Jobbsökartips

Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.
Du kommer såklart lära dig efter hand! Ingen förväntar sig att den som är ny kan allt.

Hur tror du alla andra gör, att de kan sina jobb till 100% från dag 1?

Det vore ju dessutom supertråkigt om man kunde allt från början. Då har man ju noll möjligheter att utvecklas och lära sig nya saker.
 
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.

Mitt första riktiga jobb efter studierna var ett vikariat inom ett område jag inte kunde nåt om. Jag hade en universitetsutbildning inom ett närliggande område men det var allt. De var tvungna att lära mig ALLA arbetsuppgifterna från grunden! Men jag såg det snarare som en fördel. De visste att jag inte kunde något om det där sen innan. Jag hade alltså ingen press på mig egentligen. Jag kunde bara göra mitt bästa. Det känns jobbigare nu 15 år senare när folk nu tror att jag kan mycket! Då måste jag upprätta hålla den bilden och motsvara förväntningarna. När jag började fanns det ju inte inga förväntningar på mig och därmed ingen press. Då var det ju inget konstigt alls att säga att man inte kunde en specifik sak och be någon lära en.
 
Stopp, stopp, stopp Wille! Nu börjar du fastna i de där cirklarna som du så lätt hamnar i. Ta det från början nu. Granngården lockar, men du kan också tänka dig handelsträdgård om det inte är för tungjobbat, eller hur? Lås inte in dig i att fråge-delen för du kan så mycket mer än du tror. Du har både kunskapen från utbildningen och intresset plus kreativiteten. Du kommer inte ha några som helst problem att svara på eventuella frågor från kunderna.

Jag hade ingen utbildning inom trädgård alls, bara ett intresse. Jag fick jobbet ändå :)
Jag tycker det är roligt att kunna hjälpa kunder. Men ja, samtidigt är det ju jobbigt när jag inte kan hjälpa till.

Folk i min närhet tror jag kan allt, typ. Det gör jag inte.
Trädgårdsbranschen kommer nog inte börja rekrytera förrän efter nyår, om du tycker att det är lite tomt på jobb just nu.
De har börjat lite smått redan. Har sett jobb både som parkarbetare och maskinförare. Undrar förresten hur man blir maskinförare?
Skicka spontan ansökningar där du berättar om din utbildning och att du precis är klar och nu söker arbete. Om du googlar plantskolor i örebro så får du upp ett gäng.
Ja. Jo. Kan väl funka till nöds.

(Stora haken är restiden.)
Du kommer såklart lära dig efter hand! Ingen förväntar sig att den som är ny kan allt.

Hur tror du alla andra gör, att de kan sina jobb till 100% från dag 1?

Det vore ju dessutom supertråkigt om man kunde allt från början. Då har man ju noll möjligheter att utvecklas och lära sig nya saker.
Nej, kanske inte allt, men något i alla fall. Jag känner ofta att jag inte kan något alls. Kanske är det inte sant, men hur ofta får man enkla frågor som jag kan svara på? Hände typ aldrig under min praktik.
Mitt första riktiga jobb efter studierna var ett vikariat inom ett område jag inte kunde nåt om. Jag hade en universitetsutbildning inom ett närliggande område men det var allt. De var tvungna att lära mig ALLA arbetsuppgifterna från grunden! Men jag såg det snarare som en fördel. De visste att jag inte kunde något om det där sen innan. Jag hade alltså ingen press på mig egentligen. Jag kunde bara göra mitt bästa. Det känns jobbigare nu 15 år senare när folk nu tror att jag kan mycket! Då måste jag upprätta hålla den bilden och motsvara förväntningarna. När jag började fanns det ju inte inga förväntningar på mig och därmed ingen press. Då var det ju inget konstigt alls att säga att man inte kunde en specifik sak och be någon lära en.
Så kan det ju också vara. Mitt förra jobb halkade jag in på via arbetsträning. Ingen förväntade sig nånting av mig. Och jag hade inte heller utgett mig för att kunna något. Men jag känner att det är lite annorlunda med ett jobb. Där tänker jag att man behöver kunna sin sak.
 
Kommer inte ihåg om någon föreslagit kyrkogårdsjobb?
Jo, det har föreslagits. I en annan tråd, en annan tid. Sökte ett sånt jobb för ett tag sen. Fick inte ens komma på intervju. Men det är ett sånt där slitigt jobb. Bra att ha för att sätta mat på bordet men inget mer.
Har du körkort @Wille? Tror jag läst om du har eller inte någonstans men minns inte.
Ja, jag har körkort. Så jäkla glad för det!

Har funderat på att utöka till BE eller B96. Har dock inte koll på skillnaderna mellan dem. Men släp kan jag köra, både framlänges och baklänges.

Har funderat på att ta truckkort också. Har sett en del såna jobb där det behövs.

Och jag tror mig kunna passa som maskinförare. Vet dock inte hur man blir det.
 
Jo, det har föreslagits. I en annan tråd, en annan tid. Sökte ett sånt jobb för ett tag sen. Fick inte ens komma på intervju. Men det är ett sånt där slitigt jobb. Bra att ha för att sätta mat på bordet men inget mer.

Ja, jag har körkort. Så jäkla glad för det!

Har funderat på att utöka till BE eller B96. Har dock inte koll på skillnaderna mellan dem. Men släp kan jag köra, både framlänges och baklänges.

Har funderat på att ta truckkort också. Har sett en del såna jobb där det behövs.

Och jag tror mig kunna passa som maskinförare. Vet dock inte hur man blir det.

Är du i Örebro län eller var det ett exempel?
Maskinförare har lite olika utbildningar beroende på vad man ska köra, de flesta truckkort går att ta samtidigt på en utbildningsdag t.ex. och utbildingen finns på lite olika platser samt kostar en liten slant. Ibland när Green Cargo söker lokförare erbjuder de utbildning till den de vill ha, men där kan tunga lyft ingå. Mitt tips är att googla den maskin du kan tänka dig framföra och lägg till typ "kvalificering" och "utbilding" eller andra liknande ord så brukar man kunna hitta.
 
Jo, det har föreslagits. I en annan tråd, en annan tid. Sökte ett sånt jobb för ett tag sen. Fick inte ens komma på intervju. Men det är ett sånt där slitigt jobb. Bra att ha för att sätta mat på bordet men inget mer.

Ja, jag har körkort. Så jäkla glad för det!

Har funderat på att utöka till BE eller B96. Har dock inte koll på skillnaderna mellan dem. Men släp kan jag köra, både framlänges och baklänges.

Har funderat på att ta truckkort också. Har sett en del såna jobb där det behövs.

Och jag tror mig kunna passa som maskinförare. Vet dock inte hur man blir det.
Lite info om att bli maskinförare .

"Utbildningsintyg för maskinförare​

TYA utfärdar utbildningsintyg för maskinförare, det så kallade ”svarta plastkortet”. Det utfärdas efter genomförd och godkänd grundutbildning på särskilda maskinslag som anges på kortet. För en maskinförare på TYAs avtalsområden gäller kortet som utbildningsintyg, vilket innebär att ingen bok utfärdas.

För maskinförare som arbetar inom BYNs avtalsområden, kontakta: Byggbranschens Yrkesnämnd.

TYA har slutit avtal med cirka 500 maskininstruktörer runt om i landet. Du hittar dem här: https://www.tya.se/truck-och-maskin/hitta-maskinutbildare/ "

Om du vill köra truck så är det oftast en tre dagar kurs med slutprov.
Du har fått testa på att köra truck på dessa dagar men lär dej kommer du göra på blivande jobbet.
 
Får du fram några jobb alls på monster?

Försök få fram jobb överhuvudtaget och filtrera på ort när du lyckats med det.
Klicka runt på sajten tills du lyckas.
Är hemma nu och kollade i datorn igen. Jag får inte upp några jobb alls, även om jag lämnar sökfälten tomma.
Det är ju därför man utbildar sig, så att man har en hyfsad yrkeskunskap som grund.
Sen lär man sig rutinerna och får mer och mer kunskap inom yrket allt eftersom, på de olika ställen man jobbar.
Jo. Tyvärr har jag inte hittat någon annan utbildning än den jag går. Och den jag går är inte spot on för mig. Det är en väldigt grundläggande grundkurs där man bara skrapar på ytan. Och den är inriktad på praktiskt arbete med att plantera, rensa ogräs och klippa häckar. Typ. Det är inte den typen av jobb jag vill ha.

Jag har kikat på de utbildningar som går på Alnarp, men det är tyvärr för långt bort för mig. Jag klarar inte av att flytta till Skåne.
 
Är du i Örebro län eller var det ett exempel?
Maskinförare har lite olika utbildningar beroende på vad man ska köra, de flesta truckkort går att ta samtidigt på en utbildningsdag t.ex. och utbildingen finns på lite olika platser samt kostar en liten slant. Ibland när Green Cargo söker lokförare erbjuder de utbildning till den de vill ha, men där kan tunga lyft ingå. Mitt tips är att googla den maskin du kan tänka dig framföra och lägg till typ "kvalificering" och "utbilding" eller andra liknande ord så brukar man kunna hitta.
Ja, jag finns i Örebro län.

Jag har ju ingen aning om vilka maskiner som finns, så vet inte ens vart jag ska börja.

Truckförarutbildning har jag dock koll på. Har hittat två ställen som ger utbildningar för några tusenlappar per kurs.
 
Ja, jag finns i Örebro län.

Jag har ju ingen aning om vilka maskiner som finns, så vet inte ens vart jag ska börja.

Truckförarutbildning har jag dock koll på. Har hittat två ställen som ger utbildningar för några tusenlappar per kurs.

Skickar ett PM till dig, vet att de söker folk just nu men vet inte om det är heltid. Lite obekväma arbetstider men du kan ju kolla om det kan vara intressant.
 
Ja, jag finns i Örebro län.

Jag har ju ingen aning om vilka maskiner som finns, så vet inte ens vart jag ska börja.

Truckförarutbildning har jag dock koll på. Har hittat två ställen som ger utbildningar för några tusenlappar per kurs.
Lyfter ett finger om att om du tycker att det är tungt jobb på en handelsträdgård så är risken stor att du även tycker att köra truck är tungt.
 
Lyfter ett finger om att om du tycker att det är tungt jobb på en handelsträdgård så är risken stor att du även tycker att köra truck är tungt.
Ok. Men hur är det möjligt? Jag tycker ju t.ex. det är lätt att köra bil. På vilket sätt är det tungt att köra truck?
 
"Tyvarr vet jag inte svaret pa din fraga. Vill du komma tillbaka senare nar nagon av mina kollegor ar har och kan hjalpa?"

Inget katastrofalt kommer att handa om en kund inte kan fa svar pa sina fragor! Du forvantas inte vara ett orakel
Då hade jag sagt tack och hej och i bästa möjliga mån sökt mig till andra butiker. Jag har inga problem med att personalen inte vet svaret på alla mina frågor (jag kan ställa bra många skumma frågor!) men jag har väldigt svårt för att få känslan av att mina frågor inte passar in den aktuella tiden utan att jag måste komma tillbaka. Det kräver alldeles för mycket av mig att göra flera sådana resor.
 
Ok. Men hur är det möjligt? Jag tycker ju t.ex. det är lätt att köra bil. På vilket sätt är det tungt att köra truck?
Själva framförandet är inte tungt men det är sällan du sitter 8h i trucken, det är även massa in och ur tex ta ner en pall för att lyfta av ett x antal säckar och sedan upp igen eller köra fram pall och ur trucken för att ta av lock och pallkragar eller på med fler pallkragar. Som sagt så mycket ovanligt att det är bara framförande av trucken som ingår i truckjobb.
 
Då hade jag sagt tack och hej och i bästa möjliga mån sökt mig till andra butiker. Jag har inga problem med att personalen inte vet svaret på alla mina frågor (jag kan ställa bra många skumma frågor!) men jag har väldigt svårt för att få känslan av att mina frågor inte passar in den aktuella tiden utan att jag måste komma tillbaka. Det kräver alldeles för mycket av mig att göra flera sådana resor.

Nu ar val poangen inte att diskutera vad den optimala kundupplevelsen, utan snarare att visa for TS att det ar OK att inte vara helt sjalvsaker eller kunna hantera varenda sitaution pa jobbet, speciellt nar man ar ny (vilket man ar ganska lange!)
Bara for att TS inte sjalvsakert kan hantera varenda tankbara kundsituation, behover det inte betyda att jobbet ar olampligt for hen...
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 181
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp