jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

När du nu tagit steget att använda en kätting för att få din vilja igenom så är det ju logiskt att du nästa gång också tar o använder ett rejält körspö o ger hästen en rejäl omgång så att den verkligen får klart för sej vem som bestämmer, o funkar inte det så köp en elektrisk grisfösare. Skämsfaktor ...... ! Börja med frimärkssamling i stället för hästar!

:mad::mad:
HAr du satt på helstängt va?? Eller murphybländare??

Ta då av dom och se dig omkring.
Åk till Strömsholm och kolla hingstvisningarna för Flyingehingstarna.
Vad leds dom med????

Och varför tycker många att kedja på hingst kan vara ok men inte på sto??

Ston kan vara mycket jävligare att hantera.
Detta VET jag av erfarehet och hantering av flera hundra hästar.

Du sågar TS och säger åt henne att börja med frimärkssamling?
Tillhör du dom som prenumererar på Min Häst och inte läser annat???

Väx upp och glädjs i stället att TS kanske till slut kan hantera sin häst utan att bli manglad.
Ge henne bra råd som fungerar för hennes häst om du nu är så duktig. Eller är det kanske du som ska ta över den berömda frimärks-samlingen ??? :smirk:

Det är så lätt att kritisera folk utan att själv veta hur deras hästar funkar. :mad:

AM

måste bara undra vad de är för nh tränare som inte kan?
har väldigt svårt att tro bara att de inte funka..då antar ja att folket inte gjort rätt..
såvida inte hästen helt enkelt inte förstår "hästspråk"..gör den de inte i hagen heller så är de ju en annan sak.

nh är ju inte människans metoder..de är ju meningen man ska göra så som hästar gör mot varandra..inte någon träningsmetod som människan kommit på på de sättet..

alla fungerar olika precis som människor.

:mad::mad:
HAr du satt på helstängt va?? Eller murphybländare??

Ta då av dom och se dig omkring.
Åk till Strömsholm och kolla hingstvisningarna för Flyingehingstarna.
Vad leds dom med????

Och varför tycker många att kedja på hingst kan vara ok men inte på sto??

Ston kan vara mycket jävligare att hantera.
Detta VET jag av erfarehet och hantering av flera hundra hästar.

Du sågar TS och säger åt henne att börja med frimärkssamling?
Tillhör du dom som prenumererar på Min Häst och inte läser annat???

Väx upp och glädjs i stället att TS kanske till slut kan hantera sin häst utan att bli manglad.
Ge henne bra råd som fungerar för hennes häst om du nu är så duktig. Eller är det kanske du som ska ta över den berömda frimärks-samlingen ??? :smirk:

Det är så lätt att kritisera folk utan att själv veta hur deras hästar funkar. :mad:

AM

:bow::bow::bow::bow:

Jag har jobbat som hingsthållare och bla skött betäckningar.

Med en grimma, lång lina och hästvett kommer man jävligt långt.

Därför skrev jag
Behandla hästar bestämt och konsekvent och du är dess ledare.

Bills utbrott om våld då en tjej som verkligen kämpat i månader med en gammal envis ridskolemärr som är 100 ggr erfarnare än sin ägare är så helt av banan.

Jag har jobbat med hingstar som hade hånflinat åt grimma och grimskaft - faktiskt släpat efter nån då jag inte gärna släpper där ägaren inte ville använda bett förräns jag vansinnig och sönderskrapad talade om att då kunde han leda sin hingst själv varje dag. Men med tränsbett var det inga problem - inget våld överhuvudtaget..nån hade vi dock kedja på - han hade slagit ner mer än en person.
Fel uppfostrade - javisst, men det var inte mitt problem - jag hade ett jobb att sköta effektivt.

JA, det gör man - i många fall, men absolut vinte i alla.
Varför ska man envisas med att tro att alla hästar är klippta ur samma mall:devil:???

Hingstar är hingstar, och jag skulle se det som MKT oansvarigt om en hingsthållare tog ut sin hingst i bara grimma och grimskaft för att betäcka mitt rädda ungsto...som exempel...

Jag är själv uppfödd med ardenner och halvblodshingstar hemma så jag vet vad jag talar om...

ALLA hästar är individer, och man kan inte handla likt i olika situationer. den som har hittat den "hemligheten" borde göra sig en förmögenhet på det, för det har hästmänniskor i "1000 år" förökt lösa utan att lyckas...

ja håller med helt, man blir ju mörkrädd på hur vissa resonerar om sin *ömtåliga* hästar, NH, ledarskapsövningar osv..... tror det blir bättre när man blir äldre och inser att man håller på med levande individer som har eget huvud att tänka med... jag kanske skulle kallas djurplågare .. ska berätta vad jag fick göra med min häst då han var mellan 2-3,5 år. denne häst accepterade inte att man bad honom flytta undan i gången eller att man borstade från magen och baken..ska säga att denne herr är stor 176 cm..utan när jag skulle få han o flytta sig eller om jag ryktade honom bakom magpartiet då slog han så fort han kunde,, och passade man sig inte så satt man gjuten i väggen .en sån häst är FARLIG.. jag sa åt han normalt och han kunde få en hårdare klapp av mig men det hjälpte inte alls ,utan jag tog min hopppisk och jag fortsatte som vanligt och när jag sen visste att nu smäller det då var jag beredd och jag mötte upp han med en riktig smäll med pisken på benet. och jag kan säga att det var sista gången han ens lyfte benet för att slå... dalta med hästar är det sista man ska göra, ledarskapet det tränas automatiskt varje dag när man hanterar dom.

Att många här inne får ha häst det fattar inte jag.. jag har med vanligt hästvett fått många så kallade ohanterliga hästar att gå brevid mej utan att dra iväg.. och det utan att behöva lägga kedja i munnen.. visst kan man behöva lägga den under eller över nosen ibland och då säga ifrån om hästen gör någon men då med direkt eftergift när den har förstått.

Allt som behövs är mycket träning och hästvett..

berättar vidare hur det går:

testade på nytt idag, men nu var hon redan inne när jag kom till stallet. skulle ha henne ut ur boxen, svänga ett u och ställa henne i gången bakom boxen, dvs att hennes huvud stof nästan vid ingången till boxen. detta brukar inte funka då jag är ensam. men satte kedja på igen. idag behövde ja inte ens "använda" den, räkte med att ja hade den slakt i munnen. hon gick snällt brevid, stanna när jag ville och hur enklet som hällst att kneppa fast i linorna. dvs hon vet nu att jag är starkare. detta bara efter EN gång. känns så otroligt skönt att börja hitta en lösning på ett av våra problem, för det är bara att inse fakta, hon ser mig inte som sin ledare, tyvärr

och tycker faktist att de låter mycket värre med kedja över nosen, kan man inte knäcka näsbenet med det. har testat att ha under, men det funkade inte tyvärr

Ja du har väl inte den egenskapen att kunna vara ledare över en ranghög häst då.. eller så har du inte tagit ledarskapet av henne...

visst kan man göra det! men alla hästar är individer..

på mitt jobb så har vi tre hingstar. vi har in i det sista försökt leda dessa hingstar med vanligt hederligt grimma och grimskaft. vi behandlar hästarna med omtanke, men är även mkt noga på att allt sker på våra villkor, hingstarna får inte på nåt sätt ta övertaget. vissa dagar är de snälla och lugna, andra dagar hoppar de och skuttar och står på bakbenen.

så därför har vi börjat använda kedjegrimskaft för det ÄR faktist så att man har mkt bättre kontroll. dessutom behöver jag kanske bara säga till på skarpen EN gång, istället för att ha vanligt grimskaft och behöva säga till hela tiden. detta blir bara jobbigt för både mig och hingsten. jag anser att att det inte är värt att riskera en farlig situation som faktist kan uppkomma..

vi får inte glömma att hästar är hästar och de styrs av sina känslor, hur mkt NH-tränade de än är..

och här har vi inte tid med någon NH, våra hästar är mkt välhanterade för det.

och hästvett finns det en hel del i den här verksamheten.

som en sån enkel sak som jag inte tänkt på fast jag har hållit på med unghästar i 25 år .Att när man har grimma så är det bättre att sätta linan på sidan man får mer kontroll på hästen där, och inte under där man brukar sätta fast den, , hästen är starkare när han har halsen rak än när man kan böja halsen och det är lättare när spännet sitter på sidan i grimman att få hästen att böja på halsen... nu tänker ni nog att det fattar väl vem som helst :) men man tänker inte på det när man leder hästen i grimman :) inte jag iaf.. jag är ju av den sorten att när jag leder mina hästar så använder jag alltid lina, man vet inte vad som kan hända o jag har bättre koll då på hästen om något oväntat inträffar och då står jag inte där med ett kort grimskaft

ja håller med helt, man blir ju mörkrädd på hur vissa resonerar om sin *ömtåliga* hästar, NH, ledarskapsövningar osv..... tror det blir bättre när man blir äldre och inser att man håller på med levande individer som har eget huvud att tänka med... jag kanske skulle kallas djurplågare .. ska berätta vad jag fick göra med min häst då han var mellan 2-3,5 år. denne häst accepterade inte att man bad honom flytta undan i gången eller att man borstade från magen och baken..ska säga att denne herr är stor 176 cm..utan när jag skulle få han o flytta sig eller om jag ryktade honom bakom magpartiet då slog han så fort han kunde,, och passade man sig inte så satt man gjuten i väggen .en sån häst är FARLIG.. jag sa åt han normalt och han kunde få en hårdare klapp av mig men det hjälpte inte alls ,utan jag tog min hopppisk och jag fortsatte som vanligt och när jag sen visste att nu smäller det då var jag beredd och jag mötte upp han med en riktig smäll med pisken på benet. och jag kan säga att det var sista gången han ens lyfte benet för att slå... dalta med hästar är det sista man ska göra, ledarskapet det tränas automatiskt varje dag när man hanterar dom.

Tycker inte det är att kalla djurplågeri, det är en bestämd tillsägelse. Att hästen ska få sig en överraskning när den gör något sånt är rätt. Oacceptabelt att den står och sparkar och sånt. Kan man smälla till hästen med näven så är det ju ingen större fara om man smäller till den lite därbak när den sparkas, kändes ju bara lite mer och gav effekt. Man fattar ju att du inte stod och rappade den.

Tycker inte det är att kalla djurplågeri, det är en bestämd tillsägelse. Att hästen ska få sig en överraskning när den gör något sånt är rätt. Oacceptabelt att den står och sparkar och sånt. Kan man smälla till hästen med näven så är det ju ingen större fara om man smäller till den lite därbak när den sparkas, kändes ju bara lite mer och gav effekt. Man fattar ju att du inte stod och rappade den.

nä ett och han slutade med farligheterna... :)

Att många här inne får ha häst det fattar inte jag.. jag har med vanligt hästvett fått många så kallade ohanterliga hästar att gå brevid mej utan att dra iväg.. och det utan att behöva lägga kedja i munnen.. visst kan man behöva lägga den under eller över nosen ibland och då säga ifrån om hästen gör någon men då med direkt eftergift när den har förstått.

Allt som behövs är mycket träning och hästvett..

Är det inte lika dåligt att lägga över eller under hakan som att lägga kedjan i munnen. Låter löjligt när du skriver "Att många här inne får ha häst det fattar inte jag." Hästvett handlar väl inte om att man ska gulla med hästen när den till exempel sparkas eller?

Jag tycker du gjorde det kunde av situationen, är nyfiken på hur det gått sen......
Det är ett himla tjatande om NH hela tiden.
Rekommendera en specifik metod istället!!!Jag sett "Nh" tränare som inte har en susning om vad dom håller på med och hästen har blivit farlig istället.....Även nån som ställt sig och grinat för dom inte fått en stor Bruksnordis att göra som dom vill..........:smirk:

Är det inte lika dåligt att lägga över eller under hakan som att lägga kedjan i munnen.

tre ord:

Slemhinnor
Tunga
Tänder

Varför skulle det vara så viktigt att ha ett bra passande bett till hästen om man ändå bara kan slänga in en kedja hur som helst?

En sak till....
Varken jag el min sambo skulle nånsin acceptera att en häst vi hanterar varje dag skulle utsätta oss för fara...
Ett beteende som innebär risk för oss att bli klämda/sparkade/översprungna ska stoppas helt enkelt. Även hästarna har ju olika personligheter, en del är känsliga=mjuka metoder,andra är som stridsvagnar=en hårdare metod.
Vår säkerhet kommer först helt enkelt.Du kan inte hålla på med ledarskapsövningar hur som helst med en stridsvagn, det är farligt..Respekt först,träning sen.
Vi har haft en häst som var komplett omöjlig=farlig. Ca 600 kg förvuxen bruksnordis som bestämt hela sitt liv (10 år)
Där fick vi hitta ett sätt att få honom att vilja samarbeta med oss, men vi kunde aldrig tro att vi hade sista ordet.

Det är väl det hon försöker göra eller??????? Vadå inte "egenskap"? Hästen är ett sto som gått på ridskola och lärt sig ALLA knep som finns, som någon annan skrev tidigare i tråden.. Har du någon "egenskap" som gör att alla hästar bugar när du går förbi eller? Usch.. Nu blev jag arg.. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar