Join up vs löslongering

Hatar inte Monty, utan har väl snappat upp lite bra i från han åxå.
Men att göra en join up på hästen man redan är ledare på ser jag ingen mening med.
Och löslongering skulle ALDRIG fungerat om du inte vore det.
Fördelen med löslongering är att det sliter mindre på hästen än vad en vanlih longering gör.
Sen att de tycker det är kul är ju bara en bonus. :)
 
Longerar själv inte min häst speciellt mycket men jag tror att hästar fattar sånt efter ett tag. När människan bara står där och står och vill att den ska springa runt, utan att använda så mycket kroppsspråk och "kommandon" (finns det nåt bättre ord? Det är inte så att hästen är en dator! :D) så greppar nog hästen att det inte är frågan om någon ranguppgörelse. Å andra sidan har nog hästen svårt att se vitsen i detta och det känns lite som att denna typ av träning gör att hästen fattar ännu mindre av oss människor. Jag vill att allt jag gör för hästen ska vara logiskt enligt DESS sätt att tänka. Man ska ha ett mål med allt, som den kan greppa.
 
Det beror på vad jag vill uppnå! Jag tränar på det som behöver tränas på. Men när jag lösjobbar brukar jag oftast ha med två grundingredienser, och det är 1) rena ledarskapsövningar såsom flytta bakdelen, backa, komma till och lämna mig, vända sig utåt och inåt på bakdelen, vända genom volten (det blir en volt även fast vi håller till i paddock eller ridhus), samt 2, repetera sådana saker som jag vet att hon är bra på och som hon vet att hon kan suga åt sig massor med beröm för. Typ gå över trailbron, vara under presenning, gå före mig som om vi tömkörde, mm. Hur mycket av varje är det upp till varje gång att avgöra. Sen tränar vi som sagt på det vi ska träna på, om det så är galoppfattningar eller sidvärtesrörelser eller trava över bommar eller vad det nu kan vara.
 
så greppar nog hästen att det inte är frågan om någon ranguppgörelse.

Okej... Men jag vet inte, jag tycker ändå att distinktionen måste vara svår, från hästens synvinkel.

Fast jag vänder mig inte mot dig. Jag tycker att det du skriver om att agera som en artfrände är precis rätt.

Jag är bara förvånad över att folk som dömer ut join up ofta förespråkar löslongering, för jag ser inte riktigt skillnaden för hästen.

Join up betyder ju ungefär "haka på" - alltså få kontakt, få hästens uppmärksamhet. För mig måste det inte betyda att plocka in en mustang i en corall och driva den tills den stupar - men de som inte gillar join up verkar bara se den varianten.

mandalaki
 
Håller med dig om att distinktionen är svår för hästen. Eller min erfarenhet är den att i början så är hästen sur (eftersom den inte anser en vara någon ranghög artfrände) och protesterar som de brukar, lägga öronen bakåt, kanske vägra röra sig, vända upp baken mot den som longerar - beroende på hur ranghög hästen själv är. Och så efterhand så lär de sig att det finns ingen speciell "mening" med det hela (från hästen sett) utan det ÄR bara det vi vill - att den ska springa runt runt i en cirkel.

Ang begreppet Join-up så är jag lite sur på Monty för att han har snott det begreppet och satt likhetstecken mellan det och det som jag såg honom göra på film och som han skriver om i sin bok; driver bort en ung vildhingst från sin flock och rider och "jagar" efter honom i dagar, tills hästen utmattad stannar och då sadlar dom den och rider den. :confused: Vad detta har att göra med det kontaktskapandet som sker i en rundcorall mellan en häst som tappat tilltro till människor och på så sätt återfår den är för mig en gåta.
 
Sv: Join up vs löslongering

Såhär har jag lärt mig att det är.

Tänk dig att du är en sto från flocken och din häst, som har lägre rang än stoet, har varit dum.
Stoet jagar då iväg unghästen från flocken så att den får tid att fundera ut vad den har gjort. Den får inte komma tillbaka utan du jagar runt den där i rundkorallen.
Unghästen börjar nu ge med sig, och fattar att "det där var kanske dumt gjort", sänker huvudet och tuggar, slickar sig om munnen. Det är ett tecken på underkastelse.
Då vänder man sig om från hästen.
Snart kommer unghästen tillbaka till stoet, vill vara med i flocken igen. Utan att titta den i ögonen säger man med kroppsspråket "nej, du är inte förlåten" och jagar iväg den igen.
Nu visar unghästen tecken på underkastelse igen, tuggar, slickar sig om munnen, sänker huvudet. Då slutar stoet jaga honom.
Din häst går fram till stoet, nosar och ber sig vänligt åt som för att be om förlåtelse.
Då börjar man gå långsamt, i bågar. Hästen ska följa med, gör den inte det jagar stoet iväg den igen.
När man gått omkring en stund stannar du upp, ställer sig mot sin häst och gnuggar den i pannan, som "du är förlåten, nu är vi kompisar".

Ungefär så har jag fått lära mig att det är... xD
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join up vs löslongering

Har nyligen blivit ägare till ett väldigt ranghögt sto. Gjorde en provisorisk round pen i paddocken. Andra gången idag som vi jobbat där. Jagar definitivt inte skiten ur någon häst och målet är definitivt inte en knäkt häst.
 
Sv: Join up vs löslongering

Men hur menar du nu? Är hästen knäckt om den sänker huvudet, vinklar in örat och slickar sig om munnen? Det tycker jag är ett bevis på att den söker kontakt...
 
Sv: Join up vs löslongering

Men hur menar du nu? Är hästen knäckt om den sänker huvudet, vinklar in örat och slickar sig om munnen? Det tycker jag är ett bevis på att den söker kontakt...

precis? vinklar hästen in örat så är den ju uppmärksam och lyssnar på dig och om den sänker huvudet så säger den att du får "bestämma" (leda konversationen) och då är ju uppgiften slutförd.

jag har åstakommit detta resultatet utan att jaga skiten ur min häst.

jag tror nog det beror mkt på om man ger rätt signaler/gör det på olika sätt.. för man ska absolut inte behöva jaga skiten ur hästen för att få den att förstå att man är en artfrände av hög rang.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 512
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp