Jobbig släktsituation...

MadicDomino

Trådstartare
Jag behöver råd.. Innan jag blir bara mer ledsen på situationen.

Well, here we goo..

X har alltid haft hund. Alla dessa hundar har alltid varit grovt överviktiga, ofräscha och brist på motion..

Fd. hunden var en mellanstor schäferblandning. Som vägde runt 58 kg.. Detta resulterade att hunden hade svårt att gå, ont i höfter, svårt att resa sig.. Efter 7år lidande valde dom iallafall att ta bort hunden..

Nuvarande hunden är en mindre papilionblandning som borde väga ca 5kg, men vägar förnuvarande runt 14 kg. (vilket x + x's barnen skämtar om) Hunden har inte fått någon direkt pälsvård på 1år, så ni kan tänka er hur hårig den är just nu.. Kloklippning sköter dom någorlunda iallafall! *woho*
Hunden går ett varv runt kvarteret 3 gånger om dagen (ca 200m/rundan), uppmanas inte till motion iform av lekar eller träning.. Vi pratar om en hund på 5 år som inte ens kan kommandot sitt.. Hundstackaren har ingen form av självförtroende och är "underlägsen" till allt.. Blir hen skrämd av något högt ljud eller liknade resulterar det att den iprincip kissar på sig.. Överlag är hunden dessutom väldigt stressad av sig. Egentligen är det en otroligt fin och snäll hund, som gör allt för sina ägare! Hunden har massor med energi, samt vill verkligen jobba och lära sig, men ingen vill lära den..

I detta hemmet har det sammanlagt bott 7 hundar samtidigt. Det blev tjuvparningar och inavel till höger och vänster. "Valpar är juuu gulliga!"... Nuvarande hunden är en av deras parningar och har också fått valpar med sitt eget kullsyskon 2 gånger...

Nu har X bestämt sig för att skaffa en jakthund eftersom han är aktiv i ett jaktlag... En blandning av Schäfer, labrador och någon älghundsras... Och självklart till kompispris! Så ni kan ju förstå varför jag börjar tröttna på läget..

Jag ser framför mig hur denna hund kommer riva huset, göra livet jobbigt för nuvarande hunden, bli överviktig, bortglömd och jaga/döda alla smådjur i bostadsområdet.. X tänkte även att hans arbetslösa barn ska springa alla kisserundor och liknade med valpen, vilket jag kan säga att dom inte kommer göra. För dom bråkar, suckar och stönar redan över att gå ut med nuvarande hunden.

Jag har försökt prata med X + barnen (vuxna). Men varje gång jag kommer med något förslag eller vill hjälpa till så får jag höra: "Jag har fan haft hund hela livet!" "Duu är ju så jävla duktig, ta hand om ditt så sköter jag mitt." mm. Jag har aldrig lagt fram något som att hunden är fet eller liknade, utan har erbjudit mig att ta med deras hund när jag åker till skogen med min egen eller bara ta ett litet lydnadspass, så hon får lära sig något. Har dessutom erbjudit mig att lära dom hur man sköter pälsvården, men det är dom inte intresserade av, för det kan väl jag komma och fixa?

Jag har dessutom erbjudit mig att ta över nuvarande hunden. Men det vill dom absolut inte.

Hjälp mig.. Ingen annan närstående vill ta diskussionen "för det kommer förstöra för hela släkten!".. Och alla tror att han kommer bli bättre när X får nya hunden, för han komma på hur roligt det är. Jag känner att jag sliter snart av mig håret... Jag vet inte om jag överreagerar på läget, men allt känns bara så fel..
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbig släktsituation...

Sluta dalta runt och säg att om han inte börjar ta hand om sin hund så anmäler du honom för vanvård :cool:
NÅGOT måste ju göras.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Men frågan är hur inspektören kommer reagera? Jag kan ju "lika bra hittat på allt för att sätta X i skiten", om du förstår hur jag menar. Enda dom kan se är en fet hund som är otroligt långhårig. :crazy:

Tråkigt nog har X och vår familj otroligt fin kontakt. Men just när det kommer till denna punkten vågar ingen säga till han. Och jag är den som bort 10 mil ifrån hunden och vill ta tag i det... Dock ska min mormor sagt till han häromdagen att "Han kunde ju börja ta hand om den hunden dom har". Tydligen skulle ha blivit förbannad och gått ut ur hennes lägenhet utan att säga ett ord... Så det är en sån människa .. :cool:
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Det borde räcka att hunden är fet och ser ovårdad ut. Att den inte blir tränad kan du knappast anmäla ... är ju värt ett försök, bryr sig inte länsstyrelsen så kanske det ändå blir en tankeställare för ägaren.

En jag "känner" fick order om att avliva katten efter anmälan och besök. Den katten hade en stor knöl på ryggen. Så ibland händer ändå saker.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Det är skitsvårt att vara i din sits.. Sitter delvis i den själv, fast det är mina föräldrar som blev väckta och min bror som borde ha en fet spark i arslet:crazy:

Mina föräldrar har en liten Corgi som de tryckte i mat, den vägde nästan 4kg för mycket vilket är mycket på en sån liten hund.. Den hade dessutom kronisk diarré:cry:

Jag fick helt enkelt nog när jag hälsade på i våras!! (Bor nästan 40mil ifrån)
Jag sa rakt ut när jag såg hunden att nu jävlar får det vara nog!! Ta hunden till veterinär, sluta ge henne husmanskost och se till att kolla varför hon haltar.. Annars gör jag det!

Detta va nog 50-11 gången jag försökte, men nu tog det skruv! Hunden går nu på skonkost, har haft normal mage i 3 månader och fått rimadyl för sin artros + att den gått ner i stort sett all övervikt. En stor seger för hunden:bow:
Men det har varit väldigt infekterat att tala om det..

Min bror är en historia för sej och där lär det aldrig gå att få ordning annat än med hjälp av myndigheternas omhändertagande av hundarna..Hållningen av deras 9 (!) hundar är under all kritik, hundarna står i skiten i hundgårdarna, får bara komma ut vid jakt. Vi har allihop försökt prata med dem om detta men med noll resultat, reaktionen blir som du beskriver. Smäller igen dörren..
Anmälan till djurskyddet är gjord av både familj och grannar men varje gång har de ringt och förvarnat inför besök och då är ju allt i sin ordning när de kommer.

Det är hemskt att se, jag älskar min bror men hatar familjens djurhållning. Har sett till att 2 hundar fått nya hem, men resten anser han sej behöva.. Vad gör man?!

/LL
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Jag hade en liknande situation, dock en häst som for illa. Efter att försökt prata fint och försökt "inspirera" till ett bättre djurägare och inte nått fram så anmälde jag till Djurskyddet. Det tog hus i helvetet, inspektörerna fann situationen allvarlig och ägaren var tvungen att utföra diverse åtgärder inom en månad. Jag misstänker att de förstod att jag hade anmält, men det har aldrig sagts något. Hästen finns inte längre i livet, men levde iaf några bra sista år.

Så visst går det att ringa Djurskyddet, dock tror jag kanske mer i denna situationen på att slå näven i bordet.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Jag har varit i en liknande situation, dock med vanvårdade hästar men även hundar. Det hela slutade med att vi blev ovänner för livet för att jag uttalade mig om hur hon misskötte djuren.

För mig är det självklart att sätta djurens i första hand och blir det osämja mellan mig och släktingarna - fine för mig! Då personerna i detta fallet inte kunde erkänna sina bristande kunskaper om hur djuren skulle skötas och klarade inte av att få kritik för detta.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Om personen beter sig så så förstår jag inte att denne har ett umgänge öht. Vem orkar med det vilket ämne det än gäller?? Det är förvisso en annan fråga som vi kan lämna där hän...

Jag känner en av djurinspektörerna i Skåne och på henom så tas det inte lätt på det du beskriver, så anmäl. Tänk på hunden som lever på det viset varje dag.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Men frågan är hur inspektören kommer reagera? Jag kan ju "lika bra hittat på allt för att sätta X i skiten", om du förstår hur jag menar. Enda dom kan se är en fet hund som är otroligt långhårig. :crazy:

Det räcker. Min kompis gamla mormor blev anmäld för att hennes lilla, äldre papillon var överviktig (ca 2kg, så inte liga gravts om denna låter det som!) och det slutade med att de fick åka till vet.klinik en gång i månaden och väga in honom så att de kunde se att han gick ned i vikt..
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Om personen beter sig så så förstår jag inte att denne har ett umgänge öht. Vem orkar med det vilket ämne det än gäller?? Det är förvisso en annan fråga som vi kan lämna där hän...

Håller faktiskt med. Skulle ha svårt att respektera en människa som har en sådan djurhållning.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Håller faktiskt med. Skulle ha svårt att respektera en människa som har en sådan djurhållning.

X är en jävel på att snacka och fixa för andra. Så mer eller mindre därför folk tycker om honom! Men går man emot hans principer, så blir han, jaa, mindre glad?
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Jag tycker faktiskt att det är bra att sånt anmäls även om det inte är några 10 kg övervikt. Men 2 kg är faktiskt väldigt mycket på en så liten hund. Finns allt för många feta hundar i vårt land :(
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Mindre update: Var hemma i dagarna och såg hunden igen. Nu är hunden iallafall klippt, men fortfarande rund som en boll. Har bett nära och kära att hålla koll, annars kommer hotet om anmäla inom närmsta månaden.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Jäkligt jobbig sits.. Jag ska själv iväg och spana in läget för min brors hundar om ett par veckor.

/LL
 
Sv: Jobbig släktsituation...

KL

Jag skulle anmäla utan att tveka. Förstår inte vad du väntar på?

Såna människor ska verkligen inte ha djur alls.
 
Sv: Jobbig släktsituation...

Förstår heller inte vad TS väntar på...
Konstigt, man tycker ett djur lider, men gör inget åt det för man är rädd det blir tjafs. Ja vilket är bäst, tjafs eller att hunden skulle få det bättre?


Till ts.. När de säger att de haft hund hela sitt liv, så svara att det biter inte på dig. Finns de som haft hund 20 år som inte kan und alls, sen finns det de som haft hund 1 år, som är super duktiga. Just för de vill lära sig och läser och tar till sig...
 
Sv: Jobbig släktsituation...

*raderat*
Såg att svaret inte var avsett för mej utan knapplån! Ber om ursäkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbig släktsituation...

*svar till alla*

Min mormor sa till han nu i veckan. Min mor lämnade en bitter kommentar om hur hunden ser ut och att dom borde skärpa sig för exakt 30 min sen.

Förhoppningsvis fattade dom, tanke med att hunden blev klippt efter mormors kommentar. Han kanske har fått lite insikt i läget? Kan iallafall hoppas.

Har inget hänt om 10 dagar, så kommer jag skicka in en anmälan. Jag kommer knappast blunda för det eller skita i det. Men det handlar mer om att försöka hålla ett någorlunda lugn i släkten (som redan är splittrad).
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp