Join up vs löslongering

Trassla

Trådstartare
Vad skiljer dessa två och hur ska man utföra det på ett korrekt sätt? Det har jag inte lyckats förstå, mer än att Tassetass inte gillar Join up. :D
 
OJ!!! Ja det är en stor skillnad.
Hoppas någon orkar svara dig.
:)
"Skulle aldrig få för mig göra en join up-men löslongerar gärna min häst."
 
Löslongering handlar bara om kommunikation, ha skoj. Det är inte ett medel för att sätta rangordningen, utan det är nåt man kan busa med när man har så pass bra kommunikation med hästen att det inte blir nån strid av det hela. Löslongering ska vara skoj, och framförallt ska det vara ömsesidig kommunikation, respekt och förtroende redan när man inleder arbetet. Givetvis går det sällan jättebra första gången, men som alltid är det inte VAD man gör, utan HUR och VARFÖR. Sen NÄR man kan det, så kan man göra det i en corall på 18 meter i diameter, eller i en hage på 6 hektar - för hästen VILL stanna för det är KUL.

Join up har ett syfte och ett syfte endast - att i ett begränsat utrymme driva skiten ur hästen, tills den ger sig och låter sig knäckas. Mer behöver egentligen inte sägas om Join up... ;)
 
Join-up är en metod som man oftast bara använder sig av en gång, och det går ut på att få hästen att inse att man är en artfrände, och en ranghög sådan. Används på hästar som har problem med människor och inte vill ta kontakt. Kontakt och uppmärksamhet är liksom grunden för all form av handhavande med hästen, annars måste man ständigt använda någon form av tvång för att få hästen att lyda.

Löslongering precis som vanlig longering kan mycket väl uppfattas av hästen som en rang"lek" så det får man liksom lära den att det inte är. Rent praktiskt är det kanske inte så stor skillnad mer än att man håller på med andra sorters övningar, typ göra halt på spåret, backa, gå framåt, fatta galopp eller vad man nu vill öva på.
 
Nu låter du som Monty... :smirk: Klart som tusan att hästen till slut ger sig - den får ju aldrig vara ifred! "Och annars måste man använda tvång" - jaga en häst tills den är mentalt knäckt räknas då inte som tvång...?
 
Men löslongering har ju ofta som effekt ett slags join-up, dvs efter en löslongerings-session, som är kul osv, har man hästen som ett plåster hos sig. Dvs hästen väljer att vara hos mig trots att jag släpper den helt lös och inte kräver någon som helst form av lydnad. Av hästen initierade puss-och-prat-stunder har jag också varit med om.

De join-up-demonstrationer jag har sett har definitivt inte handlat om att få hästen att ge sig och låta sig knäckas, utan om att få hästen att känna förtroende för människan och välja människans sällskap.
 
Löslongering precis som vanlig longering kan mycket väl uppfattas av hästen som en rang"lek" så det får man liksom lära den att det inte är.

Hur gör man det - så att inte skillnaden för hästen blir att i löslongering så lyssnar inte längre människan på hästens signaler :crazy:?

mandalaki
 
Försöker söka kontakt eller tills den är så mentalt och fysiskt knäckt att den inte orkar annat än att ge upp... Vad målet är - där om tvista de lärde. Jag anser det senare, medan dom som tycker join up är en bra grej anser att det är till för att söka kontakt.
 
Att löslongering får den effekten beror inte på löslongeringen i sig, utan på att människor omedvetet skärper sitt kroppssråk efterhand löslongeringen pågår. När jag var som vassast behövde jag inte löslongera för att nå den effekten, utan det räckte med att jag t.ex. flyttade min häst åt sidan eller vad som helst, så var kommunikationen i full gång och vi funkade perfekt.

Så det handlar inte om VAD man gör, utan HUR man gör det. När folk löslongerar och märker att det funkar så får dom en helt annan hållning, en annan attityd och en annan pondus - vilket avspeglas i hästens beteende. Men oftast - så fort dom kliver utanför rundcorallen eller paddocken, så tappar dom allt det och hästen återgår till att leta gräs...

Jag har aldrig hittils sett en join up utföras på ett sånt sätt att det bäddar för förtroende och att hästen väljer människans sällskap - inte ens de jag sett utföras av skaparen av join up. Det drivs och drivs och drivs och släpps inte förrän hästen sänker huvudet och helt enkelt ger upp. Tragiskt...
 
Men (bara så att jag verkligen fattar ;)): Hästen drivs runt utan en chans att skapa kontakt, eller får den lov att försöka? Vad är det som verkar psykiskt knäckande?

Förklara gärna som för ett litet barn - jag är inte bara frågvis idag, jag känner mig dessutom trögare än vanligt :D
 
Det drivs och drivs och drivs och släpps inte förrän hästen sänker huvudet och helt enkelt ger upp. Tragiskt...

Men det här med att sänka huvudet. När jag löslongerar min häst innan jag sitter upp har jag som enda krav att hon faktiskt travar och inte töltar. Vi stannar ofta och hon får gärna lov att komma in till mig i mitten om hon så vill; hon sänker också huvudet och vinklar öronen in mot mig. Detta har jag tolkat som att hon är avspänd och uppmärksam - hur är det egentligen?
 
Njae, jag tycker inte att det behövs trötta ut hästen fysiskt. Det räcker att man får chansen att visa hästen vilken fantastisk ranghög och pålitlig ledarhäst man är.
Du får såklart tycka vad du vill om vad som helst. Jag tycker inte att det är något hemskt med detta. Antingen har vi olika definitioner på hur det faktiskt går till, eller så har vi olika åsikter om en faktisk metod.
Ingenting jag gör eller tycker är bra är i närheten av att knäcka någon häst i alla fall. Hästen som "joinat" är kontaktsökande och nyfiken och intresserad, en knäckt häst är allt annat än det.
 
Den drivs inte runt runt utan chans att söka kontakt, meningen är ju ATT den skall söka kontakt. Man tar minsta tecken till kontakt och jobbar vidare på det. Inget knäckande här i alla fall. Avskyr knäckta hästar, dom är så jobbiga att rehabilitera.


Konstigt att saker som görs i namn av NH alltid blir misstänkta, medan man t.ex. kan löshoppa unghästar på banan och driva dom varv efter varv utan möjlighet för dom att slappna av, snacka om att knäcka. Det gör inte jag säger väl alla här på Buke i kör, nej men det är många andra därute som gör det, och framförallt är det ingen som klagar när nån gör det. Löshoppning är ju kul.
 
Jag tycker inte heller att join-up är nåt knäckigt?

Att hästen sänker huvudet betyder väl inte automatiskt att den är knäckt. När Koko och jag gjort nåt bra i löslongering brukar vi umgås och då brukar han sänka huvudet och gäspa stort. Han spänner av i hela kroppen. Det riktigt syns vad mysigt det är, ibland när han gäspat klart har det t.o.m hänt att han slängt ikull sig vid fötterna på mig och rullat sig bara för att vi har det så himla mysigt.

Eftersom vi har en stor hage väljer han själv att vara hos mig men vi har även jobbat i roundpen.

Kokopelli Mana
 
Hästen drivs runt under mer eller mindre konstant tryck. "I min värld" så släpper man ett tryck millisekunden hästen gör det man säger, men ALLA (även Monty) driver, och driver, och driver - även om hästen går i full galopp. Se det från hästens vinkel - en tvåbening står där inne och domderar, du försöker allt du bara kan för att få människan att släppa trycket men det bara fortsätter. Till slut ger du upp, för du blir trött så väl i skallen som i kroppen. Det blir ungefär som med den där vidriga diktatorläraren i skolan - du vill kanske inte, men kommer inte undan - så antingen slåss du eller ger dig.

När hästen säger "Jag orkar inte mer, jag ger mig" så drivs den runt ett tag till, sen tillåts den slappna av och anses då "medgörlig".

Detta ska visst simulera nåt som ledarstoet gör med olydiga flockmedlemmar - och den tanken kanske är god... MEN! Det är extremt, extremt få människor som besitter "ledarstoegenskaper", betvivlar starkt att nån här på Buke gör det. Det som då händer är att hästen är fast i ett begränsat utrymme med någon som på sin höjd kan vara snäppet högre i rang, och denna människa försöker göra nåt som är way out of their league.

Jag var också inne i "Du måste vara ledaren"-hypen ett tag, men har släppt det nu då jag börjat se lite mer realistiskt på saker och ting. Men numer har jag tron att det är som sagt få som verkligen klarar av att vara LEDARE, inte minst för att det är väldigt, väldigt få som kan arbeta och träna så mycket med hästar somd et krävs för att lära sig det. Att då folk sysslar med saker som (om alls) hör ledarindividen till - det blir helt enkelt fel. Jag har själv försökt samma korkade metod, men Malte visade mycket, mycket tydligt att "Matte, så där gör man INTE!". Försöker få folk tt undvika det misstaget, och på köpet få hästar som förhoppningsvis mår bra.
 
Hästar kan sänka huvudet för att dom är avslappnade och tillfreds, men också för att visa "Jag ger mig". Hästar kan gäspa för att dom ÄR spända, hästar kan gäspa för att dom är avslappnade. Det är olika från individ till individ, och därför blir jag så flying fuck förbannad när Monty uttrycker sig i meningar som "När hästen sänker huvudet och börjar tugga tar jag in den". Kanske "antar" han att folk ska fatta att det är olika med olika hästar, men jag vet mer än en som har en häst som ALDRIG tuggar och som drivit skiten ur densamma för att få den effekt som eftersöks...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 512
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp