jobbigt att titta upp?

Sv: jobbigt att titta upp?

Jag provade med en boll!!

Gick ut till fotbollsplanen.
Jag lekte först med bollen så hon visste vad hon hade att vänta.
Sen bad jag henne att gå fot och hon sökte kontakt nästan hela tiden:) jag kastade bollen till henne lite då och då o så lekte vi en massa.
Fast hon blev jätteuppspelt, dels av bollen men också av alla löv som blåste omkring(det är väl stormen som kommer - riktigt rejäl blåst!:eek: )
Hon gick inte så bra som hon brukar, vinglade runt en del men jag tänkte att det inte är nån fara för jag vet att hon kan det och nu ville jag ju jobba med kontakten.

Så det funkade ju jättebra för jag fick en helt annan glöd i henne:)

Men nu undrar jag, när man har busat en stund hur återgår vi till allvaret så att säga? Ska jag kalla in henne med bollen och ta den eller ska jag stanna henne och ta ifrån bollen?
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Men nu undrar jag, när man har busat en stund hur återgår vi till allvaret så att säga? Ska jag kalla in henne med bollen och ta den eller ska jag stanna henne och ta ifrån bollen?

Du har min MSN jag har filmer på hur jag gör, enklare o visa där än ord.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Ja, jag har ju skrivit om det här förut men nu har jag funderat lite längre.

När jag går fot med Nikita(tax) så vill hon inte gärna titta upp. Jag har fått rådet att titta rakt fram och att berömma när hon tittar upp.

Jag har gjort det men tycker inte att det fungerar. Hon tittar upp när jag ber om det men bara en kortis.

Kan hon kanske tycka att det är jobbigt att titta upp? Det är ju en liten hund.
Fast jag har till o med bildbevis på att hon kan:
3532206.jpg


Just där går ju inte jag så föredömligt men jag tror att jag berömmer eller nåt.

Jag tänkte på om det kan vara jobbigt att hålla huvudet så hela tiden? Vad är det annars? Ibland är det ju så att hon går med nosen i backen men det beteendet har jag nästan fått bukt med helt. Så hon går bara och tittar rakt fram. Hon är ju duktig och lyssnar men jag vill gärna ha lite kontakt.

Vad göra??
försök att nöja dig med att hon går i rätt position, alla hundar föredrar inte att ha ögonkontakt med föraren, men de har total koll på läget i alla fall....
 
Sv: jobbigt att titta upp?

försök att nöja dig med att hon går i rätt position, alla hundar föredrar inte att ha ögonkontakt med föraren, men de har total koll på läget i alla fall....

Det finns alltid en anledning till varför dom inte söker ögonkontakt med sin förare.
All lydnad handlar ju om kontakt o det blir svårt med många moment om man inte får till en naturlig ögonkontakt med sin hund.
Moment där man vill ha ögonkontakt förrutom linförighet är ju platsliggning, läggande undergång med inkallning o.s.v.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Det där med att du ska titta rakt fram tycker jag låter lite konstigt :crazy:
Du ska ju söka kontakt med hunden som den sedan besvarar. Den behöver inte titta på dig hela tiden. Men söka kontakt då & då.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Inte bara till PIRU..

Vissa hundar tycker det är obehagligt att få ögonkontakt och känner sig hotade, men jag håller med om att lydnad bygger på kontakt mellan hunden & föraren.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

OJ, trampade jag dig på tårna? Har inte sagt att det är något konstigt, vill enbart visa en tax i arbete. Varför bitterheten?

De duktiga för de är uppflyttade till lägre spår, lydnadklass 2 och ag/hopp 3. :)
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Man tittar inte dom i ögonen eftersom föraren skall titta framåt...
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Det där med att du ska titta rakt fram tycker jag låter lite konstigt :crazy:
Du ska ju söka kontakt med hunden som den sedan besvarar. Den behöver inte titta på dig hela tiden. Men söka kontakt då & då.

nej där har du fel du ska kolla framåt o hunden ska söka dig det har med att hunden ska rätta sig efter föraren inte tvärtom.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Inte bara till PIRU..

Vissa hundar tycker det är obehagligt att få ögonkontakt och känner sig hotade, men jag håller med om att lydnad bygger på kontakt mellan hunden & föraren.

Varför känner sig hunden hotad o tycker det är obehagligt?

man kanske inte är så ärlig o rak med sin hund att den gärna söker annan kontakt.
Har egen erfarenhet att det är så men jag är iaf rak o ärlig o står för att jag varit för hård med min Rottis men schäfern söker kontakt mycket bättre för den har jag varit mer ärlig o schysst i mot i lydnads träningen.

Om man aldrig gjort hunden nåt så den kan se ögonkontakt som hot då lär den inte känna det så heller. Men lydnad handlar ju inte om att man ska söka hunden öga mot öga heller utan hunden ska söka kontakt med dina ögon men du besvarar ju inte den med att tok stirra den tillbax i ögonen.
 
Senast ändrad:
Sv: jobbigt att titta upp?

Signalkänsliga hundar tycker att det är obehagligt med ögonkontakt, det har ingenting med att göra vad man gjort mot hunden.

Min hund reagerar på alla människor som stirrar, inte bara jag. Det tog ungefär 3 sekunder att lära henne skall.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Signalkänsliga hundar tycker att det är obehagligt med ögonkontakt, det har ingenting med att göra vad man gjort mot hunden.

Min hund reagerar på alla människor som stirrar, inte bara jag. Det tog ungefär 3 sekunder att lära henne skall.

Men vart får ni ifrån att nui ska stirra på hundarna???

de ska söka kontakt med er inte tvärt om.

När de ligger plats ska dom söka kontakt med er ni stirrar ju inte hunden rakt i ögonen klart den blir tryckt.Det är ju just därför de inte gillar o söka kontakt med sin förare, för föraren har redan ben koll på hunden.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Men det var inte det jag svarade på. Det var ditt påstående:

Varför känner sig hunden hotad o tycker det är obehagligt?

Jag anser inte att man gjort hunden något för att den tycker att ögonkontakt är obehagligt. Något som jag uppfattar att du menar.
 
Sv: jobbigt att titta upp?

OJ, trampade jag dig på tårna? Har inte sagt att det är något konstigt, vill enbart visa en tax i arbete. Varför bitterheten?

De duktiga för de är uppflyttade till lägre spår, lydnadklass 2 och ag/hopp 3. :)


Vilken bitterhet? :confused: Nu får du allt förklara..:crazy:
 
Sv: jobbigt att titta upp?

Varför känner sig hunden hotad o tycker det är obehagligt?

.

Jag tycker egentligen att du har en poäng i det hela. Jag tror definitivt en reaktion på ögonkontakt åt det negativa alltid har en bakgrund. Det behöver inte vara för att man har varit hård mot hunden utan omedvetna grejjer man gjort. Ens hållning och helt enkelt hundens medfödda attityd. Jag tycker att taxen definitivt har ett medfött beteende vad gäller att han alltid intar försvarsposition..eller gjorde rättare sagt. För det blev inte bättre av att vi var fysiskt hårdare. Det psykiska spelar ju störst roll, det kom jag på för två år sen..och äntligen börjart man se resultat med hunden. För att nu vet jag hur jag betett mig och förstår hur det påverkat honom..Man får helt enkelt anpassa inlärning efter ras och främst individ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 448
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp