jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Och du menar att en häst som gick före sin flockledare vid insläppet INTE hade fått ont? När jag tar min häst i lösdriften så vet hon precis vilken plats hon har i flocken, och aktar sig för att gå "fel" förbi ledarstoet, annars får hon bokstavligen ett hugg. Precis som hon delar ut hugg till de hästar som vågar tränga sig före henne. Det visar sig när jag i min tur leder henne, eftersom hon är väldigt motsträvig till att gå framför mig (dvs att hennes bog går framför min armbåge).

Men ledarstoet varnar innan det gör ont... då har hästen ett val. Jag varnar först, om ens det behövs. Sen brukar det räcka med att jag slår grimmskaftet i backen, framför min häst (då ska de ha gått riktigt långt) då brukar det va färdigdisskuterat.

Kan tillägga att jag alltid tar mina egna hästar i kedja eftersom jag tycker att den ger en behaglig tyngd i handen. Hur ofta jag har behövt använda den? En gång som jag kan minnas specifikt, det var i somras när min förra häst kom tillbaka från en månads tillridning och glömde bort vem som bestämde, dvs. sprang runt som en idiot och jagade en stackars valack i hagen och sket i mig när jag skulle ta honom.
Då tog jag kedjan, ett spö och gick med honom i fem minuter. Det var den enda demonstrationen jag gjorde med honom då jag tyckte att kedjan var på sin plats, men annars har jag inte behövt den på någon av mina hästar.

Men ledarstoet varnar innan det gör ont... då har hästen ett val. Jag varnar först, om ens det behövs. Sen brukar det räcka med att jag slår grimmskaftet i backen, framför min häst (då ska de ha gått riktigt långt) då brukar det va färdigdisskuterat.

Jo, det stämmer, men man brukar väl oftast sända ut signaler om att hästens uppförande inte är acceptabelt innan man blir riktigt sur, eller? Det gör nog de flesta iaf, jag går inte ut med det tyngsta artilleriet från början, men däremot anser jag inte att man ska behöva stå och "varna" hästen 50 gånger innan man sätter en tydlig gräns. Det ska räcka med en eller högst två varningar.

Aj, minnet gör ont. Unga jag stog där sekunden tidigare ett lågrangat sto försökt klämma sig förbi ledarstoet - om det varnades vet inte jag. Men lårkaka så det sjöng om det fick jag.

*kl*

Kedjegrimskaft och graman verkar locka ut det sämsta ur många användare här...

Jag kan inte se ngt. fel i att använda kedja. Jag ser heldre att kedja används av den som är osäker på min häst istället för att det chansas. Min häst är absolut inte ohanterbar, men väldigt beräknande. Känner hon att någon är osäker då vet hon direkt att det är hon som bestämmer. Det undrar jag hur jag ska kunna träna bort när jag inte är osäker själv.
Jag kommer aldrig att lita på en häst till 100%, de är djur, vi är djur. Finns för övrigt ingen människa jag litar på till 100% heller.

Och det är därför du och många andra förespråkar samma behandling för ALLA "bråkiga" hästar nämligen att använda våld i form av kedja lr annat istället för att komma i underfund med det verkliga problemet hos just den hästen.

Känns lite som om att du säger emot dig själv :angel:

Det måste väl ändå vara erfarenhet från många OLIKA typer av häst som gör att man kan förstå TS och hennes problem.
Och kedja är inte våld så länge den används rätt.

(För mig är t.ex. hackamore ett mycket värre redskap som används inom viss ridsport. :angel: )

Det handlar inte om att förespråka samma typ av behandling på alla bråkstakar.
Men man kanske vet av erfarenhet att vissa saker fungerar bättre.

Många inbillar sig att hästar är någon form av standardtyp A4 ark.
Man gör si och så gör hästen så. Alltid.

FEL.
Det finns extrema djur som kan vara mycket besvärliga att hantera, av olika orsaker.
Vissa räcker med en tillsägelse, andra är mer lömska och väntar bara på sin chans, ytterligare en typ är mer av dynamit, lugn ena sekunden för att explodera nästa.

Av extrema hästar så är det ston som är värst, envisast och farligast.
Dom kräver ofta tuffare tag för att förstå att "hit men inte längre"

Vidare:
Det finns en del ganska okunniga hästmänniskor här som hela tiden jämför sig själva med ledarhästen. Den går först vid utsläpp, den slår då och då osv.
Skitsnack. Ledarhästen går inte alltid ut först. Den slår inte för jämnan om en ranglåg smiter förbi, ledarhästen kan mycket väl få sig en åthutning av en ranglåg.
Ledarhästen kan även gå sist i en rad på 20 häst.

Så var får ni allt ifrån?????

AM

Jo, det stämmer, men man brukar väl oftast sända ut signaler om att hästens uppförande inte är acceptabelt innan man blir riktigt sur, eller? Det gör nog de flesta iaf, jag går inte ut med det tyngsta artilleriet från början, men däremot anser jag inte att man ska behöva stå och "varna" hästen 50 gånger innan man sätter en tydlig gräns. Det ska räcka med en eller högst två varningar.

Men de är ju precis det jag menar. Varnar först, sen säger jag till. Men det brukar räcka med att smälla grimskaftet i backen framför fötterna på hästen.

Jo, men det brukar jag oxå göra. Halt och backa. Det är en bra grej, dom lär sig sedan att det inte hjälper att gå på bakbenen och dra iväg och fjanta. Men det då jag vissa gånger tycker kedjan är bra. Använder ju inte på alla. Men vissa är helt respektlösa och bara drar iväg som en ångvält. Lite uppmärksamhet så funkar det ju sen.

En häst som är som en ångvält, och har ett klart mål i sikte, är inte alltid så himla 'bara' att där och då göra halt och backa. Det är en plats och en tid för allt, och för att hästen ska lära sig någonting måste signalerna gå in. Det gör de nödvändigtvis inte med en ångvält, en grimma och ett grimskaft.

Så, skarpare doningar kan väl ha sin plats, för att få signalen att gå fram. Dock anser jag aldrig kedja i munnen är ett bra val, då finns det lösningar som enligt mig är bättre, men ändå tillräckligt skarpa.

Sen, det kan säkerligen komma en häst och en dag när jag står där och har inget kvar förutom kedja i munnen, och då ska jag ändra åsikt. Men än har den inte inträffat, och det finns som sagt andra metoder.

Jag anser dock det är lika fel lösning som att sätta kedja i munnen på hästen, att säga åt matte att 'gör halt, backa, befäst ledarskap'. För det är jättebra i sig, men med en häst som inte går att leda utan ordentligt skärpta redskap, den låter sig inte bevekas så lätt. Och då är det snudd på ett hån mot matte/husse att kategoriskt tycka skarpare grejer är fel. För det är ju knappast så att någon tar till kedja i munnen 'bara för att'. Dock kan man gärna peka på de andra metoder som finns, där man kan kombinera skärpa med ledarskapdelen. Och nå ett resultat.

Vidare:
Det finns en del ganska okunniga hästmänniskor här som hela tiden jämför sig själva med ledarhästen. Den går först vid utsläpp, den slår då och då osv.
Skitsnack. Ledarhästen går inte alltid ut först. Den slår inte för jämnan om en ranglåg smiter förbi, ledarhästen kan mycket väl få sig en åthutning av en ranglåg.
Ledarhästen kan även gå sist i en rad på 20 häst.

Så var får ni allt ifrån?????

AM

Satt precis och tänkte samma sak. MIN erfarenhet är att det är bara osäkra ledare som till varje pris ska vara först. Här kan de gå in huller om buller, utan minsta problem. Enda gången det är 'kinkig med rangen' är när det finns en konkurrenssituation med ett 'mål' de behöver/gärna vill ha. Ett tomt vattenkar och törstiga hästar t ex, och ranglåg får vänta på ranghög. Ett halvfullt vattenkar och otörstiga hästar och ranglåg kan knalla förbi ranghögre och dricka först.

Vid in/utsläpp så går de som sagt huller om buller, är flockledaren helt oväsentligt vem som går först eller sist. Däremot är han angelägen om att 'hela flocken' kommer in, och blir bekymrad om någon saknas/dröjer alltför länge.

Böcker o video tror jag.
Men seriöst va - vad kan 20 års erfarenhet av proffessionell drift av stallar vara mot en bok av Parelli.
Kära Nafayette - du måste läsa boooken.

Böcker o video tror jag.
Men seriöst va - vad kan 20 års erfarenhet av proffessionell drift av stallar vara mot en bok av Parelli.
Kära Nafayette - du måste läsa boooken.

Glöm inte DVD skivan, den var ju tillochmed gratis!!!

En häst som är som en ångvält, och har ett klart mål i sikte, är inte alltid så himla 'bara' att där och då göra halt och backa. Det är en plats och en tid för allt, och för att hästen ska lära sig någonting måste signalerna gå in. Det gör de nödvändigtvis inte med en ångvält, en grimma och ett grimskaft.

Så, skarpare doningar kan väl ha sin plats, för att få signalen att gå fram. Dock anser jag aldrig kedja i munnen är ett bra val, då finns det lösningar som enligt mig är bättre, men ändå tillräckligt skarpa.

Sen, det kan säkerligen komma en häst och en dag när jag står där och har inget kvar förutom kedja i munnen, och då ska jag ändra åsikt. Men än har den inte inträffat, och det finns som sagt andra metoder.

Jag anser dock det är lika fel lösning som att sätta kedja i munnen på hästen, att säga åt matte att 'gör halt, backa, befäst ledarskap'. För det är jättebra i sig, men med en häst som inte går att leda utan ordentligt skärpta redskap, den låter sig inte bevekas så lätt. Och då är det snudd på ett hån mot matte/husse att kategoriskt tycka skarpare grejer är fel. För det är ju knappast så att någon tar till kedja i munnen 'bara för att'. Dock kan man gärna peka på de andra metoder som finns, där man kan kombinera skärpa med ledarskapdelen. Och nå ett resultat.

Aldrig använt kedjan i munnen och använder sällan kedja alls. Men att använda kedja tycker jag inte är något fel. Skulle någon osäker leda min häst och hon var lite smågalen så ser jag hellre att hon sätter på kedja under hakan än att hästen sliter sig eller så. Har dock en väldigt väluppfostrad häst med respekt för människor.

Men de hästar som jag vet kan flippa över lite ibland och bara vilja dra, tar jag med kedja ut i fall att. Men sätter under hakan som vanligt grimskaft om det är lugnt. Med mina ynka 162 cm och 53 kilo så har jag ingen chans mot en häst på 175 cm och 500-600 kilo, om den bestämmer sig för att bara dra. Man kan ju inte ta sig tid och uppfostra andras djur. Men tråkigt är det att ägarna inte kan göra det själva.

Har varit med om att en annan tjej skulle ta in en häst en gång som var lite på tårna, handlade inte om att hon var oerfaren eller att hästar inte hade respekt för henne. Det var regningt och blåsigt och det slog slint i huvet på hästen och den stack ut i vägen och blev påkörd. Hela bringan blev uppfläkt och sen var det bara att döma ut den hästen.
Så, hellre kedja under hakan än en skadad häst eller människa.

Jodå, kedja under hakan eller över nosen har jag inga problem med. Det är bara just i munnen jag anser är oacceptabelt.

Knapplån

På tal om olika individer.För DET är det.
EN hingst som var omöjlig och då menar jag verkligen omöjlig att leda överhuvudtaget..

"Receptet" var att helt enkelt leda honom i tungan..:p
Man höll tungan och grimman i höger hand och grimskaftet i vänter. Sedan gick han som en klocka.:D

berättar vidare om framstegen. ledde idag in henne. måste ta en liten omväg, var bilar parkerade på vår vanliga väg in i stallet. hade henne att stanna mellan 20- 30 gånger på en ca 200 m sträcka. hade kedja på, men höl i grimman och kedjan på samma gång, dvs jag stannade henne med att bromsa upp med enbart grimma. hon stannade varje gång.

utanföre boxen hade jag henne att stanna, knäpte bort kedjan och när hon sedan stod med huvudet och kroppen vänt mot boxen hade jag henne att stanna, och hon gjorde de, fick ha lite mer kraft i "grimmtrycket" men hon stannade. o vad jag var glad. detta är hästen som för bara en vecka sen vägrade att stanna 20 m från boxen, det var för nära. nu stannade hon med hovarna precis utanföre boxdörren

Vinkelina..

Bra jobbat säger jag!! :bow:
Vet ganska väl vad du har att göra med..:D
Så alla framsteg är...STORA framsteg. Tänk så, så blir det lättare.

Men ha även i tankarna att du kan få bakslag och slappna därför inte av. Det är då olyckor händer.

Och fortsätt berätta hur det går.

AM

vet att det kan komma baksläg, har träffat på många av dem. som tex med uppsittning. hon stod inte stilla utan tramsade runt. redjan 3 dagen så hade vi halverat uppsittningtiden. sen kom bakslaget, hon bara snurrade runt. då tog vi paus och nån fick hålla i. nu har vi börjat träna på nytt igen och det tar nu kanske 5 min inna hon slutar tramsa så pass länge att ja slipper upp

kedjan ska vara öve nosen eller inger hakan, aldrig i munnen!!!! det finns bättre saker för sådant, bett tex...:angel: personligen tycker jag att det är ur ren "pedagogisk" synpunkt bättre att lägga kedjan över nosen- det blir ju då lättare för hästen att kopla ihop känslan av trycket av kedjan och trycket av grmman över nosen sedan när man ska leda hästen i grimma. Har själv en häst som gick över allt och alla när jag fick henne, nu är hon dock mkt väluppfostrad, och då hon tycker att kedjan är mkt obehaglig att ha någostans på huvudet så blev jag tvungen att få henne att bagripa att det var jag som bestämde genom att leda i grimma. med mkt tålamod och konsekvent behandling så går det! missförstå mig inte nu, kedjan kan vara ett jättebra hjälpmedel om den används rätt.
lycka till och jobba på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar