V

vargadoren

Kan någon hjälpa mej ur förvirringen? Har läst att jog är en energisparande och bekväm gångart både för häst och ryttare. Samtidigt så anses jogg vara en långsam trav och mej veterligt så är det jobbigare för hästen att trava långsamt än att springa på framåt. Hur hänger detta ihop eller vad sjutton har jag fattat fel. Var och kikade på en westerntävling "pleasure" Under joggen gick några och taktade, några travade och några få gick i den gångart som jag uppfattade som jog. Med rak överlinje och fullständigt avslappnad i en långsam trav med relativt korta steg.

Sv: jogg

jogg är en långsam trav, med viss taktförskjutning eftersom steget just är långsamt och lugnt. Joggen balanserar mellan trav och skritt.

Om man ska driva boskap från A till B, så görs inte detta i galopp eller friskt travtempo. Kor håller inte för att springa fort annat än korta sträckor. Därför vallar man dem i skrittempo. Men skritten blir väldigt enformig för både hästens och ryttarens muskler, så joggen är en utmärkt variation utan att ändra tempot. Såsätt blir färden inte monoton, och man sparar då energi.

Både skritten och joggen är bra muskelbyggare, och samtidigt bekväma för en lugn och tränad häst. En stressad eller omusklad häst försöker fly undan ansträngningen genom att takta eller springa iväg.

Jogg ÄR en energisparande och bekväm gångart OM du har en häst som är gjord för jogg. Många halvblod med stora kliv och mycket schwung har jättesvårt för jogg om du t ex jämför med en quarter som rör sig på ett annat sätt...

Haha, energisparande kan jag hålla med om eftersom det är lätt att få en häst som fuskar om man sen ska kräva mer samling i traven :D

Håller med om Druvan att det är jobbigare för en del hästar, men det har nog mest att göra med att de är van att springa ifrån arbetet och använda mycket skjutmuskler. Sen så är det alltid lite svårare att hålla ett tempo som är under normaltempot för gångarten. Som att ha fel växel i bilen/på cykeln i uppförsbacke :D
Men lär de sej tekniken är det inte jobbigt.

Totola skrev:
Haha, energisparande kan jag hålla med om eftersom det är lätt att få en häst som fuskar om man sen ska kräva mer samling i traven :D

Håller med om Druvan att det är jobbigare för en del hästar, men det har nog mest att göra med att de är van att springa ifrån arbetet och använda mycket skjutmuskler. Sen så är det alltid lite svårare att hålla ett tempo som är under normaltempot för gångarten. Som att ha fel växel i bilen/på cykeln i uppförsbacke :D
Men lär de sej tekniken är det inte jobbigt.

Skriver under här. Mitt förra varmblod som gått mycket i trav lärde sig och fick styrkan att gå i perfekt jogg, slog de flesta QH på den fronten i klubben samt fick några tränare att häpna för ingen trodde egentligen att ett vbl var kapabel till dylikt...Denna gångart kunde den hästen hålla i flera mil och det var oerhört bekvämt att rida honom...men det krävdes mycket jobb innan vi hittade rätt ;)

Jog är definitivt något som vi behöver lära oss då pållen har en ful ovana att försöka springa på i stället för att jobba.

Har ni några bra tips åt mig på vägen mot en perfekt jog? (Förlåt att jag hoppar in och snor lite plats i tråden) :angel:

Piraja skrev:
Skriver under här. Mitt förra varmblod som gått mycket i trav lärde sig och fick styrkan att gå i perfekt jogg, slog de flesta QH på den fronten i klubben samt fick några tränare att häpna för ingen trodde egentligen att ett vbl var kapabel till dylikt...Denna gångart kunde den hästen hålla i flera mil och det var oerhört bekvämt att rida honom...men det krävdes mycket jobb innan vi hittade rätt ;)

Tack Piraja! Du gav mej hopp. I inlärnings stadiet känns det omäjligt att få en travare som gått lopp att jogga. tack :)

Om man bortser från sökningen framåt nedåt som tog ett tag att lära in i traven så ville mitt varmblod mer än gärna jogga redan från början.. Han hade liksom lärt sej att det var bekvämt för ryttaren skumpade inte så mycket, och det var inte jobbigt :D Fast ärligt talat vet jag inte om han KAN trava så snabbt under ryttare, när vi red ut med ett annat varmblod och den började trava (hästen i fråga tog längre steg än min) så försökte han förtvivlat hålla tempot men föll till slut in i galopp fastän den andra hästen egentligen gick sakta för stunden :D

Jag försöker undvika lära in jogg, och istället först och främst fokusera på att få lite samling i traven för att få "ihop" hästen och slippa ostyrliga sprattelben. Men det är ju individuellt, jag har som mål att hästen ska bli stark och bärig - inga tävlingsambitioner inom western, man gör ju det som passar sin ridstil bäst. Jogg går lite emot mina principer eftersom den också försämrar traven (schwungen och svävmomentet) om hästen inte kan skilja tillräckligt mycket på travtyperna.

SweetSelene skrev:
Jog är definitivt något som vi behöver lära oss då pållen har en ful ovana att försöka springa på i stället för att jobba.

Har ni några bra tips åt mig på vägen mot en perfekt jog? (Förlåt att jag hoppar in och snor lite plats i tråden) :angel:

Tja alltså det första steget är att få hästen minska tempot i traven till åtminstone normaltempo. Att rida volter utan at störa hästen för mycket med tyglarna brukar kunna bromsa upp en del (förutsatt att hästen inte är en sån som speedar eller bryter av när den tappar balansen) och sen minskar man volterna ju mer hästen hittar balansen. Så fort hästen ökar tempot styr du in på en volt så den får bromsa upp sej själv. När hästen hittat balansen är det mycket lättare att minska tempot ytterligare. Då kan du testa bromsa upp kortare sträckor och sedan öka antal sakta steg eftersom. Hur man lär in "perfekt jog" vet jag inte för jag har som sagt inte tillräckligt stort intresse av det. Kanske nån annan som vet? ;)

Jag låter gärna mina hästar jogga men självklart är det kommet ur bra träning med trav och inriktat på bärighet. Jag lägger grunden i skritten och fortsätter i de övriga gångarterna. Inga halvmesyres utan rejäl grund. Den hästen jag nämde red jag även dressyr med och upplevde absolut inte att hans trav blev försämrad av jogg. Jag vet att många tror att hästen ska stulta fram men det gäller även i joggen att hästen ska ha bärighet. Många har blivit besvikna när a-tränare plockat ur villfarelsen att deras hästar gått i jogg när dom egentligen bara går och sover. Det lustiga i sammanhanget är att dessa ryttare väljer bort den kategorin tränare för att det helt plötsligt krävs ridning ;)

Det är aldrig omöjligt om hästens anatomi är bra. Det gäller samma sak för varmblod som andra ridhästar. Man måste ha koll på anatomin och jobba utifrån den. :cool:

Oki, känns som att vi är på rätt spår... :banana:

Vi jobbar mycket med att reglera farten på volt och det går riktigt skapligt. Hästen är viktkänslig och kräver små hjälper men är också förlåtande för sne"steg" från mitt håll.

Dessvärre har jag mer eller mindre insett att jag måste balansera mig själv lite mer först och jobba mycket med min sits...

När man driver boskap gäller skritt! Joggen använder du när du förflyttar dej på markerna till eller från "jobbet" !

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 481
Senast: Graciös FH
·
Western Flyta tråden om den är fellagd, men jag börjar här då den handlar om western. Några vänner till mej har varit på en 3-dagars kurs för...
2
Svar
23
· Visningar
2 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar