Tibra

Trådstartare
Gud det är, ja.. något av det bästa jag någonsin fått lära mig. Så jag vill Tacka min vän Veronica :) utan dig så hade jag inte haft mycket hästvett i huvudet "inte bara för Join up.en)

Så hur många sysslar med detta? Funkar det bra? Hur reagerar era hästar? Tar/tog det lång tid, hur är eran relation till varandra nu?

Jag har bara gjort det två gånger på min foderhäst som inte har så bra förtroende till människor, envis är hon men ändå har hon kontrollen noga på mig i korallen och lär sig fort.
Första dan tog kanske 45 min andra tog nog lite längre tid- snacka om att jag blir slut av det där, men ger inte upp!
Jag tycker och tror verkligen vi kommer närmare varandra hästen och jag genom denna övning, jag blir så glad då de verkligen fungerar på slutet!

Mesta dels har hon faktiskt knappt blivit riden, har haft henne i snart 2 veckor nu och hon har mest stått i hagen och hängt i några år. Tjock är hon! men när vi kommer in i korallen och tränar join up, jisses vad hon kan springa länge, jag blir förvånad att hon aldrig ger sig! En sån otränad häst!
Känslan av att hon lyssnar bara bara till mig på slutet, den är obeskrivlig!
Det här är nog bland det bästa sättet man kan komma nära sin häst.:banana:
 
Sv: Join Up

Hej, är inte helt på det klara med vad join up är.:o Vill du förklara eller skicka mig till någonstans där jag kan läsa om det så vore det snällt...(tror nämligen att det är det som sysslas med min medryttarhäst)
 
Sv: Join Up

Hej!
Jag såg MR i Linköping i Maj :)
Idag gjorde jag min första Join-Up och Follow-Up och han gick efter mig som en hund efter bara tio minuter på volten:love:
Nu respekterar han mig mer och rättar sig för det mesta efter mig.:bow:
Go Monty! :bow: :bump:

Han stannar heller inte när han vill, utan han följer med mig och grimskaftet är numera hängande och han går frivilligt. :bow: :banana:

Kan tyillägga att jag haft denne häst i 1½ vecka bara
 
Sv: Join Up

Jag har provat Join-Up, enligt MR's metoder i samband med löslongering ett par gånger.

Då har jag haft ett "vanligt" repgrimskaft och manat på damen ett par varv i vardera varvet och sen har jag låtit grimskaftet häng och försökt kolla vad som händer. Sedan har det tagit olika länge och olika många upprepningar av "påmaningen", innan jag fått den reaktion jag "ska ha". Det har tagit en kvart-20 minuter kanske innan hon saktat av, sänkt huvudet och tittat mot miig. När jag då gjort "halvcirklar", för att komma framför har hon ibland bara stannat och stirrat, eller vänt och travat ifrån mig. I såna situationer har jag "manat igång" henne ett par varv igen och sen provat igen. Så fort jag sedan fått ETT enda steg, där hon visat att hon vill komma fram, har jag berömt MASSOR med rösten och cirklat runt lite, för att hjälpa henne, så att jag kommit i den närhet att hon har kunnat följa mig ett par steg. När jag gått, har hon gått strax bakom mig, när jag stannat har hon stannat och när jag backat, har hon backat. Då ska man betänka att hon i större delen av sitt liv aldrig "sysslat med" människor som betett sig så här. Jag köpte henne 2001, när hon var 17 år och började prova de här sakerna när hon var 20 och jag hade läst in mig lite mer på hur det fungerade, sett några videos och varit på 2-3 "clinics"/uppvisningar som "fotfolk".

Igår lördag, fick jag en riktig AHA-känsla i det här med Join-Up. I stallet bor tre hästar och det är det yngsta stoet som är bossen i hagen och hon motar alltid undan Tima och R gammelvalacken 25, så att de står bakom henne LÄNGST, LÄNGST ner i hagen och jag får alltid gå ner och hämta Tima bakom det stoet, eller ta in stoet och R först. Men igår blev jag trött på att hon såg tvärförbannad ut och sprang mot både Tima och R, så att de for åt varsitt håll. De är nämligen ett "kärlekspar" och går oftast och ser bara "otroligt söta ut" tillsammans.

Jag gick med bestämda steg in i hagen och mot S, som stelnade till och tittade mot mig. Jag började snurra med Timas grimskaft under tiden att jag fortsatte mot S. Hon for iväg snabbare än blixten ner i hagen och fick fart på Tima och R. Men jag brydde mig inte om Tima och R, det verkade de förstå utan jag fortsatte titta bestämt på S och började veva igen. Då sprang hon undan igen, sänkte huvudet och började låtsas beta. Då släppte jag focus på henne och gick tillbaka upp mot grinden där Tima stod och såg "upprörd ut", med "arabig svans och huvudet i vädret".

Tima drog ner till sitt bajshörn och gjorde en liten hög. Sedan började hon röra sig upp mot grinden och mig igen. jag mötte upp i en halvcirkel, stannade snett framför henne med sidan mot henne, armen hängande efter sidan, vred armen i 90 graders vinkel framför magen och vred kroppen lite och tittade lite försiktigt ner i backen.

OCH Tima tog tre steg mot mig. Jag berömde henne lite tyst med rösten och började gå två-tre steg mot grinden, hon följde utan att tveka med bakom mig. Då stannade jag, sträckte försiktigt ut handen, kliade henne i pannan, pratade och satte på grimman. Sedan gick vi som vi brukar göra upp till stallet, med Tima lös, med grimskaftet hängande över halsen.

Men just det där med att fånga henne i hagen, utan att hon blir undanskuffad och jag får gå längst ner i hagen om jag ska ha in bara henne. Just den känslan var UNDERBAR! :bump: :bow:
 
Sv: Join Up

Jag kan hålla med er om att det är fantastiskt!:love:
Känslan man får är helt obeskrivlig.
Efteråt känns det som om man skulle kunna göra allt tillsamman..!
 
Sv: Join Up

Ja men gud ja! det tar bara några minuter för mig nu och hästen håller koll på mig, går efter, det är så underbart.

I rundpaddocken brukar jag även träna horsemanship och svänga med presseningar o flagga runt om henne, från början var hon skvettig och rädd.. nu kan jag svänga den där flaggan och presseningen som en tok utan att hon bryr sig så mkt, hon är då inte rädd, mer nyfiken.. lägger den över kroppen och smeker den vid ansiktet (trots att där tycker hon fortfarande det är obehaglligt)
efter man tränat join up.en i rundpaddocken och ska sedan träna något annat vill pållan gärna gå efter, jag behöver bara visa med axeln så går hon efter, det är superroligt :)
även om man har något konstigt efter sig som en pressening.
hon litar helt enkelt på mig då.

jag har även lagt märke till mer o mer vad hon reagerar o lyssnar på i join up.en.
det här med att titta i hästens ögon hela tiden "vilket jag inte visste man skulle göra då den där 2,5 h join up dagen kom" är jätteviktigt, för jag hade väl lite problem från början med att få henne vilja komma in, så jag tog dit tjejen som lärt mig join up.en igen och hon sa vad som var fel o rätt.. bara genom att stå där i ringen, ha ögonkontakt och ha hästen i traven så gick det fort som f*n! nu gör jag join up rätt ofta och det blir bara bättre o bättre.

usch ..ja känslan med det här är nästan lite läskigt, att man talar i hästens språk och genom att den förstår oss besvarar den.
så synd att jag inte visste vad join up var o.s.v med min älskling som är såld nu =/ kanske hade vi fått ett mkt mkt mer starkare band till varandra, men mitt band till henne kunde inte bli starkare, fast kanske hennes band till mig.. eller säjer man tvärtom:crazy:
ska snart lägga ut en join-up film i denna tråd med den där tjejen som lärde mig.

har också tittat och läst på/om Monty, tror till och med han ska komma till sverige i sommar.. södra, mins inte riktigt vart, de var någon stor stad, sthlm eller gbg? mja kommer inte ihåg..kan vara helt ute o cyklar.
hade varit intressant att titta, typiskt att man ska bo så långt uppe i norrland:smirk:
 
Sv: Join Up

Ganesco skrev:
Hej, är inte helt på det klara med vad join up är.:o Vill du förklara eller skicka mig till någonstans där jag kan läsa om det så vore det snällt...(tror nämligen att det är det som sysslas med min medryttarhäst)

det är bara söka på google:) eller så får du se filmen jag tänker lägga ut på tråden on join up (om den nu vill ladda klart på putefile):devil:
Monty Roberts kan du söka på också, det var han som "uppfann" denna underbara "övning"
rekommenderar att verkligen ta tiden att ta reda på detta med join up (helst få hjälp av någon kunnig) för man får ut så mkt av det!
 
Sv: Join Up

Tibra skrev:
det är bara söka på google:) eller så får du se filmen jag tänker lägga ut på tråden on join up (om den nu vill ladda klart på putefile):devil:
Monty Roberts kan du söka på också, det var han som "uppfann" denna underbara "övning"
rekommenderar att verkligen ta tiden att ta reda på detta med join up (helst få hjälp av någon kunnig) för man får ut så mkt av det!


Yes! tackar, nu vet jag vad det är. Har läst rätt mycket om detta, så det är underligt att jag inte kände till begreppet join up (har bara hört talas om det som NH eller möjligen PNH). Men join up är skitbra, jag är verkligen ute efter att lära mig mer. Min medryttarhäst är en något trögfattad, otroligt stark, envis liten varelse som inte ser mig som ledare för fem öre, så join up och andra lekar/övningar i bl a rundkorallen kommer nog bli av...;)

Ser fram emot din film också!:D
 
Sv: Join Up

Tibra skrev:
Monty Roberts kan du söka på också, det var han som "uppfann" denna underbara "övning"
rekommenderar att verkligen ta tiden att ta reda på detta med join up (helst få hjälp av någon kunnig) för man får ut så mkt av det!

Nu var det knappast han som "uppfann" det sättet att arbeta med hästar. Jag kände till det låååångt innan jag hört hans namn. Möjligen har han bidragit till alla tjusiga amerikanska uttryck på saker och ting numera:smirk: Saker blir ju så tjusiga när det kommer från någon amerikansk ,tysk eller fransk guru.
 
Sv: Join Up

Tibra skrev:
det här med att titta i hästens ögon hela tiden "vilket jag inte visste man skulle göra då den där 2,5 h join up dagen kom" är jätteviktigt, för jag hade väl lite problem från början med att få henne vilja komma in, så jag tog dit tjejen som lärt mig join up.en igen och hon sa vad som var fel o rätt.. bara genom att stå där i ringen, ha ögonkontakt och ha hästen i traven så gick det fort som f*n!

Har du ögonkontakt och driver hästen? Snacka om hotfullt beteende!

Tibra skrev:
usch ..ja känslan med det här är nästan lite läskigt, att man talar i hästens språk och genom att den förstår oss besvarar den.

Hur vet du att hästen inte säger att "Jag följer dig för att du inte ska jaga skiten ur mig mer."

Jag ska ompröva min inställning till MR och join up om någon kan visa var i naturen hästar håller på att jaga bort en "inkräktare" även efter det att inkräktaren viker undan. En frisk häst jagar iväg en oönskad häst en bit, men sedan ignoreras den ju. Ingen sund häst håller på att jaga och jaga och jaga.
 
Sv: Join Up

Jag gör inte det på min häst mer än en gång. Hästarna lär sig lätt vad det handlar om och de är mästare på den leken. Lär sig att flytta oss istället för tvärtom. Och det är ju ABSOLUT inte önskvärt. den hästen jag har nu har jag inte gjort det alls på. Det går bra med andra ledarskapsövningar.
 
Sv: Join Up

Vad härligt det låter!Jag är jätteglad för er skull!:rofl:
Jag undrar bara...vet du om det finns kurser man gå i join-up?Skulle va så bra!:)
 
Sv: Join Up

Kardinal skrev:
Jag gör inte det på min häst mer än en gång. Hästarna lär sig lätt vad det handlar om och de är mästare på den leken. Lär sig att flytta oss istället för tvärtom. Och det är ju ABSOLUT inte önskvärt. den hästen jag har nu har jag inte gjort det alls på. Det går bra med andra ledarskapsövningar.


Hur då flyttar oss?

Allmänt svar, ej bara till dej:

Jag provade i alla fall idag med en av hingstarna eftersom vi diskuterade det i en annan tråd. Jag vet inte vad som är korrekt, men jag jagar aboslut inte hästen utan står där jag står och i det här fallet vid dörren, dit ahn ville för att se var stona fanns. (i ridhuset)

Sen flyttar jag mej självklart inte när han kommer stormande utan det är då jag motar bort honom istället. Jag springer inte efter eller går efter ens, utan står där jag står i det här fallet. Efter att först ha rest sig mot mej för att jag ville mota bort honom från dörren, tog det 3 minuter innan han stannade fokuserad på mej, och började följa, lugnt och avslappnat. Jag hade då bara hejdat och kört bort honom från dörren =mitt revir. Ej jagat honom.

Jag har gjort detta med många hästar innan ordet "join-up" dök upp i Sverige, och jag vill betona att det handlar inte om att jaga hästen.

Det är inte för att stressa den.

Andra får svara för nh-metoden. För mej är "nh" en fråga om hantering där jag tycker mycket är sympatiskt och sånt man redan gör utan att kalla det saker, och delar är inte sympatiskt eller om det nu är vissa utövare och deras tricks.

OBS! Jag vet vad jag gör när jag provade med hingsten. Man ska inte utsätta sig annars, när man inte känner hästen. Denna är rätt ny för mej och då tyckte jag det kunde vara intressant att se hur han fungerade, som sagt, utifrån den andra diskussionen på forumet. Men det är inget jag rekommenderar.

Men jaga, nej. Det tycker jag är helt fel. Driva iväg när den kommer inom ditt revir, ja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join Up

FTW skrev:
Har du ögonkontakt och driver hästen? Snacka om hotfullt beteende!



Hur vet du att hästen inte säger att "Jag följer dig för att du inte ska jaga skiten ur mig mer."

Jag ska ompröva min inställning till MR och join up om någon kan visa var i naturen hästar håller på att jaga bort en "inkräktare" även efter det att inkräktaren viker undan. En frisk häst jagar iväg en oönskad häst en bit, men sedan ignoreras den ju. Ingen sund häst håller på att jaga och jaga och jaga.

Har du tittat på Monty Roberts film om join up?
inte-gör det!
och vadå hota och jaga? jag tror du har fått fel uppfattning om hur man arbetar i join up- här gäller det att visa vem som är ledaren, vem som bestämmer o.s.v.
En häst är trygg med sin ledare, hästen jag tränar har självklart inte gett all förtroende till mig, inte när det gäller den andra hästkompisen- skriker den skriker hon i fasa, samma sak kan jag inte vara med henne själv i det nya stallet, hon kan heller inte se den andra hästen gå ifrån henne men vi kan gå ifrån hästen.
Det är så olika det där men vi har kommit varandra närmare än från början och jag ser stor förändring genom join up.en
Veterinären fick helst inte röra henne, nej fy gå bort, min kompis fick inte ta tag i manen på henne då de simmade i sjön.
Ja menar förtroendet växer mer o mer med hårt arbete- inte bara genom join up men det är en sån stor del av det hela.
Gör jag join up en eftermiddag brukar det oftast gå bättre efteråt.
En annan rolig sak:

När ja o min kompis går upp med hästarna till stallet, där även rundpaddocken är går hon in till stallet o ja till paddocken.
Hästen skriker oroligt efter den andra och skiter fullständigt i mig, det är samma sak om en annan häst ropar efter henne.
Men jag låssas inte om något utan kör iväg henne ut på spåret och tänker bara på arbetet (join up)
på slutet då hon följer mig och den andra hästen i stallet skriker skiter hon fullständigt i hästen (med detta hitills)
annars hade hon stått o hoppat på samma ställe o gnäggat sådär hemskt högt att man får tinitus.

Hästen som pållan är tokig i (vill inte lämna!) är väldigt elak mot henne, så fort hon kommer nära hästen får hon sig tjuvbit och någon klackspark eftersom den hästen är ledaren- hur kan hon gilla den hästkompisen så mycket att hon skriker hjärtkrossande?
Hon har ju andra hästkompisar som är mkt snällare, varför inte umgås med dom?:smirk:

aja alla tycker vi olika, smaken är som baken, delad.
 
Sv: Join Up

Spirit115 skrev:
Vad härligt det låter!Jag är jätteglad för er skull!:rofl:
Jag undrar bara...vet du om det finns kurser man gå i join-up?Skulle va så bra!:)

om du pratade med mig så nej tyvärr jag vet inte =/ skulle själv vilja gå på sån kurs, men det finns det säkert, går nog att söka:)
 
Sv: Join Up

Tibra skrev:
Gud det är, ja.. något av det bästa jag någonsin fått lära mig. Så jag vill Tacka min vän Veronica :) utan dig så hade jag inte haft mycket hästvett i huvudet "inte bara för Join up.en)

Så hur många sysslar med detta? Funkar det bra? Hur reagerar era hästar? Tar/tog det lång tid, hur är eran relation till varandra nu?

Jag har bara gjort det två gånger på min foderhäst som inte har så bra förtroende till människor, envis är hon men ändå har hon kontrollen noga på mig i korallen och lär sig fort.
Första dan tog kanske 45 min andra tog nog lite längre tid- snacka om att jag blir slut av det där, men ger inte upp!
Jag tycker och tror verkligen vi kommer närmare varandra hästen och jag genom denna övning, jag blir så glad då de verkligen fungerar på slutet!

Mesta dels har hon faktiskt knappt blivit riden, har haft henne i snart 2 veckor nu och hon har mest stått i hagen och hängt i några år. Tjock är hon! men när vi kommer in i korallen och tränar join up, jisses vad hon kan springa länge, jag blir förvånad att hon aldrig ger sig! En sån otränad häst!
Känslan av att hon lyssnar bara bara till mig på slutet, den är obeskrivlig!
Det här är nog bland det bästa sättet man kan komma nära sin häst.:banana:

Jag håller verkligen med dig att "join up" är det den bästa metoden jag någonsin fått vetskap om. Första gångerna hade jag inte så mycket kunskap om det så då kunde det ta som du säger runt 45min. Nu brukar det vara färdigt på 10min.
Det är en otroligt känsla att kunna kummunicera med hästarna och märka att de med ens förstår vad det är frågan om.
Har du exakta beskrivningar på hur du ska göra? Annars har jag boken" Från mina händer till dina" där det står exakt beskrivet och det krävs det att kunna. Skriv till mig om du saknar detaljer ;)
Lycka till!
Mvh

Bella
 
Sv: Join Up

FTW skrev:
Har du ögonkontakt och driver hästen? Snacka om hotfullt beteende!



Hur vet du att hästen inte säger att "Jag följer dig för att du inte ska jaga skiten ur mig mer."

Jag ska ompröva min inställning till MR och join up om någon kan visa var i naturen hästar håller på att jaga bort en "inkräktare" även efter det att inkräktaren viker undan. En frisk häst jagar iväg en oönskad häst en bit, men sedan ignoreras den ju. Ingen sund häst håller på att jaga och jaga och jaga.

Vi är rovdjur som vill kommunicera med sitt byte. Det är så hästarna uppfattar det hela och då har det utformats för att bli såhär. Jag respekterar att alla inte gillar det Monty står för inom hästhantering och filosofi men det är svårt att dra en slutsats innan man har testat och vet säkert. Jag rekommenderar dig att testa så vet du sedan om du står för eller emot. I boken "Från mina händer till dina" står det varför Monty dragit sina slutsatser. mycket intressant!
Om man kan läsa hästens kroppsspråk (inte bara inom Join up om man inte tror på det, men är en hästmänniska så ska man kunna läsa deras kroppsspråk och se om de är glada, trötta, arga osv) då ser man att hästen är nöjd och glad efter join up :bump:
Hoppas du fick lite svar på dina funderingar ;)
 
Sv: Join Up

Spirit115 skrev:
Vad härligt det låter!Jag är jätteglad för er skull!:rofl:
Jag undrar bara...vet du om det finns kurser man gå i join-up?Skulle va så bra!:)

Köp boken "Från mina händer till dina" för där står det detaljerat beskrivet. Om du sedan vill ha kurs i det finns det hos Monty Roberts ;) Okej, kanske lite svårt att komma dit, hehe. Men det finns alltid möjligheter. Bara att höra sig för lite, jag skulle ställa upp om det skulle finnas möjlighet. Det beror på om du vill ha hjälp av ett proffs eller amatör - hur man nu ser på det hela.
Lycka till :bump:
 
Sv: Join Up

frenger skrev:
Jag håller verkligen med dig att "join up" är det den bästa metoden jag någonsin fått vetskap om. Första gångerna hade jag inte så mycket kunskap om det så då kunde det ta som du säger runt 45min. Nu brukar det vara färdigt på 10min.
Det är en otroligt känsla att kunna kummunicera med hästarna och märka att de med ens förstår vad det är frågan om.
Har du exakta beskrivningar på hur du ska göra? Annars har jag boken" Från mina händer till dina" där det står exakt beskrivet och det krävs det att kunna. Skriv till mig om du saknar detaljer ;)
Lycka till!
Mvh

Bella

Nej den boken har jag faktiskt inte läst, kanske skulle ta o göra det! hmm just nu har jag inga speciella frågor kring join up, men så fort jag kommer på någon vänder jag mig till dig ;)
hur länge har du sysslat med join up?
jo nu kom jag på en fråga:idea:
visst är det bra att man gör join up lite då o då? att förtroendet blir bättre ju mer man tränar join up?
någon skrev här att det bara behövdes göras en gång, det skulle i så fall inte fungera på fröken jag har eftersom förtroendet tränas upp fortfarande.
 
Sv: Join Up

Jag är inte traditionell NH människa i den term det ofta klassas som, men är dock intresserad och utövar delar av det i min dagliga hästhantering.

Jag förstår inte kontroversen runt Join up, om man pratar om att tex MT utnyttjar sitt övertag som "rovdjur" osv. Det är inte mer rovdjur än en annan häst i högre rang som driver den lägre hästen. Men ÖVERTAG och underkastelse bygger det på, det är givet!

att det sker på "häst språk" så hästen kan ta till sig det utan att bli rädd och skadad av det, - DET är väl snarare skillnaden mellan traditionell vanlig "manipulering" av häst från människans sida.

självklart går det ut på underkastelse - vem som är den som bestämmer och vem som är den som underkastar sig.

det handlar INTE om att bli bästa vän med hästen som många tycks tro. det handlar om en tydlig markering av vem som underkastar sig och accepterar det och kan leva med det i fortsatt kommunikation med (förhoppningsvis) förtroende.

i vissa fall, och fel utövat, skapas inte förtroende. Det sker när utövaren kan för lite om hästens kommunikation/signaler, och tror att det enbart handlar om att driva och flytta hästen runt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp