jösses vad arg hon blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jösses vad arg hon blev

Ja,det är viktigt att dom lyssnar,men INTE PÅ DET SÄTTET!!!!:eek:

Heja TS, du är på rätt väg!

/vansinnet - våldsförespråkaren. :cool:

Jisses vad folk överreagerar. Så är det allt som oftast här på buke, tyvärr. Om min häst skulle bråka vid in och utsläpp skulle jag nog hellre stoppa en kedja in i munnen och snabbt och direkt visa vem som bestämmer, än att börja syssla med ledarskapsövningar och annat trams (det är inte menat som skymfning mot er som sysslar med det) som tar lång tid, man har väl bättre saker för sig?
Och så tycker jag det är fel av vissa att säga att någon inte borde hålla på med hästar bara för att man väljer att tillrätta visa sin häst på skarpen en gång. Man är väl ingen djurplågare då heller?! En häst mår bäst av strikta och bestämda regler som är likadana i alla situationer, inte att man är velig och inte vågar säga till på skarpen. Dessutom, en häst är ett stort djur, den går inte sönder sådär bara. Så jag tycker TS gjorde precis rätt.

Tack för mig.

Ledarövningar.Inga kedjor i munnen.

Och hur skulle du göra då??

Antag nu att du ska ta ut hennes häst ur boxen och leda ner i hagen.
Det första hon gör när du öppnar dörren är att tränga sig förbi dig och trampa dig på fötterna.

Denna märr reagerar noll på att du lyfter dina armar och vevar runt för att få stopp på henne.
Det ända hon gör är att komma mot dig med bog och kropp med bakåtstrukna öron. Näsborrarna är som smala streck
Hon väger 600 kilo.

Vad skulle du göra i just det ögonblicket???

Va?
AM

Jisses vad folk överreagerar. Så är det allt som oftast här på buke, tyvärr. Om min häst skulle bråka vid in och utsläpp skulle jag nog hellre stoppa en kedja in i munnen och snabbt och direkt visa vem som bestämmer, än att börja syssla med ledarskapsövningar och annat trams (det är inte menat som skymfning mot er som sysslar med det) som tar lång tid, man har väl bättre saker för sig?
Och så tycker jag det är fel av vissa att säga att någon inte borde hålla på med hästar bara för att man väljer att tillrätta visa sin häst på skarpen en gång. Man är väl ingen djurplågare då heller?! En häst mår bäst av strikta och bestämda regler som är likadana i alla situationer, inte att man är velig och inte vågar säga till på skarpen. Dessutom, en häst är ett stort djur, den går inte sönder sådär bara. Så jag tycker TS gjorde precis rätt.

Tack för mig.

1. Folk på buke säger vad de tycker, och bara för att de inte håller med dig så betyder det inte att de överreagerar.

2. Ledarskapsövningar är extremt bra, och absolut inget trams. Det är en långsiktig lösning och till för de som faktiskt vill ha en häst man kan lita på, som aldrig skulle ens fundera på att springa över en. Den hästen kan aldrig en kedja i käften då och då forma.

3. Varför vill man inte lägga ned tid på hanteringen av sin häst? Ridningen är absolut inte det viktigaste, och jag skulle aldrig sätta mig upp på en häst som springer över mig om jag inte har en kedja genom munnen. Är du inte ledare från backen är du det definitivt inte från ryggen.

4. Visst, kedjan genom munnen funkar, för stunden. Nästa gång hästen gör om det så sätter man dit den igen, väldigt enkelt och väldigt smidigt. Men det tar inte bort orsaken till att hästen gör som den gör. Det tar bara bort symtomen. Varför springer hästen över dig? För att du inte är mer värd än en hög med skit i dess ögon. Roligt häst-människa förhållande, verkligen.

Och hur skulle du göra då??

Antag nu att du ska ta ut hennes häst ur boxen och leda ner i hagen.
Det första hon gör när du öppnar dörren är att tränga sig förbi dig och trampa dig på fötterna.

Denna märr reagerar noll på att du lyfter dina armar och vevar runt för att få stopp på henne.
Det ända hon gör är att komma mot dig med bog och kropp med bakåtstrukna öron. Näsborrarna är som smala streck
Hon väger 600 kilo.

Vad skulle du göra i just det ögonblicket???

Va?
AM

Nu svarar jag, även om det inte var åt mig du skrev.

Hästen hade antagligen hunnit springa över mig och kanske till och med bryta något ben på mig innan jag fått fast henne (och hunnit stoppa kedjan i munnen på henne :cool: ) så just i det ögonblicket hade jag hoppats att hon inte kommer ut och skadar någon annan, och tacka gud för att jag inte bor nära en stor väg. Eller svära över att jag faktiskt bor nära en stor väg och hoppas att hon inte blir påkörd.

Sedan skulle jag omedelbart kontakta en NH-instruktör och få bukt med det riktiga problemet.

Och under den veckan som NH-instruktören inte kan ta emot? Ska hästen stå i boxen då? Eller få bo i hagen dygnet om?

När nått sånt här händer så kan det till slut bli tvunget till en akut lösning. Vad skulle ni ha för akuta lösningar som funkar inom 15 min?

Undra om nån av er "nej-sägare" har jobbat med ung-/avelshingstar? Eller ouppfostrade/ohanterade märrar som kommer tillfälligt på "besök"... Då finns inte tid att åka på NH-träning med var o en:angel:
Prova att "be snällt" en avelshingst under betäckningssäson att den inte ska gå på bakbenen när den leds eller att han inte får "smaka" på folk:confused: Då är olyckan garanterat framme!:o
Hingstar leder jag ALLTID med kedja, oftast behövs den inte användas.. men om situationen är framme så kan jag hantera den utan att jag själv eller andra hästar/personer kommer till skada;)
Likaså dessa märrar eller unghästar som kommer till stuteriet... Här gäller det att sätta sin egen säkerhet först!
Eller kanske en tillridningshäst som tagit kommandot över sin ägare o står (enligt den själv..:p) högst i rang.. Ska vi även be denna snällt att inte gå till anfall när man öppnar boxdörren eller ska hämta den i hagen.. Ska vi kanske uppmuntra den när h*n är istadig vid ridning? Klappa den på halsen när h*n försöker bocka av en för att man bad den göra som den blev tillsagd? Har haft riktiga monster:devil: i stallet som faktiskt "rättat in sig i ledet" o blivit harmoniska ridhästar igen:banana: Som sagt var det handlar INTE om att kuva dom utan bara sätta lite respekt i dom. Ta över ledar-rollen igen.
En osäker/orutinerad häst kan man ju inte korrigera, men däremot så måste man ju tala om för dom (precis som flocken gör i det vilda..) vad man får o inte får göra! (En unghäst är ju som en obstinat tonåring..:p)
En del agressiva hästar har lagt sig till med det för att dom är rädda eller osäkra, men det ger dom inte tillstånd att gå till anfall för det! Man måste självklart bygga upp ett förtroende o ömsesidig respekt med det djuret, men återigen:- det får ALDRIG gå till anfall!
Vissa individer anpassar sig lättare än andra o med de sistnämnda kan en kedja vara bra för att förstärka våra 60 kg (?!) mot deras 560kg..(eller oftast mer..):angel:
Jag använder mig av kedja o spö vid behov, men även av "ledarskapsträning" (kanske fel ordval men...) så som tex att hästen ska inte gå framför mig eller "knö" med bogen mot mig.. (en häst som gör det försöker "styra" o bestämma..) Den ska stanna om jag stannar utan att jag ska behöva dra i grimskaftet.. Om jag stannar o vänder mig o går mot hästen så ska h*n gå undan för mig...

En lydig häst är en lycklig häst!

Ja, då får man helt enkelt ta till andra metoder så länge. Men då föredrar jag exempelvis bett framför kedja.

Känns som den här diskussionen går på tomgång nu.
Vi kan enkelt konstatera att vissa här inte gillar att man använder kedja i munnen och istället förespråkar NH-metoder och liknande, och att vi andra inte gör det.

TS verkar ju hursomhelst ha hittat en metod som fungerar utmärkt för henne och hennes häst, och jag tror inte några argument för en annan metod kan få henne att byta åsikt nu när hon ser att hennes metod fungerar.

Så jag säger bara grattis till TS som har tagit kontrollen över sin häst, nu orkar jag inte följa diskussionerna längre, än fast vissa argument och motsättningar är rätt skrattretande.

Lev väl alla.

testade lite ledarskapsövningar (?) idag. hade dock träns och longerlina på. övningarna gick ut på att ja traskade runt med henne på plan och vi stannade nu som då. över hälften av gångerna kom hon upp bervid mig så att hon stod med bogen vid min axel och stannade nästan självmant. ibland tramsade hon dock, stannade inte utan gjorde en sväng runt mig när ja började stoppa henne. försökte mig oxå på att rygga, det gick dock inte lika bra, vet dock inte om felet var mitt eller hästens.

efter denna träning var vi runt i stallet ett varv oxå. först rakt fram o vända i vattenspiltan. fick då ta två varv in o ut i spiltan inna hon stanna. sen ut ur vattenspiltan, gången rakt fram igen, svände till höger, svängde henne runt stannade. rakt fram nu mot boxen, gick förbi boxen, usväng och stanna. in mot boxen, stanna i "boxhålet" och sen in boxen.

Tack för mig.

:bow::bow: INSTÄMMER!

Skulle också bli arg om någon stoppade en kedja i munnen på mig.
Är själv frälst PNH anhängare om du vill ha ett långvarigt resultat så
ledarskaps övningar kan ta lite längre tid i början men sedan har du en häst aldrig skulle få tanken att springa över dig jag persoligen tycker det är värt lite tid;)

Ledarskapsövningar fö att inte bli översprungen???

De skulle ta mig fan bara våga!:devil:

:bow:
Vad tror folk att Parelli skulle göra om en häst tänkte springa över honom?

Sen har mkt med människans agerande att göra. en trygg sdn som inte behöver hävda sig för att förstora sig, snappas upp fort av Häst eller hund för den delen.

Cesar Millans approach är häftigt att se.

:bow:
Vad tror folk att Parelli skulle göra om en häst tänkte springa över honom?

Sen har mkt med människans agerande att göra. en trygg sdn som inte behöver hävda sig för att förstora sig, snappas upp fort av Häst eller hund för den delen.

Cesar Millans approach är häftigt att se.

:bump::bump:
Han är grym att se.. han tar även katter... Borde funka på hästar...:smirk:

Nä,men hela diskussionen har ju spårat ut..
Respekt, visst den får du inte med slag, vrål eller sparkar osv men NH övningar för att hästen springer över dig..
Håller med "älgen" i detta.. Våga bara..

Knapplån!

Jag har hellre kedja i munnen på hingstar än att jag skulle tappa dom eller att det händer en olycka.
På mitt förra jobb var det en hingst som tjänat x antal miljoner och jag låter hellre hästen få ha kedja i munnen till och från hagen än att jag tappar den eller utsätter mejsjälv för fara!

Det spelar ingen roll om det är miljonhästar eller något "hemmabygge" någonsans MÅSTE man inse att vi människor är viktigast!

Ibland verkar det som om folk på Buke har My little Ponnies hästar!:eek:

Jo jag höjer gärna handen en gång för mycket än att riskera att jag själv blir skadad!

Lycka till TS! Kul med framsteg!

oki, till alla er som vill ha snälla metoder. lindade ett vanligt grimskaft runt mulen på henne i stallet här en dag då jag skulle ha svängt henne, hur tror ni att de gick?? två gånger slät hon sig och sprang iväg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar