Jobbsökartips

Nu är jag inte någon jätteanhängare av Plantagen även om en som van odlare kan göra fynd på deras utförsäljningar men deras representant säger ju att de är medvetna om problemet och håller på att åtgärda det.

Att det är svårt att rekrytera personal med kunskap är ju synd men det är inget unikt för Plantagen, jag har sett katastrofer på tex Granngården vad gäller levande växter.
Deras egen kogödsel som är 98 % torv och 2 procent pelleterad kogödsel, förodlade växter som inte ska förodlas pga av att de inte fortsätter växa när de väl planteras ut, felaktiga råd på deras eget märke av fröer, felmärkta växter med fel zonangivelser etc etc. Men ja det finns flera kjedjor med liknande problem typ blomsterlandet men det gör ju inte plantagen till mindre tvivelaktiga.

Det var ju därför jag skrev att man kunde styra bort från dessa och styra mot andra produkter i sortimentet som faktiskt är bra. Du svarade då att det var att angripa företagets affärsidé. Jag har inte skrivit att jag anser att det är deras affärside att lura på folk dåliga produkter, men om det är det och jag därmed som anställd inte har möjlighet att styra bort från dessa uppenbart dåliga produkter och rekommendera sådant som faktiskt är bra, skulle jag inte ha samvete att arbeta där.

Och ja det finns fler riktigt riktigt dåliga produkter som ja finns hos fler andra kedjor med likvärdigt lågt kunnande och låg produktkvalitet. Det gör dock inte produkterna bättre.

Om jag blev tvungen att sälja på kunder min arbetsgivares felaktiga produkter skulle jag inte klara av att arbeta där med sinnet i behåll, hur mycket de än betalade.
 
Deras egen kogödsel som är 98 % torv och 2 procent pelleterad kogödsel, förodlade växter som inte ska förodlas pga av att de inte fortsätter växa när de väl planteras ut, felaktiga råd på deras eget märke av fröer, felmärkta växter med fel zonangivelser etc etc. Men ja det finns flera kjedjor med liknande problem typ blomsterlandet men det gör ju inte plantagen till mindre tvivelaktiga.

Det var ju därför jag skrev att man kunde styra bort från dessa och styra mot andra produkter i sortimentet som faktiskt är bra. Du svarade då att det var att angripa företagets affärsidé. Jag har inte skrivit att jag anser att det är deras affärside att lura på folk dåliga produkter, men om det är det och jag därmed som anställd inte har möjlighet att styra bort från dessa uppenbart dåliga produkter och rekommendera sådant som faktiskt är bra, skulle jag inte ha samvete att arbeta där.

Och ja det finns fler riktigt riktigt dåliga produkter som ja finns hos fler andra kedjor med likvärdigt lågt kunnande och låg produktkvalitet. Det gör dock inte produkterna bättre.

Om jag blev tvungen att sälja på kunder min arbetsgivares felaktiga produkter skulle jag inte klara av att arbeta där med sinnet i behåll, hur mycket de än betalade.

I all välmening, att ge sådana här råd till TS gör henne inte mer lättanställd. Är en inte väldigt anställningsbar får en nog kompromissa ordentligt.
 
Hur ser det ut hos kommunerna? Att skicka en spontanansökan till rätt person där (gata-/parkförvaltningen) kan vara en ingång. Jag hade nog också sneglat på kyrkogårdsförvaltningen eller motsvarande som sköter kyrkogårdar. Har en bekant som jobbar med just skötsel av kyrkogårdar och han jobbar inte ihjäl sig men har fått en del utbildningar i arbetet (lift, motorsåg etc). Det är mycket gräsklippning och en del räfsande, kratta gångar med maskin etc.

I övrigt hade jag i TS fall tagit nästan vad som helst, för att få (goda) referenser och yrkeserfarenhet av något. För att sedan kunna söka vidare, medan falukorven är tryggad s a s. Jag hade inte haft som krav att köpa hela någons affärsidé från början till slut, det har nog inte hänt i något fall. Inte ens när jag driver mina egna företag är jag fri från områden med förbättringspotential. Det handlar ju också om vad marknaden vill ha. Det som inte efterfrågas (förodlade morötter) går heller inte att sälja.

Hur många har inte sagt om sitt jobb "ja, det är inte mitt drömjobb men det är kul att få jobba med xxxxx" Och så är det ju. En får ta det onda med det goda helt enkelt.
 
I all välmening, att ge sådana här råd till TS gör henne inte mer lättanställd.
Men det är väll heller inte poängen. Poängen är att hitta en arbetsplats där TS trivs och kan rehabilitera sig. Hon är precis på väg att examinera sig från en utbildning inom en bransch som skriver efter utbildad personal. Hon borde därmed inte ha svårt att hitta en anställning, det svåra är att hitta en anställning där hon trivs och mår bra. En hållbar anställning.

TS är heller inte långtidsarbetslös, hen är heltidsstudent och innan dess var hon sjukskriven i flera omgångar från sitt dåvarande arbete.
 
Men det är väll heller inte poängen. Poängen är att hitta en arbetsplats där TS trivs och kan rehabilitera sig. Hon är precis på väg att examinera sig från en utbildning inom en bransch som skriver efter utbildad personal. Hon borde därmed inte ha svårt att hitta en anställning, det svåra är att hitta en anställning där hon trivs och mår bra. En hållbar anställning.

TS är heller inte långtidsarbetslös, hen är heltidsstudent och innan dess var hon sjukskriven i flera omgångar från sitt dåvarande arbete.

Fast TS har en del rigida krav vad gäller flyttbarhet/pendling, kroppsarbete etc. Då är en inte lättanställd i trädgårdsbranschen.
 
Det svaret får mig faktiskt att välja en annan butik, för all framtid. Typ. Så himla otrevligt mot en kund.

Självklart säger en något i stil med "Det var verkligen en bra fråga, vänta en minut medan jag försöker leta rätt på ett svar så både du och jag har lärt oss något". Eller något i den modellen.

Ditt svar låter för mig som "vill du vara snäll och gå till en annan butik och sluta besvära mig". Det är ju tufft när kunderna stör i jobbet :cautious:

Som sagt, jag syftade inte till att diskutera den optimala kundupplevelsen, utan mer att illustrera att himlen inte faller ner om man kommer av sig och inte ger helt perfekt service vid alla tillfallen
 
Som sagt, jag syftade inte till att diskutera den optimala kundupplevelsen, utan mer att illustrera att himlen inte faller ner om man kommer av sig och inte ger helt perfekt service vid alla tillfallen

Det går utmärkt att förbereda ett par fraser som känns bekväma innan en vuxit in helt i rollen. I början är ju kruxet att veta VEM som kan svara på vad, att hitta rätt internt helt enkelt. Så är det nog för de flesta, om en inte blir rekryterad rätt in i en för egen del känd organisation.
 
Jag har valt en mall från nätet till mitt CV och personliga brev. Mallen till CVt rymmer inte mycket text och är i dagsläget fullsmockad. Om CV ska vara max 1 sida så kommer jag bli tvungen att välja bort saker att ha med. Är det ok att göra så? Eller kommer det se ut som om jag har luckor jag inte har? (Har ju ändå stora luckor i mitt CV)
 
Det står ingenting där om att ”normalfungerande” får dopaminkickar och blir nöjda av att utföra tråkiga uppgifter vilket var det jag diskuterade.
Att dopamin är viktigt för belöningssystemet och att det kan fungera sämre om man inte är psykisk frisk eller man har en npf-diagnos är inte vad jag pratade om utan det är rätt vedertaget nuförtiden.
 
Senast ändrad:
Jag har valt en mall från nätet till mitt CV och personliga brev. Mallen till CVt rymmer inte mycket text och är i dagsläget fullsmockad. Om CV ska vara max 1 sida så kommer jag bli tvungen att välja bort saker att ha med. Är det ok att göra så? Eller kommer det se ut som om jag har luckor jag inte har? (Har ju ändå stora luckor i mitt CV)
Beroende på vilken tjänst det är du söker skulle jag framhålla det som är viktigt, och "bunta ihop" det mindre viktiga mot slutet under - förslagsvis - en rubrik som du kallar något i stil med "Övriga tjänster mellan år x och y".
 
Jag har valt en mall från nätet till mitt CV och personliga brev. Mallen till CVt rymmer inte mycket text och är i dagsläget fullsmockad. Om CV ska vara max 1 sida så kommer jag bli tvungen att välja bort saker att ha med. Är det ok att göra så? Eller kommer det se ut som om jag har luckor jag inte har? (Har ju ändå stora luckor i mitt CV)
Mitt CV är två sidor + ca ett halvt a4 personligt brev
 
Jag har valt en mall från nätet till mitt CV och personliga brev. Mallen till CVt rymmer inte mycket text och är i dagsläget fullsmockad. Om CV ska vara max 1 sida så kommer jag bli tvungen att välja bort saker att ha med. Är det ok att göra så? Eller kommer det se ut som om jag har luckor jag inte har? (Har ju ändå stora luckor i mitt CV)
Jag räknade hur många jobb jag totalt haft för ett tag sen. Runt 20-30 tror jag det blev. Haft mängder av eftrajobb. Jag har rensat rejält i vad som står på mitt CV. Det viktigaste och mest relevanta är kvar. Men några är absolut relevanta för vissa typer av jobb. Jag har till exempel haft några "trädgårdsrelaterade" jobb som inte betyder något i min nuvarande anställning, men skulle jag till exempel söka på granngården skulle de definitivt vara viktiga!
 
Det står ingenting där om att ”normalfungerande” får dopaminkickar och blir nöjda av att utföra tråkiga uppgifter vilket var det jag diskuterade.
Att dopamin är viktigt för belöningssystemet och att det kan fungera sämre om man inte är psykisk frisk eller man har en npf-diagnos är inte vad jag pratade om utan det är rätt vedertaget nuförtiden.
"Hjärnan belönar oss också med en dos dopamin när vi har löst en svår uppgift." Att tex städa när man inte vill städa eller att betala räkningar, sådant vi känner motstånd emot att göra och känns betungande = en svår uppgift.
 
Jag har valt en mall från nätet till mitt CV och personliga brev. Mallen till CVt rymmer inte mycket text och är i dagsläget fullsmockad. Om CV ska vara max 1 sida så kommer jag bli tvungen att välja bort saker att ha med. Är det ok att göra så? Eller kommer det se ut som om jag har luckor jag inte har? (Har ju ändå stora luckor i mitt CV)
Det personliga brevet ska helst vara ganska kort och i vart fall inte mer än en sida. CV får absolut vara längre än en sida - där finns enligt mig ingen fast sidbegränsning men om man har jobb som är helt orelevanta/länge sedan man hade dem så skulle jag fundera om de bör vara med på CV. Tänk att CV ska vara relevant för den sökta tjänsten. Tex har jag inte längre med jobb från när jag var ungdom/student utan endast jobb som var/är "juridiska" (jag är jurist). Hur mkt man begränsar bero dock på tjänsten man söker. Jobb som eg inte har med den sökta tjänsten kan absolut vara relevanta att ha med av andra osaker. Men som sagt, CV behöver inte alls vara 1 sida. Om du tex söker på Anders Tegnells CV (finns att hitta på nätet sist jag kollade) så är det flera sidor långt då han har mycket erfarenhet.
 
Det står ingenting där om att ”normalfungerande” får dopaminkickar och blir nöjda av att utföra tråkiga uppgifter vilket var det jag diskuterade.
Att dopamin är viktigt för belöningssystemet och att det kan fungera sämre om man inte är psykisk frisk eller man har en npf-diagnos är inte vad jag pratade om utan det är rätt vedertaget nuförtiden.
Här är en till förvisso ganska kass källa men jag orkade inte leta efter mer betrodda. https://slanka.se/2021/05/satt-fart-pa-dina-lyckohormoner-med-annat-an-mat/

"Dopamin

Dopamin kallas för belöningshormonet. Det ger dig en kick när du närmar dig ett mål, t ex din målvikt efter långt kämpande, när du lyckas För att öka din dopaminnivå så försök att varje dag uppnå kortsiktiga och långsiktiga mål och fira dina små vinster i din vardag. Träning sätter också fart på dopaminproduktionen, likaså när du städar eller tömmer din mejlkorg på jobbet."
 
Fast TS har en del rigida krav vad gäller flyttbarhet/pendling, kroppsarbete etc. Då är en inte lättanställd i trädgårdsbranschen.
Ja hon har höga krav, det gör henne inte nödvändigtvis svår att anställa men det minskar ju mängden arbeten man väljer att söka. Att känna sig tveksam betyder ju heller inte nödvändigtvis att man sen inte ändå testar, bara att man känner sig tveksam eller har tvivel kring om det är en arbetsplats som fungerar i längden.

TS sitter in i båten just nu, hen är ju inte klar med sin utbildning ens. Det är precis i början av arbetsökandet efter att utbildningen är avklarad, det finns ingen orsak till att få panik och kasta sig på första bästa jobb. Det kan man göra sedan om man nu inte hittar något jobb.
 
Det är skillnad om man kliver upp för att göra något man hatar eller om man gör det för något som känns ok.
Du använder så starka ord?

Hatar att gå till jobbet - är det verkligen så mycket bättre att sitta hemma?
Du har ju svårt att definiera något som skulle kännas ok - kan du inte se något förmildrande i att jobba och få pengar till att förverkliga andra drömmar?
 
Ja hon har höga krav, det gör henne inte nödvändigtvis svår att anställa men det minskar ju mängden arbeten man väljer att söka. Att känna sig tveksam betyder ju heller inte nödvändigtvis att man sen inte ändå testar, bara att man känner sig tveksam eller har tvivel kring om det är en arbetsplats som fungerar i längden.

TS sitter in i båten just nu, hen är ju inte klar med sin utbildning ens. Det är precis i början av arbetsökandet efter att utbildningen är avklarad, det finns ingen orsak till att få panik och kasta sig på första bästa jobb. Det kan man göra sedan om man nu inte hittar något jobb.
Här är en bättre https://modernpsykologi.se/2020/04/07/kickern/
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 183
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp