jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

samma för mig, har ett halvblod på nu 176 cm och Nh för hans del var bara att glömma. fungerade inte alls med honom.. han körde över tränarna helt...Han slog, reste sig, kastade sig osv.
Man kunde inte ens leda ut honom till hagen normalt när han var mellan 2-3,5 år. man fick ha hjälm, longerlina och spö, och jag var den enda som ens vågade leda ut honom. Och då har jag unghästvana och har hållit på med unghästar i 25 år . Min häst har mellan 2-3,5 år försökt klättra över mig i rangskalan...det finns hästar som man bara måste ta riktigt tag i .och min var en sån. Idag är han toppen att ha o göra med, men fortfarande är det bara jag som kan rida honom, andra som provar dom skrämmer han direkt.
Som sagt NH passar inte alla hästar.

Så jag tycker att ist för att bara klaga, kom med råd ist.

:bow::bow:
Jag kan tillägga att det fanns en tjej i stallet som var jätteduktigt på Nh och på hennes hästar fungerade det jättebra..
Men hon ville hjälpa mig så en dag när hästen som vanligt(tyvärr) stod i sjukhage och jag var sjuk skulle hon ta in henne, till saken hör att hon var väldigt ranghög så det gick inte att ta in henne sist, men detta gjorde hon och märren var sur redan innan.. Märren sticker rätt ut från sjukhagen och då skall hon säga till henne på Nh-still. Det hela slutade med att tjejen aldrig kunde ta i hästen igen, dom lär sig så fort.. Men som sagt tidigare så fungerar det säkert jättbra på en del och inte alls på andra så till Vinkelina så tycker jag att du gör rätt som försöker få ordning på situationen!!

Ja du har väl inte den egenskapen att kunna vara ledare över en ranghög häst då.. eller så har du inte tagit ledarskapet av henne...

Det är ju inte alla gånger det handlar om det..
Håller du själv på med NH eller??
Allt handlar om ömsesidig respekt.. Du kommer ingenstans varken med Nh eller någon annan metod om du inte har hästen med dig.. Du kan stå å gapa och skrika eller vifta med grimskaft och rep och repgrimmor hur mycket du vill.. Men är inte hästen på din "sida" kommer du aldrig någonsin att få någon respekt.. Då hanlar det itne riktigt om person kan leda eller inte..
Hästen SKA INTE skada henne, vare sig hon är ledaren eller inte..
Kan ju tex vara medryttare eller någon annan som NÅGON gång kanske kommer att behöva ta i hästen, det finns faktiskt folk som är hästrädda.. Min sambo ex men han får allt snällt hålla i min madam med mellanrum och hon ska inte göra ett suck bara för att han inte är ledaren!

kl

Mycket tjat om NH.
Min erfarenhet är att man inte kan lära sig att hantera hästar genom att läsa en bok, vilket dom flesta verkar göra och sedan kalla sig "NH-tränare".

I vårat stall finns det två hästar som tränas enligt NH-metoden.
Det är dom enda två hästarna som skapar problem när man ska göra något så enkelt som att täcka dom eller leda dom till hagen.
Anledning? Jo, dom får hela tiden göra som dom vill, för det är aldrig någon som säger ifrån till dessa hästar.
Vid problem så går dom in i ridhuset och skakar lite i en repgrimma, men det hjälper inte mig direkt när jag sen ska leda ut dom på morgonen i grimma och grimskaft.
Det är ju i situationen där det inte fungerar man måste ta upp konflikten, inte senare i ett ridhus då situationen är en helt annan.

Det var det dummaste inlägg jag sett på det här forumet!..... Hästar är inga leksaker som kan daltas omkring med clicker och "ledarskapsövningar". Att ibland ta i och sätta gränser är inte djurplågeri. Däremot att förmänskliga hästar och låta sig luras av mode-metoder som enbart tjänar pengar på hästägares välvilja och okunskap. Ägna energi åt att komma åt de riktiga djurplågarna istället.
Heja TS!

det behöver väl inte betyda att man daltar med hästen för att man inte väljer att använda såna metoder.....har sett många hårda metoder som folk tror hjälper när hästen inte lyder...en häst fick en grep hårt slagen i baken för att den inte flytta på sej..o detta va på ridskola av en ridlärare..vad lär de ut då...:confused:

*kl*

Sedan tycker jag att man får skilja på ALLMÄNT HYFFS och ATT HA EN LEDARE...

OM hästen i detta fall var RÄDD för vattenspiltan och inte vågade gå till den; då handlar det om att människan är en dålig ledare som måste försöka skapa tillit och förtroende hos hästen = bli en god ledare.

NU handlade det om en häst som inte hade HYFFS utan gjorde som den hade lust = OUPPFOSTRAT.
Det spelar ingen roll hur många människor den hästen råkar ut för som den anser sig själv vara förmer än; den måste ändå uppföra sig med hyffs bland människor!

*kl*

Sedan tycker jag att man får skilja på ALLMÄNT HYFFS och ATT HA EN LEDARE...

OM hästen i detta fall var RÄDD för vattenspiltan och inte vågade gå till den; då handlar det om att människan är en dålig ledare som måste försöka skapa tillit och förtroende hos hästen = bli en god ledare.

NU handlade det om en häst som inte hade HYFFS utan gjorde som den hade lust = OUPPFOSTRAT.
Det spelar ingen roll hur många människor den hästen råkar ut för som den anser sig själv vara förmer än; den måste ändå uppföra sig med hyffs bland människor!

klart den ska uppföra sej med hyffs..men det finns bätttre metoder att använda tycker jag..:angel:

jaa aa, vad skall man säga.

detta är en finnhäst ,stor, groc och med en massa kraft, får hon för sig nått så stoppar man inte henne så där bara.

hon är inte typen som är rädd för nått, på vägen till hagen så ligger de plast på ett ställe som hon gladeligen går över, hon bryr sig inte, så kanske hon är typen som skulle vara perfekt för nh då

tyvärr finns de inge som tränar nh här omkring som jag känner till, kanske de inte har kommit till mina traket ännu. o man kan inte träna saker o ting som man inte kan ur en bok.

kan tillägga att mycket har förbättras sen ja tog över henne, förr kunde man inte borsta bakdelen på henne. att lägga på sadel var jobbigt dä hon alltid hotade en eller trängde in en, allt för att slippa jobba.

ni som inte tycker att jag skall använda kejda, vad skall jag göra då? kan inte lägga på träns i hagen, mistänker att ja inte skulle hinna med det då hon ser tränse = jobb. repgrimma går inte som ja skrivit tidigare och ja har inte tillgång till nh tränare

vi har lååångt kvar till den lilla söta heppan som bor där inne nånstans, men vi är på väg.

Grejen är att man måste vara smartare än hästen och befästa sitt ledarskap. Att ta till tekniska hjälpmedel visar en brist på kunskap och som man kanske ska ta sej en funderare över. Men, som sagt, det finns ju alltid elektriska grisfösare. :devil:

Fast i en annan tråd anser du det vara förkastligt att binda upp en häst med balsnören och att den gott kan få en panikreaktion för att lära sig sitta fast.

Hur rimmar detta med dina antivåldssympatier?

Grejen är att man måste vara smartare än hästen och befästa sitt ledarskap. Att ta till tekniska hjälpmedel visar en brist på kunskap och som man kanske ska ta sej en funderare över. Men, som sagt, det finns ju alltid elektriska grisfösare. :devil:

:bump: håller med...:bump:

tre ord:

Slemhinnor
Tunga
Tänder

Varför skulle det vara så viktigt att ha ett bra passande bett till hästen om man ändå bara kan slänga in en kedja hur som helst?

Grejen är ju den att kedjan ligger ju oftast bara i munnen en kort stund då man leder. Man rider väl inte med en kedja?? :D

Fast i en annan tråd anser du det vara förkastligt att binda upp en häst med balsnören och att den gott kan få en panikreaktion för att lära sig sitta fast.

Hur rimmar detta med dina antivåldssympatier?

haha :bow:

ni som inte tycker att jag skall använda kejda, vad skall jag göra då? kan inte lägga på träns i hagen, mistänker att ja inte skulle hinna med det då hon ser tränse = jobb. repgrimma går inte som ja skrivit tidigare och ja har inte tillgång till nh tränare.

Be Nice-grimma skulle jag rekommendera. Inte 'snällt' det heller, men mycket, mycket snällare än kedja i munnen (som jag aldrig, oavsett vad, skulle använda). Dessutom ger den ögonblicklig eftergift. Och den fick min donna som glatt släpade runt folk i stigbett att promenera betydligt vackrare. Och ffa, så efter ett tag kunde man leda henne utmärkt i vanlig grimma, då hon inte 'bara lärde sig att gå fint med saker i munnen'.

Ser ut såhär: http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/allpetvetsupply_1974_31221729

Och missta den inte för en vanlig repgrimma, det är STOR skillnad på en vanlig repgrimma och en BN.

BN-grimman är inte snäll, och jag skulle inte använda den om det fanns något trevligare sätt. Men den har en enorm fördel framför kedjor, stigbett och liknande - den påverkar inte munnen, och den ger rätt använd omedelbar och fullständig eftergift. Dessutom så kan hästen själv reglera trycket och eftergiften. Ju mer hästen drar - dssto starkare blir grimman, om hästen inte drar kommer eftergiften.

Grejen är ju den att kedjan ligger ju oftast bara i munnen en kort stund då man leder. Man rider väl inte med en kedja?? :D

Och? Hur motiverar du till att det skulle spela någon roll? En nypt tunga/sår i tandköttet kan man uppnå på ett par sekunder..

Förresten så kan ju TS lika gärna använda en grisfösare. det är ju ändå bara en kort stund då hon leder..

Tänk innan du svarar. Snälla.

Förresten så kan ju TS lika gärna använda en grisfösare. det är ju ändå bara en kort stund då hon leder..

Lite dum jämnförelse om man säger så, tycker inte man ska använda sig av kedjor ock massa skit men det va väldigt dumt svar. Tror en kedja går i steg i skarphet, beroende på hur man tar, låter logiskt iaf, medans som du skrev grisförare lär va som att ge hästen ett j*vla slag med spöet. Varför inte ge TS råd om hur hon kan förbättra relationen med sin häst istället för att trycka ner och kalla henne djurmisshandlare.

Och? Hur motiverar du till att det skulle spela någon roll? En nypt tunga/sår i tandköttet kan man uppnå på ett par sekunder..

Tänk innan du svarar. Snälla.

Har du lett med kedja i munnen och VET att det blir sår eller? Eller är det bara något du förutsätter? Blir det sår så antar jag att man slutar med kedjan i munnen. Ger den bra effekt som den i detta fallet har gjort så är det bra med kedja tycker jag.
Det är väl en j*vla stor skillnad på en grisfösare och ett kedje grimskaft?

Tänk innan du svarar, snälla!

Oj vad illa det är att så många förordar våld när hästen inte gör vad vi vill att den ska göra!!

Självklart ska vi inte ha hästar som drar iväg med oss och gör som dom vill. Just därför ska man jobba med sin häst så att man slipper dom problemen.

Om du, utan våld eller konstiga hjälpmedel, jobbar med ledarskap med din häst så kommer den att följa dig och göra det du vill att den ska göra utan våld för att den vill det. Samma princip som hästarna själva tillämpar i sin flock.

Det är inte OK att göra illa sin häst för att du själv saknar kunskap!!

Jag hade gjort som TS om hästen hade varit en uppenbar fara för mig (vilket ts häst verkar vara). Däremellan skulle jag givetvis både lydnads och nh träna. Bryt beteendet först, sen när faran är över... kan man börja jobba på relationen!

Har man en sund relation till sin häst så finns inget problem med lydnad! Alltså om man jobbar på "relationen" så finns där ingen fara!

Dom som tycker att kedjegrimskaft är våldsamt så undrar jag om ni har sett någon använda det eller ens vet själva hur det används :confused:
Man går ju absolut inte och rycker i det. Det tycker jag inte man ska göra i ett vanligt grimskaft heller. När jag leder med kedja så hänger den bara där, försöker hästen dra iväg så späns den, men det blir ju inte precis någon våldsam reaktion från hästen, den bara lyssnar bättre, i alla fall när jag använder..
Visst ska man lära hästen vem som bestämmer, självklart! Men varför är kedjan då så dålig? Det är ett hjälpmedel som gör att man får lite mer kontroll. Aldrig varit med om någon häst som blivit rädd/fått ont eller sånt av att jag lett med kedja.
De flesta är ju positiva till kedja.
Dom som varit med om att en häst blir skräckslagen eller lider av det har kanske ryckt hårt eller sett någon som inte kan hantera den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar