jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Har man lärt sig HÄST behöver man inga övningar.

Min åsikt är att de som pysslar med övningar ska låta bli att ha med hästen. Bättre de umgås med några hundra hästar i några år.

:bow:

Fast vi som just umgås med hundra tals hästar är ju stundtals nedsågade till fotknölarna här om vi ifrågasätter konstiga förslag.

Nu för tiden är det teori och erfarenhet av en häst som gäller.
Och om det fungerar just på en häst så är det bara att läsa NH-böcker..för då ska det fungera på alla hästar :smirk:

AM

Precis.

Varför skulle hästar vara stöpta i en och samma mall när ingen annan levande varelse är det?

Har man lärt sig HÄST behöver man inga övningar.

Min åsikt är att de som pysslar med övningar ska låta bli att ha med hästen. Bättre de umgås med några hundra hästar i några år.

jag bara undrar varför du riktar detta mot mig? det verkar ju inte som om läst vad jag skrivit? förstår inte alls vad du riktar för attityd till mig?

okej, jag lägger ner diskussionen, då det tydligen inte gick att diskutera metoder, vilket jag trodde TS ville.

Riktat till dig eftersom du var bland de senaste att skriva om dessa metoder.

Ingenting personligt. detta är ett diskutionsforum.

Blev nog lite konstigt...

Det jag menade var att skit i övningarna. Hästen får inte ut ett enda dyfft av det.

Bättre människan förkovrar sig genom att dagligen hatera flertalet olika hästar i flertalet år.

Erfarenhet helt enkelt.

Blev nog lite konstigt...

Det jag menade var att skit i övningarna. Hästen får inte ut ett enda dyfft av det.

Bättre människan förkovrar sig genom att dagligen hatera flertalet olika hästar i flertalet år.

Erfarenhet helt enkelt.

Det kan jag hålla med om.
Min höbonde 8granne) som fött upp halvblod i minst 40 år & han är pensionär sen många år tillbaka.
Kvittar vilken häst han får ag på. Den följer honom & hanteringen av hästen sker fullständigt problemfritt. Han behöver varken veva med rep, slå den med spö. Han bara "är". Och hästen följer.
Jag vet inte alls hur han gör, men som du säger Älgen, mångårig erfarenhet av hästar helt enkelt..

Han tittar förvånat när någon utrycker sin häst som problemhäst. Det finns inte i hans värld. Bara ömsesidig respekt.
Han har fått mig att tänka om väldigt mycket i min hantering & liv med hästarna.

Håller med de som tycker att det är bra att säga till ordentligt, hästar är inget att leka med, hästen ska ha respekt för ägaren! Då tycker jag inte att man kan haka upp sig på om det nyper hästen lite i munnen, bara man inte gör det jämt! Lycka till!

efter att ha hållit på i 3 månader med att testa olika sätt att ta in hästen fick jag igår nog o knäppte fast kedjegrimskaft, med kedjan i munnen på henne, porblemet är att hon drar iväg med mig i stallet.

gick bra ända tills vi kom in i stallet, skulle ställa henne i vattenspiltan som låg rakt fram, till höger är gången med hennes box.

som vanilgt fick ja henne förbi gången, inna hon bestämde att nä, hon vill i boxen.

men när hon märket att hon hade nått i munnen, som gjorde att ja orka hålla henne, då blev hon sur, tänkte nästan backa på en anna tjej som va med "i fall om att" samt att vi rev ner en korg med borstar.

men ja fick henne dit ja ville för första gången utan större problem
Bra gjort :)
Jo hon nöp sig nog ganska ordentligt i munnen, då var de ju trevligare att gå med henne istället för att få nyp i munnen...
Det handlar om att visa hästen att de är trevligare att lyssna på vad man säger :)

Senast ändrad av en moderator:

pinsamt. låt inte hästen lida för din okunskap.
skaffa en nh-tränare eller någon annan som jobbar med sådana
problem professionellt. när man inte ser ett tydligt ledarskap,
vilket du verkar sakna, hur vågar du sätta dig på ryggen på hästen??

Du kanske borde vara öppen för att det finns flera sätt än ett att lösa problem på? NH-träning hjälper inte alltid heller.

Tana: Det är inte samma sak att rida ch stå på marken bara så du vet...
Eftersom att hästen fattar ju itne diret att de är du som person som sitter på utan dom förstår bara att gör ja inte som besten på ryggen säger så blir de obehagligt...
och en liten parantes från mig :) och jag personligen tycker de är 1000 gånger löättare att korrigera en häst från ryggen än från marken, man är ju liksom lite mer i händelsernas centrum om man sitter på och hästen ställer sig på bakbenen än om man står brevid och hänger och dinglar i grimskaftet.

Senast ändrad av en moderator:

Han tittar förvånat när någon utrycker sin häst som problemhäst. Det finns inte i hans värld. Bara ömsesidig respekt.Han har fått mig att tänka om väldigt mycket i min hantering & liv med hästarna.
Detta måste ungdomarna lära sig idag!!!
Inte dominanstugget:mad:

Ägna mer tid åt att lära er HÄST istället för att läsa en massa böcker om ämnet. Verkligheten är en helt annan utanför bokpärmarna.

:bow::bow:
Så sant, så sant.
Älgen och Axel här slår alla rekord i vettiga inlägg :D:D

AM

Senast ändrad:

Jag tycker att TS gjorde rätt, men nu är det ju dags att lära henne att göra samma sak med snällare metoder.
Har en häst i stallet (inte min men jag måste ju oxå leda honom till hagen) som hade för vana att springa över folk. Han var nh tränad när han kom till oss, inget fel i det, men han fick vackert lära sig att gå brevid istället för bakom, så att han sprang förbi istället för över! :angel:
Vi leder numera alltid med kedja under hakan eller grimskaft runt nosen, för då vet han att vi är starkare. Leder man som vanligt sänker han huvudet och drar!
Det hör till saken att var och en som ska leda honom måste tala om vem som bestämmer, sen är han hur snäll som helst!

Jag skulle fö aldrig våga lägga kedjan över nosen eftersom nosbenet är så känsligt.

KL

Mitt sto leder jag alltid med kedja under hakan. Det är inte så ofta jag behöver ta tag i henne, men skulle det behövas (om hon vädrar hingstar till exempel) har jag inte en suck utan. Har haft ute en proffstränare som också satte kedja på henne - hon orkade inte hålla emot och hästen stack. Vet en valack som också satte i system att sticka tills vi började använda kedja på honom. Nu har han helt slutat springa iväg med folk. Jag gillar inte onödigt hårda metoder, men hästar är verkligen individer när det kommer till rangordning, beteende och känslighet. Det får man bara anpassa sig till.

*KL*
Jag vill gärna tro att grunden till säker hästhantering måste ligga i bra "uppfostran". Jag tror aldrig att en kedja i munnen kan ge ett bra långvarigt resultat. Jag kan förstå att en gammal ridskole häst som kan vartenda knep som finns kan vara en rejäl nöt att knäcka... Jag leder alltid mina hästar i enbart grimma och ett långt grimskaft. Ibland alla tre på en gång... :) Ingenting man kanske ska göra bara för att men jag anser att det är en slags säkerhet att det går....

Jag tycker du gjorde helt rätt som stoppade kedjan i munnen på henne! Hur kan folk ens påpeka att det är djurplågeri och att du borde börja med frimärken? Ursäkta, men dom är idioter!

Själv leder jag alltid min häst med kedja underhakan. Och när vi går ut på promenader leder jag alltid iträns med kedja som en trekant underhakan. Och ja, det har hänt mer än en gång att jag har fått rycka tag HÅRT för att hästen ska lyssna på mig. Men vad ska man göra??? Hästen får ibland för sig att "dra" iväg med mig mot tex gräs i dikeskanten. (Ja, han är rätt så ouppfostrad) Och det får han inte göra. Och det hjälper inte med att säga nej och klappa honom på halsen. Så jag rycker i grimskaftet. Och inte verkar han må dåligt över det. Han stannar upp och går åt det håll jag vill. Då får han klapp och beröm.

Det jag verkligen inte förstår är hur ni kan hettsa upp er över en sådan här sak. Det handlar om säkerhet. Till exempel i fälttävlan. Ibland måste man slå hästen hårt med spöt om man känner att den tvekar inför ett fast hinder. Hoppar hästen stillastående så klassas det som farlig ridning. Man gör det "för hästens skull". Samma sak med kedjan i munnen. Det vore ju inte så lämpligt om hästen slet sig och sprang upp på vägen och blev överkörd.

Och jag tror verkligen inte att hästen mår dåligt av att i några meter ledas med kedja i munnen. Jag vet inte hur många hästar som har ärr och bett skador i munnen efter bett som dom gått med dagligen. Som man tror passar och som hästen verkar gilla. Och sen när farbror tandis kommer så visar det sig att hästen har svåra skador i munnen.

Varför skulle hästen tappa respekten för sin "ledare" bara för att den får en kedja i munnen en minut om dagen? Löjligt. '

Jag tycker dessutom att ett stigbett kan orsaka värre skador i hästens mun än en kedja.

Det var allt för mig

God natt

Ingenting man kanske ska göra bara för att men jag anser att det är en slags säkerhet att det går....

Det går tills det inte går längre, om du förstår vad jag menar. Händer något kan det alltså lätt sluta med tre lösa hästar och en ganska nertrampad matte. Jag tror få Bukefalister är fullfjädrade djurdressörer, även om många (inte specifikt du) utger sig för att vara det. Kedjor under hakan är inte värre än att ha grimma på hästen. Jag förstår inte att folk som skriker djurplågeri över huvud taget leder hästen i grimma och grimskaft. Det ska väl inte behövas?

och hur gick det sen då?

tycker att det har börjat gå hyfsat bra nu, eller i alla fall bättre. har lett (lätt?) hästen från tvättboxen till boxen i bara grimma, och stannet den på vägen. stannat i boxdörren och stått sitll (visserligen bara 5 s, men i all fall) i bara grimma.

testade igår att ta in henne med vanligt grimskaft, dock lindat runt mulen. först efter att vi hade kommit förbi det "kritiska" stället så började hon bråka, var ut o in i vattenboxen ett par gånger innan ja fick bundit fast henne, lite knepigt då man måst stäcka sig efter linorna som är fast i väggen med en häst som vill bort. men ja fick ju stopp på henne, samt vänt till baka :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar