Jobbsökartips

Men alltså, det finns väl ingen som förväntar sig att en anställd på t.ex. en handelsträdgård ska kunna allt om alla växter och produkter! Det man som anställd gör är att man ber kunden vänta så ska man ska ta reda på svaret och sen fråga annan personal eller använda Google...
Verkligen, och jag tror det är svårt att ha något jobb, någonstans, där man inte kommer få frågor man inte har svar på!
 
Men alltså, det finns väl ingen som förväntar sig att en anställd på t.ex. en handelsträdgård ska kunna allt om alla växter och produkter! Det man som anställd gör är att man ber kunden vänta så ska man ska ta reda på svaret och sen fråga annan personal eller använda Google...
Jag anser inte att man ska svara "vet inte" på varje fråga, eller ens hälften av frågorna.
 
Jag anser inte att man ska svara "vet inte" på varje fråga, eller ens hälften av frågorna.

Du svarar självklart aldrig ”vet ej” till en kund. Du svarar ”ge mig en sekund så ska jag kolla med en kollega så att du får svar på din fråga”. Alternativt att du helt enkelt kollar upp det på annat sätt.

När jag jobbade på NK fick vi ganska gedigen intern utbildning och jag antar att fler arbetsplatser erbjuder samma. Dock måste man ju ha rätt inställning när det gäller kundbemötande. Steg 1 är att kan du inte leverera ett svar så ser du till att lösa det på ngt annat sätt.
Du ställer heller aldrig en fråga som genererar ett ja eller nej-svar. Typ ”vill du ha hjälp”. Istället frågar du ”hur kan jag hjälpa dig”? Eller om det känns för ”på” säger du ”hej välkommen, fråga mig gärna om det är något jag kan bistå/hjälpa dig med” (och tar ett steg tillbaka för att ge kunden space)
 
Senast ändrad av en moderator:
Du svarar självklart aldrig ”vet ej” till en kund. Du svarar ”ge mig en sekund så ska jag kolla med en kollega så att du får svar på din fråga”. Alternativt att du helt enkelt kollar upp det på annat sätt.
Jag är inte så smidig. Och jag vet inte var jag ska hitta svaret. Det kanske inte finns någon kollega i närheten.
 
D
Jag anser inte att man ska svara "vet inte" på varje fråga, eller ens hälften av frågorna.
Du kommer att lära dig med tiden. Det är inte helt ovanligt att nyanställda som kobbar direkt mot kunder har en liten skylt där det framgår att de är nya på jobbet. Det är ju för att kunderna ska förstå varför saker tar längre tid och/eller svar behöver kollas upp.

Jag skulle säga att det vanligaste är att utbildningen ger nödvändiga grundkunskaper, men när man väl börjar jobba får man lära sig ytterligare saker.
 
Jag anser inte att man ska svara "vet inte" på varje fråga, eller ens hälften av frågorna.

Andra har redan sagt detta, men forvanta dig verkligen inte att du ska "kunna" jobbet fran dag 1. Visst har du en utbildning som kanske forbereder dig for ett sarskilt jobb, men aven samma roll pa tva olika arbetsplatser kommer att variera otroligt mycket, darfor ar det naturligt och forvantat att nya kollegor inte kan sa mycket i borjan och kommer behova stalla massa fragor.
Tumregeln jag brukar hora/anvanda mig av ar att det tar ungefar 6 manader innan man ar hyfsat komptent i en roll, och forstar hur rollen fungerar, hur arbetsplatsen/den storre organisationen och kollegor funkar osv.

Nar du inte vet svaret pa en fraga sa hamtar du en kollega, och sen lar du ju dig ocksa av svaret som kollegan vet, sa tt nasta gang kan du svara pa fragan - det ar en helt normal del av upplarningsprocessen i en ny roll!
 
D

Du kommer att lära dig med tiden. Det är inte helt ovanligt att nyanställda som kobbar direkt mot kunder har en liten skylt där det framgår att de är nya på jobbet. Det är ju för att kunderna ska förstå varför saker tar längre tid och/eller svar behöver kollas upp.

Jag skulle säga att det vanligaste är att utbildningen ger nödvändiga grundkunskaper, men när man väl börjar jobba får man lära sig ytterligare saker.

Andra har redan sagt detta, men forvanta dig verkligen inte att du ska "kunna" jobbet fran dag 1. Visst har du en utbildning som kanske forbereder dig for ett sarskilt jobb, men aven samma roll pa tva olika arbetsplatser kommer att variera otroligt mycket, darfor ar det naturligt och forvantat att nya kollegor inte kan sa mycket i borjan och kommer behova stalla massa fragor.
Tumregeln jag brukar hora/anvanda mig av ar att det tar ungefar 6 manader innan man ar hyfsat komptent i en roll, och forstar hur rollen fungerar, hur arbetsplatsen/den storre organisationen och kollegor funkar osv.

Nar du inte vet svaret pa en fraga sa hamtar du en kollega, och sen lar du ju dig ocksa av svaret som kollegan vet, sa tt nasta gang kan du svara pa fragan - det ar en helt normal del av upplarningsprocessen i en ny roll!
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.
 
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.

Alla är osäkra på ett nytt jobb!
Är du dock inte bekväm i att prata med kunder generellt ska du kanske inte arbeta med sälj/kundkontakt. En av de viktigaste egenskaperna är att kunna småprata vid behov och snabbt kunna läsa av kunden och anpassa bemötandet efter det.
 
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.

Nej, sa kan det vara om mna har hoga forvantningar pa sig sjalv, men det betyder inte att det inte ar vart ett forsok.

Alla andra ar inte heller sa sjalvsakra som de kanske ser ut ibland - jag har ibland suttit och oroat/forberett mig i over en timme for att ringa nagon, da jag var sa himla osaker kring att kommunicera pa telefon. Sen tog samtalet 3 minuter och var helt odramatiskt. Nu, tusentals jobbsamtal senare, har den dar osakerheten forsvunnit - det ar en del av livet.
 
"Tyvarr vet jag inte svaret pa din fraga. Vill du komma tillbaka senare nar nagon av mina kollegor ar har och kan hjalpa?"

Inget katastrofalt kommer att handa om en kund inte kan fa svar pa sina fragor! Du forvantas inte vara ett orakel

Det anser jag inte är en bra lösning. Ansvaret ska inte läggas över på kunden, att de ska komma tillbaka när ngn annan jobbar. Möjligen att man tagit kundens uppgifter och ringt/mailat när man haft svaret. I värsta fall!
 
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.
När man börjar ett nytt jobb kan man inte alltid räkna med att vara bekväm med alla arbetsuppgifter. ALLA är nya på jobbet någon gång.

Arbetsgivaren har garanterat förståelse för att du inte är ett levande uppslagsverk och du kommer som sagt att lära dig med tiden - om du får in tänket att det är så det funkar i många fall. Man blir duktig på sitt jobb genom att utföra det. Som ny är det bra att berätta för den som är din mentor eller den som leder arbetet vad du är osäker på så kan ni tillsammans komma fram till hur du ska gå tillväga om situationen uppstår.
 
Det anser jag inte är en bra lösning. Ansvaret ska inte läggas över på kunden, att de ska komma tillbaka när ngn annan jobbar. Möjligen att man tagit kundens uppgifter och ringt/mailat när man haft svaret. I värsta fall!

Ja, man kan ju lagga servicenivaer pa olika ambitioner - visst, det du beskriver ar riktigt bra service, men jag stoter ofta pa betydligt varre service i alla mojliga miljoer, och det ar inte nagot som forstor min dag. Inget katastrofalt kommer att handa om en kund far medelmattlig till dalig service da och da, ar min poang
 
Jag känner mig så väldigt osäker när jag inte kan svaret och inte vet var jag hittar svaret heller. Är inte alls bekväm i det.
Jag får ofta frågor av kunder på jobbet. Ibland kan jag svaret, ibland får jag säga "det får jag kolla upp, ge mig en sekund så återkommer jag". Det är aldrig någon som blivit sur för att jag behöver gå in och kolla med en kollega. Om du tycker att det känns "läskigt" att jobba själv så får du väl se till att leta jobb på ställen där du aldrig behöver göra det? Det måste ju finnas större företag som har många anställda.
 
Jag har jobbat i drygt ett år på mitt jobb. När någon ringer och har en fråga är det inte alls ovanligt att de får vänta när jag googlar, eller så får jag ringa en kollega och be om att få återkomma. Det kommer hända om ett år till. Kollegor som har jobbat i över 10 år tar också upp frågor med jämna mellanrum i gruppen.

Jag började på en plantskola en sommar med noll förkunskaper. Jag fick hänvisa ALLT till chefen i början. "Tjuvlyssnade" på svaren och lärde mig lite allt eftersom. Till slut kunde jag svara på kanske 75% av frågorna, de flesta frågade nämligen samma saker. Chefen var helnöjd. Man behöver inte göra saker svårare än dom är.
 
Jag är inte så smidig. Och jag vet inte var jag ska hitta svaret. Det kanske inte finns någon kollega i närheten.
Stopp, stopp, stopp Wille! Nu börjar du fastna i de där cirklarna som du så lätt hamnar i. Ta det från början nu. Granngården lockar, men du kan också tänka dig handelsträdgård om det inte är för tungjobbat, eller hur? Lås inte in dig i att fråge-delen för du kan så mycket mer än du tror. Du har både kunskapen från utbildningen och intresset plus kreativiteten. Du kommer inte ha några som helst problem att svara på eventuella frågor från kunderna.

Jag hade ingen utbildning inom trädgård alls, bara ett intresse. Jag fick jobbet ändå :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 181
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp