket tålamod! 3 minuter hade jag klarat...) så tycker jag det är befogat med lite hårdare metoder... Förhoppningsvis så kan man leda hästen "normalt" sen.

Stå på dig och lycka till!

Delvis kl.

Herregud vilket löjligt tjafs! Jag erkänner villigt att jag inte läst hela tråden, det orkade jag inte men det jag läst är ju på dagisnivå! Självklart ska man inte stoppa in kedjor i munnen på sina hästar i tid och otid och inte slå dem heller men det är jag övertygad om att TS är tillräckligt intelligent för att begripa. Har man möjlighet att istället använda träns eller stigbett så är ju det bättre såklart men ibland är en sådan här åtgärd en nödvändighet.

Allt tjafs om att man inte borde få ha häst om man inte kan leda den i grimma och grimskaft är så befängt och löjligt. Vissa hästar kräver denna typen av tillrätta visningar och som ngn nämnt är detta ingen permanent lösning. Efter en period lär sig hästen vem som bestämmer och då behövs inte kedjan.

Jag tycker i alla fall att TS gjorde rätt. Lycka till i framtiden!

Det beror ju snarare på de som höll i kedjan än själva kedjan i sig. Precis som att du kan slita sönder hästens mun lika bra med ett tjockt tränsbett likaväl som ett kandar...det beror på hur man använder det. En kedja där du sliter allt du orkar hej vilt,ja då går hästens mun sönder.

Ts: tycker du gjorde helt rätt och dessutom fungerade det för dig och din häst,alla hästar är olika,en del kan du be vänligt om saker,en häst som tagit över ledarollen helt ber du troligtvis inte snällt om att få bli ledare igen...

Bra att du hittat något som fungerade på dig och din häst och precis som jag skrev i föregående inlägg,allt handlar om hur man använder saker och ting.

Har själv en häst som man inte gärna ber snällt om att få bestämma,inte heller funkade NH på henne,en ordentlig korrigering så var det klart sedan,istället för att göra en massa misslyckade halvdana försök där hästen vann eller blev förvirrad.

Är en ledarhäst i hagen elak och stygg när den hugger garnityret i halsen på den häst som inte flyttar sig? Ska de skämmas när de drämmer sina hårda hovar i sidan på varandra? Hästar löser problem med våld om de inte lyssna på varningarna först (bakstrukna öron, hotande bakben etc) Inte sagt att man ska misshandla sina djur men ibland är kanske kedja eller en pisk enda lösningen på problemet! TS har ju provat TRE månader att få hästen att gå fint - hur länge ska hon dalta om inget fungerar?

Sant, dessutom skall ju TS oavsett kunna ta hästen ut och in tills dess att det funkar också. Alla div träningsmetoder tar ju sin tid och innan det funkar skall man inte behöva riskera livet/bli klämd alt nermejad av hästen tycker jag.

*lånar en knapp*
Och lämnar av MIN reflektion.. anledningen till att jag förstärker ordet min är för att jag inte är ute efter att omvända eller hävda vad som är rätt eller fel.. Ingen behöver ta åt sig personligt alls..

I fel händer kan väl all utrustning bli plågsam för hästen? Dessa "dressyrryttare" man har sett köra sporrarna i sidan på sina hästar. "Hoppryttarna" som måste såga ner sina hästar innan hindret, "travkusken" som råkade använda körpisken lite för mycket, "Jockeyn" som blev lite ivrig med spöet på upploppet, "Hästmänniskan" som rycker och sliter i grimskaftet för att dämpa en yster pålle..? Och hur många finns det inte där ute som rider sina hästar på tokskarpa bett fast de egentligen kanske inte har någon större aning om hur man ska göra det? :crazy:

Att använda kedja för att en gång för alla få stopp på en tjurig hästdams olater ser jag inte som något fel om kedjan används på rätt sätt. Det finns en anledning till att dessa grimskaft finns..
Jag har inte sett något i denna tråden som visar på att TS skulle ha använt grimskaftet felaktigt eller på något sätt försökt skada sin häst med det.. Har ni det?

Jag förringar inte ledarskapsövningar alls. Det finns många bra saker man kan träna, men att bryta ett beteende som kan vara direkt farligt, både för hästen och alla runtomkring, behöver man göra snabbt och då ska man ta till de medel som behövs.. Det betyder i mina ögon inte att man är djurplågare. Tvärtom faktiskt..

Tackar för ordet..

Jag hade också en häst förut som var hemsk på att dra iväg- det värsta var att han stod uppstallad på en ridskola och skulle tas in av många personer som tillslut inte vågade försöka leda in honom. Jag lyckades dock få honom att sluta genom att dels använda kedjegrimmskaft (drog inte i det eller något, det räckte med att bara ha det), dels ryta till på skarpen direkt jag märkte att han försökte dra iväg, och dels stanna och backa honom för att få honom lydig och uppmärksam. Detta funkade faktiskt, för mig i alla fall, med de andra fortsatte han dra iväg, men jag behövde i alla fall inte använda kedjegrimmskaft sen :angel:

Jag tkr som redan nämt att du ska jobba med ledarskapet! inte rätt att hästen ska få lida för din okunskap. Kan du inte så mkt om ledarskap så be någon om hjälp, träna på att stanna när du stannar och backa när du gör det osv. mkt bra träning har själv tränat det på många hästar som gjort liknande. hoppas iaf att det löser sig

Vem lider mest av häst som inte går att leda?

Hästen eller den stackaren som blir antingen omkringdragen i grimskaftet elelr ner manglad??

inte rätt att hästen ska få lida för din okunskap.

Vad vet du om TS kunskap? Uppenbarligen funkade det ju för TS. Bara för att man själv inte väljer att använda samma metod innebär det inte att andra är okunniga eller att hästen lider.

När vi hämtade vår häst, i en vanlig grimma, drog hon iväg med ja oss allihop en och en... ägaren, mig själv, min man. Vi låg som små streck efter henne. För stark var hon, och det visste hon om. Men jag löste det med hjälp av en repgrimma när jag kom hem, först och främst lärde jag henne att stå still, sen att gå med henne. Nu går vi överallt utan några som helst problem. Jag har dock fortfarande repgrimman. Det känns tryggast så. Min valack, som kan vara jobbig att gå med på stressiga ställen med hästar har jag vanlig grimma på. Något som skulle få det att göra ont på honom, som en kedja skulle göra honom panikslagen. Det vet jag. Det går inte att tukta honom med ngt som gör ont.

STIGBETT !! Det använder man speciellt till hingstar för att handskas med dom vid in och utsläpp.... stoppa in bettet i munnen och trä remmen bakom öronen och led in!!

Men om hon inte är så erfaren satt hon kan hantera det rätt? (inge illa ment!!!) Men jag tycker iaf att hon ska träna ledarskap och sedan prova att träna det med hästen några veckor eller månader! (Förlåt om jag låter "störst bäst och vackrast". Men jag vet vad stigbett kan åstakomma.

Då måste dom ha dragit och slitit ordentligt då, det kan man nog göra med vanligt tränsbett oxå om det vill sig illa..

Jag har använt mig av den metoden, med kedja i munnen, ganska så många ggr och det har aldrig vart nåt problem. Jobbat mkt med unghingstar (med vårkänslor :angel:)

Skulle leda ut en 4-årig hingst i hagen en dag, hade kedja under hakan på honom. Han får stollefnatt och börjar stegra sig, bocka för att sen sticka iväg. Jag lyckades på nåt sätt hänga efter honom och fick in kedjan i munnen på honom. Ryckte lite och han var som en hund att leda sen. Har aldrig gjort nåt sen med mig iaf! ;)

*kl*

Den där hästen hade helt enkelt tagit över och TS gjorde rätt i att sätta fast en kedja, det var väl det hon hade tillgång till då. Stigbett funkar också (är lite snällare). Kedjan skadar inte hästen och den behövde sättas på plats. jag förstår inte varför vissa anser att det ska daltas med hästarna. De är stora starka djur och det kan bli farligt om man inte har kontrollen. En kedja i munnen är knappast djurplågeri.

Är brems djurplågeri då också eller ska man försöka övertala hästen att stå still om den t.ex hatar att få manen ryckt? Det kan bli en lååååång diskussion som människan garanterat förlorar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV