Jogga med "valp"

KopparbergsEmme

Trådstartare
Nu vet jag inte om man ska säga valp, för hon är ju inte plutteliten, men hon är ju valp.

Har hört både att de är okej att jogga med valp och att det inte är det. Hon är 7 månader nu och skulle va gött att kunna springa hem från jobbet nån dag i veckan. . .

Själv är jag osäker då man ej ska cykla med dem ung ålder, tycker att joggingen också borde slita, är väl jufförsig lättare att växla tempon och att kunna springa så sakta så hon inte springer benen av sig...

Men in med era tankar...

Sv: Jogga med "valp"

det beror ju på vad för rase och sånt med när man ska kunna börja motionera dom ochså..men när min papillon va 7månader så fick han följa med på mina jogging rundor iaf:)

Hon är en BC så hon är ju inte en still ras :p tror inte hon blir mycket större än hon är heller och det rör sig om 1-2 ggr/veckan..tar 30 min att gå med henne (20 min med de vuxna) så det är ju itne överdrivet långt...

Jogging borde ju egentligen vara samma beslastning som att cykla och där säger man ju 1 år... men jag bara gissar. Någon som vet bättre? :angel:

Jag är inte heller insatt i frågan men ibland kan jag tycka att vi människor överdriver en aning med våra hundar.Visst,stora raser som ex Grand Daniosen kanske inte ska direkt överbelastas med en massa hopp,trappor och cyckelträning men en BC som trots allt är mycket avlad för vallning borde klara av lite jogging om det inte är för långt.
Hundar är ju trots allt en avkomma från vargen(även om det är långt ifrån våra sällskapsraser idag)och de ska kunna springa,jaga för att överleva i naturen.Jogging kan ju inte vara mycket värre än att springa o busa med en annan hund i 20 min.
Utan att tro att en hund är en människa så tycker jag man kan göra en jämförelse med motion.Ett barn mår bra av motion,men man kanske inte ska tvinga barnet till styrketräning eller liknande.En valp mår också bra av motion men kanske inte att överdriva med en timmes cyckling eller bergsklättring varje dag.

Sunt förnuft med vad din egen valp orkar med tycker jag funkar bra.Du kan ju alltid börja med att växla tempot i början till att gå vissa stunder och jogga där emellan

Jo att variera tempot tror jag är ett måste oavsett hur gammal hunden är när man börjar. För även när hundar busar en längre stund så lägger sig de ju ner och mikrovilar emellanåt. De springer ju inte non stop i 20 min. De springer, brottas lite, vilar, springer igen osv. Problemet med valpar är ju att de inte fattar själva när de är trötta (liksom småbarn ofta inte förstår själva att de är trötta) och jag fick nästan alltid bryta Wiltons lek efter en stund just för att han inte fattade själv att han var trött (upp till ca 1 års ålder).

Jag tror inte heller på att överbeskydda hundarna. Jag tror att de måste få ut och röra på sig. Men det är minst lika viktigt att de får vila och att de lär sig att slappa!

Till TS - efter lite eftertanke... om det var min hund hade jag avvaktat lite med joggingen.

Precis, man får väl se till vad hon tycker. Men eftersom hon var van med 1 timmes promenader (lös jufförsig) i skogen vid 3,5 månad...

Visst ska de kunna vila och slappna av mellan varven men vad jag förstog av frågan så handlade det om en till två ggr i veckan och då ca 20 min varje gång.TS behöver ju inte överdriva motionen med en massa fysisk träning mer denna dag sen.

Hunddjur i "vilt" tillstånd, när börjar valparna/ungdjuren att röra sig längre sträckor med flocken?

/Syrsa

Jag kan inte svara dig exakt,men fjolårsvalpen(alltså ca 1 år)ger sig ut och letar efter en egen flock och då bör den ju rimligtvis ha följt med flocken innan dess på längre turer.Däremot blir ofta inte varghanar könsmogna förrän vid två års ålder medans honorna kanske inte blir dräktiga förräns vid tre års,vilket är en skillnad från våra egna hundar.Vissa djur stannar dock kvar i flocken betydligt längre men det betyder ju inte att det inte ska hjälpa till att fixa mat,då de jagar i flock...

Vad gäller jogging tycker jag en intressant aspekt är hur vältränad den som ska jogga är. Jag har börjat jogga med min hund (13 månader fyllda) och med min nuvarande kondition finns det ingen risk att hon någonsin ska bli överansträngd. Jag flåsar och sackar och hon ränner på.

Joggning sliter betydligt mindre än cykling, såvida du inte springer fort. Men just jogga är ju löpning i lugnt tempo så kortare sträckor borde ju gå.

Jo,jag håller med dig om att det också handlar om konditionen hos joggaren.samtidigt tycker jag inte att 20 min i veckan i ett växelvis gående och joggande tempo är speciellt mycket.

Du cyklar ju nästan alltid längre, intensivare och snabbare än du joggar. Förutsatt att du är hobbyjoggare, då. Låt valpen hänga på iblan, du. Det är lek för den och den lär sig att det är roligt att följa efter matte. Du lär ju märka om vovven blir för trött..:idea:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 740
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 055
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka