Sv: Join Up

Naturligtvis skrev:
Men vad vet jag? Jag är ju bara människa och min häst är en häst, som någon har sagt någon gång... :angel:

JA, det är väl jag då bland annat som sagt. Jag känner igen att arbeta kan skapa fler "spöken" ibland. :devil:

Jag gör nog något grundläggande fel för nu är detta andra hästen,
(2 av 4 som bara jag ridit, hm) som plötlsigt börjar se farligheter i vägkanterna så fort jag försöker lite seriöst arbete utomhus.

Inga finns om jag inte kräver "krumelurer" ute:mad:

Det går ändå men vad gör jag som får dem att tro att jag är dum nog att köpa det?:rofl:
 
Sv: Join Up

Exakt, ska man "krumelura ute" får man själv ansvara för de eventuella gredelina troll och gröna elefanter som kommer upp ur diken, bakom buskar och träd och stör. :p Så länge det är raka spåret, ridvägen fram i skritt, trav och galopp - nemas prolemas, men JOBBA? nänä, sånt gör man bara inte i skogen.
 
Sv: Join Up

Jag bara funderar litet; om jag har kontroll/är ledaren och tar, säg 75 % ansvar, då behöver hästen nästan inte ta nåt ansvar. Men den undrar kanske över de där 25 som är kvar (är det inte en lila tiger som ryttaren inte ser...).
Om hästen tar 75 % ansvar (som då man lullar fram, ja då kanske den verkligen tar ansvar och har koll = inga lodjur eller björnar här, inte.
Detta blev lite luddigt, men går det att tänka sig detta; att vi tar för "mycket ansvar" kan leda till osäker häst?
Ibland då jag leder min häst till en hage långt bort, så kan hon vara tittig och skraj för fånigheter, och då leder jag på normalt vis, medan de gånger jag testat att hon får gå före och jag efter, så har hon varit hur avslappnad som helst. (Bara på småvägarna)
Det kan var svårt att lämna kontrollbehovet hemma, men jag undrar om inte längre tyglar/lugn ryttare ger likadan häst?
 
Sv: Join Up

Dina tankar om detta tror jag faktiskt att det kan stämma väldigt bra, men sedan kan det ju också vara skillnad från häst till häst, vissa kanske blir lugnare av en ryttare som har koll och vissa hästar blir lugnare av att få hålla kollen själv. Men är ryttaren lugn men ändå har lite koll på vad som händer runt om kring tror jag också att hästen blir lugn. För om man sitter och spänner sig på hästryggen och väntar på att spöken och andra farligheter ska dyka upp blir nog hästen också spänd. Så jag tror också att en lugn ryttare som har lite koll ändå ger en lugn och snäll häst.
 
Sv: Join Up

Jag har aldrig riktigt lyckats med Join-up då ingen av mina hästar är lyhörda för kroppspråk och förmodligen är jag själv inte så bra på det.
Doch har jag aldrig riktigt förstått follow-up delen med halvcirklar och liknande.
Någon som kan förklara BRA eller har tips på bok där det föklaras BRA?
 
Sv: Join Up

Jo, jag tänker att dessa procentsatser måste kunna variera från häst till häst och ryttare t ryttare. Kanske också olika dagar.
 
Sv: Join Up

Tips till dig är Monty Roberts film JOIN-UP. som är en introductionsfilm av John Forsythe. Tyvärr är denna film inte svenskt textad, men jag tycker att det är en väldigt lätt engelska att förstå och där beskrivs allt från JOIN-UP. till FOLLOW-UP. Filmen är väldigt bra gjord så jag tycker du ska försöka få tag på den och titta på den, inte bara en gång utan flera gånger, för ju mer man tittar på den ju mer små detaljer ser man och man kommer då ihåg bättre när man sedan själv ska prova.
 
Sv: Join Up

Nja, jag tänker inte gå och köpa en film när den inte är textad och gjord av MR till på köpet. :smirk:
Men man kan ju åka till någon som kan.
 
Sv: Join Up

Varför inte se en film som är gjord av MR för? Men visst, det är ju bara att leta reda på någon som KAN de!
 
Sv: Join Up

pannkakssmet skrev:
Nja, jag tänker inte gå och köpa en film när den inte är textad och gjord av MR till på köpet. :smirk:
Men man kan ju åka till någon som kan.

jag fick bara G i engelska ändå fattade jag vad gubben sa i filmen;) sedan tycker jag man lär sig mer av att se än att höra vad han säjer- men det klart, att höra hans detaljer o varför hästen gör si o så är väl viktigt det med.
Men den är ganska lätt att förstå.
jag rekommenderar den filmen högt, det är så fräckt att han tog in en vildhäst som var totalt galen som man sedan kunde rida på efter 45 min pga join up, häpnads väckande.
 
Sv: Join Up

lakrits skrev:
*kl*

Nu har jag inte läst hela tråden.

Varför vill man visa för hästen att man är ett rovdjur? Det skapar väl inget förtroende mellan häst och människa?

Vilken relation får ni?
Hästen lyssnar inte på dig av respekt eller för att den vill,,,utan för att du är rovdjuret.

Jag har aldrig provat Join-up och det är nog inget jag tänker göra heller.
Jag vill ha en relation till min häst som bygger på förtroende.

jag har som sagt lånat hem en häst som haft en dålig bakrund, visst är hon fortfarande kinkig (otroligt stavfel kanske):P
men iaf.. jag gör oftast join up före innan vi ska göra något nytt, tex körde ja join up innan vi gick ner till sjön som hon tydligen inte gillade (hästen har varit i sjön förut med ägaren) men denna häst har dåligt förtroende till människor, det är inte vem som helst som får göra si o så med henne, iaf så gick vi till sjön efter join up.en hon gick i som en glad badanka.
En annan gång innan ja började med join up.en var att jag tog in henne i stallet, hästen vägrade först o främst att gå in, så en fick stå bakom o mana in henne, när hon väl var där inne med mig själv var hon så tokig att jag vart rädd.
Här om dan gjorde jag join up sedan gick jag in med henne i stallet själv igen (osäker på om hon skulle uppföra sig likadant) hästen stod och halvsov där i stallet med mig medan jag pysslade om henne.

Ja menar jag har fått ut så mycket av bara den här övningen! och jag tror mkt på att det beror på det här arbetssättet också. (men samt kel, horsemanship och andra grejor)

igår sadlade vi henne för andra gången sedan pållan slog över med den andra sadeln på ryggen.
Första dan med hennes egna sadel nu i veckan i rundpaddocken gick bra, igår med.. men när vi sedan gick nära olycksplatsen där hon slagit över för att spänna gjorden började hon bli orolig och småstampade omkring på stället (här fegade jag ur) och lät min kompis leda henne några steg, hästen gick bara efter lungt- så där gjorde jag ett fel.
Men jag fick en chock den dan och tycker fortfarande inte om det där stället där hon slog över.
Men jag tror trycket av gjorden är skrämmande för henne, trots att jag stod där bredvid henne vart hon inte galen- vi börjar få förtroende till varandra.

(kanske lite svårt att förstå vad det är jag snackar om för dom som inte har läst det probelmet tidigare som faktiskt var mitt eget fel, finns en tråd jag gjort om det)

det jag vill säja är att join up är kanon och förstår inte varför folk ser det som hot.
Vi sitter på våra hästar och smackar smackar då vi vill ha fart (det borde skrämma hästen eftersom ett rovdjur ivrar upp den på ryggen)
samma sak då vi manar på i longering, hästen sitter ju fast i en lina, du manar på och gör några konstiga ljud o tecken.
Men förstår ni vad jag menar?
vem har sagt att si o så är rätt inom hästhantering?

Vi är rovdjur och sitter på deras rygg, det tycker jag då är värre än att vi står i en ring där hästen är lös och manar bort den.
Skulle hästen bli rädd är det ju bara för fasen och sticka då?
för häster flyr ganska lätt ifrån det som skrämmer dom, eller hur? Varför flyr dom inte i join up.en? varför kommer de istället närmare?
konstigt sätt att se det som hot.
 
Sv: Join Up

Tibra skrev:
jag fick bara G i engelska ändå fattade jag vad gubben sa i filmen;) sedan tycker jag man lär sig mer av att se än att höra vad han säjer- men det klart, att höra hans detaljer o varför hästen gör si o så är väl viktigt det med.
Men den är ganska lätt att förstå.
jag rekommenderar den filmen högt, det är så fräckt att han tog in en vildhäst som var totalt galen som man sedan kunde rida på efter 45 min pga join up, häpnads väckande.

Jag tycker inte att det är ett dugg tufft att rida en vildhäst bara för att man kan och det säljer. Dom ska förbli vilda, då det inte finns så många av dom kvar.
 
Sv: Join Up

pannkakssmet skrev:
Jag tycker inte att det är ett dugg tufft att rida en vildhäst bara för att man kan och det säljer. Dom ska förbli vilda, då det inte finns så många av dom kvar.

Men, det var ju inte så jag menade.
Jag håller med om att vildhästarna ska vara kvar i det fria!
Men det tuffa var inte att han fångde in vildhästen utan att hästen var vild, spela roll om den kommer från vildmarken vi kan ta en annan häst som är född i "fångenskap" som är lika vild som denna vildhäst, ändå kan han få den vilda hästen inriden.

Jo jättecoolt att den var från vildmarken, här snackas join up och inte om vildhästar.
 
Sv: Join Up

Du tycker at dom ska förbli vilda men tycker ändå att det är "tufft" när dom tämjs? Dubelmoral i min mening.
Det är fler än MR som kan rida in svårhanterade hästar. Han är långt ifrån den perekta hästmänniskan. Det är däremot bara han som kan få det att sälja som det gör.

Mcket möjligt att diskussionen till en början handlade om join-up men den utvecklades väl till något annat?
 
Sv: Join Up

pannkakssmet skrev:
Du tycker at dom ska förbli vilda men tycker ändå att det är "tufft" när dom tämjs? Dubelmoral i min mening.
Det är fler än MR som kan rida in svårhanterade hästar. Han är långt ifrån den perekta hästmänniskan. Det är däremot bara han som kan få det att sälja som det gör.

Mcket möjligt att diskussionen till en början handlade om join-up men den utvecklades väl till något annat?

Vi tar en häst, som blivit svårt behandlad, helt omöjlig och den enda utväg som personen ser är slakt.
MR kommer då in i bilden, han kan säkert få till den hästen, det är ju samma sak med vildhäst. Jag tror fortfarande inte du riktigt fattar vad jag menar.
Det handlar inte om självaste vildhästen det handlar om hur man kan förändra till något bra som man själv trott aldrig skulle funka eller i så fall ta flera flera år (vilket kan vara sant i vissa fall)
Men när man läser och ser MR jobba så blir jag själv faschinerad.
Hur kommer det då sig att de hästar man jobbat join up med fått ett sånt gott förtroende till en?
Det förstår jag inte då folk säjer att detta är fel, detta funkar inte då det oftast visar med goda resultat?
Hästen jag tränat kan jag till och med rida barbaka på nu utan några problem (omgivningen kan vara lite skrämmande ex fladdrande presseningar eller springande kor emot en)
Hon kan till och med gå in i stallet med mig själv och även lämna henne där själv, ja menar.. vad är det som join up.en förstört?
Men nu pratade du som sagt om vildhästarna vilket jag inte riktade på, fast du kanske tycker join up är skit ändå?
 
Sv: Join Up

cristobal skrev:
Håller fullständigt med...
Men vad kan hända de gånger det går "ruskigt fel"?
Tror trådskaparen också undrade detta.


Förlåt min frånvaro, har varit på semester :D

Det jag cyklar efter är att det finns för mycket trend i join up nuförtiden där alla och envar sysslar med det och har uppfattningen att det rör sig om att driva runt hästen i en cirkel runt sig så löser sig allt.
gör man det och kan inte läsa hästens signaler, kan man knäcka en häst via join up, om man inte är lyhörd för dess signaler och själv signalerar tydligt. Det är eftergift och tryck vi pratar om, som med all annan hästhållning/träning.

med en ranghög häst som känner sig tillräckligt trängd så ja - visst - du kan riskera att den anfaller, men det är inte vanligt. snarare är det ju så att man helt enkelt stressar och knäcker hästen med sin dominans samtidigt som man inte läser den rätt och inte kommunicerar rätt, och då blir resultatet - ja - stress och press helt enkelt, från hästens sida.
 
Sv: Join Up

Mm, tror du är inne på ett bra spår...
Igår tex, då jag löslongerade min häst, så hade jag en tanke i bakhuvet, att eftersom jag upplevde henne som mindre lyhörd än vanligt kanske skulle göra en join-up.
Så jag drev henne försiktigt, hon svarade på ett bra vis, och efter bara något lugnt varv, så stannade jag upp, tittade på hästen, för att se om hon skulle vara uppmärksam på mig.
Det var hon, så jag bjöd in henne att komma till mig, vilket hon gjorde. Lite klapp, och sedan gick jag iväg, med henne efter mig, och hon följde; follow-up. Fin känsla.
Jag försöker beskriva att det inte alls behöver vara så drastiskt, utan att man , precis som du skriver kan försöka va lyhörd och arbeta med finare signaler. Och då blir det lite komiskt att plötsligt börja tänka i termer av rovdjur etc.
Kanske kommer detta tal om rovdjur från amerikanska tv-program. Titta på animal planet, lyssna på hur de beskriver naturen. Det är ett stort dramatiskt spel om "Predator and prey", hela tiden. Man försöker göra det mer spännande på detta viset.
För att få fler tittare, sälja bättre.
 
Sv: Join Up

Ja det håller jag med om. Jag förstår inte ö.h.t vart snacket om rovdjurs faktorn kommer in runt join up, då är man ute och cyklar om man tror att det är det man kommunicerar. Det är ju hästens EGET språk gentemot sina rasfränder vi pratar om - och de agerar inte rovdjur mot varandra sinsemellan.
 
Sv: Join Up

Jag förstår inte riktigt alla som tycker att det är så hemskt med Join Up
..det är ju inte så att man är något "rovdjur" när man gör detta, utan man är ju en "häst" som jagar bort hästen för att sedan inbjuda den till ett partnerskap där man själv är den dominanta.
Jag ser inget somhelst fel i det.

Jag har gjort detta på min foderhäst ett antal gånger(2-3 ggr) och det har gått jättebra.
Vi har fått en fin kontakt, när jag skall rida t.ex så fixar jag iordning honom och sedan när vi går till någon plats för att sitta upp så går han tätt vid sidan om mig eller lite bakom och nosar mig i nacken trevligt med öronen framåt.

Innan nafsade/småbet han på mig när han gick jämsides med mig och så gick han och åt lite här och var och jag fick dra honom därifrån, inte så önskvärt:smirk:

Han är f.d ridskolehäst på elva år, så det är väl där han har lärt sig att han kan göra vad han vill.

Jag tror att den främsta anledningen till att många är så negativa till den här Join-Up:en är att vissa har gjort det utan att förstå hur den utförs, och då spridit att det inte fungerar osv. Okunskap alltså.
Och så förutfattade meningar om saker och ting som man knappt vet vad det är.


Vem får en vild mustang efter ett år i fångenskap komma tillbaka till en frivilligt? Bara en människa hittils, Monty ;)
 
Sv: Join Up

Ja vi pratar i princip om samma sak och har samma åsikter. det jag menar är att alltför många kör join up utan att förstå vad det innebär, och då kan det bli fel.

Fler än Monty har ridit vilda hästar och fått deras förtroende. såg någon dokumentär för nåt år sen om 2 personer som gjorde samma sak.. så han är inte ensam ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp