Jobbsökartips

Absolut inte, är min bestämda uppfattning. Att ha en anställning innebär ju i majoriteten av fallen att en är just anställningsbar.
Medan om man är nyexaminerad men har haft massor av arbeten innan studierna så är man inte det? Jag är väll i en bransch där man rekryterar mycket nyexaminerade eller folk som är mellan jobb av någon anledning eftersom det är säsongsanställningar. Så är väll färgad av det. För oss har kompetens, referenser och personkemi varit bärande delar av rekryteringarna inte om personen för tillfället är anställd någonstans. Det brukar mest gör att man får en uppsägningstid att ta hänsyn till.
 
Jag har suttit med i flera rekryteringar och upplever att det är otroligt irriterande när vi sökt personer till en 100% och så dyker det upp på intervjun att personen ibland bara kan jobba så lite som 50%. Känns som att det gått åt så mycket jobb och så får man säga "tack men nej tack". Det har i och för sig bara hänt en gång att personen bara kunde jobba 50, vilket var synd med tanke på kompentensen, men det var liksom kanske en halv arbetsdag som var bortkastat för oss, tid som hade kunnat läggas på en annan kandidat.
Men det är ju skillnad på om man söker en heltid och vill jobba halva den eller om man söker en heltid och vill jobba 90% (eller 87,5).
 
Men det är ju skillnad på om man söker en heltid och vill jobba halva den eller om man söker en heltid och vill jobba 90% (eller 87,5).
Fast det är ju i alla fall inte 100%, nu var den som ville jobba 50% ett extremfall, men det slösar ju ändå på rekryterarnas tid om folk som inte kan jobba heltid söker? Vi behövde ha någon på plats 8h per dag, visst behöver alla gå till tandläkaren och vårdcentralen någon gång ibland, men det blir ju ändå ett irritationsmoment om personen gått så långt som en intervju.
 
Vad gäller om man vill jobba mindre än heltid beror på om någon alltid måste vara på plats och hur många som kan täcka upp. Är det bara en person blir det väldigt sårbart men i en större arbetsgrupp kan man växla och då blir det inte lika sårbart. Så det bästa är att söka sig till en större arbetsplats.
 
Självklart är det ett nödvändigt ont! För de allra fleta av oss. Det är ett privilegium få har att älska sitt jobb.

Men man måste äta och leva. Och det kan man via ett arbete som ger lön. Du är inget undantag.
Inte jag heller.
Man behöver inte älska sitt jobb. Men det är en fördel om man står ut. Jag vill inte ha ett jobb som jag hatar.
 
Man behöver inte älska sitt jobb. Men det är en fördel om man står ut. Jag vill inte ha ett jobb som jag hatar.
Då söker du inte jobb som du hatar helt enkelt. Om du har provat en viss typ av jobb och vet att det inte passar dig ja då söker du inte ett sådant. Men om du bara TROR att du kommer hata jobbet för du tror att det kommer vara på ett visst vis fast att du inte har en aning ja då kan du ju söka /ta reda på mera om jobbet.
 
Är hemma nu och kollade i datorn igen. Jag får inte upp några jobb alls, även om jag lämnar sökfälten tomma.

Jo. Tyvärr har jag inte hittat någon annan utbildning än den jag går. Och den jag går är inte spot on för mig. Det är en väldigt grundläggande grundkurs där man bara skrapar på ytan. Och den är inriktad på praktiskt arbete med att plantera, rensa ogräs och klippa häckar. Typ. Det är inte den typen av jobb jag vill ha.

Jag har kikat på de utbildningar som går på Alnarp, men det är tyvärr för långt bort för mig. Jag klarar inte av att flytta till Skåne.
Det finns trädgårdsmästarutbildning på WIJ i Gävle och Enköping och diverse kurser och utbildningar på Ultuna i Uppsala. Dacapo i Mariestad har också utbildningar men det är kanske längre?
 
Nå, det som ofta är en nackdel i den gröna branschen är till viss del en fördel i det här fallet - säsongsanställning. Det kan vara smart att jobba en säsong för att omsätta studierna i yrkeserfarenhet. Och det ser jättenormalt ut i ett cv. Men fördelen är ju att det finns en ände, man binder inte upp sig så länge. Bra om man behöver starta yrkeslivet efter ett uppehåll. Köra åkgräsklippare i park eller sälja på plantskola en sommar är väl ett helt okej sätt att känna efter hur ett jobb är utan att binda sig på lång sikt.
 
Det finns trädgårdsmästarutbildning på WIJ i Gävle och Enköping och diverse kurser och utbildningar på Ultuna i Uppsala. Dacapo i Mariestad har också utbildningar men det är kanske längre?
Alla städer du nämner är för långt bort. Jag klarar bara att åka en timme hemifrån. Jag sökte för övrigt trädgårdsmästarubildningen i Enköping förra året men klarade inte av att åka dit för att göra tester för att höja mina meriter. Jag kom inte in.
 
Om man söker en heltidstjänst 40 timmar i veckan, är det då okej att säga att man bara är tillgänglig för jobb typ 35 timmar i veckan? Jag behöver ju tyvärr ha tid till boendestöd och psykologsamtal. Och finns det något sätt jag kan kompensera för inkomstbortfallet? Eller ska jag strunta i boendestöd och psykolog och vara låtsasfrisk?
Jag har sökt tjänster som utlysts på heltid, men skrivit i min ansökan att jag varit intresserad av deltid. Bättre vara ärlig i det på en gång tror jag.
 
Alla städer du nämner är för långt bort. Jag klarar bara att åka en timme hemifrån. Jag sökte för övrigt trädgårdsmästarubildningen i Enköping förra året men klarade inte av att åka dit för att göra tester för att höja mina meriter. Jag kom inte in.
Nej det är ju onekligen en bit. Du är inte intresserad av florist, det är tydligen ett bristyrke.
 
Självklart är det ett nödvändigt ont! För de allra fleta av oss. Det är ett privilegium få har att älska sitt jobb.

Men man måste äta och leva. Och det kan man via ett arbete som ger lön. Du är inget undantag.
Inte jag heller.
Ett jobb kan ha så många andra ljusglimtar också, tycker jag. Jag jobbar med 1- och 2-åringar och - i år - tillsammans med en helt underbar kollega. Vi har så fruktansvärt roligt tillsammans med barnen ibland, och det händer rätt ofta att vi brister ut i gapskratt. Men det är ju inte så att jag skuttar som en "energizer bunny" ur sängen kl 5:45 varje morgon ändå. Jag har inte roligt varenda minut 8 timmar om dagen, och vissa dagar skulle jag självklart hellre dra täcket över ansiktet och sova vidare.

Men - herregud - vad jag hade saknat mitt jobb om jag inte fick gå dit! Det är guld värt att få skratta och ha kul, även om det kanske "bara" är en eller två timmar av dagen som är på det viset.

Kontakterna man knyter med kollegor :heart.

Uppskattning man får av chefer och föräldrar :heart.

Det är så himla MYCKET som är knutet till ett jobb. Så mycket mer än att bara gå dit varje dag, gå hem igen och sedan få sin lön på kontot. Det är ju en jättestor del av min sociala värld.
 
Ett jobb kan ha så många andra ljusglimtar också, tycker jag. Jag jobbar med 1- och 2-åringar och - i år - tillsammans med en helt underbar kollega. Vi har så fruktansvärt roligt tillsammans med barnen ibland, och det händer rätt ofta att vi brister ut i gapskratt. Men det är ju inte så att jag skuttar som en "energizer bunny" ur sängen kl 5:45 varje morgon ändå. Jag har inte roligt varenda minut 8 timmar om dagen, och vissa dagar skulle jag självklart hellre dra täcket över ansiktet och sova vidare.

Men - herregud - vad jag hade saknat mitt jobb om jag inte fick gå dit! Det är guld värt att få skratta och ha kul, även om det kanske "bara" är en eller två timmar av dagen som är på det viset.

Kontakterna man knyter med kollegor :heart.

Uppskattning man får av chefer och föräldrar :heart.

Det är så himla MYCKET som är knutet till ett jobb. Så mycket mer än att bara gå dit varje dag, gå hem igen och sedan få sin lön på kontot. Det är ju en jättestor del av min sociala värld.
Jag håller med! Jag orkar inte vara så speciellt social på kvällarna. Mina två närmaste kollegor är guld! Jag får ut så otroligt mycket av att jobba med dom!
 
Bristyrke? Trodde det var omöjligt att få jobb som det. Skulle kunna tänka mig det.
Nej när jag kollade upp det med våra studievägledare och med den utbildningsansvariga här så var det många som var på väg mot pension men inte lika många som sökte utbildningen och därmed ser man risker för att det blir brist inom några år. På arbetsförmedlingen har man buntat ihop florister med alla butiks och kassajobb och då ser det ut som att det ska gå ned i behov. Men tittar man på andra ställen så är det i balans nu men som sagt är det många äldre som är på väg mot pension och inte lika många som utbildar sig. Kolla med vägledare i din kommun.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 181
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tävling i julsnaps
  • Stil på bostad för uthyrning.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp