Sv: Join up vs löslongering
Såhär har jag lärt mig att det är.
Tänk dig att du är en sto från flocken och din häst, som har lägre rang än stoet, har varit dum.
Stoet jagar då iväg unghästen från flocken så att den får tid att fundera ut vad den har gjort. Den får inte komma tillbaka utan du jagar runt den där i rundkorallen.
Unghästen börjar nu ge med sig, och fattar att "det där var kanske dumt gjort", sänker huvudet och tuggar, slickar sig om munnen. Det är ett tecken på underkastelse.
Då vänder man sig om från hästen.
Snart kommer unghästen tillbaka till stoet, vill vara med i flocken igen. Utan att titta den i ögonen säger man med kroppsspråket "nej, du är inte förlåten" och jagar iväg den igen.
Nu visar unghästen tecken på underkastelse igen, tuggar, slickar sig om munnen, sänker huvudet. Då slutar stoet jaga honom.
Din häst går fram till stoet, nosar och ber sig vänligt åt som för att be om förlåtelse.
Då börjar man gå långsamt, i bågar. Hästen ska följa med, gör den inte det jagar stoet iväg den igen.
När man gått omkring en stund stannar du upp, ställer sig mot sin häst och gnuggar den i pannan, som "du är förlåten, nu är vi kompisar".
Ungefär så har jag fått lära mig att det är... xD