jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Då har hon fått en riktigt dålig vana, ta kedjan runt nosen eller tränsa henne, då kan Du väl stoppa henne. Annars får Du träna med hjälp av ngn. annan så att hon lär sig att det är trevligt!!!! att göra halt ihop med Dig. Träna, träna och träna igen, ut och gå på gården. 5 steg - kommando:gör halt - beröm o. godis, och så om igen och så om igen, så där en 10- 20 gånger. Gör det varje dag tills det fungerar. Sedan ut och gå i omgivning, med sällskap om det behövs för säkerhets skull, GÖR SAMMA!!! En månad, två månader tills hon lyder perfekt på inandning /Du andas troligen in på "GÖÖÖR och andas ut på HAALT/. En välfungerande häst som lyssnar på sin handhavare skall kunna göra halt på inandningen bara. Gammalt kavalleriknep.

Hästar är individer.

En del med hård skalle hjälper inte diverse övningar på medans andra skiter på sig om en fluga nyser.

Om folk kunde inse att det är INDIVIDEN som gäller istället för att gå på allt dravel de läser skulle man slippa många av de hanteringsproblem som verkar svämma över i dagens stallar.-

samma för mig, har ett halvblod på nu 176 cm och Nh för hans del var bara att glömma. fungerade inte alls med honom.. han körde över tränarna helt...Han slog, reste sig, kastade sig osv.
Man kunde inte ens leda ut honom till hagen normalt när han var mellan 2-3,5 år. man fick ha hjälm, longerlina och spö, och jag var den enda som ens vågade leda ut honom. Och då har jag unghästvana och har hållit på med unghästar i 25 år . Min häst har mellan 2-3,5 år försökt klättra över mig i rangskalan...det finns hästar som man bara måste ta riktigt tag i .och min var en sån. Idag är han toppen att ha o göra med, men fortfarande är det bara jag som kan rida honom, andra som provar dom skrämmer han direkt.
Som sagt NH passar inte alla hästar.

Så jag tycker att ist för att bara klaga, kom med råd ist.

Måste bara påpeka/berätta en grej som har hänt mig. Jag brukar leka lite i hagen med min häst och så. Gjorde det redan i början när jag precis fått henne. Då var jag inte så kunnig, vilket hon utnyttjade och drog mig efter sig i grimskaftet påväg ut i hagen, samt att hon sprang iväg i hagen när jag kom och så.

Så en gång (för typ ett år sedan) skulle jag komma och hämta henne och då sparkade hon mot mig (fast på långt avstånd, men sparken var riktad åt mitt håll). Då jagade jag henne, runt runt, i hela hagen tills hon tillslut stannade, sänkte huvudet och kom lunkande fram till mig. Sen gick hon efter mig enda till grinden och där satte jag på grimman. Samma sak har hänt några gånger till och en gång har hon vänt sig mot mig med bakåtstrukna öron. Men då slängde jag linan mot henne och jagade henne så mycket att hon aldrig sprungit så snabbt tror jag. Men samma sak sen, hon kom lunkande till mig, följde min minsta vink och jag kunde springa, stanna och backa och hon gjorde allt jag bad om, helt löst.

Ville bara berätta detta, för det som vissa hästar kanske gör när man ifrågasätter rangordningen är att de helt enkelt försvarar den eftersom de inte litar på sin ledare. Om man då visar hästen att det är man själv som bestämmer genom att driva iväg den och jaga den, kommer den att lite på en. Så har jag gjort med min häst, de få gånger hon har ifrågasatt min plats som ledare, och nu är vi som bästa vänner :love: Hon är även mycket lättare att lasta, hoppa med (och annat som hon tidigare vart nästintill omöjlig att göra) samt att hon är gladare och trevligare att ha och göra med. T ex så kommer hon till mig i hagen och gnäggar, och i stallet har hon huvudet utanför boxen och är mer öppen och positiv!

Bara en teori jag har. Men eftersom jag inte gått på nån NH-kurs eller inte har så stora erfarenheter av det, utan bara tränat hemma och försökt läsa av min egen hästs kroppsspråk och testat mig fram, så kanske inte jag är rätta personen att svara på det här^^

Till TS: Jag vet inte, men jag tycker en kedja i munnen låter ganska obehagligt... Har du testat med kapson, eller nått liknande som trycker på nosryggen? (fast då får man ju va väldigt försiktig med hur hårt man tar i den)

Kedjegrimskaft skall aldrig läggas i munnen, vad tänkte Du på ????? det läggs över nosen med omedelbar eftergift så snart hästen bromsar/stannar. Kan Du inte hålla henne med grimma så lägg på tränset när Du skall ta in henne. Alt. knäppa på ett milt bett på grimman och sedan ta in henne.

ÖVER nosen?:eek: Du har inte tänkt på att näsbenet är jäkligt känsligt på en häst?:confused:

Ja, just precis så, Du behöver bara ta i det vanliga grimskaftet och hålla stadigt i kedjegrimskaftet, dvs mottryck, och sedan exakt vad jag skrev OMEDELBAR EFTERGIFT. Man drar aldrig i ett kedjegrimskaft över nosen, man håller emot.

Hästar är individer.

En del med hård skalle hjälper inte diverse övningar på medans andra skiter på sig om en fluga nyser.

Om folk kunde inse att det är INDIVIDEN som gäller istället för att gå på allt dravel de läser skulle man slippa många av de hanteringsproblem som verkar svämma över i dagens stallar.-

BÄSTA INLÄGGET HITTILLS!!!!

:bow::bow::bow:

AM

Men att sätta på ett stigbett vid ledning för att inte bli översprungen är ju som att lägga liggunderlag i skorna för att inte känna gruset i skon?

Gå till orsaken för betenden istället för att symptombehandla så blir all hantering mycket säkrare, lugnare och mer trivsam för ALLA inblandade parter...

bra ide.. men tills dess att problemet är löst är det väl bra om hästen får vara häst och gå i en hage på dagarna.:smirk:

*kl*

grattis ts till framstegen. Jag tyckte du gjorde helt rätt. men som vanligt så ska alla som håller på med nh kommentera hur man hanterar en häst, att allt handlar om att man ska träna nh med hästen *suck*

Jag har träffat 4 hästar var av alla har blivit tränad hos olika sk. nh tränare. Både ston, hingstar o valacker i olika åldrar.

häst 1; han vart värre än tidigare helt ohanterbar efter de att nh tränaren hade haft han hemma.

häst 2; går absolut inte att köra nh med, han blir helt skogs tokig. Sparkade tränaren i magen hästen åkte hem efter 3 dagar där.

häst 3; denna häst vart helt totald förstör efter att varit hos en sk. nh tränare i 4 v. gick int o lägga på en sadel utan att hästen snurrade runt ( de va juh de hästen lärt sig), gick inte att leda som en normal häst. Hästen var jätte skygg för människor o gick knappt att rida efter detta. tog 1 år innan häste var någorlunda sig själv igen.

häst 4; Efter 2 v hos en nh tränare så gav tränaren upp. Hästen hade då blivit skogstokig när tränaren kommit, sparkat sönder hel boxen, sparkat hästskötaren på benet 2 ggr vilket resulterade i ett brutet ben. Kom ägaren o hälsade på så var hästen ko lugn endast när tränaren o deras skötare kom så sparkade hästen hej vilt.

Alla dessa hästar vart bra hästar till slut utan dessa sk. nh övningar.

Många kallar sig nh tränare genom att bara läsa en bok. Alla hästar är tydligen likadana i deras mening. ALLA hästar går de o träna nh på enligt dom. Det finns inget som heter egen individ i deras huvud.

åhhh, blir så less på detta nh prat!!!! Åhhh, de är så bra. De går o befästa vem som är ledaren utan att behöva träna nh.

Enda tränaren jag tycker bra om är Monty Roberts. :love: Men jag kallar inte honom nh tränare lr. va man nu ska säga.

Hoppas ni alla nh älskare någonsin kan förstå att alla inte tycker om erat sätt att arbeta precis som ni inte tycker om hur vi andra "vanliga" människor tränar våra.

sorry för långt inlägg. är bara så less på detta tjat om nh nu.

är inte säker på att hon blev sur för att hon hade något i munnen, mer kanske tyckte de va obehagligt och därför drog bakåt. Skulle jag med gjort om någon la en kedja i munnen på mig...

Tycker helt klart du gjorde rätt, en del fd ridskole hästar kan ALLA knep för att få göra som de själva vill. Bättre att säga till en gång ordentligt än att hålla på och "dutta"

Håller för övrigt med älgen, hästar är alla olika individer och de skulle bara våga springa iväg/över mig

kl

Det många inte verkar förstå är att hästen inte ser oss människor som "snälla kompisar" bara för att vi gullar med dom.
Däremot kommer hästen att respektera och älska den som visar sig vara ledare.

Min häst gick tidigare med en valack som många gånger bet/sparkade henne och var väldigt tuff mot henne. Hon formligen avgudade denna hästen, just för att han var rättvis. När hon utmanade hans ledarskap/bråkade så fick hon bestraffning. När hon var lydig så visade han henne respekt och vänlighet, kunde låta henne äta ur samma hög med hö osv.
Min häst klandrade inte den ranghöga valacken för att han ibland gav henne en känga.

Detsamma gäller i min och min hästs relation. Tidigare har hon ibland utmanat mig och jag har visat henne att jag inte tolererar sådant.
Min häst har aldrig tyckt mindre om mig för att jag har satt henne på plats, däremot tror jag att det har gjort vår relation bättre.
Hon gnäggar alltid när hon ser mig komma, lyder min minsta vink, och jag behöver sällan eller aldrig vara hård mot henne eftersom vi är på det klara med var vi har varandra.

Om man nu bortser från allt mitt svammel så vill jag bara konstatera att hästarna inte ser oss som elakingar för att vi sätter dom på plats.
Men många verkar vara rädda att "göra sig ovän" med sin älskling och istället tramsa runt och istället skapa farliga situationer.

Förresten, TS: Hur går det?

tjaa, står väl mest stilla just nu, har konstaterat att har jag vanligt grimmskaft så skiter hon fulständigt i mig, med kedja så funkar det, hon bråkar nog, men jag är starkare då. har nu även testat att ha den över nosen.

dock har hon blivit lite griningare, men tror det beror på att hon inte får bestämma mera (eller i alla fall inte så ofta).

som någon annan sa:
gå till problemen istället för att lösa symptomen.
"det finns inga genvägar" - hur ofta får man inte höra det inom ridningen? Men det är så det är. Din häst visar ingen respekt för dig och accepterar dig inte som ledare och det kommer den inte börja göra för att den får obehag i munnen ibland. Tyvärr, du kanske tycker det låter hårt och att jag inte förstår din situation, men det tror jag att jag gör - men det finns inga lösningar som kommer att hålla i längden förutom att återbygga kommunikationen med sådana hästar och återta ledarrollen och få dem att lita på människan som en bra ledare (det gäller alla! hingstar är inget problem bara för att de är hingstar! om de accepterar människan som ledaren är de som lamm!)

Sök professionell hjälp som kan hjälpa dig i början och ta den tid och energi det behövs för att lösa era problem, det är det enda som kommer att lösa situationen på längre sikt, det andra är bara temporära lösningar

//menar inte att på något sätt låta hård, du har gjort vad du kunnat o det är klart att du inte vill att varken du eller din häst blir skadad, men ibland behöver man hjälp utifrån för att kunna lösa ohållbara situationer:crazy:

Så Nh tjejen som kunde allt och som nästan fick halspulådern avsliten av en av avelshingstarna.....det berodde inte på att hon höll på att fjanta runt med öööövningaaaaar och han blev FÖRBANNAD då? Elelr att hon inte hade den minsta aning om hur man läser av en häst. Dvs kroppspråk, temperament, hormoner mm.?

Ägna mer tid åt att lära er HÄST istället för att läsa en massa böcker om ämnet. Verkligheten är en helt annan utanför bokpärmarna.

nu förstår jag inte alls - ?
har jag sagt att man ska göra en massa övningar och inte lära sig läsa hästens språk? var?

det jag sa var i stora drag att man måste ta itu med hästar som tappat respekten för människor och inte bara lösa det tillfälligt utan hitta långsiktiga lösningar (och ta hjälp när man behöver det) för att undvika skador på både häst och människor.

har själv inte läst en enda bok i ämnet, men arbetat med många etablerade namn som vet vad degör och lärt av dem - så jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. En sådan situation du beskriver är ju just det all hantering och umgänge med hästar syftar till att det inte ska kunna ske. Sedan finns det de hästar som har slagit över i aggression och de är farliga och inget som man inte ska arbeta med om man inte verkligen är proffs och arbetar med hästar med problem på heltid - och knappt ens då... ...

ps.

nh handlar verkligen inte om övningar. Övningar är något man pysslar med för att lära sig vissa tekniker i början och för att mötas i kommunikationen med hästen och ett sätt att finslipa samspelet - nh handlar om kommunikation och hela hanteringen och umgänget med hästar, det är en filosofi som alltid ska vara närvarande - så när har jag sagt att man bara ska göra övningar? Det var väl nästan motsatsen jag sa?

//känner sig lite påhoppad och missförstådd

Har man lärt sig HÄST behöver man inga övningar.

Min åsikt är att de som pysslar med övningar ska låta bli att ha med hästen. Bättre de umgås med några hundra hästar i några år.

Jag tycker att du gjorde helt rätt i att bli arg på henne, jag hade en 18 årig ponny förra året som var jätte snäll i alla lägen men inne i stallet bara sprang han över mig och in i närmaste öppna box, skit jobbigt.

Såhär hade han alltid varit men på honom hade vi ett stigbett och det funkade jätte bra, ger inte heller lika mkt skada som en kejda i munnen. :)

*KL*

Jag hanterar med NH & den tränaren (känd) jag är hos, daltar inte med hästarna.
Ber h*n hästen att flytta sig & den inte gör det så exploderar tränaren & viftar till med repet & lyssnar inte hästen då så får den ett slag över bogen med repet.

Hästarna lär sig vara uppmärksamma & alerta, h*n kör på riktigt hästvis, 1 Varning sen smäller det.
Min häst som släpade mig ut & in från hagen, lärde sig ganska fort att hålla sig på sin plats.
Medisen har även börjat hantera honom enligt den metoden & även hon har slutat fara runt som en vante hängandes i grimskaftet.
Han kommer när jag kallar i hagen, följer mig lös & söker sig till mig när han blir osäker.

Tycker varken parelli eller dom andra tränarna daltar så jättemycket.
Parelli te.x gör alltid en join up först oavsett vilket, han ger egentligen inte hästen en chans..

Hästar daltar inte med varandra, det ser jag dagligen i hagen. Minishettisen lägger bak öronen till kallblodet, han missar signalen & shettisen vänder sig om & smäller till kallblodet som kastar sig baklänges. Nästa gång shettisen lägger bak öronen så flyttar sig kallblodet direkt.

Kan man anmäla en minishettis för misshandel??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar