jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Tyckte inte det var speciellt schysst att säga att hon tagit till våld osv. Hon skrev väl inte att hon ryckt hästen i munnen? Tycker det är rätt att ge en häst som gör sånt en rejält bestämd tillsägelse, (hade dock tagit träns på jag oxå) Finns inget som är så jobbigt som hästar som tror att det är dom som bestämmer. Kan ju bli farligt.

Tyckte inte det var speciellt schysst att säga att hon tagit till våld osv. Hon skrev väl inte att hon ryckt hästen i munnen? Tycker det är rätt att ge en häst som gör sånt en rejält bestämd tillsägelse, (hade dock tagit träns på jag oxå) Finns inget som är så jobbigt som hästar som tror att det är dom som bestämmer. Kan ju bli farligt.

:bow:
Exakt! Hästen bestraffade ju sig själv. Och har man inte kommit nån vart på 3 månader med ett problem som detta trots att man testat olika metoder så måste man ju ta till något annat för att sätta hästen på plats innan det händer något.

Jag hade gjort som TS om hästen hade varit en uppenbar fara för mig (vilket ts häst verkar vara). Däremellan skulle jag givetvis både lydnads och nh träna. Bryt beteendet först, sen när faran är över... Då kan man börja jobba på relationen!
:bow:

Men att sätta på ett stigbett vid ledning för att inte bli översprungen är ju som att lägga liggunderlag i skorna för att inte känna gruset i skon?

Gå till orsaken för betenden istället för att symptombehandla så blir all hantering mycket säkrare, lugnare och mer trivsam för ALLA inblandade parter...

Jag citerar MrsScabtree som svar på det då vi tycker lika:

Jag hade gjort som TS om hästen hade varit en uppenbar fara för mig (vilket ts häst verkar vara). Däremellan skulle jag givetvis både lydnads och nh träna. Bryt beteendet först, sen när faran är över... Då kan man börja jobba på relationen!

Vilker var ungefär samma sak jag menade med mitt första inlägg.

Det är svårt att lydnadsträna när man flyger vante efter en häst som bara ångar på... Då måste man få hästen att lyssna först och då kan det behövas något nytt som verkligen fångar hästens fokus. SEN kan man ta itu med orsaken till symptomen.
Eliminera faran först.

*kl*

Förvånas lite över att många tycker det är så otroligt hemskt att lägga kedjan i hästens mun men tycker det är helt ok med en kedja över hästens nosrygg..... Kanske skulle bläddra i en anatomibok över hästens skelett och se hur nosryggen ser ut under hull och hår...

Fortsätt så som du gör,ta kedja över nosen och var bestämd! Du är ledaren!!

Om man som ledare måste ha kjedja i munnen eller runt nosen på hästen så skulle jag tippa på att hästen knappas ser dej som ledare :angel: Klart som fan dom går fint, de gör ju ont annars! *suck*

Senast ändrad:

Bra att säga till hästen tycker jag. De som klagar och tycker att det är elakt och våldsamt att hon la kedjan i munnen kan ju tänka på hur konsekvenserna blir om hästen drar ifrån en när man till exempel leder från hagen och den springer ut i vägen, blir påkörd och sedan har man ingen häst mer. Bättre med en väluppfostrad lydig häst i så fall tycker jag :)

man gör rätt och man gör fel *suck* kan tillägga att hon gick fint brevid mig in till stallet, tuggade lite på kedjan, men jag hade den löst, så att den kunde inte nypas. sen, när vi skulle vidare i stallet, vände hon som vanligt när vi kommti förbi gången, vilket betyder att hästen slipper in i gången, men att ja lämnar i "kläm" mellan väggen.
brukar normalt måsta släppa i denna situation, går inte att hålla henne då man har ett hörn emellan sig och hästen. nå när hon gick iväg åt sitt håll, stod jag bara kvar och lät kedjan ha samma värkan som ett bett.

kan tillägga att skall ja ta in henne o sätta direkt i boxen så är det inga problem, det är då jag skall ha henne nån annanstans, tex för att skölja ben som det inte funkar

man gör rätt och man gör fel *suck* kan tillägga att hon gick fint brevid mig in till stallet, tuggade lite på kedjan, men jag hade den löst, så att den kunde inte nypas. sen, när vi skulle vidare i stallet, vände hon som vanligt när vi kommti förbi gången, vilket betyder att hästen slipper in i gången, men att ja lämnar i "kläm" mellan väggen.
brukar normalt måsta släppa i denna situation, går inte att hålla henne då man har ett hörn emellan sig och hästen. nå när hon gick iväg åt sitt håll, stod jag bara kvar och lät kedjan ha samma värkan som ett bett.

kan tillägga att skall ja ta in henne o sätta direkt i boxen så är det inga problem, det är då jag skall ha henne nån annanstans, tex för att skölja ben som det inte funkar

Tycker du gjorde rätt i detta fallet i alla fall :)

Jag säger som dom flesta gör här.Tycker att du gjorde rätt som sa till en gång för alla.En häst som inte har respekt för en,kan bli farlig..
Håller som sagt också med om att ett ordentligt nej,istället för att dalta och ge med sig.

Ett ex..Mitt sto fick för sig att testa mig som attan i början när jag köpt henne.När vi skulle rida ut,så när vi kom utanför gården..TOTAL vägrade hon gå ett steg framåt.Jag drev på..Hon gav sig inte.Jag kände att det bara va trams.Tyvärr gav jag mig nån gång.Men problemen fortsatte.Tillslut tog jag med mig ett spö,och när hon började backa och slängde sig på sidan och bete sig dumt,då fick hon EN smäll på häcken..

Har inte haft det problemet igen..Inte ens en tanke har hon haft på att göra om det..

Tänkte bara lägga in en respons ang NH.. Hade ett fullblodssto som Nh inte fungerade på.. Vi hade ömsesidig respekt för varandra men jag tänkte jag skulle prova för skoj skull för att se vad det kunde ge.. Men det gick helt åt skogen! Hon blev helt vansinnig!! Tränaren fick ge sig för hästen blev alltså farlig! Så tänk på att detta med Nh inte passar alla hästar.. Jag är absolut ingen "expert" inom området och jag kommer säkert få svar "att jag inte skulle gett mig" men tillochmed tränaren(som är erfaren) sa åt mig att aldrig göra om det igen, för hon blev inte bara sur utan farlig!!!

samma för mig, har ett halvblod på nu 176 cm och Nh för hans del var bara att glömma. fungerade inte alls med honom.. han körde över tränarna helt...Han slog, reste sig, kastade sig osv.
Man kunde inte ens leda ut honom till hagen normalt när han var mellan 2-3,5 år. man fick ha hjälm, longerlina och spö, och jag var den enda som ens vågade leda ut honom. Och då har jag unghästvana och har hållit på med unghästar i 25 år . Min häst har mellan 2-3,5 år försökt klättra över mig i rangskalan...det finns hästar som man bara måste ta riktigt tag i .och min var en sån. Idag är han toppen att ha o göra med, men fortfarande är det bara jag som kan rida honom, andra som provar dom skrämmer han direkt.
Som sagt NH passar inte alla hästar.

Så jag tycker att ist för att bara klaga, kom med råd ist.

Jag tycker du gjorde rätt....

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken själv att lägga kedjan i munnen....Men om du fick en respons från hästen och fick din vilja igenom så tycker jag att det va helt rätt....:)

Lycka till i fortsättningen!

Vi vill ju ha en uppdatering om vad hästskrället gjorde dagen efter....!! :bump:....Lärde hon sej nåt?

//Domino_s

Gör ont??? Har du använt kedja på häst någon gång?

Det gör inte ont, man går precis som vanligt med hästen bredvid sig...kedjan är mer en säkerhets sak tycker jag pga av att jag har ingen lust att att tappa mina hästar pga av att jag inte kunde hålla i dom när dom for iväg...och sen kommer det en bil och sen är det kört!

samma för mig, har ett halvblod på nu 176 cm och Nh för hans del var bara att glömma. fungerade inte alls med honom.. han körde över tränarna helt...Han slog, reste sig, kastade sig osv.
Man kunde inte ens leda ut honom till hagen normalt när han var mellan 2-3,5 år. man fick ha hjälm, longerlina och spö, och jag var den enda som ens vågade leda ut honom. Och då har jag unghästvana och har hållit på med unghästar i 25 år . Min häst har mellan 2-3,5 år försökt klättra över mig i rangskalan...det finns hästar som man bara måste ta riktigt tag i .och min var en sån. Idag är han toppen att ha o göra med, men fortfarande är det bara jag som kan rida honom, andra som provar dom skrämmer han direkt.
Som sagt NH passar inte alla hästar.

Så jag tycker att ist för att bara klaga, kom med råd ist.

måste bara undra vad de är för nh tränare som inte kan?
har väldigt svårt att tro bara att de inte funka..då antar ja att folket inte gjort rätt..
såvida inte hästen helt enkelt inte förstår "hästspråk"..gör den de inte i hagen heller så är de ju en annan sak.

nh är ju inte människans metoder..de är ju meningen man ska göra så som hästar gör mot varandra..inte någon träningsmetod som människan kommit på på de sättet..

Senast ändrad av en moderator:

Gör ont??? Har du använt kedja på häst någon gång?

Det gör inte ont, man går precis som vanligt med hästen bredvid sig...kedjan är mer en säkerhets sak tycker jag pga av att jag har ingen lust att att tappa mina hästar pga av att jag inte kunde hålla i dom när dom for iväg...och sen kommer det en bil och sen är det kört!

Så de gör inte ont/skapar obehag när man tar tag i en kjedja?? Varför tror du hästen går lungt med kjedja å inte utan? Jo, för att gör inte hästen som du vill får den ont. Annars hade den stuckit för länge sen.
Sen om du känner dej som en bra människa är ju upp till dej.. Jag hade inte kunnat se mej själv i spegeln om jag måsta ha kjedja på min häst för att skrämma den till lydnad...

Jag har också lett häst med kedja genom munnen, inte en gång utan flera!
Förste leda hästen med träns, det resulterade i att hästen sprang runt i hagen i flera timmar med tränset på icgh tyglarna släpandes innan hästen giock med på att stå still såpass länge att man kunde ta av det.
Stigbett fuinkade bättre att bromsa med, men hästen slängde sig istället när man skulle dra det över öronen med påföljande risk att bettet fastnade bakom tänderna - stor skaderisk!

Den hästen hade aldrig skador/såt i munnen, hon lärde sig fort att det var m,eningslöst att försöka slita sig utan uppförde aig istället. Ledarskapdövningar hade ingen som helst effekt på den hästen...

Det är klart det känns i hästens mun om den flyger iväg eller som ancan sa "bråkar".
Men inte när man går med hästen bredvid, eftersom det var det jag ville få fram i förra inlägget:smirk:

Jag tycker att jag är en bra männsika:D...jo jag kan se mig själv i spegeln utan problem när jag använder kedja men jag skulle ALDRIG kunna se mig själv i speglen om jag hade tappat hästen pga av att jag inte hade gjort det och hästen hade blivit överkörd.

Självklart ska man inte använda kedja bara för att använda kedja, vem vill inte ha en fullt lydig häst? Om jag fick hade jag gärna låtit mina hästar gå själva till hagen.

Men nu har jag två odjur som tycker att gå ut i hagen är skit kul, och dom hoppar nästan upp i träden och jag har ingen lust att tappa dom...pga av det använder jag kedja.

Jag har provat miljoner ledarskaps övningar men det funkar tyvärr ej:/

Det är klart det känns i hästens mun om den flyger iväg eller som ancan sa "bråkar".
Men inte när man går med hästen bredvid, eftersom det var det jag ville få fram i förra inlägget:smirk:

Jag tycker att jag är en bra männsika:D...jo jag kan se mig själv i spegeln utan problem när jag använder kedja men jag skulle ALDRIG kunna se mig själv i speglen om jag hade tappat hästen pga av att jag inte hade gjort det och hästen hade blivit överkörd.

Självklart ska man inte använda kedja bara för att använda kedja, vem vill inte ha en fullt lydig häst? Om jag fick hade jag gärna låtit mina hästar gå själva till hagen.

Men nu har jag två odjur som tycker att gå ut i hagen är skit kul, och dom hoppar nästan upp i träden och jag har ingen lust att tappa dom...pga av det använder jag kedja.

Jag har provat miljoner ledarskaps övningar men det funkar tyvärr ej:/

Men om du nu är så rädd att tappa din häst och orsaka en olycka, varfört inte träna? Nu menar jag inte att det ska duttas och meses med hästen, men jag skulle då absolut inte använda kedja! Skulle ta in hästen på ridbana/ridhus och TRÄNA hästen tills det iaf går att leda den utan att den ska utgöra fara för sej själv eller andra (tycker det är ganska basic). Men jag vet inte, de där med att träna kankse är heltokit? eller?
Och fixar du inte detta själv, be nån kunnig hjälpa dej.

Varför inte ta itu med problemet så du får en gladare häst, som följer dej lös?

Givetvis finns det andra vägar till en lydig häst, det vet "alla", men ibland har man inte tiden till att "dutta", utan måste stoppa faran INNAN en olycka sker...

Det handlar inte om att "dutta" med hästen, det handlar om att visa hästen, vänligt men också bestämmt vem det faktiskt är som är boss. Och jag lovar, det funkar utan kedja ;)

Men om du nu är så rädd att tappa din häst och orsaka en olycka, varfört inte träna? Nu menar jag inte att det ska duttas och meses med hästen, men jag skulle då absolut inte använda kedja! Skulle ta in hästen på ridbana/ridhus och TRÄNA hästen tills det iaf går att leda den utan att den ska utgöra fara för sej själv eller andra (tycker det är ganska basic). Men jag vet inte, de där med att träna kankse är heltokit? eller?
Och fixar du inte detta själv, be nån kunnig hjälpa dej.

Varför inte ta itu med problemet så du får en gladare häst, som följer dej lös?

Jag har provat alla möjliga ledarskapas övningar osv och i ridhuset och på ridbanan är det inga problem att leda och träna...dom lyssnar fint fint.

Det är det här att gå ut i hagen, det är bara då som dom gärna drar iväg...och nu är det inga större problem...kedjan under hakan lr över nosen är så är det lugnt sen.

Inom galoppen använder dom flesta kedja, på hästarna och dom tar inte mer skada av det.

Men hur ska man då träna hästen?

Om det är en häst som VET att den är starkare än människan?

I flera fall här VET säkert hästen vad som förväntas av den, men vet också att den kan komma undan genom att använda sin större kropp...

Jag har använt kedja i munnen!
Det kräver mycket god teknik, precis som att leda med bett, följsamheten måste vara perfekt och handen får aldrig bli stilla.
Däremot ger den, rätt använd, tydlig signal till hästen.
Gå här med mig = kedjan ligger stilla i munnen.
Gå iväg från mig/gå dit du vill = kedjan inverkar i munnen.

Vad påminner det här om?

Jo självklart, hur vi använder bettet vid ridning!

Man kan givetvis leda lika bra med stigbett eller bett i munnen, men oftast är det smidigt att använda sig av kedjan för att slippa tränsa i hagen.

Många reagerar på en KEDJA i munnen, men det finns bett som påminner mycket om kedja i sin utformning (waterford).

Sen gäller givetvis samma sak när man leder med kedja som med bett, man får aldrig-aldrig rycka eller dra!
Din hand ska följsamt skritta bredvid dig dit du tänkt gå. Väljer hästen att göra något annat fortsätter din hand lugnt säga "kom med här, här blir det följsamt igen".

På detta sätt kan ledaren dessutom vara LUGN och avstämd hela tiden och bara låta hästen välja förhållningssätt.
De flesta hästar reagerar inte alls bra på människors ilska, plötsligt är vi rovdjur ochinte alls att lita på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄