jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Räcker det med att hon har förökt jobba med ledarskap i 3 MÅNADER - och att märrskrället är en gammal uv som redan kan alla knep.
Ska hästskrället skada henne medans hon försöker - en sådan här häst sätter man stopp på först - sen jobbar man med fina hjälper. Jag ser bara en massa fjams.
Jag skulle aldrig sätta kedja i munnen på en häst om jag provat allt annat - och jag kan säga att jag jobbat proffesionellt med så mycket olika hästar att jag vet att det finns situationer när det gäller mig eller dom.

Jag har aldrig skadat en häst - och aldrig varit dum mot en häst som är osäker - men med erfarna opålitliga hästar har jag flertalet gånger använt hjälpmedel för att inte bli skadad.
Inte slagit och använt våld - men varit utrustad med stigbett, handskar o pisk - för att försvara mig.
Ni kanske kan tänka själv att dom hästarna hade gett mig ett rejält finger om jag hade börjat vifta med ett grimskaft i fejan på dom.
Jag har också varit naiv en gång i tiden. En egen häst som man kan lägga tid på sen den är ung är en helt annan sak än en gammal erfaren märr med fasoner.

Eller så är vi oerhört många här inne med stor erfarenhet och vana vid många olika sorters individer...:angel:;)

Och det är därför du och många andra förespråkar samma behandling för ALLA "bråkiga" hästar nämligen att använda våld i form av kedja lr annat istället för att komma i underfund med det verkliga problemet hos just den hästen.

Känns lite som om att du säger emot dig själv :angel:

Räcker det med att hon har förökt jobba med ledarskap i 3 MÅNADER - och att märrskrället är en gammal uv som redan kan alla knep.
Ska hästskrället skada henne medans hon försöker - en sådan här häst sätter man stopp på först - sen jobbar man med fina hjälper. Jag ser bara en massa fjams.
Jag skulle aldrig sätta kedja i munnen på en häst om jag provat allt annat - och jag kan säga att jag jobbat proffesionellt med så mycket olika hästar att jag vet att det finns situationer när det gäller mig eller dom.

Jag har aldrig skadat en häst - och aldrig varit dum mot en häst som är osäker - men med erfarna opålitliga hästar har jag flertalet gånger använt hjälpmedel för att inte bli skadad.
Inte slagit och använt våld - men varit utrustad med stigbett, handskar o pisk - för att försvara mig.
Ni kanske kan tänka själv att dom hästarna hade gett mig ett rejält finger om jag hade börjat vifta med ett grimskaft i fejan på dom.
Jag har också varit naiv en gång i tiden. En egen häst som man kan lägga tid på sen den är ung är en helt annan sak än en gammal erfaren märr med fasoner.

Kedja i munnen eller över/under hakan. Är väl upp till var och en. Har dock aldrig satt i munnen, bara under hakan. Men jag tycker att det du skrev var bra skrivet! :)

Kan förstå att hästen blev arg, om den brukar kunna göra som den vill.
Själv är jag emot kedjegrimskaft. Tycker inte om dem.
Har jobbat en del med hästar, och enda gången jag känt att jag haft hjälp av en kedja, var på ett stuteri, och då endast på EN av de fyra hingstarna. De andra tre kunde lätt ledas med vanligt grimskaft.
Ett sto på en seminstation jag jobbade på, fick man ha stigbett på.
Hon kastade alltid sig genom grinden när hon skulle in och ut.
Kedja räckte inte. Den andra medhjälparen tappade henne en gång med kedjegrimskaftet om nosen:crazy:
Med stigbettet var hon dock foglig.

Senast ändrad av en moderator:

Att behandla hästen vänligt men bestämt och konsekvent är vad Horsemanship går ut på. Att säga att man ska "göra ledarskapsövningar" verkar tydligen ha stigit många åt huvudet. All hantering av min häst, från in- & utsläpp till ridning och lastning, är avgörande för hur "hanterbar" min häst är. Horsemanship är inte en lösning på ett problem utan ett sätt att hantera och umgås med sin häst på sånna villkor att både häst och människa känner sig trygga och där våld inte är nödvändigt. Du kan aldrig få en "lycklig" häst om du så fort ett problem uppstår tar till våld av olika slag. En kompis slår man inte!

"Man kan aldrig få en häst att dansa med sporrar och spö"

Har man utsläpp och ska släppa ut 20 hästar som har bråttom ut, så har man inte riktigt tid eller lust att öva horsemanship med allihopa som dessutom inte är ens egna. Med sin egna häst, visst. Horsemanship är bra, men ibland behövs bara en sträng tillsägelse.

Jag tycker du gjorde det kunde av situationen, är nyfiken på hur det gått sen......
Det är ett himla tjatande om NH hela tiden.
Rekommendera en specifik metod istället!!!Jag sett "Nh" tränare som inte har en susning om vad dom håller på med och hästen har blivit farlig istället.....Även nån som ställt sig och grinat för dom inte fått en stor Bruksnordis att göra som dom vill..........:smirk:

Vet du va jag tycker att du ska göra då?! Gå in på www.parelli.com under "Problems". Där finns en massa råd och så finns de en gratis DVD att beställa hem. Sen kan man också söka på Parelli på You Tube så får du se vad han klarar av att göra med hästar!! Man får lite andra perspektiv när man ser en man som honom hantera hästar ;)

Det är inte alltid lätt att handskas med hästar men det är vår skyldighet att göra vårt bästa!

Har man utsläpp och ska släppa ut 20 hästar som har bråttom ut, så har man inte riktigt tid eller lust att öva horsemanship med allihopa som dessutom inte är ens egna. Med sin egna häst, visst. Horsemanship är bra, men ibland behövs bara en sträng tillsägelse.

Horsemanship utesluter inte en strängare tillsägelse om det behövs. Nog har jag sagt ifån på skarpen till hästar, både stora och små, som betett sig illa men inte med våld som första utväg. Jag förstår hur du menar att det kan va ett problem när man har många hästar som ska ut och som inte är ens egna. I en sån situation försöker jag göra det bästa av vägen ut till hagen med halter och att backa hästen för att få dess uppmärksamhet och lydnad. I värre situationer kan man måsta ta i mer men det finns många alternativ innan jag gör illa en häst.

skall säga att då ja har kedja på så håller jag i kedjan och grimman med höger hand, för att då inte kunna göra några misstag med kedjan då hon lyder, går hon däremot iväg mot min vilja, släpper jag grimman och låter kedjan jobba för sig själv

detta är oxå en häst som redan hunnit dra sönder mitt vänstra pekfinger, efter en månad får jag fortfarande inte uträtat vänster ringfingers yttersta led. förmodligen en spricka eller lös benbit. detta kan ta upp till 6 MÅNADER att läka ihop.

detta hände då jag med vanigt grimskaft skulle ta in henne, hon ville inte in så hon ryckte upp huvudet o backade. jag höll i grimskaftet på vanigt sätt, ej lindat runt handen eller dyligt som vissa har. ändå gick det så illa

och till allas glädje. testade idag att bara knäppa under hakan med kedjan, och hon gick fint ut i hagen. så bara att hoppas att min metod hjälpte. (eller så var hon bara trött efter dagenslektion)

Blanda inte ihop horsemanship med NH, ALL god hantering av hästar, som att vattna en törstig häst eller att fodra den efter behov mm är horsemanship och är inte samma sak som NH! :devil: Att låta en häst gå i en bra hage är horsemanship, att rykta hästen är horsemanship, att tillse att utrustningen passar är horsemanship, att ha en bra hovslagare som sköter om hästens hovar och skor om det finns behov är horsemanship, att kalla ut veterinär vid behov är horsemanship mm mm.

Jag har hanterat misshandlade hästar, spörädda hästar, okomplicerade hästar och odrägligt bortskämda hästar. Enda gången jag på rak arm kan komma på att jag använt en kedja i munnen var för 10.5 år sedan på en stor valack som drog mig rakt genom en stor häck när jag skulle leda den till hagen och sedan skrapade loss mig mot ett träd och drog järnet för att leka rodeohäst. :mad: Jävlar vad arg och rädd jag var när jag försökte få tag på den innan den skulle komma på den ljusa idén att springa ut på vägen ett par 100 m bort. Till slut fick jag in den i hagen igen och dagen efter vid utsläppet satte jag kedjan i munnen och han försökte kasta sig ut genom boxdörren när jag öppnade. Efter den dagen uppförde han sig igen trots vårkänslor och försökte aldrig göra om det med mig, utan att varesig jag eller han kom till skada.

Det är inte min sak att uppfostra andras hästar och mina skulle aldrig komma på tanken att göra något liknande utan är välhanterade utan att jag behövt klå dem för att de ska lyssna, men ska jag hantera andras hästar får ägarna banne mig se till att de är hanterbara! jag ska inte bli skadad för att någon skämt bort sitt odjur! :devil: Jag har ägt felhanterade, misshandlade och rädda hästar som blivit hur fina som helst även om det har tagit tid att reparera andras misstag, jag har två egna uppfödningar som får enbart beröm av andra över hur välhanterade och snälla de är. Jag viftar inga grimskaft när jag hantera mina hästar utan det räcker oftast att bara använda rösten. :smirk:

En välhanterad häst är som en lydig hund, kan jag lita på den har den stor frihet. :bow:

Jag använder kedja i munnen på min unghäst :smirk: Han har lärt sig att han är betydligt starkare än mig och att han bara behöver böja huvudet lite lite och han kan dra iväg. Jag har provat grimma och grimskaft, repgrimma och lång lina, kapson, träns, grimma med kedja under hakan, träns med kedja under hakan, men inget av detta fungerar. Med kedjan i munnen går han snällt och jag har kedjan hängande, försöker han dra iväg straffar han sig själv och kedjan tar emot = han stannar snällt och jag ger eftergift.

Han är väldigt trygg i sig själv och tycker inte att han behöver någon annan, när han har dragit iväg har han inte sprungit till de andra hästarna, han har sprungit all världens väg. En gång när jag skulle släppa ut honom på lösdriften drog han iväg och sprang genom hela byn (ca 3 km) och stannade 100 meter ifrån den hårt trafikerade 90-vägen :crazy:

Jag har tagit hjälp av en Nh-tränare och det har hjälpt väldigt mycket, jag är ledaren i de flesta situationer. Han väntar till jag säger varsågod innan han äter kraftfodret, flyttar sig snällt när människor kommer in i hagen, står still på stallgången lös med dörrarna öppna och andra hästar runt omkring. Jag har inga problem att flytta rumpan med bara en blick ditåt, ryggning är inga problem, han går bakom mig när jag leder honom, jag kan löslongera honom och han lyder minsta vink. Men han har kommit på att han kan slita sig och så är det bara. Jag har tänkt använda kedjan i munnen ett tag och se om jag kan få honom att "Trigga om".

Så vad vill jag få fram? Jo att ibland kan en kedja i munnen vara befogat och fungera väldigt bra! Är hästen en fara för sig själv eller omgivningen är det bättre med en kedja i munnen än en skadad häst eller människa! Sen är användat av kedja inget som man ska använda permanent, men det kan hjälpa mycket en stund! När man kommit förbi symtomet kan man gå in på orsaken till beteendet och jobba med det!

Till TS, kul att det fungerar bra! Jag hoppas det fortsätter fungera bra och att du snart kan lägga bort kedjan och leda henne som vanligt! Jag har själv en märr som varit ridskolehäst i många år, så jag vet hur envisa de kan vara och att de lärt sig alla knep!

Mvh Jordgubba :)

Vet du hur den fungerar på hästar som böjer huvudet och drar iväg åt motsatt håll?

Var kan man få tag på en sådan grimma?

Vet du hur den fungerar på hästar som böjer huvudet och drar iväg åt motsatt håll?

Var kan man få tag på en sådan grimma?

Har ju bara haft den på xx-damen. Hon körde bulldozertekniken, bara vräkte sig på och gick. Men med ledning av hur den fungerar rent tekniskt, och hur hon reagerade på den, så tror jag att det fungerar lika bra på hästar som böjer huvudet och drar, men kan inte svära på det.

Glada hästen i spiltan eller vad affären heter har den. Snordyrt. Jag köpte min på e-bay begagnad från england.

Men du, vad har hästen för storlek på grimma? Min är ev till salu (xx-donnan finns ju inte mer), och jag kan absolut tänka mig att låna ut den mot frakt och någon liten symbolisk summa? Du kan PM:a mig om det är intressant (får ju inte' annonsera' här)

Om hon har tränat de i tre månader tvivlar jag på att hon gjort de rätt.

Horsemanship utesluter inte en strängare tillsägelse om det behövs. Nog har jag sagt ifån på skarpen till hästar, både stora och små, som betett sig illa men inte med våld som första utväg. Jag förstår hur du menar att det kan va ett problem när man har många hästar som ska ut och som inte är ens egna. I en sån situation försöker jag göra det bästa av vägen ut till hagen med halter och att backa hästen för att få dess uppmärksamhet och lydnad. I värre situationer kan man måsta ta i mer men det finns många alternativ innan jag gör illa en häst.

Jo, men det brukar jag oxå göra. Halt och backa. Det är en bra grej, dom lär sig sedan att det inte hjälper att gå på bakbenen och dra iväg och fjanta. Men det då jag vissa gånger tycker kedjan är bra. Använder ju inte på alla. Men vissa är helt respektlösa och bara drar iväg som en ångvält. Lite uppmärksamhet så funkar det ju sen.

Dom som tycker att kedjegrimskaft är våldsamt så undrar jag om ni har sett någon använda det eller ens vet själva hur det används :confused:
Man går ju absolut inte och rycker i det. Det tycker jag inte man ska göra i ett vanligt grimskaft heller. När jag leder med kedja så hänger den bara där, försöker hästen dra iväg så späns den, men det blir ju inte precis någon våldsam reaktion från hästen, den bara lyssnar bättre, i alla fall när jag använder..
Visst ska man lära hästen vem som bestämmer, självklart! Men varför är kedjan då så dålig? Det är ett hjälpmedel som gör att man får lite mer kontroll. Aldrig varit med om någon häst som blivit rädd/fått ont eller sånt av att jag lett med kedja.
De flesta är ju positiva till kedja.
Dom som varit med om att en häst blir skräckslagen eller lider av det har kanske ryckt hårt eller sett någon som inte kan hantera den.

Har aldrig sagt att kedjegrimskaft är fel. Menade på hela situationen, hästen skiter ju i henne som människa.

Har aldrig sagt att kedjegrimskaft är fel. Menade på hela situationen, hästen skiter ju i henne som människa.

Syftade inte på just dig. Bara sa var jag tyckte för det fanns ju en del som var anti. :p

Om man som ledare måste ha kjedja i munnen eller runt nosen på hästen så skulle jag tippa på att hästen knappas ser dej som ledare :angel: Klart som fan dom går fint, de gör ju ont annars! *suck*

Och du menar att en häst som gick före sin flockledare vid insläppet INTE hade fått ont? När jag tar min häst i lösdriften så vet hon precis vilken plats hon har i flocken, och aktar sig för att gå "fel" förbi ledarstoet, annars får hon bokstavligen ett hugg. Precis som hon delar ut hugg till de hästar som vågar tränga sig före henne. Det visar sig när jag i min tur leder henne, eftersom hon är väldigt motsträvig till att gå framför mig (dvs att hennes bog går framför min armbåge).

Jag tyckte det var bra om det funkade. Hade samma problem med min foderhäst, hon kom på att hon kunde gå iväg när jag ledde henne i bara grimma och grimskaft, hon slet sig till och med och sprang lös i stallet, inte roligt. Men när jag började använda kedja på henne alltså bara dra igenom grimman och knäppa fast så lyssnade hon. Nu när jag har bytt stall så använder jag bara grimskaft och det går utmärkt. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar