jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Jag tycker också du gjorde rätt. Har dock aldrig själv satt kedjan i munnen, bara över nosrygen eller under hakan.
Klart att h*n protesterar om h*n är van att få dra iväg.

Har också haft en häst som drog iväg hur som helst..
Var ute gick med henne en hel del,hon skulle stanna när ja stanna mm.
Testa sedan samma sak i stallet..stanna vart annat steg lr liknande hela vägen till boxen/spolspiltan lr vart man nu ska.
Backade henne om hon gick fram när vi hade stannat osv.
Hon vart mer vaksam och tillslut så slutade hon dra iväg hur som helst.

Det här är ett väldigt bra förslag. Så fick jag ordning på min häst som innan jag köpte honom fick springa själv till och från hagen.
Det tog ett tag, men när han väl lärde sig att vara uppmärksam på var jag var så behövdes inte kedjan under hakan längre. Nu skulle jag förmodligen kunna ta in honom utan att ha grimskaft ens en gång ;)

tyvärr funkar det inte praktist med repgrimma i vårt fall iom att man inte får binda upp dem i repgrimma, måste ha henne i gången för att ställa henne

Du kan kanske ha repgrimma när du leder och en vanlig grimma ovanpå repgrimman. Då kan du sätta fast henne i den vanliga grimman sen.

Vad tråkigt att din häst inte lyssnar på dig. Och synd att du inte hade andra metoder att ta till.

Hellre ett hårt och starkt "nej", än flera små "kanske, kanske, kanske, snääääälla"...

Vem har nämnt piskor o dyl? Det är din egna teori. En häst som drar iväg kan bli en farlig häst, bättre o säga till en gång på skarpen istället för att smådutta hela tiden o hästen bestämmer i slutändan.

Har oxå haft kedja i munnen på en av mina hingstar som fick för sig o gå på bakbenen när han skulle in från hagen, med kedja i munnen gjorde han det bara en gång o sen behövdes aldrig kedjan mer, inte behövde jag stigbett eller träns heller efter det, han lärde sig den hårda vägen, men det behövdes som sagt bara en gång i hans liv.

:bow::bow::bow:

Oj.. Aj skulle jag nog också säga. Det är klart att man inte ska dalta med en häst men att lära den på ett shysst sätt är självklart för mig. Skulle aldrig sätta in en kedja i munnen. Träna NH istället och lär hästen från grunden istället för att göra så. Hästar är smarta djur och förstår snabbt bara man gör på rätt sätt.

*kl*

Rätt gjort av TS, men jag skulle personligen hellre använt ett stigbett än kedjan.

Inte tog hästen skada av detta? :confused:

Använd stigbett eller liknande ett tag så ni får in lite trevligare vanor vid in/uttag och fortsätt jobba hästen mycket från marken så bryter ni nog den otrevliga cirkeln med lite tid och enviset.

Det är ju en stor säkerhetsrisk att inte kunna leda sin häst ordentligt och ibland får man ta till lite verktyg medans man får fason på det. Hästen lider inte av att bli ledd i stigbett.

Men att sätta på ett stigbett vid ledning för att inte bli översprungen är ju som att lägga liggunderlag i skorna för att inte känna gruset i skon?

Gå till orsaken för betenden istället för att symptombehandla så blir all hantering mycket säkrare, lugnare och mer trivsam för ALLA inblandade parter...

":crazy:när kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Jag tycker du valde helt rätt!

Att ha en häst som inte respekterar regler är farligt. Och de ska uppfostras på ett sätt som de förstår, innan de springer över någon och en olycka sker.

Förmodligen räcker det att du gör detta ngn vecka, dom lär sig oerhört snabbt. Du kan iofs byta ut det mot ett stigbett, eller lägga kedjan om nosen om du vill,jag brukar göra det, och tycker jag får lika bra resultat...

Hästar väger 5-7 ggr så mkt som du själv - därför är det otroligt viktigt att man får dom lydiga och följsamma sin ledare.

Att din häst skulle lida av den behandlingen är "bull shit" - hästar är tåliga djur och mår bra av regler.

Jag är så trött på alla okunniga som skriker högt för "allt möjligt"!

TILL ER SOM KÄNNER ER TRÄFFADE:

Läs artiklarna i nya Ridsport special - om hästar som hamnar hos ägare med för dålig hästkunskap i botten

Det var skönt att du lyckades! Men nu när hästen fått en hint om att du kanske klarar henne (hästens synvinkel) måste du fortsätta jobba med henne, gör du samma sak i idag fast utan kedja blir nog resultatet det samma som innan. Jag skulle ta hjälp av en HN-tränare och jobba hästen från marken. Ridningen är farlig om du inte har koll på hästen på marken.

kl

Alla ni som anser TS vara mer eller mindre idiot, kan ni inte istället komma med tips på vad TS kunde gjort istället?:idea:

En massa "våld föder våld" osv hjälper väl knappast TS att bli en bättre hästägare som klarar av sin häst också utan kedjor od!!

Till TS: Träna, träna träna.. Det finns massor av bra markövningar man kan göra för att träna ledarskap. Du har redan fått några bra tips, men det bästa vore nog att ta hjälp av någon kunnig!! Lycka till! Ibland kan man behöva en kedja eller ett spö, men det får absolut inte bli nån vana!

Måste du ta till något skarpt är det bättre att köpa ett stigbett eller sätta kedjan på nosen. Har du provat gå på nh kurs? Det kan ge er en skuff i rätt riktning. :)

Jag hade gjort som TS om hästen hade varit en uppenbar fara för mig (vilket ts häst verkar vara). Däremellan skulle jag givetvis både lydnads och nh träna. Bryt beteendet först, sen när faran är över... kan man börja jobba på relationen!

Det kan inte ha varit kul att upptäcka att det inte längre var hon som bestämde vart ni skulle gå ;)

Jag hade nog gjort samma sak till slut,hade inte gått och köpt massa saker för att använda några gånger utan använt mig av det som redan fanns.

Det var ju så jag menade. Har jag skrivit att hon använde fel metod? Men hon kan inte räkna med att bara för det funkade 1 gång kommer det att göra det igen om hon inte jobbar med hästen.

Tänkte bara lägga in en respons ang NH.. Hade ett fullblodssto som Nh inte fungerade på.. Vi hade ömsesidig respekt för varandra men jag tänkte jag skulle prova för skoj skull för att se vad det kunde ge.. Men det gick helt åt skogen! Hon blev helt vansinnig!! Tränaren fick ge sig för hästen blev alltså farlig! Så tänk på att detta med Nh inte passar alla hästar.. Jag är absolut ingen "expert" inom området och jag kommer säkert få svar "att jag inte skulle gett mig" men tillochmed tränaren(som är erfaren) sa åt mig att aldrig göra om det igen, för hon blev inte bara sur utan farlig!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar