jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Bra skrivet.

Och därifrån gäller det sedan att utvecklas till att kunna leda normalt. Själv har jag alltid ett av grimskaftena med kedja. På så sätt kan jag nyttja det när det behövs, dvs ta problemet direkt. Men det var många år sedan (om jag tänker efter) jag använde genom munnen.

Och precis som det gäller mig så gäller det säkert de flesta som använder kedjan, utslaget på alla ggr man leder en häst är de ggr man använder kedja försvinnande lite. Sedan finns säkert de som missbrukar, precis som med allt annat.

KL
OM hästen har lärt sig att den kan göra som den vill måste man ibland ta till redskap för att få den på rätt kurs. iom att den är så mkt starkare än oss o har sitt flyktbetéende.

Sen gäller det att ALLTID belöna rätt betéende o att man är konsekvent ALLTID. Man bör även markera om hästen gör stora övertramp.

Det finns hästar som systematiskt testar gränserna o om man då inte har så stor erfarenhet är det lätt att det barkar iväg.

Hästar kan snabbt lära sig dumheter, även om det från början har varit utav rädsla.

Om vi nu måste diskutera just kedjan som användes i det här fallet, så kanske det var det som fanns till hands.
Ett vanligt träns med längre grimskaft är bättre. Sen kan man kanske gå över till en hårdare repgrimma som är väldigt skarp.

Om man nu har problem med ngt i hantering eller uppsuttet så bör man ta itu med detta omgående, så att det inte eskalerar.

Vardaglig hantering där hästen lär sig att följa sin ledare förutsätter jag att man har som rutin.

Sen har ston oftast större integritet. De tål sällan att behandlas "orättvist"
Bli en konsekvent ledsagare så kommer hon att vilja göra sitt yttersta för dig.

Senast ändrad:

Om ni vill ha kedja på era hästar, ha det. Jag skulle inte vilja ha det på min häst. Och skulle hon börja dra ifrån mej när jag leder henne så skulle jag ta itu med problemet (att hon inte ser mej som en värdig ledare) istället för att med kedja hålla hästen. MEn vi alla är ju olika.

Vad som fubkar på en häst kan vara förkastligt på en annan..

Tänk på att de är individer och stirra dig inte blind på något du läst i en bok tex. Finns ALLTID de som faller utanför ramen.

Vad som fubkar på en häst kan vara förkastligt på en annan..

Tänk på att de är individer och stirra dig inte blind på något du läst i en bok tex. Finns ALLTID de som faller utanför ramen.

Så sant, men här verkar det va många som faller utanför ramen.

Det är en jättebra tanke att ta in hästen i ridhuset som du säger, och träna.. Men vad gör du om du inte KAN leda hästen till ridhuset? Den sliter sig, skadar sig själv eller någon annan? Det är väl mer där problemet ligger.

Det är en jättebra tanke att ta in hästen i ridhuset som du säger, och träna.. Men vad gör du om du inte KAN leda hästen till ridhuset? Den sliter sig, skadar sig själv eller någon annan? Det är väl mer där problemet ligger.

Då tycker jag det är en annan femma, då kanske man får ta till med lite andra metoder för att få in kusen i tex ridhuset (för att träna den till att kunna ledas ex). Men att dag ut och dag in leda hästen i kedja har jag lite svårt att förstå.

berättar vidare hur det går:

testade på nytt idag, men nu var hon redan inne när jag kom till stallet. skulle ha henne ut ur boxen, svänga ett u och ställa henne i gången bakom boxen, dvs att hennes huvud stof nästan vid ingången till boxen. detta brukar inte funka då jag är ensam. men satte kedja på igen. idag behövde ja inte ens "använda" den, räkte med att ja hade den slakt i munnen. hon gick snällt brevid, stanna när jag ville och hur enklet som hällst att kneppa fast i linorna. dvs hon vet nu att jag är starkare. detta bara efter EN gång. känns så otroligt skönt att börja hitta en lösning på ett av våra problem, för det är bara att inse fakta, hon ser mig inte som sin ledare, tyvärr

och tycker faktist att de låter mycket värre med kedja över nosen, kan man inte knäcka näsbenet med det. har testat att ha under, men det funkade inte tyvärr

Alla problem löser man inte genom att leda omkring hästen i ridhuset och göra övningar där.
Ledas från hagen är ju en helt annan sak.
Då vet dom att det oftast är MAAAAT inne i boxen. Vid dåligt väder
så brukar dom ha ännu mer brottom, i alla fall hästarna i mitt stall. Min häst är snäll och väldigt väluppfostrad, kan stå lös i stallet när jag borstar, går och hämtar saker osv.
Skulle säkert kunna gå lös från hagen med, så jag behöver ingen kedja.
Men jag har förståelse för dom som leder med kedja. Tror inte att hästen lider och får ont om man inte går och RYCKER i den. Kedjan är ett bra hjälpmedel.
Dom som tycker att det är så elakt och inte förstår varför man sätter kedja i munnen eller under hakan, rider ni i bara grimman oxå? Hästen kan ju få ont i munnen om man har bett på den oxå? Eller?

Bara löjligt att sitta och skriva att folk är dumma och att hästen får ont om man leder med kedja. Ni "duktiga experter" kan väl komma med något bra råd i stället??

testade på nytt idag, men nu var hon redan inne när jag kom till stallet. skulle ha henne ut ur boxen, svänga ett u och ställa henne i gången bakom boxen, dvs att hennes huvud stof nästan vid ingången till boxen. detta brukar inte funka då jag är ensam. men satte kedja på igen. idag behövde ja inte ens "använda" den, räkte med att ja hade den slakt i munnen. hon gick snällt brevid, stanna när jag ville och hur enklet som hällst att kneppa fast i linorna. dvs hon vet nu att jag är starkare. detta bara efter EN gång. känns så otroligt skönt att börja hitta en lösning på ett av våra problem, för det är bara att inse fakta, hon ser mig inte som sin ledare, tyvärr

och tycker faktist att de låter mycket värre med kedja över nosen, kan man inte knäcka näsbenet med det. har testat att ha under, men det funkade inte tyvärr

Vad bra att det börjar gå bättre nu! Det bevisar ju hur bra kedjan funkar även om man inte "använder" den :)
Härligt härligt! :banana:

Min häst kan vara stöddig när man leder till och från hagen. Jag har ett enkelt träns med bett, ingen nosgrimma eller käkrem. Går fort att ta på och av, men man har ändå kontroll på hästen utan att göra illa den.
Om jag använder grimma + kedjegrimskaft lägger jag det runt nosryggen, kedja i munnen låter väldigt obehagligt.

LYCKA TILL!! Tillhör skaran som ansert att det är bättre att säga ifrån en gång ordentligt än att smågnata. Hästar i flock "daltar" inte med varandra det smäller en gång, pang! men sen är det bra o utagerat! Hästar är stora djur o dom blir farliga när dom är olydiga även om dom inte "menar illa". En lydig häst är en lycklig häst!:) Däremot menar jag absolut inte att man ska kuva dom. absolut inte!:devil: Känn som att du är på rätt väg så åter igen ett Lycka till!:banana:

måste bara undra vad de är för nh tränare som inte kan?
har väldigt svårt att tro bara att de inte funka..då antar ja att folket inte gjort rätt..
såvida inte hästen helt enkelt inte förstår "hästspråk"..gör den de inte i hagen heller så är de ju en annan sak.

nh är ju inte människans metoder..de är ju meningen man ska göra så som hästar gör mot varandra..inte någon träningsmetod som människan kommit på på de sättet..

Då skulle jag vilja veta hur du menar. Jag har då den erfarenheten att om en häst är uppstudsig mot sin ledare och inte lyder så kan denna häst vänta sig antingen ett riktigt hårt nyp eller ett gäng sparkar, och jag kan nog med bestämdhet säga att det nog gör lite ondare än vad en kedja i munnen gör.
Hästars språk mot varandra är mycket hårdare än vad vi människor någonsin kommer att kunna ådstakomma.

Till TS: Grattis, roligt att det hjälper! :bump:

Det var det dummaste inlägg jag sett på det här forumet!..... Hästar är inga leksaker som kan daltas omkring med clicker och "ledarskapsövningar". Att ibland ta i och sätta gränser är inte djurplågeri. Däremot att förmänskliga hästar och låta sig luras av mode-metoder som enbart tjänar pengar på hästägares välvilja och okunskap. Ägna energi åt att komma åt de riktiga djurplågarna istället.
Heja TS!

Det var det dummaste inlägg jag sett på det här forumet!..... Hästar är inga leksaker som kan daltas omkring med clicker och "ledarskapsövningar". Att ibland ta i och sätta gränser är inte djurplågeri. Däremot att förmänskliga hästar och låta sig luras av mode-metoder som enbart tjänar pengar på hästägares välvilja och okunskap. Ägna energi åt att komma åt de riktiga djurplågarna istället.
Heja TS!

Vilket inlägg menade du var det dummaste?

När du nu tagit steget att använda en kätting för att få din vilja igenom så är det ju logiskt att du nästa gång också tar o använder ett rejält körspö o ger hästen en rejäl omgång så att den verkligen får klart för sej vem som bestämmer, o funkar inte det så köp en elektrisk grisfösare. Skämsfaktor ...... ! Börja med frimärkssamling i stället för hästar!

Detta :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar