Sv: Join Up

Du får det att låta som att MR är den enda som kan "bota" en folkskygg häst. Det är inte sant.
Han var inte den personen som upfann hästkomunikationen eller join up heller för den delen. Det är urgammal kunskap. Han är inte den gu som folk tycks tro.
Jag anser att man borde sluta "gurufiera" folk och ta åt sig delar av den hästhållning man själv tycker är bäst.

Sedan vill jag att du citerar var jag sagt att jag är emot join-up. Jag hittar det nämligen inte.
Jag har aldrig fått det att fungera själv, men jag vill väldigt gärna lära mig då jag vet att det hjälpa många hästar. Men dock i kombination med andra metoder, det finns inte EN metod som botar ALLT på ALLA hästar.
Vad jag dock är skeptisk till är hur folk upphöjer vissa tränare till skyarna utan att ens ha träffat dom i verkligheten och verkligen fått diskuera hästhållning med dom.
 
Sv: Join Up

Halvblod_Rider skrev:

Vem får en vild mustang efter ett år i fångenskap komma tillbaka till en frivilligt? Bara en människa hittils, Monty ;)

Vad har du för källor till att han är den enda?

Men om det är så så är han även den enda som har haft så pass mycket oförnuft och orespekt för hästens vilda tillstånd att han tämjt den.
(Hoppas ni förstår, det sista blev inte riktigt formulerat på det sätt jag ville.)
 
Sv: Join Up

Han ÄR inte den enda.

dokumentären jag såg som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, var i forsknings syfte av en häst hanterare och hans kollega för att visa att om hästen får ett grundförtroende för människan som utgångs läge, så jobbar man efter helt andra förutsättningar fortsättningsvis, och görs det rätt, så funkar det även på en häst i det fria... det var det som studien gick ut på och det var väl i och för sig inte några nyheter, men ändå intressant just ur vetenskapligt perspektiv, att se, tillochmed på en vild häst.
 
Sv: Join Up

nej, det sa jag inte:p men att få en VILD häst att komma tillbaka till en är ganska unikt.
Och så vitt jag vet är han den enda som lyckats med det.
..Men inte nu längre, men hursomhelst är det ändå inte många som lyckas med detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join Up

inga, men vad JAG vet(visste) så är(var) han den enda..glömde skriva det..

Och nej, jag förstod nog inte vad du menade med
"Men om det är så så är han även den enda som har haft så pass mycket oförnuft och orespekt för hästens vilda tillstånd att han tämjt den".

Som jag förstod det så menar du att han har ragit till våld för att få denne häst tillbaka.
Rätta mig gärna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join Up

Nej, jag tror Pannkakssmet snarare menade att varför ska man lägga sig i vilda hästars liv ö.h.t. :D

han är som sagt inte den enda som ridit in/tämjt och fått vild häst att få förtroende för människan och komma till den frivilligt.
 
Sv: Join Up

aha, okej:idea: , jag förtod inte vad hon menade först:p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp