jobbigt att titta upp?

Novelette

Trådstartare
Ja, jag har ju skrivit om det här förut men nu har jag funderat lite längre.

När jag går fot med Nikita(tax) så vill hon inte gärna titta upp. Jag har fått rådet att titta rakt fram och att berömma när hon tittar upp.

Jag har gjort det men tycker inte att det fungerar. Hon tittar upp när jag ber om det men bara en kortis.

Kan hon kanske tycka att det är jobbigt att titta upp? Det är ju en liten hund.
Fast jag har till o med bildbevis på att hon kan:
3532206.jpg


Just där går ju inte jag så föredömligt men jag tror att jag berömmer eller nåt.

Jag tänkte på om det kan vara jobbigt att hålla huvudet så hela tiden? Vad är det annars? Ibland är det ju så att hon går med nosen i backen men det beteendet har jag nästan fått bukt med helt. Så hon går bara och tittar rakt fram. Hon är ju duktig och lyssnar men jag vill gärna ha lite kontakt.

Vad göra??
 
Sv: jobbigt att titta upp?

För att gå fot så måste hon inte titta på dig hela tiden, om det inte är just det du vill. Min hund som tävlar elitlydnad tittar inte på mig hela tiden utan tittar upp, tittar framåt, tittar upp. Det viktiga är att de håller samma position hela tiden, huvudet måste inte vara uppåt mot föraren hela tiden. Faktiskt behöver den inte titta på föraren alls, den får inte snusa men det är ok att den tittar framåt hela tiden. Det ser dock mycket trevligare ut om den mellanåt tar kontakt med föraren. Hur mycket den skall titta på föraren är en smaksak.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Ja det är väldigt svårt för en liten hund att behålla ständig ögonkontakt. Har samma problem med min tax men det är inget fel dom gör utan man får helt enkelt ta hänsyn till att det är jobbigt att vara så liten och vrida upp huvudet så högt. Jag låter douglas gå som på bilden mesta tiden men jag uppskattar om han tittar upp på mig då och då (vilket han gör) och då får han massa beröm.
Prova att lägg dig på golvet och titta upp på en person som står normalt så ska du se hur jobbigt det är :D ;)

Jagodouglas.jpg
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Jag trodde de skulle göra det om man vill tävla...hm, vad bra för hon är ju duktig i övrigt det är bara just det med kontakten.
Då behöver jag inte "pressa" fram någon kontakt.
Tack för svaret!

MrsScabtree: Sådär ser det ut för oss också!:) Vad skönt att höra...jag började fundera på om min vovve inte ville ha kontakt med mig eller att jag gjorde fel på något sätt...då är det bara att träna på.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Nej, det behöver dom inte. De måste hålla position, följa dig utan att pendla så lägg vikten på det och försök att få din hund att titta upp då och då. Så fortsätt att belöna kontakt men istället för att försöka få hunden att titta hela tiden så bör du lägga krutet på att den följer dig i alla lägen.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Precis som Geezer skriver, så behöver de inte titta upp. Det kan vara både jobbigt för nacken och så kan det vara jobbigt psykiskt för vissa hundar att ständigt titta sin matte/husse i ögonen.

Hade en klubbkompis tidigare, vars hund bara nös när han tog kontakt under fotgåendet. När hunden höjer huvudet rinner snoret bakåt och hunden sätter igång och nyser.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Ja, ett plus är ju att hon sneglar upp på dig ibland och gärna helt och hållet när ni stannar och hon sitter...om du vill ha lite "finslip" på det hela. Min west highland kille klarar av att titta upp och vill gärna ha mer kontakt än Douglas..Men man ser att han blir lite yr om han går för länge:angel:
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Haha, ojdå...ja det vill jag nog inte att Nikita blir.

Har du tävlat med dina? Har anmält Nikita till tävlingslydnadskurs till våren och hoppas på att kunna tävla lite. Det borde väl gå lika bra med en tax som vilken annan ras va?

GuardianAngel: Ja, det låter ju inte så trevligt. Tror nog inte jag skulle palla att titta upp så länge.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

vad har hon för anledning o söka kontakt med dig?
Vad gör att hon verkligen suktar o söka sig uppåt , förmodligen ingenting.
Tänk ut nåt vettigt belöningssystem som kommer uppåt

några ideér som hon kanske gillar

* Boll i munnen o spotta den till henne när hon tittar.
* belöningsgodis i munnen o spotta till henne när du får kontakt.
*keps på huvudet o kasta till henne o kampa med.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

det där med kepsen var en toppenidé!

men jag har en annan fråga. båda mina är JÄTTEfokuserade, labben så mycket att han går i någon sorts pass-galopp med hela kroppen vriden. detta måste vara väldigt slitsamt för kroppen så vi tränar inte ff så mycket mer. går det att lära dem att gå aningen mindre fokuserade utan att de tappar position och hastighet i vändningar och halter?
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Hm...ja, det har du nog rätt i. Jag belönar enbart med rösten och jag brukar busa med henne lite när hon söker kontakt.

Men det som känns konstigt för mig är att det blir en brytning i "fot" om man börjar leka...? Blir det inte fel signal?

Jag är ju inte så insatt så därför frågar jag så mkt, och oftast dumt...men jaja, jag lär mig ju:D

Hur gör du rent praktiskt när du tränar på detta?

Går fot, får kontakt och belönar genast genom att ex kasta bollen?? Sen då...ska man kalla in igen och börja om??

Jag har dessutom inte kunnat ta mig iväg att träna för jag har jobbat kvällar så vi har tränat själva på promenaderna.:crazy:
 
Sv: jobbigt att titta upp?

det där med kepsen var en toppenidé!

men jag har en annan fråga. båda mina är JÄTTEfokuserade, labben så mycket att han går i någon sorts pass-galopp med hela kroppen vriden. detta måste vara väldigt slitsamt för kroppen så vi tränar inte ff så mycket mer. går det att lära dem att gå aningen mindre fokuserade utan att de tappar position och hastighet i vändningar och halter?

Ja kepsen är klockrent sätt o få kontakt. Men som i Tyskland är det inte tillåtet på prov o ha väst eller keps på sig. Då det räknas som hjälp medel. Sen godis tokiga hundar så är det kanon o ha köttbulle i munnen o sen spotta till hunden, sen på prov har man tuggumi , va tror ni hunden gör då om man tuggar lite högre jo söker en jävulsk kontakt o bara väntar på köttbulle.

jag skulle ju helst se att min gick så glatt iof så gör han det i mellan åt ofta vid starter då jag dragit upp han i drift lite mer.

vete inte riktigt om jag vill åt ditt håll tycker inte en hund kan söka för mycket kontakt igentligen bara den håller position, om hunden tycker det är jobbigt så skulle den gå annorlunda då de är lata djur.
så ser jag på det iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: jobbigt att titta upp?

Åk med i helgen o titta på oss när vi kör mycket enklare o visa o förklara vi bor ju i samma stad vi ska träna fredag-söndag

spår, lydnad och skydd så det finns alla möjligheter o bli med.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Hm...ja, det har du nog rätt i. Jag belönar enbart med rösten och jag brukar busa med henne lite när hon söker kontakt.

Men det som känns konstigt för mig är att det blir en brytning i "fot" om man börjar leka...? Blir det inte fel signal?

Jag är ju inte så insatt så därför frågar jag så mkt, och oftast dumt...men jaja, jag lär mig ju:D

Hur gör du rent praktiskt när du tränar på detta?

Går fot, får kontakt och belönar genast genom att ex kasta bollen?? Sen då...ska man kalla in igen och börja om??

Jag har dessutom inte kunnat ta mig iväg att träna för jag har jobbat kvällar så vi har tränat själva på promenaderna.:crazy:

Inga frågor är dumma.

Du måste ju bryta momentet nån gång o då bryter man när hunden går som bäst o då ex kamp eller bus leker med hunden då hajar den till gör jag så där då får jag det jag vill ha. Det är därför det är så viktigt att hitta rätt belönings system till hunden. I mitt fall är det ju skit enkelt jag har en bytesgalen hund mat tokig så jag kan bara välja mellan dom två dessutom kampglad ja då väljer jag belöna med go bit här hemma när jag kör moment på plan då jag vill ha full fräs då blir det boll eller brandslang med kamp.

När jag belönar hunden med bollen då har jag bollen i höger hand gömd sen när jag belönar hunden så drar jag upp höger näve blottar bollen han skuttar upp o tar bollen då ser hunden att belöningen alltid kommer uppifrån då söker han mer kontakt nästa gång.
Jag bryr mig inte om idag att han hoppar o lever om lite grann det tar jag bort när kravfasen ska läggas till då jag ska KRÄVA kontakt i alla lägen.



Du har jue MSN hojta till så har jag filmer på hur jag kört in linförigheten grunderna på han iaf.
 
Sv: jobbigt att titta upp?


Kolla den bilden finn ett fel:

hunden går ju bra o söker dig men va gör du jo du söker ju mer kontakt än hunden om du räta på dig då skulle hunden söka mer kontakt för o hålla koll dig, nu behöver ju inte hunden det för du har ju stenkoll på henne redan.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Kolla den bilden finn ett fel:

hunden går ju bra o söker dig men va gör du jo du söker ju mer kontakt än hunden om du räta på dig då skulle hunden söka mer kontakt för o hålla koll dig, nu behöver ju inte hunden det för du har ju stenkoll på henne redan.
Jo det stämmer ju, men sådär görjag med mina under inlärningsprocessen..När dom tittar på mig vänder jag mig om och berömmer=mycket glad hund, tittar dom inte tittar inte jag (jag sneglar så jag är beredd när dom tittar). Sen måste man faktiskt ta hänsyn till att en liten tax av dvärgmodell inte ska behöva gå med ögonkontakt precis hela tiden för det är otroligt jobbigt. En hund av stor modell behöver också anstränga sig för att vara fokuserad på föraren samtidigt som den ska kontrollera så att kroppen rör sig i rätt riktning och inte tränger för mkt..Tänk då att vara fyra gånger så liten och vrida upp huvudet rätt upp...Jag insåg inte vad jag krävde av min hund för än jag la mig på marken själv och tittade upp på en människa..Det var helt enkelt skitjobbigt...Nu låter jag honom göra på sitt vis. Dvs titta upp, titta fram, titta upp , titta fram..osv.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Haha, ojdå...ja det vill jag nog inte att Nikita blir.

Har du tävlat med dina? Har anmält Nikita till tävlingslydnadskurs till våren och hoppas på att kunna tävla lite. Det borde väl gå lika bra med en tax som vilken annan ras va?

GuardianAngel: Ja, det låter ju inte så trevligt. Tror nog inte jag skulle palla att titta upp så länge.

Det går jättebra att tävla med en tax om man är lika envis som dom ;) ...Jag tävlar tyvärr inte mina pga av att jag inte litar på att taxen sköter sig med andra hundar i närheten..Han lyder 99 procent av gångerna och är i regel bättre tävlingshund än terrern för han har bättre reaktionsförmåga men han är ju väldigt speciell och har dåliga erfarenheter från slagsmål så jag är tveksam. Westien skulle jag kunna tävla om jag ville då han inte är det minsta aggressiv..Men han är gammal nu..Så för oss räcker dethelt enkelt att tävla för träning.:)
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Jag ska till Falun, eller beroende på den där beryktade stormen då:smirk:

Men jag hänger gärna med nästa gång om tillfälle finns!


Det där med att jag håller kontakt har jag faktiskt tänkt på för jag fick det rådet av Aningsfull en gång. Det var efter att bilden togs dock.
Så nuförtiden går jag och tittar framåt men sneglar ner med jämna mellanrum...fast jag tycker inte att det har hjälpt, och jag har helt och hållet gått över till det för jag förstår ju att det ser illa ut på plan om jag stirrar på min hund hela tiden:angel: så det är ju övning för mig med.

Jag ska koppla upp på MSN nästa vecka då! Det vore skitbra!:bow: :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 448
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp