Jobbsökartips

Ja hon har höga krav, det gör henne inte nödvändigtvis svår att anställa men det minskar ju mängden arbeten man väljer att söka. Att känna sig tveksam betyder ju heller inte nödvändigtvis att man sen inte ändå testar, bara att man känner sig tveksam eller har tvivel kring om det är en arbetsplats som fungerar i längden.

TS sitter in i båten just nu, hen är ju inte klar med sin utbildning ens. Det är precis i början av arbetsökandet efter att utbildningen är avklarad, det finns ingen orsak till att få panik och kasta sig på första bästa jobb. Det kan man göra sedan om man nu inte hittar något jobb.
Att ha varit långtidssjukskriven kan (tyvärr!) i allra högsta grad göra någon svåranställd.

Vore jag TS skulle jag nog ändå inom rimliga gränser söka efter just "första bästa" som är relevant för utbildningen. Det är ju om inte annat alltid så mycket lättare att hitta något nytt när man redan har en anställning, och faktisk erfarenhet ihop med utbildningen är viktigt. Sitter man arbetslös en längre tid efter avslutad utbildning, framförallt inom en bransch som ju som du säger behöver folk, finns nog risken att vissa potentiella arbetsgivare drar öronen åt sig.
 
Ja hon har höga krav, det gör henne inte nödvändigtvis svår att anställa men det minskar ju mängden arbeten man väljer att söka. Att känna sig tveksam betyder ju heller inte nödvändigtvis att man sen inte ändå testar, bara att man känner sig tveksam eller har tvivel kring om det är en arbetsplats som fungerar i längden.

TS sitter in i båten just nu, hen är ju inte klar med sin utbildning ens. Det är precis i början av arbetsökandet efter att utbildningen är avklarad, det finns ingen orsak till att få panik och kasta sig på första bästa jobb. Det kan man göra sedan om man nu inte hittar något jobb.
Problemet - om man snävar ner sina kriterier alldeles för mycket - är ju att man förmodligen hittar väldigt få jobb att söka = minskar chansen att faktiskt få ett jobb rätt så rejält. Speciellt om man inte kan tänka sig att pendla lite längre, och absolut inte vill flytta på sig.

Sedan behöver man ju inte bli kvar år efter år på en arbetsplats heller, om det skulle visa sig att man inte trivs.
 
Du använder så starka ord?

Hatar att gå till jobbet - är det verkligen så mycket bättre att sitta hemma?
Du har ju svårt att definiera något som skulle kännas ok - kan du inte se något förmildrande i att jobba och få pengar till att förverkliga andra drömmar?
Jo, men jag känner så. Det är enklare för mig att vara hemma. Att tjäna pengar är bara ett nödvändigt ont.
 
Mitt har nog varierat lite mellan 1-2 sidor. Mitt senaste, där jag sökte en intern lärartjänst var kort och koncist och en sida lång. Men där tog jag bara med det viktiga, dvs min utbildning och mina relevanta tjänster inom området sedan 2004.
Precis, har en "stomme" i CV't, sen uppdaterar jag utifrån vad som är relevant för tjänsten, lika så mitt personliga brev.
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet? Eller ska jag strunta i boendestöd och psykolog och vara låtsasfrisk?
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet?

Jag tror inte det blir jättepopulärt att begära tjänstledigt redan i ansökan. Sånt kan göra att en blir bortsållad direkt. Bättre att under t ex intervjun kolla om det finns möjlighet till flex etc.
 
Enklare?

Skulle du verkligen BARA vilja vara hemma hela tiden, om du fick välja :confused: ??
Ja. Det är ansträngande att vara låtsasfrisk.
Jag tror inte det blir jättepopulärt att begära tjänstledigt redan i ansökan. Sånt kan göra att en blir bortsållad direkt. Bättre att under t ex intervjun kolla om det finns möjlighet till flex etc.
Tror inte heller det är populärt. Och det är ett problem.
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet? Eller ska jag strunta i boendestöd och psykolog och vara låtsasfrisk?
Då får du nog istället söka tjänster som omfattar 35 h.
 
Att ha varit långtidssjukskriven kan (tyvärr!) i allra högsta grad göra någon svåranställd.

Vore jag TS skulle jag nog ändå inom rimliga gränser söka efter just "första bästa" som är relevant för utbildningen. Det är ju om inte annat alltid så mycket lättare att hitta något nytt när man redan har en anställning, och faktisk erfarenhet ihop med utbildningen är viktigt. Sitter man arbetslös en längre tid efter avslutad utbildning, framförallt inom en bransch som ju som du säger behöver folk, finns nog risken att vissa potentiella arbetsgivare drar öronen åt sig.
Är inte det där med att det är lättare att hitta en anställning när man redan har en, en myt. För mig har det då aldrig varit på det sättet. Däremot har man ju inte samma press på sig att hitta en ny anställning eftersom man ju då redan har en inkomst. Men jag har aldrig upplevt att det varit någon fördel i jobbsökandet, snarare tvärtom har man ju en uppsägningstid att ta hänsyn till.

När vi anställer parkarbetare så anställs de flesta på säsong åtminstone första året, det är så man kommer in, då det är just mycket säsongsanställningar inom park och trädgård är det även vanligt med både luckor i cvt och med arbetsfria perioder. Jag förstår faktiskt inte poängen med att pressa TS? Börja söka de jobb du vill ha, när du inte hittar fler av dom sök de du kan tänka dig, sen söker du dom du egentligen inte vill ha och tillslut får man KANSKE ge sig på de där man verkligen inte vill ha. Men som sagt, de flest har inte börjat rekrytera ännu. Man rekryterar för säsong i januari-februari och för sommaranställning i mars för det mesta. Fasta tjänsten brukar ofta tillsättas via LASade säsongare men annars kommer de ut i februari-mars eller möjligen till hösten om det är någon som säger upp sig då. Vinter och sommar är lite dötid vad det gäller rekrytering.
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet? Eller ska jag strunta i boendestöd och psykolog och vara låtsasfrisk?
Jag hade väntat med att ta upp det tills jag var på intervjun och man började diskutera hur tjänsten ser ut och vilka möjligheter du har att ta den. Det kan ju finnas möjligheter att hantera tiden inom flexramen.
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet? Eller ska jag strunta i boendestöd och psykolog och vara låtsasfrisk?
Jag har suttit med i flera rekryteringar och upplever att det är otroligt irriterande när vi sökt personer till en 100% och så dyker det upp på intervjun att personen ibland bara kan jobba så lite som 50%. Känns som att det gått åt så mycket jobb och så får man säga "tack men nej tack". Det har i och för sig bara hänt en gång att personen bara kunde jobba 50, vilket var synd med tanke på kompentensen, men det var liksom kanske en halv arbetsdag som var bortkastat för oss, tid som hade kunnat läggas på en annan kandidat.
 
Inom handels tycker jag de flesta tjänster är deltid.
Ok, jag letar inte jobb inom handels.

Är det inte en lösning med flexibla tider?
Kanske. Om det ens kan erbjudas.

Jag har suttit med i flera rekryteringar och upplever att det är otroligt irriterande när vi sökt personer till en 100% och så dyker det upp på intervjun att personen ibland bara kan jobba så lite som 50%. Känns som att det gått åt så mycket jobb och så får man säga "tack men nej tack". Det har i och för sig bara hänt en gång att personen bara kunde jobba 50, vilket var synd med tanke på kompentensen, men det var liksom kanske en halv arbetsdag som var bortkastat för oss, tid som hade kunnat läggas på en annan kandidat.
Det är ju en marig sits när man har ett liv utanför jobbet som bara kan skötas under kontorstider och de jobb som jag kan tänkas vara intresserad av är på kontorstid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 183
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp